Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2019 

Wentylacja w metrze

Wentylacja podziemnych obiektów metra jest zagadnieniem złożonym i niełatwym do rozwiązania ze względu choćby na rozległość linii oraz specyficzne czynniki zmieniające stan powietrza, do których zalicza się przede wszystkim zyski ciepła i wilgoci, zanieczyszczenia gazowe i pyłowe oraz efekty aerodynamiczne towarzyszące ruchowi pociągów.

Do zadań wentylacji tuneli i stacji metra należą:

  • dostarczenie niezbędnej ilości powietrza dla pasażerów i obsługi,
  • stworzenie odpowiednich warunków termicznych i wilgotnościowych poprzez usunięcie nadmiaru ciepła i wilgoci,
  • pobudzenie krążenia powietrza koniecznego dla wyrównania warunków temperaturowo-wilgotnościowych,
  • tłumienie efektów aerodynamicznych powstających podczas ruchu pociągów.

Rodzaje wentylacji

Wentylacja może być realizowana jako naturalna lub mechaniczna. Wentylacja naturalna działa na skutek ruchu powietrza wywołanego efektami meteorologicznymi (ruch powietrza atmosferycznego, zmiany jego temperatury, wilgotności itp.) oraz w wyniku tłokowego działania poruszających się w tunelach pociągów. Przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej powietrze jest odciągane lub tłoczone do tunelu bądź jednocześnie nawiewane i wywiewane przy pomocy wentylatorów. W tym przypadku ruch powietrza w tunelach i na stacjach zachodzi na skutek różnicy ciśnienia wywołanego wspomnianymi efektami meteorologicznymi, tłokowym działaniem pociągów oraz pracą wentylatorów.

W systemie wentylacji naturalnej stosunkowo niewielkie ciśnienie, będące jedynie konsekwencją ruchu pociągów i efektów meteorologicznych (rzędu 100–160 Pa), powoduje, że system ten ma bardzo ograniczony zasięg działania i stosowany może być dla tuneli zagłębionych do 20 m. Poszczególne szyby wentylacyjne rozmieszcza się w odległości 100–150 m od siebie, najlepiej w układzie szachownicowym.

Ponieważ jednak warunki na powierzchni nie zawsze pozwalają na takie rozmieszczenie szybów, umieszcza się je wówczas z jednej strony tunelu, rozdzielając obydwa tunele słupami albo ażurową ścianką o wolnej powierzchni otworów nie mniejszej niż 60%. Szyby wentylacyjne, w zależności od położenia pociągów w danej chwili, pracują na przemian jako nawiewne lub wywiewne. W celu zmniejszenia odczuwania efektów aerodynamicznych towarzyszących ruchowi pociągów w przypadku rozdzielonych tuneli stosuje się łączniki cyrkulacyjne o przekroju 70–120 m2, umieszczone w odległości 30–100 m od każdego wlotu do przestrzeni stacji.

W chłodnych okresach roku, w strefach klimatycznych, w których średnia temperatura najzimniejszego miesiąca jest mniejsza od 0°C, zamyka się szlakowe szyby wentylacyjne umieszczone bliżej niż 1/3 długości szlaku od osi stacji, by nie dopuścić do zbytniego jej ochłodzenia. W celu polepszenia warunków na stacjach instalowane są dodatkowe przewody wentylacyjneza wentylatorami rewersyjnymi – odciągającymi powietrze w chłodnym okresie roku i nawiewającymi w okresie ciepłym. Omawiany system wentylacji realizować można m.in. wówczas, gdy odległość między stacjami jest nie większa niż 750 m, a maksymalna częstotliwość kursowania pociągów jest mniejsza niż 24 pary/h.

Wentylację naturalną spotyka się w dawniej budowanych liniach metra. Jednak jak wynika z dostępnej literatury, w przeważającej liczbie przypadków nie spełnia ona postawionych przed nią zadań.

Wszystkie rozwiązania wentylacji mechanicznej podzielić można ogólnie na jedno- i dwukierunkowe. W systemie wentylacji jednokierunkowej niezależnie od pory roku powietrze jest nawiewane i wywiewane na przemian przez maszynownie usytuowane w zależności od przyjętego rozwiązania na stacjach lub na szlaku. Wentylację jednokierunkową stosuje się w strefach klimatycznych, dla których średnia temperatura w najzimniejszym miesiącu jest wyższa od 0°C.

W systemie wentylacji dwukierunkowej powietrze jest dostarczane przez szyby wentylacyjne i wentylatory na stacje w ciepłym okresie, natomiast na szlak pomiędzy stacjami w chłodnym. Powietrze jest usuwane w sposób odwrotny: zimą – ze stacji, a latem – ze szlaku. Rozwiązanie takie pozwala na nawiewanie na stację zimą powietrza już ogrzanego w tunelu, natomiast latem – na utrzymanie stosunkowo niskiej temperatury w hali peronowej. Wentylację dwukierunkową (rewersyjną) stosuje się w strefach klimatyzowanych, w których średnia temperatura w najzimniejszym miesiącu jest niższa od 0°C.

Prosty i uniwersalny schemat typowy dla wentylacji dwukierunkowej przedstawiono na rysunku.

Schemat wentylacji metra: 1 – stacje metra, 2 – tunele szlakowe, 3 – stacyjne szyby wentylacyjne
z wentylatorami, 4 – szlakowe szyby wentylacyjne bez wentylatorów, 5 – przebitki (łączniki)
cyrkulacyjne, ←kierunek przepływu powietrza
   15.06.2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj nowinki z branży HVAC »

klimatyzatory

 



4 sposoby zastosowania wymienników ciepła »

Na czym polega automatyzacja instalacji  w technice budowlnej »
wymienniki ciepła systemy kanalizacyjne
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Grzejnik czy podłogówka - czym ogrzewać? »

ogrzewanie hybrydowe

 



Jak prawidłowo odizolować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

Zdradzamy 3 funkcje ultra nowoczesnych klimatyzatorów »
produkcja studni wodomierzowych film o pompowni ppoz
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Czy znasz 5 funkcji, które ułatwią pomiary? »

systemy wentylacyjne

 



Poznaj sposób na optymalizację strat energii »

Jakie są korzyści płynące ze stosowania pomp wodnych »
pompy cyrkulacyjne pompy wodne
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Jak zaprojektować niezawodne instalacje w budynku »

innowacyjne projektowanie instalacji

 



5 sposobów na szybką i dokładną pracę w miernictwie »

Dobierz wielogazowy detektor podtynkowy »
rozwiązania pomiarowe detektor gazów
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Jesteś instalatorem, ale elektryka nie jest Ci obca? Dołącz do klubu »

klub instalatora

 



Jakie urządzenia sanitarne planuje się podłączyć w pomieszczeniu? » Jaki rekuperator poleci Instalator »
kanalizacja centrale rekuperacyjne
wiem więcej » poznaj dziś »

 


Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
7-8/2020

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 7-8/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne kotły na gaz i paliwa stałe
  • - Dezynfekcja powietrza wentylacyjnego
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl