W tym roku konferencja ISMO była powiązana z finałem projektu „VIPSKILLS – Virtual and Intensive Course Developing Practical Skills of Future Engineers”. Dr hab. inż. Dorota Krawczyk z Politechniki Białostockiej, koordynator projektu, przedstawiła jego cele i wyniki, a uczestnicy – studenci z Litwy, Hiszpanii i Polski – swoje prace. VIPSKILLS był realizowany od grudnia 2016 do końca maja 2019 w ramach Partnerstwa Strategicznego w sektorze szkolnictwa wyższego w programie Erasmus+ przez Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej wspólnie z University of Cordoba, Vilnius College of Technologies and Design oraz Polskim Związkiem Inżynierów i Techników Budownictwa w Białymstoku, przy wsparciu wielu firm z tych trzech krajów, m.in.: Sankom, Nibe-Biawar, De Dietrich, Purmo – Rettig Heating, Centro de Innovación Andaluz para la Construcción Sostenible, Grupo MAGTEL i Asociación de Fabricantes Andaluces de Refrigeración y Climatización.
Przeczytaj również: Projekt VIPSKILLS 2019
W Białymstoku i Cordobie zorganizowano szkoły letnie dla studentów oraz kursy podnoszące kwalifikacje dydaktyczne nauczycieli w zakresie technik informatycznych, e-learningu i metodyki uczenia w językach obcych. Współpraca kadry dydaktycznej i studentów w międzynarodowych zespołach miała za zadanie wymianę doświadczeń i unowocześnienie metod nauczania, a także zapoznanie się z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w innych krajach oraz dostosowanie treści zajęć i umiejętności studentów do oczekiwań europejskiego rynku pracy. Celem programu było też rozwijanie umiejętności, które pomagają przeprowadzać kompleksowe analizy z uwzględnieniem różnych aspektów: technicznych, ekonomicznych, ekologicznych, społecznych, klimatycznych i prawnych w celu wyboru optymalnego rozwiązania.
W pierwszym etapie przeszkolono grupę 16 nauczycieli w celu stworzenia modułów i przeprowadzania zajęć w systemie e-learningowym oraz podniesienia kwalifikacji kadry do nauczania w językach obcych. Powstały nowatorskie moduły nauczania – zajęcia w Polsce i Hiszpanii (po 2 tygodnie), oddzielone częścią e-learningową. Położono w nich nacisk na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i programów komputerowych, wspierano zindywidualizowane uczenie się i pokazywano korzyści wynikające ze współpracy międzynarodowej i multidyscyplinarnej. Wszystkie wyniki prac: syllabus, materiały dydaktyczne, moduł e-learningowy i e-laboratoria oraz publikacje zespołów i słownik zostały udostępnione navipskills.pb.edu.pl/results.
W tym samym czasie (23 maja) na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska PB odbyła się V Akademia Bezpieczeństwa w Budownictwie, na której dyskutowano m.in., czy wybór pomiędzy wydajnością a bezpieczeństwem pracy w budownictwie jest konieczny. Zaprezentowano przykłady nowoczesnych rozwiązań deskowań i rusztowań. Były też wystąpienia na temat prac szczególnie niebezpiecznych oraz bezpiecznej eksploatacji urządzeń transportu bliskiego na budowie. W tym dniu na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku odbyło się też szkolenie zorganizowane przez Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE nt. zarządzania projektami międzynarodowymi.
[VIPSKILLS, ISMO, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, konferencja, Inżynieria Środowiskowa - Młodym Okiem, Akademia Bezpieczeństwa w Budownictwie]