Według badania Wearesocial.com i Hootsuite „Digital 2020” aż 19 mln Polaków korzysta z mediów społecznościowych, przeznaczając na nie średnio 2 godziny dziennie. 16 mln osób korzysta z Facebooka, 1,25 mln z Twittera, a 3,7 mln z LinkedIna. Pandemia nasiliła te trendy, szkoła, a nawet spotkania koleżeńskie odbywają się wirtualnie. Nie dziwi więc fakt, że media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę także w rekrutacji pracowników. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej narzędziom oferowanym przez media społecznościowe i dać szansę swojej firmie na znalezienie w ten sposób wykwalifikowanej, zmotywowanej do pracy osoby lub ucznia stawiającego pierwsze kroki w zawodzie i szukającego swojego mistrza.
Rośnie grupa młodych ludzi, dla których naturalnym środowiskiem funkcjonowania, a co najważniejsze komunikacji, są media społecznościowe. 34% młodych osób w wieku 14–24 lata aktywnie korzysta z social media i są też oni bardziej otwarci na poszukiwanie zatrudnienia za ich pomocą. Jeśli ogłoszenie o poszukiwaniu ucznia do praktycznej nauki zawodu ma trafić do właściwych kandydatów, właśnie ten sposób rekrutacji będzie najlepszy.
E-rekrutacja skutecznym sposobem poszukiwania pracowników
Treści ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych w social media nie różnią się od tych zamieszczanych w innych, tradycyjnych kanałach. Media społecznościowe dają jednak tę przewagę, że ewentualny brak jakiejś informacji w ogłoszeniu można szybko uzupełnić.
Kolejną zaletą jest możliwość udzielenia odpowiedzi na pytanie kandydata i rozwiania jego wątpliwości. Nie bez znaczenia jest również skracanie dystansu komunikacyjnego. Portale społecznościowe pomagają zmniejszyć dystans między pracodawcą a kandydatem, bo z założenia kontaktowanie się za ich pomocą jest mniej formalne, a tym samym tworzy bardziej przyjazny obraz firmy.
Posty na Facebooku czy LinkedIn można udostępniać – networking ma ogromną moc, a w mediach społecznych jest ponadto szybki i często skuteczny. Sieć kontaktów może pomóc dotrzeć do odpowiednich kandydatów, szczególnie uczniów. Ci ostatni ze względu na zbyt małe doświadczenie nie będą raczej aktywnie przeglądać portali specjalizujących się w publikowaniu ofert pracy, praktyk i staży czy wchodzić na stronę danej firmy. Ale post znajomego już zobaczą.
Pojawienie się ogłoszenia na profilu społecznościowym danej firmy zachęca do jej poznania. To, co kandydat zobaczy na facebookowej tablicy potencjalnego pracodawcy, może wywrzeć na nim określone wrażenie. Dlatego dobrze prowadzony profil, z ciekawymi informacjami ilustrującymi działalność firmy, codzienną pracę i zespół pracowników to szansa, by „zareklamować się” jako pracodawca.
E-rekrutacja jest dodatkowo niskokosztowym sposobem pozyskiwania pracowników, uczniów czy stażystów.
Rozpocznij kampanię adresowaną do młodzieży
W obecnej sytuacji demograficznej i kulturowej, wiążącej się także z pewną niechęcią do kształcenia w oparciu o szkolnictwo branżowe, musimy aktywnie poszukiwać kandydatów do praktycznej nauki zawodu. Przypomina to zwyczajową rekrutację i proces pozyskiwania
pracowników. Twoje zaangażowanie da Ci jednak pewną przewagę, gdyż otrzymując więcej ofert, już na etapie pierwszych rozmów będziesz mógł dokonać wstępnego wyboru kandydatów.
Biorąc pod uwagę specyfikę młodego kandydata, jakim jest uczeń, warto ogłoszenia publikować w ekspansywnej formie, najlepiej w połączeniu z efektowną grafiką/zdjęciem i opisem zredagowanym językiem skierowanym do młodego człowieka.
Pomoc w rekrutacji młodych pracowników
Aby ułatwić przyciągnięcie młodych osób zainteresowanych praktykami, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych przygotowało plakat promujący akcję rekrutacyjną do zawodu montera sieci i instalacji sanitarnych. Również w ramach kampanii #zawódMożliwości zachęca do udostępniania przewodnika dla młodzieży prezentującego poszczególne specjalizacje w naszym zawodzie – https://zawodmozliwosci.pl/rekrutacja-zawodmozliwosci/.
Daj się poznać jako otwarty na współpracę pracodawca i bądź wszędzie tam, gdzie są Twoi potencjalni pracownicy.
- Zgłoś się do OSFIS, przekażemy Ci materiały promujące zawód.
- Prowadź działania rekrutacyjne w swoich mediach społecznościowych.
- Skontaktuj się ze szkołami z Twojej okolicy.
- Weź udział w targach edukacyjnych, dniach kariery i innych imprezach o charakterze edukacyjnym.
- Powiadom znajomych i rodzinę o chęci przyjęcia ucznia do nauki zawodu.
OSFIS zaprasza do kontaktu i wstąpienia do stowarzyszenia. Status instruktora praktycznej nauki zawodu to jeszcze jedna okazja, by budować pozytywny wizerunek firmy.
Więcej na https://zawodmozliwosci.pl/
Źródło: OSFIS