Szkolenia dla nauczycieli i szansa dla producentów
Szkolenia dla nauczycieli i szansa dla producentów
Fot. mat. pras.
Gospodarka, edukacja i rynek pracy radykalnie przyspieszyły. Problemem staje się nie tyle brak pracy, co konieczność przekwalifikowania się i przejścia dodatkowego przeszkolenia. Uczyć będziemy się przez całe życie, a to wymaga zdecydowanych działań, wykraczających poza utarte schematy. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych w ramach projektu ¬#ZawódMożliwości i w oparciu o program szkoleń branżowych przygotowuje dla nauczycieli system akredytacji, oferujący im też nowe perspektywy rozwoju.
To nauczyciele są na pierwszej linii procesu kształcenia, ale zmieniająca się branża wymaga nauczania przedmiotów zawodowych zgodnie z dynamicznie zmieniającą się gospodarką, a temu wymaganiu szkoły nie podołają bez pomocy firm. Z jednej strony stale rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych instalatorów, ale z drugiej wielu absolwentów nie spełnia oczekiwań rynku pracy. To efekt nie tylko przestarzałej podstawy programowej, ale i braku bieżącego kontaktu nauczycieli z najnowszymi trendami i technikami w branży. Istnieje zatem pilna konieczność podnoszenia poziomu wiedzy pedagogów, co jest jednym z zadań, jakie stawia sobie OSFIS.
Program szkoleń branżowych w ramach #ZAWÓDMOŻLIWOŚCI to:
Dwustopniowa formuła szkoleń – szkolenia I stopnia w centrach szkoleniowych Współorganizatorów projektu prowadzone przez ekspertów, II stopień to nauka praktyczna, w trakcie której rolę mentorów przyjmą aktywni zawodowo i doświadczeni instalatorzy.
Certyfikat – każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat potwierdzający ukończenie formy doskonalenia zawodowego zgodnego z rozporządzeniem Ministra Edukacji Zawodowej. Staramy się również o objęcie naszych szkoleń honorowym patronatem MEN.
Follow-up – kursanci otrzymają dostęp do pakietu e-materiałów szkoleniowych opracowanych przez specjalistów prowadzących szkolenia oraz możliwość skorzystania z udziału w targach, konferencjach i innych wydarzeniach branżowych, a także dostęp do prasy branżowej oraz najświeższych informacji.
Przeczytaj również: Edukacja młodych instalatorów – przegląd wyzwań
Rewolucyjność inicjatywy OSFIS polega na zaangażowaniu szerokiego grona ekspertów branży instalacyjnej w proces szkolenia nauczycieli. Wraz ze współorganizatorami projektu Stowarzyszenie opracowało Program Szkoleń Branżowych dla nauczycieli zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Szef resortu edukacji nałożył bowiem na nauczycieli kształcenia zawodowego obowiązek podnoszenia swoich kwalifikacji właśnie w ramach szkoleń branżowych. Według wytycznych ten rodzaj doskonalenia zawodowego ma być realizowany przez pracodawców oraz specjalistów danego sektora, aby zdobyta przez nauczycieli w ten sposób wiedza była dalej przekazywana uczniom. Określono również precyzyjnie wymiar godzinowy i ustalono, że szkolenie branżowe powinno trwać 40 godzin (do zrealizowania w ciągu trzech lat). Obowiązkiem tym objęto zarówno nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, jak i praktycznej nauki zawodu. Zwolnieni z tego zadania są ci nauczyciele, którzy oprócz pracy w szkole pozostają aktywni zawodowo w nauczanym zawodzie poprzez prowadzenie własnej działalności lub zatrudnienie w przedsiębiorstwach instalacyjnych.
W oparciu o Program Szkoleń Branżowych OSFIS przygotowuje system akredytacji. Będą to nowe perspektywy rozwoju dla nauczycieli, ale również nowe możliwości współpracy ze Stowarzyszeniem, gdyż do przeszkolenia jest blisko 700 nauczycieli z całej Polski. Szczegóły znajdują się na stronie www.zawodmozliwosci.pl.
Do pełnego sukcesu tej inicjatywy potrzebne są też działania producentów, którzy wsparliby, zwłaszcza wiedzą i doświadczeniem, program szkoleń dla nauczycieli. OSFIS przygotowało szczegółowe informacje, w jaki sposób i na jakich zasadach odbywa się proces szkoleń I stopnia i zadbało, żeby nie były one obarczeniem organizacyjnym oraz dodatkowym kosztem.
Komu taka współpraca przyniesie korzyści? Udział w szkoleniach branżowych to w krótkiej perspektywie przede wszystkim korzyści dla nauczycieli i uczniów, którzy zyskują dostęp do aktualnej wiedzy o technologiach, weryfikowanej na bieżąco przez rynek. W wyniku odbytych szkoleń branżowych nauczyciele zatrudnieni w szkole podniosą swoje umiejętności i kompetencje, poszerzą wiedzę o nowe sposoby wykonywania zadań zawodowych, funkcjonowanie przedsiębiorstw w branży, wykorzystywanie nowoczesnych maszyn i urządzeń w pracy związanej z zawodem instalatora. Szkoła będzie dzięki temu dysponowała nauczycielami zawodu z wysokimi kwalifikacjami, co będzie skutkowało zwiększeniem jakości procesu kształcenia, a w ślad za tym – wysoką zdawalnością egzaminów zawodowych przez uczniów. Szkoła taka będzie się też cieszyła renomą w regionie, dużym zainteresowaniem kandydatów oraz zaufaniem rodziców. Absolwenci szkoły będą poszukiwani na rynku pracy oraz dobrze przygotowani do dalszego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i poziomu wykształcenia. Dla branży w krótszej perspektywie działanie takie oznacza przekazanie wiadomości, materiałów o produktach, technologiach i markach, które nauczyciele wykorzystają podczas zajęć w szkołach.
W dłuższej perspektywie jest to odpowiedzialne zaangażowanie branży, które zapewni jej dobrze wykształconych profesjonalistów. Instalatorów, którzy będą z wprawą poruszać się po rynku oferującym różne technologie i produkty do wykorzystania w codziennej pracy. Instalatorów gotowych podnosić swoje kompetencje przede wszystkim w firmach, z którymi mieli już styczność, właśnie poprzez projekt #zawódMożliwości.
Oprac. na podst. mat. OSFIS
[zawod mozliwosci, hydraulik, woda, branza wodno-kanalizacyjna, OSFIS, program szkoleń branżowych, zawod instalatora, instalator]