Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Sejm uchwalił ustawę o OZE
Kto na niej skorzysta?

Redakcja RI  |  20.01.2015
Fot. Velux

Sejm RP uchwalił 16 stycznia 2015 roku ustawę o odnawialnych źródłach energii (OZE).

Posłowie przyjęli większość z proponowanych przez klub PO poprawek, przeszły wnioski mniejszości dotyczące m.in. energetyki prosumenckiej, poparte przez część posłów PSL. Przegłosowano także wprowadzenie taryf gwarantowanych (ang. feed-in tariff) dla najmniejszych instalacji oraz wniosek mniejszości dotyczący możliwości wejścia do systemu aukcji dla instalacji do 1 MW wszystkich biogazowni rolniczych istniejących w dniu wejścia w życie ustawy.

Nie przeszła natomiast poprawka ograniczająca współspalanie do 2 TWh rocznie.

Najważniejsze zmiany - szansa dla prosumentów i energetyki obywatelskiej

Jedną z najważniejszych zmian wprowadzanych nową ustawą, w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, jest odejście od systemu świadectw pochodzenia energii na system aukcyjny oraz wprowadzenia odrębnych regulacji dla mikroinstalacji w postaci możliwości rozliczania się ich właścicieli z właściwymi przedsiębiorstwami energetycznymi na zasadzie „net-metering”, czyli rozliczenia netto.

Aby umożliwić rozwój energetyki obywatelskiej zdecydowano o przyjęciu przyjęciu tzw. poprawki prosumenckiej dotyczącej wprowadzenia systemu taryf gwarantowanych (FiT) dla najmniejszych wytwórców energii z OZE – mikroprosumentów eksploatujących najmniejsze mikroinstalacje o mocach poniżej 10 kW.

Stworzono w ten sposób możliwość rozwinięcia nowego, obywatelskiego segmentu w polskiej energetyce opartego o energetykę rozproszoną. Poprawka daje wszystkim obywatelom, też rolnikom oraz osobom prowadzącym działalność gospodarczą, małym wspólnotom mieszkaniowym i małym firmom możliwość wyboru pomiędzy pozycją aktywnego klienta na rynku energii, a rolą biernego tylko odbiorcy i płatnika w systemie monopolistycznym. Taryfy gwarantowane wyrównają szanse wszystkich na zakup mikroinstalacji, ograniczając i sprawiedliwie rozkładając koszty.

Stała cena za prąd z mikroinstalacji do 3 kW przez 15 lat ma wynosić 0,75 zł/kWh. Ddotyczy to energii pozyskiwanej z wody, wiatru i słońca. Stała cena energii ma obowiązywać też dla źródeł między 3 kW a 10 kW:

  • z biogazu rolniczego - 0,70 zł/kWh
  • z biogazu ze składowisk - 0,55 zł/kWh
  • z oczyszczalni ścieków - 0,45 zł/kWh
  • z instalacji wykorzystujących energię wody, wiatru i słońca - 0,65 zł/kWh.

Nadwyżkę energii wyprodukowanej w instalacji o mocy poniżej 40 kW będzie można odsprzedać do sieci bez wymogu prowadzenia działalnosci gospodarczej.

- Energetyka obywatelska, czyli umożliwienie Polakom produkowania własnej energii, jest przykładem tworzenia nowoczesnej i niezależnej od dużych producentów infrastruktury energetycznej - zwróciła uwagę Koalicja Klimatyczna. Eksperci tej organizacji twierdzą również, że jest to sposób na zwiększenie niezależności energetycznej naszego kraju oraz uruchomienia potencjału na poziomie lokalnym.

Koszty wprowadzenia poprawek do ustawy, czyli kto za to zapłaci

Spółki energetyczne, którym ustawa w obecnym kształcie narzuca obowiązek odkupienia "zielonego" prądu z przydomowych instalacji po ustalonych stawkach, zwracają uwagę na fakt, że kosztami zmian obciążeni będą odbiorcy końcowi.

Lokalne spółki energetyczne bowiem otrzymają dotacje wyrównujące im straty. Dotacje powstaną z wpłat odbiorców prądu (z wyjątkiem największych odbiorców przemysłowych), do rachunków których będzie doliczana dopłata w wysokości kilku, kilkunastu groszy miesięcznie.

wysokienapiecie.pl

Ocena skutków regulacji szacuje koszt przyszłej ustawy na ok. 4 mld zł rocznie. Poprawki jako takie nie zwiększają kosztów wdrożenia regulacji, przekierowuje jedynie niewielką cześć strumienia środków z systemu aukcyjnego dla dużych instalacji do segmentu energetyki obywatelskiej.

Zgodnie z przyjętymi przepisami taryfy wygasną po 15 latach lub gdy moc zainstalowana osiągnie 300 MW w segmencie do 3 kW oraz 500 MW w segmencie do 10 kW. W ten sposób ograniczone zostanie ryzyko nadmiernego wzrostu kosztów wsparcia a Ministrer Gospodarki zyskuje możliwość regulowania taryf wraz ze spadkiem kosztów technologii i zbliżaniem się do wspomnianych poziomów mocy zainstalowanej.

Kto uzyska największe wsparcie?

Takie organizacje, jak Koalicja Klimatyczna, Instytut Energetyki Odnawialnej czy Greenpeace wskazują, że ustawa najmocniej wspiera duże koncerny energetyczne.

Ustawa nadal zakłada, że spalanie węgla z biomasą to ekologiczna forma pozyskiwania energii, co - jak podkreślają przedstawiciele Greenpeace - nie jest prawdą. Obywatele w dalszym ciągu będą musieli dopłacać do wsparcia tego nieekologicznego procederu nie tylko w formie certyfikatów, ale też dodatkowo w formie wysokich cen stałych uzyskanych na aukcjach. Według oceny skutków regulacji rozwijać się będą przede wszystkim wybrane gałęzie OZE – energia wiatrowa i biomasa oraz technologia termicznej przeróbki odpadów.

