Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Pakiet zimowy UE wchodzi w życie

The EU Winter Package comes into force
Pakiet zimowy UE wchodzi w życie
Pakiet zimowy UE wchodzi w życie
Fot. pixabay.com

Nowe regulacje unijne promują m.in. rozwój prosumpcji energii elektrycznej i przebudowę systemów ciepłowniczych i chłodniczych, tak aby budynki korzystały z odnawialnych źródeł energii. Spowoduje to spore zmiany w budowie nowych i modernizacji starych systemów ogrzewania, przygotowania ciepłej wody, wentylacji i chłodzenia w budynkach.

Po opublikowaniu dyrektywy 2018/844 UE z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej [2] w grudniu ukazały się trzy kolejne kluczowe akty prawne „pakietu zimowego – Czysta energia dla wszystkich Europejczyków” istotne dla branży energetycznej i budownictwa:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu [5] (dalej: rozporządzenie);
  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych [3] (dalej: nowa dyrektywa OZE);
  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej [4] (dalej: nowa dyrektywa EER).

Zadaniem nowych aktów prawnych jest wyznaczenie i realizacja celów unii energetycznej w kolejnej perspektywie czasowej sięgającej 2030 r. w zakresie odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i emisji gazów cieplarnianych. Określone przez Radę Europejską w październiku 2014 r. [7] ramy polityki energetyczno-klimatycznej Unii do 2030 r. i realizowane za pomocą przyjętych, wymienionych wcześniej aktów jako cele Unii to: co najmniej 32-proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym UE, poprawa efektywności energetycznej o co najmniej 32,5%, redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40% w całej gospodarce UE (w porównaniu do poziomu z 1990 roku) oraz stworzenie co najmniej 15% elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, integrujących unijny rynek energii.

Czytaj też: Branża krytykuje projekt Polityki Energetycznej Polski 2040 >>

Rozporządzenie (UE) 2018/1999

Rozporządzenie 2018/1999 w sprawie zarządzania unią jest efektem propozycji regulacji prawnych przedstawionych w „pakiecie zimowym” z listopada 2016 r. [1]. Pakiet ten zawierał projekt niniejszego rozporządzenia, którego celem jest uproszczenie procesu monitorowania postępów i reagowania przy realizacji celów unii energetycznej na rok 2030 i w dalszej perspektywie długoterminowej oraz integracja rozproszonych zdaniem Komisji Europejskiej obowiązków i polityk krajów członkowskich w obszarach związanych z klimatem i energią.

Unia energetyczna składa się zgodnie z rozporządzeniem z pięciu zasadniczych wymiarów: bezpieczeństwo energetyczne, wewnętrzny rynek energii, efektywność energetyczna, obniżenie emisyjności oraz badania naukowe, innowacje i kreatywność. Dla tych pięciu wymiarów określono podstawy prawne zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, które w praktyce sprowadzają się do krajowych zobowiązań w obszarach planowania, raportowania i monitorowania ich postępu w zakresie energii i klimatu oraz nadzoru pełnionego przez organy UE, służących realizacji celów unii energetycznej.

Rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do systematycznego, okresowego opracowywania:

  • zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu (jego projekt powinien być przedłożony Komisji do 31 grudnia 2018 r. Projekt planu polskiego dostępny jest na stronie Ministerstwa Energii [6]);
  • zintegrowanego krajowego sprawozdania z postępów w dziedzinie energii i klimatu, zawierającego m.in. zintegrowane sprawozdania dotyczące:
      – energii ze źródeł odnawialnych,
      – efektywności energetycznej,
      – bezpieczeństwa energetycznego,
      – wewnętrznego rynku energii,
      – ubóstwa energetycznego,
      – badań naukowych, innowacji i konkurencyjności;
  • długoterminowej strategii państwa na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych;
  • zintegrowanego sprawozdania na temat polityk i środków oraz prognoz dotyczących gazów cieplarnianych;
  • zintegrowanego sprawozdania dotyczącego krajowych działań w zakresie przystosowania się do zmian klimatu, wsparcia finansowego i technicznego udzielanego krajom rozwijającym się oraz dochodów ze sprzedaży na aukcji;
  • innych sprawozdań rocznych wynikających z dyrektyw 2009/119/WE i 2013/30/UE;
  • sprawozdania z osiągnięcia krajowego celu dotyczącego efektywności energetycznej na 2020 r.

Zintegrowane krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu stają się podstawowym narzędziem służącym realizacji celów i założeń unii energetycznej. Państwa członkowskie określą w nich własne cele i wkłady w dziedzinie energii i klimatu, które muszą byś spójne z polityką Unii i prowadzić do realizacji jej celów, zwłaszcza tych określonych na rok 2030, dotyczących udziału energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej.

Państwa członkowskie będą ponadto od 2023 roku, a następnie co dwa lata, sporządzać sprawozdania z wdrażania swojego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu, którego zakres obejmować ma wszystkie pięć wymiarów unii energetycznej.

Komisja zobowiązana jest do oceny powyższych opracowań pod kątem ich adekwatności i zdolności do realizacji zbiorczych celów i założeń unii energetycznej oraz do informowania o możliwych rozbieżnościach. Pierwsza ocena postępów państw członkowskich, oparta na szczegółowej analizie zintegrowanych krajowych postępów w dziedzinie energii i klimatu, wykonana zostanie do 31 października 2021 r., a następnie powtarzana będzie co dwa lata.

Rozporządzenie daje Komisji prawo wpływu na krajowe polityki, działania i cele w dziedzinie energii i klimatu, jeżeli na podstawie przeprowadzonej oceny stwierdzi ona, że założenia lub postępy państw członkowskich są niewystarczające do realizacji zbiorczych założeń unii energetycznej. Wydawane będą wówczas zalecenia dla państw członkowskich, wskazujące na zwiększenie poziomu ambicji i służące realizacji wspólnych celów unii energetycznej. Otrzymując takie zalecenie, państwo członkowskie przyjmuje je i podejmuje działania zmierzające do jego realizacji lub odrzuca, odpowiednio uzasadniając taką decyzję. Zasadą ma być jednak, że „państwo członkowskie należycie uwzględnia zalecenie w duchu solidarności między państwami członkowskimi a Unią oraz między państwami członkowskimi”. Dodatkowo, oprócz wydania zaleceń, Komisja może skorzystać ze swoich uprawnień na poziomie Unii, podejmując środki zobowiązujące państwa członkowskie do m.in. „dobrowolnej wpłaty na rzecz unijnego mechanizmu finansowania energii ze źródeł odnawialnych utworzonego na poziomie Unii”.

[prosumpcja energii elektrycznej, system ciepłowniczy, system chłodniczy, chłodzenie w budynkach, system ogrzewania, ogrzewanie, bezpieczeństwo energetyczne]

Aktualność pochodzi z: miesięcznika Rynek Instalacyjny 3/2019

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak odzyskać 40% ciepła z wody prysznicowej » Projektujesz istalacje gazowe? To rozwiązanie jest dla Ciebie »
odzysk ciepła oczyszczanie ścieków
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Jak zostać elektrobohaterem? »

konkurs dla instalatorów

 



Nagrzewnice z 3-biegowym silnikiem - na czym polega ich fenomen » Kto wyznacza nowe standardy w projektowniu instalacji? »
nagrzewnice innowacyjne projektowanie instalacji
czytam więcej » czytam więcej »

 


Poznaj sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Projektanci instalacji korzystają z tych programów » Ekologiczne ogrzewanie - jak to się robi? »
projektowanie instalacji
 czytam więcej » czytam więcej »

 

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
3/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 3/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja wentylacji w szpitalu
  • - Oddymianie klatek schodowych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl