Historia wykorzystywania wełny skalnej w budownictwie sięga początków XX wieku. Podczas jednej z erupcji wulkanu Kilauea na Hawajach, okoliczni mieszkańcy zauważyli, że wyrzucana w powietrze lawa wraca na ziemię w postaci włókien. Zjawiskiem tym zainteresowali się naukowcy, szybko odkrywając, że materiał ten posiada niezwykłe właściwości ognioodporne i izolacyjne.
Technologia ta trafiła do Europy, a dokładniej do duńskiej miejscowości Hedehusene, gdzie w 1937 roku rozpoczęła się produkcja materiału nazwanego później wełną skalną. Tak też powstała firma ROCKWOOL.
Dziś firma ROCKWOOL oferuje asortyment liczący blisko 70 typów wyrobów do każdego segmentu budownictwa: począwszy od ocieplenia budynków jedno- i wielorodzinnych, poprzez budynki użyteczności publicznej, komercyjne i magazynowe, aż po produkcyjne i specjalistyczne, kierowane do sektora energetyki i ciepłownictwa.
Obecnie firma zatrudnia ponad 10 800 osób w 38 krajach, zarządzając 40 fabrykami i sprzedając produkty w ponad 100 krajach na świecie. Szeroka gama produktów i marek stanowi odpowiedź na różnorodne potrzeby dzisiejszego świata. Niepalna i trwała termoizolacja pomaga budować bezpieczne środowisko, jest stosowana zarówno w budownictwie indywidualnym, jak i tym przeznaczonym dla użyteczności publicznej – gwarantuje ochronę przeciwpożarową i właściwy mikroklimat pomieszczeń, wpływa na redukcję emisji zanieczyszczeń.
Zobacz też: Kalkulator ROCKWOOL dla wykonawców
Produkty oparte na wełnie skalnej, takie jak sufity czy panele akustyczne, powodują zmniejszenie hałasu, poprawiają koncentrację, samopoczucie i jakość życia – znajdują zastosowanie m.in. w obiektach edukacyjnych.
- Przez ostatnie 80 lat bazowaliśmy na naszych sukcesach i doświadczeniach, by tworzyć jak najlepsze i jak najbardziej użyteczne rozwiązania. Było to możliwe dzięki lojalności i zaangażowaniu naszych pracowników i klientów, którzy od lat z nami współpracują i dzielą się swoimi doświadczeniami. Jesteśmy dumni z tego, że z naszych produktów korzystają zarówno klienci indywidualni budujący mały dom jednorodzinny na obrzeżach miasta, jak i klienci korporacyjni reprezentujący tak ikoniczne budowle, jak paryska wieża Eiffla, Empire State Building w Nowym Jorku czy najwyższy w Europie wieżowiec The Shard w Londynie. W Polsce wełna skalna kryje się w tak prestiżowych budynkach jak warszawska Hala Koszyki czy Filharmonia Szczecińska. Dostarczamy rozwiązania zapewniające ludziom bezpieczeństwo, a środowisku odpowiednią ochronę – mówi Łukasz Glapa, dyrektor marketingu w ROCKWOOL CEE.
Polski oddział Grupy ROCKWOOL, jako pierwszy zachodni inwestor, uruchomił w naszym kraju produkcję i sprzedaż materiałów izolacyjnych z wełny skalnej, przejmując w 1993 roku fabrykę w Cigacicach pod Zieloną Górą, a następnie zakład w Małkini. Przez ten czas firma zainwestowała w naszym kraju ponad 1,5 miliarda złotych, które przeznaczone zostały m.in. na poprawę efektywności prac linii produkcyjnych, zastosowanie systemów ochrony środowiska czy budowę nowych linii zarówno do produkcji wełny skalnej, jak i linii tzw. offline’owych, czyli linii na których z półproduktu w postaci wełny skalnej tworzy się produkty takie jak panele fasadowe, sufity akustyczne czy podkłady ogrodnicze.
Przekonaj się: Wełna skalna okryje także chłód
Produkty i inicjatywy ROCKWOOL Polska są doceniane na prestiżowych konkursach - firma może poszczycić się licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym m.in. dwukrotnym tytułem Lidera Polskiej Ekologii, wielokrotną Budowlaną Marką Roku, nagrodą Państwowej Inspekcji Pracy, Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji, kilkukrotnie zdobytym Laurem Konsumenta, jak również nagrodami dla produktów, takimi jak TopBuilder, Izolacja Roku czy Złoty Medal Targów Budma.
mat. ROCKWOOL