W głosowaniu odrzucone zostały także poprawki pozwalające na produkcję energii przez spółdzielnie, szkoły, parafie czy wspólnoty mieszkaniowe.

Według obliczeń IEO, w Polsce do 2020 roku może powstać około 250 tys. mikroinstalacji. System taryf gwarantowanych z czasem doprowadzi do wzrostu autokonsumpcji i tworzenia spółdzielni energetycznych.

Beneficjentów tego wsparcia i korzyści społecznych byłoby znacznie więcej, gdyby w systemie od razu pojawiły się zachęty dla tworzenia mikrosieci oraz uwzględnieni zostali również prosumenci zbiorowi tj. samorządy, wspólnoty mieszkaniowe, szkoły itp. działające jako „wirtualne elektrownie”, których członkowie mogliby dzielić się produkowaną u siebie energią.

Jeśli okaże się, że podmioty te nadal będą zmuszane do starania się o koncesję lub prowadzenia działalności gospodarczej, by produkować zielony prąd w mikroinstalacjach OZE, nie uda się zwiększenie dynamiki rozwoju energetyki odnawialnej w regionach.

- Posłowie ograniczają rynek do osób fizycznych, to jest błąd. Dyskryminacją jest to, że nie uwzględnili prosumenta zbiorowego, np. mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych czy budownictwa komunalnego - twierdzi prof. Krzysztof Żmijewski.

Proponowany w ustawie system wsparcia (aukcje OZE) może zaburzać konkurencję na rynku energetycznym przez wypieranie z niego niezależnych i mniejszych, krajowych inwestorów oraz podtrzymanie tendencji do monopolizacji produkcji energii.

Obecnie 90 proc. sektora energii odnawialnej znajduje się w rękach jedynie 6 największych spółek. Sytuacja nawywana jest nawet w srodowisku oligopolem.

W opinii Greenpeace, w przeciwieństwie do innych krajów europejskich, gdzie koszty produkcji energii ze źródeł odnawialnych spadają, w Polsce może dojść do sytuacji, w której będą się one utrzymywać na wysokim poziomie, a nawet rosnąć.

reo.pl

Czy ustawa przyniesie oczekiwane zmiany rynku energetycznego w Polsce?

Według IEO wielką niewiadomą jest uchwalony kształt systemu aukcyjnego. Istnieją obawy, że ustawa nie urynkowi sektora energetyki odnawialnej o mocach powyżej 1 MW, a stanie się dodatkowym instrumentem dofinansowania tradycyjnych koncernów energetycznych.

Zgodnie z ustawą wolumeny energii, które mają być zamawiane w aukcjach jak i referencyjne ceny jej zakupu będą ustalane przez rząd. Następnie ogłaszane będą aukcje, które wygrywa ten oferent, który zaproponuje najniższą cenę, otrzymując w zamian gwarancję wsparcia przez 15 lat.

Oddanie pełnej władzy w obszarze energetyki odnawialnej w ręce administracji państwowej, która wypełnia rolę właściciela państwowych koncernów energetycznych (akcje będące w rękach skarbu państwa), które dalej mają być konsolidowane horyzontalnie i pionowo do formy oligopolu energetycznego, grozi zaburzeniem konkurencji także na rynku energetyki odnawialnej, brakiem różnorodności technologicznej i nierównomiernym, niezrównoważonym wykorzystaniem krajowych odnawialnych zasobów energii.

Taka sytuacja grozi również brakiem różnorodności technologicznej i nierównomiernym, niezrównoważonym wykorzystaniem krajowych odnawialnych zasobów energii. Istniej tez ryzyko powrotu do współspalania biomasy z węglem i doraźnego importu biomasy na dużą skalę.

Nowy system wsparcia niesie ze sobą ryzyko znaczącego spowolnienia i zastoju na rynku. Ponadto przewidziany jest na okres zaledwie kilku lat (ostatnia aukcja w 2020 r.). W tak krótkim czasie w zaproponowanym systemie aukcyjnym istniej ryzyko nadmiernych zysków dla wybranych podmiotów i nie ma szans doprowadzić do spadku kosztów OZE.

Ustawa o OZE w kształcie przyjętym 16 stycznia 2015 przez Sejm trafi teraz do Senatu, który zajmie się przepisami na najbliższym posiedzeniu 21 stycznia 2015 roku. Z informacji Obserwatora Legislacji Energetycznej portalu WysokieNapiecie.pl wynika, że PO zamierza zablokować poprawkę prosumencką w Senacie. Wówczas Sejm jeszcze raz będzie się musiał nad nią pochylić. PiS także zapowiedział złożenie wniosku o moratorium na budowę elektrowni wiatrowych do czasu przyjęcia odpowiedni przepisów.

materiały: Instytut Energetyki Odnawialnej, reo.pl, Koalicja Klimatyczna, wysokienapiecie.pl

Chcesz być na bieżąco? Zamów nasz newsletter!

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Obejrzyj film o bezinwazyjnej renowacji rur » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Mamy dla Ciebie nową ofertę urządzeń klimatyzacyjnych »

wentylacja

 



10 pytań o sterowanie ogrzewaniem grzejnikowym » Oszczędzaj nawet do 63% na zużyciu wody »
sterownik do pompy wodnej
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy czyszczenie klimatyzacji musi być drogie »

czyszczenie klimatyzacji

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Jak działa technologia klimatyzacji bez przeciągów »

wentylacja

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
6/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 6/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Mikrokogeneracja w budownictwie mieszkaniowym
  • - Modernizacja budynków wielorodzinnych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl