Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Rynek instalacyjno-grzewczy w II kwartale 2011 roku

Redakcja RI  |  25.07.2011

Na rynku energetycznym obserwować można od kilku miesięcy nową tendencję - wzrost zainteresowania osób i organizacji okołorządowych ideą tzw. energetyki rozproszonej. We wcześniejszym okresie temat indywidualnych lub generalnie źródeł energii o mniejszej mocy był skrzętnie omijany. Teraz jednak poważnie analizowane są odnawialne źródła energii, jako źródła ciepła, które powinny być uwzględniane we wszelkich bilansach energetycznych OZE oraz bilansach dotyczących ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Przełom ten można uznać za wspólny sukces organizacji branżowych.

 

Przygotowywana jest ustawa o OZE, która ma być przekazana do konsultacji społecznych już we wrześniu br. Planowane jest również podzielenie obecnie obowiązującej ustawy Prawo Energetyczne na, najprawdopodobniej, trzy ustawy dotyczące elektroenergetyki, sektora gazowego i OZE. Jakie powyższe fakty miały przełożenie na rozwój rynku instalacyjno-grzewczego w Polsce?

Pomimo słabego wyniku w branży instalacyjno-grzewczej w drugim kwartale 2011 roku (w porównaniu do tego samego okresu ub.r. oraz wyników branży budowlanej z II kwartału 2011 roku), widać wyraźny wzrost zainteresowania produktami wykorzystującymi OZE. I to zarówno wśród inwestorów prywatnych, jak i z przeznaczeniem na duże inwestycje instytucjonalne, komercyjne i przemysłowe.

Jest to rezultat stale rosnących cen energii (szczególnie oleju opałowego i gazu), a także powstawania zachęt w postaci np. dofinansowania inwestycji z Unii Europejskiej oraz NFOŚiGW. Do wzrostu sprzedaży produktów OZE (ale również pozostałych) przyczynia się coraz większa dostępność kredytów, zarówno dla gospodarstw domowych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Największe wzrosty dały się zauważyć w segmencie pomp ciepła i kolektorów słonecznych. Tutaj wzrosty sprzedaży były nawet dwucyfrowe. To zjawisko jest z jednej strony wynikiem wzrastającej świadomości społeczeństwa co do ochrony środowiska naturalnego, jak też chęci uzyskania maksymalnej niezależności energetycznej.Szczególne znaczenie ma w tym dziele program dopłat oferowany przez NFOŚiGW. Dzięki temu najbardziej ożywionym segmentem z grupy OZE był segment kolektorów słonecznych.

Według danych publikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, obecna liczba złożonych wniosków, zawartych umów i przekazanych dotacji znajduje się na poziomie:
  • 9 265 wniosków na kwotę kredytu 131 571 tys. zł i kwotę dotacji 59 207 tys. Zł
  • 8 457 zawartych umów kredytu z dopłata na kwotę kredytu 112 249 tys. zł i kwotę dotacji 50 512 tys. PLN
  • 6 846 wniosków o przekazanie dotacji złożone przez banki w NFOŚiGW na kwotę dotacji 42 680 tys. PLN
  • 5 374 przekazanych dotacji na instalacje na kwotę dotacji 33 149 tys. PLN
Ze statystyk NFOŚiGW wynika, że dynamiczny wzrost przyjmowanych wniosków nastąpi dopiero w drugim kwartale br.

Drugim segmentem rynku urządzeń OZE do produkcji ciepła, są pompy ciepła. Jest to produkt coraz bardziej popularny i coraz bardziej dostępny dla klienta. Należy podkreślić, że obecnie najbardziej popularne są pompy ciepła powietrze-woda, tzw. typu Split. Pozostałe rozwiązania pomp ciepła znajdują powoli coraz szersze zastosowanie, w zależności od warunków technicznych zabudowy.

***

W najbliższym czasie, zgodnie z komunikatami PGNiG, spodziewane są kolejne podwyżki cen gazu (przewidywana podwyżka to nawet do 15%). Mimo tego wydaje się, że realizacja planów sprzedażowych kotłów gazowych oraz kotłów z palnikami gazowymi będzie łatwiejsza, niż planów sprzedażowych kotłów na - o wiele bardziej niestabilne cenowo - paliwo olejowe, które jest uzależnione od wahao kursu dolara na i idącymi za tym podwyżkami cen ropy na rynkach światowych.

Na rynku tzw. obiektówek dało się zauważyć, że deweloperzy walcząc o klientów ceną, rezygnują z instalowania droższych kotłów wiszących kondensacyjnych na rzecz kotłów konwencjonalnych. W dalszym ciągu, zdaniem niektórych graczy na rynku, głównie w wyniku zainteresowania ze strony deweloperów nadspodziewanie dobrze wyglądała, podobnie jak w I kwartale 2011 sprzedaż kotłów wiszących konwencjonalnych.

Przyrost sprzedaży kotłów wiszących konwencjonalnych w stosunku do I półrocza 2010 wyniósł w niektórych przypadkach nawet około 60% i utrzymywał się się znacznie powyżej spodziewanych wartości.

Drugi segment rynku, wymagający dużego zaznaczenia to kotły kondensacyjne. Zgodnie z przewidywaniami jest to segment, który notuje i będzie notował znaczne wzrosty. Ma na to wpływ coraz większa znajomośd kondensacji wśród potencjalnych klientów oraz coraz lepsze, niższe ceny dla klienta detalicznego. Aktualnie średnia cena detaliczna podstawowego kotła kondensacyjnego wynosi ok. 5.500 netto, a średnia cena zakupu dla klienta detalicznego wynosi ok. 4500- 5000 brutto. Wzrost segmentu kotłów kondensacyjnych w niektórych przypadkach wynosi nawet ok. 20% rok do roku.

Sprzedaż wiszących kotłów kondensacyjnych (także lepsza niż przed rokiem), pozostaje jednak niezmiennie na poziomie niższym od oczekiwań. Kotły kondensacyjne z tzw. zintegrowanym zasobnikiem, po powodzeniu w sprzedaży w ostatnich latach, cieszą się podobnym powodzeniem jak w poprzednim roku.

Ważnym segmentem produktowym wymagającym wspomnienia jest grzejnik stalowy. Zarówno w I jak i w II kwartale grzejnik stalowy nie wykazuje tendencji wzrostowej, i jest najbardziej niestabilnym produktem w branży. Powodem był przede wszystkim bardzo duży wzrost cen stali, który spowodował znaczne podwyżki cen cennikowych. Można przewidywad, że rynek grzejnika stalowego może nie wzrosnąd w br.

***

W drugim kwartale br., pomimo wzrostów w branży budowlanej, nie notowano wzrostów w segmencie instalacyjno-grzewczym. Początek kwartału był raczej słaby. Przyczyną mogły być przeprowadzone z powodu podwyżki cen surowców na rynkach światowych – szczególnie miedzi - podwyżki cen urządzeń grzewczych. Dotyczyło to przede wszystkim grzejników oraz urządzeń grzewczych. Podwyżki producentów spowodowały falę zatowarowań pod koniec 2010 roku oraz w I kwartale 2011 roku. Pełne stany magazynowe na początku drugiego kwartału nie sprzyjały nowym zakupom. Dopiero okres maj – czerwiec przyniósł zmianę sytuacji.

Należy jednak pamiętać, że instalacje i urządzenia grzewcze są praktycznie na końcu procesu inwestycyjnego. Obserwując rozwój sytuacji na rynku budowlanym można zaryzykować stwierdzenie, że branżę instalacyjno–grzewczą może czekać gorąca jesień z przedłużonym do grudnia szczytem sezonu sprzedaży.

W dalszym ciągu obserwuje się słabszą płynność finansową firm wykonawczych, instalatorskich i ogólnobudowlanych. Efektem tego jest słabsza płynność finansowa zaopatrujących te firmy dostawców, w przypadku branży instalacyjno-grzewczej także hurtowni instalacyjnych i punktów sprzedaży. Z opinii uczestników rynku wynika, że zatory płatnicze są, ale pojawiają się w wyniku sprzedaży „za wszelką cenę” i braku nadzoru nad dłużnikami.

Do tego doszła jeszcze dramatyczna walka cenowa niemal na każdym polu. Szczególnym odzwierciedleniem tej sytuacji były oferty internetowe. Klienci kupujący kotły, w swojej większości raczej preferowali cenę, nawet kosztem jakości czy marki.
Szereg hurtowni oceniało, że początek II kwartału 2011 charakteryzował się stagnacja lub wręcz zmniejszonym ruchem, wyłączając oczywiście sieci zewnętrzne.

materiały: SPIUG

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Zdradzamy sposób na projektowanie instalacji najwyższej jakości »

projektowanie

 



Z jakiego powodu tworzywa sztuczne zdominowały rynek wod-kan » Jak bez problemowo przeprowadzić iniekcję mikropali, kotew i gwoździ gruntowych »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Czy można dobrze odseparować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jak zabezpieczyć wentylatory dachowe »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Przedłuż certyfikat HVAC bez wychodzenia z firmy »

szkolenia hvac

 



Czy łatwo zainstalować podwieszaną toaletę » Z jakego powodu ta pompa wyprzedza przyszłość »
podwieszana toaleta pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
10/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 10/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Ogrzewanie obiektów przemysłowych
  • - Wentylacja domów jednorodzinnych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl