Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Kłopotliwe oczyszczanie ścieków komunalnych

Nowoczesna oczyszczalnia ścieków w Krośnie
Nowoczesna oczyszczalnia ścieków w Krośnie
ekrosno.pl

1 maja 2010 roku minęła rocznica wejścia w życie traktatu akcesyjnego. Gdy stawaliśmy się członkami Unii, byliśmy pełni optymizmu i przyjmowaliśmy na siebie różne zobowiązania. Fakt, że negocjacje były trudne i niekiedy ciężko było pójść na ustępstwa. Jednak w stanowieniu krajowego prawa wdrażającego dyrektywy nikt z zewnątrz nam nie przeszkadza, mimo to proces ten w wielu przypadkach wlecze się latami, a jego wynik niekiedy rozmija się z ideą i duchem dyrektyw.

Polska zobowiązała się do wdrożenia m.in. dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, zwanej popularnie „dyrektywą ściekową”. Czy poradzimy sobie z gospodarką ściekową? Biorąc pod uwagę chociażby ostatnie 15 lat tworzenia prawa i 7 lat istnienia Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, można jedynie modlić się o cud. Oczywiście wiele udało się w tej dziedzinie osiągnąć, jednak nie wszystko, co było można.

To nie politycy zapłacą za niewywiązywanie się z podjętych przez nasz kraj zobowiązań - ich nikt nie zdymisjonuje, nie obciąży karą. To społeczeństwo ten rachunek zapłaci. Kiedyś musi się skończyć bałagan legislacyjny i kadencyjne postrzeganie inwestycji w infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, które trzeba planować na co najmniej 50 lat. Wymaga to odpowiedzialności, profesjonalizmu i rozwagi. KPOŚK to obok autostrad i dróg jedna z najważniejszych inwestycji w historii naszego kraju. Będzie miała ogromny wpływ na nasze życie, a zwłaszcza na jego jakość i zdrowie przez następnych kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset lat. Nie zatruwajmy sobie i następnym pokoleniom życia tylko ściekami wylewanymi do rzek i dziurawymi szambami oraz brakiem dobrego prawa i chęci jego przestrzegania.

Przez ostatnie lata wiele osób zajmujących odpowiedzialne stanowiska w administracji państwowej i samorządowej koniecznie domagało się legitymizacji wykonywania na podstawowym szczeblu administracji planów (programów, koncepcji) ochrony wód i gospodarki ściekowej. Zmieniały się rządy i władze samorządowe i wszyscy obiecywali poprawę prawa i jego spójności pomiędzy resortami. W realizacji KPOŚK nie pomagały nietrafione inwestycje w oczyszczalnie ścieków i sieci kanalizacyjne.

Były one sankcjonowane przez wojewodów jako aglomeracje, czasami aż trzy w jednej gminie. Z drugiej strony zapomniano o konieczności łączenia aglomeracji ponad podziałami granic administracyjnych oraz o rachunku ekonomicznym. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków nałożyła jedynie na przedsiębiorstwa komunalne obowiązek wykonywania planów modernizacji i rozwoju sieci stanowiących ich własność. Z kolei prawo ochrony środowiska nałożyło obowiązek wykonywania wyłącznie swoich programów, ale nie określiło szczegółów dotyczących ochrony wód.

Na przełomie 2001 i 2002 r. rozesłano do gmin, za pośrednictwem urzędów wojewódzkich, ankiety dotyczące ich planów z zakresu gospodarki ściekowej. Trafiały one jednak najczęściej do kosza lub za ich wypełnianie zabrali się praktykanci. Efekt tej akcji nie był więc najlepszy, a jakość zgromadzonych danych wątpliwa. Wiele błędów wynikało z przyjmowania obszaru aglomeracji. Podawano liczbę mieszkańców w jednostkach miejskich bez obliczeń RLM dla obszaru gminnego włączonego do miasta.

Kuriozalnie wyglądało to w przypadku jednostki miejskiej i gminy, która otaczała dane miasto. Z kolei małe gminy nie zawsze rozumiały potrzebę tworzenia aglomeracji według granic zlewni kanalizacyjnej, a nie granic administracyjnych. Zawiodły kompletnie urzędy powiatowe, które mogły pełnić rolę koordynatora i negocjatora. To wszystko spowodowało olbrzymią falę protestów. Gminy dopiero teraz pojęły znaczenie ankiet z 2002 r. i ruszyła olbrzymia fala „konsultacji” KPOŚK w poszczególnych województwach. Okazało się, że program ma same wady, ale i jedną niezaprzeczalną zaletę – po prostu jest i można o nim dyskutować.

W grudniu 2004 r. opublikowano rozporządzenie ministra środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji. Zgodnie z nim Podstawę wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji stanowią studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych. Po raz pierwszy wyraźnie nakazano pełną współpracę pomiędzy przedsiębiorstwami komunalnymi a urzędem.

Ten zwięzły zapis nakazuje planowanie sieci kanalizacyjnej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju przy założeniu ich wieloletnich planów. Zapisano bowiem: obszar i granice aglomeracji wyznacza się, uwzględniając zasięg systemu kanalizacji zbiorczej, przy czym do tej samej aglomeracji należą tereny obsługiwane przez sieć kanalizacyjną oraz tereny, na których planuje się budowę takiej sieci. Nie ma również dyskusji o partykularnym interesie jednego projektanta w odniesieniu do jednej miejscowości. Przy wyznaczaniu obszaru aglomeracji brane jest pod uwagę, że realizacja sieci kanalizacyjnej na obszarze aglomeracji z doprowadzeniem do oczyszczalni ścieków powinna być uzasadniona finansowo i technicznie.

Uściślono w końcu zasadność prowadzenia kolektorów kanalizacyjnych. Nazwano to wskaźnikiem długości sieci, który jest obliczany jako stosunek przewidywanej do obsługi przez system kanalizacji zbiorczej liczby mieszkańców aglomeracji i niezbędnej do realizacji długości sieci kanalizacyjnej (łącznie z kolektorami i przewodami tłocznymi doprowadzającymi ścieki do oczyszczalni) nie może być mniejszy od 120 mieszkańców na 1 km sieci. Należy zauważyć, że mowa tu o liczbie mieszkańców, a nie Równoważnej Liczbie Mieszkańców.

   17.05.2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Konkurs dla małych projektantów! Spraw prezent swojemu dziecku »

wentylacja

 



Obejrzyj film o bezinwazyjnej renowacji rur » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Jakie są korzyści z montażu stropów z rekuperacją w salach operacyjnych »

rekuperacja w salioperacyjnej

 



10 pytań o sterowanie ogrzewaniem grzejnikowym » Oszczędzaj nawet do 63% na zużyciu wody »
sterownik do pompy wodnej
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy automatyzacja klimatyzacji musi być droga »

automatyzacja klimatyzacji

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Jak działa technologia klimatyzacji bez przeciągów »

wentylacja

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
5/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 5/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - OZE w zakładach WOD-KAN
  • - Filtry antysmogowe do central
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl