RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Uproszczone zasady i procedury przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i im towarzyszących

Redakcja RI | 2018-04-16
Regulacja ustawy o prawie budowlanym.
Fot. pixabay.com

Regulacja ustawy o prawie budowlanym.


Fot. pixabay.com

Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dotyczy ustanowienia uproszczonych zasad i procedur przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i ma stanowić przepisy szczególne wobec regulacji ustawy Prawo budowlane. Celem projektu jest odpowiedź na zauważone zjawiska deficytu liczby mieszkań dostępnych na polskim rynku w stosunku do innych państw Unii Europejskiej i braku możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych przez ok. 40% społeczeństwa, spowodowane osiąganiem jednocześnie zbyt niskich dochodów dla uzyskania kredytu mieszkaniowego oraz zbyt wysokich dochodów dla uzyskania wsparcia w ramach samorządu lokalnego.

Zobacz także

jr news Nowe rozporządzenie F-gazowe

Nowe rozporządzenie F-gazowe Nowe rozporządzenie F-gazowe

11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i...

11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014, popularnie nazywane rozporządzeniem F-gazowym. Dokument wprowadza szereg zmian istotnych dla branży chłodnictwa, ale też klimatyzacji i pomp ciepła.

Waldemar Joniec Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku....

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku. Na co dzień spotykamy się m.in. z zakazami wjazdu do tunelu, zmianami prędkości poruszania się w nim czy wyłączeniem pasów ruchu z powodu kolizji lub prowadzonych robót. Największym zagrożeniem w tunelu jest jednak pożar pojazdu i to na wypadek takiej sytuacji tworzone są systemy bezpieczeństwa,...

Janusz Starościk news Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej?

Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej? Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej?

W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której...

W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której informowaliśmy pod koniec 2023 roku. Teraz ostatnim krokiem jest oficjalne przyjęcie przez Radę, co powinno nastąpić wkrótce. Następnie tekst zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwadzieścia dni później.

Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących ma także wpłynąć na deficyt jakościowych mieszkań i zespołów zabudowy na Polskim rynku, a także administracyjno-prawnych przeszkód w efektywności realizacji inwestycji mieszkaniowych.

Dowiedz się więcej: Ustawa Prawo budowlane - tekst ujednolicony

Według BBC proponowane regulacje zasługują na pozytywną ocenę i mogą stanowić adekwatny sposób realizacji wskazanych w Uzasadnieniu projektu ustawy celów oraz być istotnym ułatwieniem w realizacji inwestycji mieszkaniowych przez inwestorów.

Projekt wymaga jednak dopracowania, w szczególności:

  • ponownego rozważenia założeń procedury uzyskiwania zgody na realizację inwestycji,
  • ponownego rozważenia założeń sposobów ochrony właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości,
  • konieczne jest również zapewnienie bardziej zdecydowanych środków o charakterze dyscyplinującym wobec organów administracyjnych, w szczególności w zakresie przestrzegania skróconych terminów rozpoznania sprawy.

Odpowiedzią na zdiagnozowane problemy ma być, zgodnie z Uzasadnieniem, wprowadzenie regulacji umożliwiającej przyspieszenie przygotowania i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, w szczególności poprzez uproszczenie iusprawnienie procedur administracyjnych, wprowadzenie szczególnych zasad lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz ogólną redukcję obciążeń administracyjnoprawnych. Założeniem projektodawcy, wyrażonym w Uzasadnieniu jest stworzenie alternatywnego, uproszczonego trybu postępowania, z którego według swojego wyboru Inwestorzy będą mogli skorzystać, lub od którego odstąpić i procedować na zasadach ogólnych.

1. Rozdział I Zasady ogólne.

Przystępując do merytorycznej analizy Projektu, należy wskazać, że rozdział I (art. 1 - 10) zawiera ogólne zasady Projektu. W art. 1 trafnie sformułowano deklarowane w Uzasadnieniu cele, wskazano alternatywność i fakultatywność trybu postępowania przewidzianego w Projekcie oraz odesłano do stosowania przepisów ogólnych ustawy Prawo budowlane.

W art. 2 Projektu zamieszczono katalog definicji legalnych pojęć, którymi posługuje się Projekt. Z aprobatą należy odnieść się do zaproponowanego katalogu, który uwzględnia definicje zawarte w innych aktach prawnych oraz stanowić będzie praktyczne ułatwienie w stosowaniu Projektu. Krytycznie można odnieść się zasadniczo wyłącznie do zaproponowanej definicji inwestycji towarzyszącej ze względu na posłużenie się techniką zamkniętego katalogu. Bardziej ogólna definicja, zawierająca katalog przykładowy pozwoliłaby na uelastycznienie regulacji Projektu. W obecnie proponowanym brzmieniu, inwestycją towarzyszącą nie byłaby na przykład droga wewnętrzna, ponieważ nie mieściłaby się w przewidzianym katalogu.

Z jednej strony pozytywnie należy odnieść się do zaproponowanego umożliwienia przeznaczenia części inwestycji na działalność handlową lub usługową. Z drugiej jednak strony, proponowany warunek przeznaczenia nie mniej niż 80% powierzchni użytkowej wszystkich lokali w budynkach objętych inwestycją mieszkaniową oraz inwestycją towarzyszącą na powierzchnie mieszkań wydaje się zbyt ostry, i w pewnych granicznych sytuacjach może stanowić praktyczne utrudnienie w realizacji inwestycji, skutkujące brakiem możliwości skorzystania z uproszczonych procedur przewidzianych w Projekcie.

Przeczytaj również: Rynek budowlany i instalacyjny w Polsce w 2017 roku

2. Rozdział II Standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych.

Przepisy rozdziału II (art. 11 - 13) regulują standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych. W szczególności art. 11 określa sztywne parametry, które musi spełniać inwestycja mieszkaniowa by mogła być procedowana w trybie Projektu. Zbyt sztywne określenie przesłanek inwestycji nie wydaje się przy tym celowe. W opinii ZP BCC, uzasadnione byłoby przyjęcie jednego z dwóch rozwiązań tej kwestii - albo zachowania katalogu sztywnych przesłanek i związanie organu wnioskiem po ich spełnieniu, albo uelastycznienie katalogu w szczególności poprzez umożliwienie, za zgodą odpowiedniego organu, odstąpienie od spełnienia niektórych z nich ze względu na szczególne okoliczności.

 

Krytycznie natomiast należy odnieść się do proponowanego w art. 13 Projektu obowiązku przeprowadzenia przez inwestora publicznego konkursu na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną. Wymóg ten nie jest uzasadniony ani w Projekcie ani w Uzasadnieniu i stanowić będzie jedynie dodatkowe obciążenie ekonomiczne inwestora, skutkujące równocześnie przedłużeniem postępowania. Skoro bowiem organy administracji posiadające legitymację do wyrażania woli w imieniu mieszkańców danego regionu uprawnione będą do swobodnej oceny wniosku inwestora, w tym oceny i akceptacji lub odmowy akceptacji koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, nieuzasadnione jest zobowiązywanie inwestora do przeprowadzania swoistej "prywatnej" konsultacji z mieszkańcami w formie obligatoryjnego konkursu.

3. Rozdział III Procedura uzyskiwania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej.

Rozdział III (art. 14 - 25) zawiera podstawową dla Projektu regulację procedury uzyskiwania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej (dalej jako: u.l.i.m.). Jakkolwiek negatywnie należy ocenić rozbudowany katalog przesłanek, które muszą zostać spełnione przed wydaniem decyzji przez organ administracji, w tym wielu przesłanek niezależnych od inwestora w szczególności w zakresie uzgodnień między organami administracji, zdecydowanie pozytywnie należy ocenić regulację art. 15 ust. 4 Projektu, który przewiduje fikcję milczącego wyrażenia zgody w przypadku braku wydania przez odpowiedni organ opinii w terminie tam określonym.

Pozytywnie należy również ocenić regulację art. 16 Projektu przewidującą ograniczenie terminem instrukcyjnym organu pierwszej instancji na wydanie decyzji o u.l.i.m. pod rygorem nałożenia przez organ wyższej instancji na organ pierwszej instancji kary pieniężnej za zwłokę.

Zasadniczo pozytywnie należy ocenić proponowaną w Projekcie procedurę uzyskiwania decyzji u.l.i.m. oraz skutki takiej decyzji, analogiczne do skutków decyzji o warunkach zabudowy. Regulacja w obu przypadkach jest bardzo zbliżona, jednak Projekt zawiera pewne uproszczenia procedury. W szczególności jednak, zdecydowanie pozytywnie należy ocenić proponowane fikcje milczącego pozytywnego załatwienia sprawy w przypadkach gdy organy administracyjne nie wydadzą w terminie odpowiednich opinii, oraz możliwość nałożenia na organ przez organ wyższego stopnia kary pieniężnej za każdy dzień opóźnienia w wydaniu wymaganych decyzji lub zezwolenia.

Zobacz także: Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków

4. Rozdział IV Procedura uzyskiwania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji towarzyszącej.

 Rozdział IV (art. 26 - 31), zawiera uzupełniającą wobec rozdziału 3. regulację procedury uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej (dalej jako: u.l.i.t.). Do procedury przewidzianej w rozdziale 4, na mocy art. 28 Projektu, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące procedury uzyskiwania decyzji u.l.i.m., a tym samym znajdują do niej zastosowanie wszystkie sformułowane powyżej uwagi. Pozytywnie należy ocenić fakt uzupełnienia powyższej regulacji o przepisy dotyczące realizacji inwestycji drogowej, oraz umożliwienie zawarcia porozumienia pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami a inwestorem w zakresie realizacji inwestycji towarzyszącej.

5. Rozdział V Ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości.

Rozdział V (art. 32 - 37 ) zawiera katalog ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości w związku z realizacją inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Z jednej strony pozytywnie co do zasady ocenić należy zaproponowaną w art. 32 i 33 Projektu możliwość uzyskania zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie ciągów, przewodów i obiektów o których mowa w art. 123 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej jako: u.g.n.). Możliwość taka w rzeczywistości może przyspieszyć realizację inwestycji mieszkaniowych i towarzyszących przez inwestorów. Jednocześnie jednak proponowana regulacja nie zapewnienia wystarczającej ochrony właścicieli i innych uprawnionych do nieruchomości objętych zezwoleniem.

Co prawda w projekcie nałożono na inwestora obowiązek przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego oraz przewidziano odszkodowawczą odpowiedzialność inwestora, jednak w opinii ZP BCC zaproponowane środki ochronne nie są wystarczające wobec daleko posuniętej ingerencji w prawo własności nieruchomości faktycznie sąsiednich wobec realizowanej inwestycji, niebędącej inwestycją celu publicznego lecz co do zasady inwestycją komercyjną. Interesów właścicieli i innych uprawnionych do nieruchomości objętych zezwoleniem, w opinii ZP BCC nie zabezpiecza również wystarczająco regulacja proponowanego art. 33 zawierająca w istocie cywilnoprawne roszczenie o wykup części własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, z którego na skutek działań inwestora uprawniony utracił możliwość dalszego prawidłowego korzystania w sposób dotychczasowy lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem.

Warto przeczytać: Wentylacja ogólna po zmianie przepisów WT 2018

Pozytywnie należy natomiast odnieść się do proponowanego art. 34 Projektu, który upraszcza procedurę zajęcia przez inwestora terenów śródlądowych wód płynących, dróg publicznych lub obszarów kolejowych w drodze umowy, a w braku jej możliwości, w drodze decyzji administracyjnej. Regulacja taka potencjalnie może przyspieszyć i ułatwić realizowanie inwestycji w stosunku do obecnie obowiązujących zasada. Mając ponadto na uwadze, że drugą stroną czynności będą co do zasady organy administracji publicznej oraz, że zajęcie terenu stanowi mniejszą ingerencję w prawa uprawnionych podmiotów niż regulacja art. 32 i 33 Projektu, należy przyjąć, że proponowana regulacja wystarczająco zabezpiecza prawa tych podmiotów.

6. Rozdział VI Postępowanie administracyjne.

Rozdział VI (art. 38 - 41) Projektu zawiera regulację procedury postępowania administracyjnego związanego z przygotowaniem i realizacją inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Z aprobatą należy odnieść się do wskazania co do zasadykrótszych terminów dla organów do rozpoznania sprawy w stosunku do terminów obowiązujących organy na zasadach ogólnych. Negatywnie należy natomiast ocenić fakt, że wskazane w Projekcie terminy mają zasadniczo charakter instrukcyjny, a zatem nie są wiążące dla organów.

Trudno przy tym odnieść się jednoznacznie do zawartego w Projekcie odesłania do przepisów Działu III ustawy Ordynacja Podatkowa w zakresie kar nakładanych na organy w przypadku niewydania decyzji w terminie. Kara taka nie ma bowiem faktycznie charakteru podatkowego, lecz stanowi swoisty rodzaj grzywny administracyjnej przypominający istotnie grzywnę nakładaną w trybie art. 154 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi na organ którego bezczynność lub przewlekłość postępowania była przedmiotem skargi do sądu administracyjnego. Z aprobatą należy odnieść się natomiast, z punktu widzenia inwestora, do proponowanej regulacji art. 38 ust. 4 Projektu, zgodnie z którym zabronione ma być uchylanie decyzji w całości w postępowaniu administracyjnym II instancji oraz w postępowaniu sądowoadministracyjnym, jeśli decyzja jest wadliwa wyłącznie w części. Regulacja taka ma na celu, zgodnie z Uzasadnieniem, zapewnienie by częściowa wadliwość decyzji, która może odnosić się w szczególności do wydzielonej części planowanych prac, nie będzie skutkować utratą przez inwestora decyzji dotyczącej całości planowanej inwestycji.

7. Rozdział VII Zmiany w przepisach obowiązujących.

Rozdział VII (Art. 42 – 49) Projektu zawiera propozycje zmian w obowiązujących przepisach innych ustaw celem zapewnienia spójności z przepisami Projektu. W większości zmiany te mają zatem charakter techniczny i doprecyzowujący, a zatem nie wymagają dokładniejszego komentowania (na przykład art. 43, 47, 48 Projektu).Z aprobatą należy odnieść się w szczególności do postulowanej w art. 42 Projektu zmiany art. 16 ustawy o drogach publicznych poprzez dodanie ust. 2a i 2b, które mają na celu doprecyzowanie sposobu określenia zakresu obowiązków inwestora inwestycji nie-drogowej (w tym przypadku mieszkaniowej lub towarzyszącej), oraz nałożenie na zarządcę drogi obowiązku przedłożenia na żądanie inwestora pisemnego uzasadnienia zakresu obowiązków inwestora.

Należy zauważyć, że proponowana zmiana ustawy p.b., co do zasady nie odnosi się wprost do przedmiotu regulacji Projektu. Pomimo tego, należy ocenić proponowane zmiany co do zasady pozytywnie, jako w szczególności implementujące w ustawie odpowiednie przepisy konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Niezwiązana bezpośrednio z przedmiotem Projektu jest również proponowana w art. 45, 46 i 49 Projektu zmiana ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Proponowane zmiany mają przede wszystkim znaczenie dla możliwości realizacji powiązanych z Projektem planów rozwoju rynkuinwestycji budownictwa mieszkaniowego na wynajem oraz planowanych programów państwowych dopłat do najmu lokali mieszkalnych. W opinii ZP BCC bardziej trafnym rozwiązaniem byłoby zatem zawarcie komentowanego przepisu zmieniającego wskazane ustawy w tym zakresie w innym projekcie ustawy, bezpośrednio związanym z programem dopłat do czynszu najmu.

Dowiedz się więcej: Etykietowanie energetyczne w praktyce projektowania i budowy budynków

8. Rozdział VIII Przepisy przejściowe i końcowe.

Rozdział VIII (Art. 50 – 55) Projektu zawiera propozycje przepisów przejściowych, końcowych i wprowadzających. Negatywnie należy ocenić regulację art. 50 Projektu, który nakazuje stosować przepisy dotychczasowe w sprawach dotyczących inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, wszczętych i niezakończonych do dnia wejście w życie Projektu decyzją ostateczną. Mając bowiem na uwadze, że Projekt ma stanowić ułatwienie dla inwestorów, uproszczenie procedur oraz alternatywny, fakultatywny tryb postępowania, uzasadnione wydaje się umożliwienie stosowania przepisów w brzmieniu zaproponowanym w Projekcie. Wymagałoby to co do zasady jedynie dodania odpowiedniego przepisu przejściowego regulującego możliwość zmiany trybu postępowania. W pozostałym zakresie, Projekt trafnie przewiduje stosowanie dotychczasowych przepisów do spraw wszczętych przed wejściem w życie Projektu oraz wskazuje limity wydatków z budżetu państwa. W kontekście przepisów wprowadzających należy jedynie raz jeszcze podkreślić, iż w opinii ZP BCC, proponowane zmiany przepisów służące realizacji programu dopłat do najmu mieszkań, powinny zostać zawarte w odpowiednim projekcie związanym bezpośrednio z tym programem.

 Zdaniem BCC, projekt rzeczywiście stanowi istotny krok na drodze do osiągnięcia celów określonych w Uzasadnieniu, jednak dla ich pełnej i stabilnej realizacji BCC proponuje dalsze prace i dopracowanie przepisów.

Źródło: Business Centre Club 

Komentarze

Powiązane

dr inż. Maciej Robakiewicz, mgr Michał Czarnecki Audyty energetyczne przedsiębiorstw i procedura wg PN-EN 16247

Audyty energetyczne przedsiębiorstw i procedura wg PN-EN 16247 Audyty energetyczne przedsiębiorstw i procedura wg PN-EN 16247

Duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia raz na 4 lata audytu energetycznego. Z tego obowiązku zwolnione są przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią...

Duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia raz na 4 lata audytu energetycznego. Z tego obowiązku zwolnione są przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią określony we właściwych normach lub system zarządzania środowiskowego, jeżeli w ramach tych systemów przeprowadzono audyt energetyczny.

Redakcja RI Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków"

Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków"

W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia...

W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia związane z efektywnością energetyczną, wykorzystaniem OZE, zarządzaniem rynkiem energii elektrycznej, prawami konsumentów oraz Unią Energetyczną. Proponowane zmiany dotyczą między innymi Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków (EPBD) i Dyrektywy o Efektywności Energetycznej (EED).

Redakcja RI Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa

Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa

Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę...

Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę statków i elektrowni atomowych. Niedługo to się zmieni. Nowelizacja unijnej dyrektywy o delegowaniu pracowników sprawi, że ich usługi staną się za granicą niekonkurencyjne.

Redakcja RI Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT

Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT

Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje...

Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje usługi budowlane. Co to oznacza dla przedsiębiorców i podwykonawców?

Redakcja RI Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego

Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego

Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.

Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.

Redakcja RI Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany

Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany

Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi...

Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Wprowadza istotnie zmiany w kwestii systemu wsparcia dla małych biogazowni i hydroelektrowni oraz zasad budowy i opodatkowania farm wiatrowych.

Redakcja RI Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO?

Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO? Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO?

28 czerwca br. Minister Energii poddał pod konsultacje projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE. Jakie zdanie o projekcie ma Instytu Energii Odnawialnej?

28 czerwca br. Minister Energii poddał pod konsultacje projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE. Jakie zdanie o projekcie ma Instytu Energii Odnawialnej?

Redakcja RI Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta

Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta

W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.

W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.

Redakcja RI news Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan

Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan

Zastępca Prokuratora Generalnego Robert Hernand uważa, że nakładanie na mieszkańców opłaty przyłączeniowej jest bezprawne i narusza Konstytucję RP.

Zastępca Prokuratora Generalnego Robert Hernand uważa, że nakładanie na mieszkańców opłaty przyłączeniowej jest bezprawne i narusza Konstytucję RP.

Redakcja RI Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji

Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera...

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera budownictwa i urbanisty.

Redakcja RI WSA o podatku od energii z mikroinstalacji

WSA o podatku od energii z mikroinstalacji WSA o podatku od energii z mikroinstalacji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii,...

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii, którą z sieci pobiorą w ramach rozliczeń w systemie tzw. opustów - podaje portal gramwzielone.pl.

dr inż. Grzegorz Kubicki Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego

Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego

Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa...

Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa w budynku, część jednak spełnia głównie oczekiwania inwestorów i stanowi istotne złagodzenie wymagań obowiązujących dotychczas. Wiele kwestii nie zostało jeszcze wyjaśnionych lub doprecyzowanych, a planowane modyfikacje m.in. ustawy o ochronie ppoż. będą okazją do wprowadzenia kolejnych zmian.

Redakcja RI Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków

Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków

1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny...

1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Jakie poprawki zostały wprowadzone?

Redakcja RI Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych

O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita"....

O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita". Do 1 stycznia 2020 r. zostanie ograniczony obrót kotłami na biomasę niedrzewną oraz służących tylko do podgrzania wody użytkowej.

Redakcja RI Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej

Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej

W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej....

W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej. Budowa instalacji paneli fotowoltaicznych nie różni się funkcjonalnie od farmy wiatrowej. W obu przypadkach urządzenia techniczne służą do wytwarzania energii elektrycznej poza zakładem energetycznym, choć sposób produkcji energii jest różny.

inż. Nikon Gawryluk Pompownie i agregaty pompowe w świetle przepisów obowiązujących od lipca 2018

Pompownie i agregaty pompowe w świetle przepisów obowiązujących od lipca 2018

Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych...

Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych urządzeniach gaśniczych. Dotyczyć to będzie m.in. agregatów pompowych, kolektorów wlotowych i rozdzielaczy, zaworów i zasuw, filtrów, zaworów zwrotnych, uchwytów i zestawów mocowania przewodów rurowych oraz czujników/przełączników przepływu wody i ciśnienia. Elementy te będą mogły zostać wprowadzone...

Redakcja RI Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa

Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa

Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania...

Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania odpowiada poradnik, który przygotował UOKiK.

Redakcja RI Nowe akty prawne i projekty ustaw

Nowe akty prawne i projekty ustaw Nowe akty prawne i projekty ustaw

W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Redakcja RI Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE

Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE

Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji...

Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji i sprzedaży energii. W tym miesiącu zmieniła się minimalna i maksymalna moc OZE, które są zaliczane do grupy tzw. małych instalacji i które podlegają obowiązkowi sprawozdawczemu. Za złożenie dokumentów po terminie grozi kara.

Redakcja RI Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem

Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.

Redakcja RI Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa

Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa

Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa...

Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Izby Architektów RP. Spotkanie miało na celu przeprowadzenie rozmów w związku z projektami ustaw o architektach i inżynierach budownictwa.

Redakcja RI Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA

Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na...

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na środowisko, dlatego jego negatywny skutek trzeba udowodnić.

Redakcja RI Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawiło obwieszczenie z dnia 13 września 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącego...

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawiło obwieszczenie z dnia 13 września 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącego szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.

Redakcja RI news Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku?

Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku? Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku?

Cele i założenia projektu rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologii wykonania i wyposażenia technicznego...

Cele i założenia projektu rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologii wykonania i wyposażenia technicznego budynku oraz lokalizacji przedsięwzięć realizowanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat zasługują na ogólną, dobrą ocenę. Jednak zawiera ona liczne usterki, niespójności i nieścisłości, które nie powinny znajdować się w akcie prawnym o charakterze technicznym.

Wybrane dla Ciebie

Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła »

Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła » Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła »

Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się »

Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się » Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się »

Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? »

Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? » Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? »

Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody »

Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody » Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody »

Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła »

Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła » Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła »

Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji »

Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji » Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji »

Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? »

Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? » Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? »

Dobierz odpowiedni zawór do instalacji »

Dobierz odpowiedni zawór do instalacji » Dobierz odpowiedni zawór do instalacji »

Sposób na oszczędne ogrzewanie domu »

Sposób na oszczędne ogrzewanie domu » Sposób na oszczędne ogrzewanie domu »

Jakie korzyści dla instalatora »

Jakie korzyści dla instalatora » Jakie korzyści dla instalatora »

Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu »

Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu » Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu »

Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji »

Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji » Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji »

Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki »

Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki » Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki »

Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin »

Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin » Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin »

Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? »

Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? » Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? »

Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? »

Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? » Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? »

Odkryj nowy sposób próżniowania »

Odkryj nowy sposób próżniowania » Odkryj nowy sposób próżniowania »

Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych »

Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych » Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych »

Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce »

Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce » Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce »

Dołącz do grona super instalatorów »

Dołącz do grona super instalatorów » Dołącz do grona super instalatorów »

Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie »

Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie » Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie »

Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu »

Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu » Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu »

Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej »

Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej » Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej »

Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji »

Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji » Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji »

Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności »

Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności » Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności »

Najnowsze produkty i technologie

REGULUS-system Wójcik s.j. Gorący temat: Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi

Gorący temat: Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi Gorący temat:  Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi

Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze...

Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze z groźnymi burzami i silnym wiatrem, po nich susze, długotrwałe upały, potem znaczne spadki temperatury, powodują że domy i miejsca pracy należy dostosowywać do znacznych wahań temperatur.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

HOMEKONCEPT Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź! Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.