Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Retencja kanałowa. Obniżanie maksymalnego odpływu ścieków opadowych

Odprowadzanie deszczówki to ważne zagadnienie kanalizacyjne
Odprowadzanie deszczówki to ważne zagadnienie kanalizacyjne
www.sxc.hu

Rozwój krajowego budownictwa drogowego przyczynia się do konieczności odprowadzania znacznie większych niż dotychczas ilości ścieków opadowych. Jednym ze sposobów ograniczenia maksymalnego odpływu tych ścieków jest system retencji kanałowej.

Do chwili powstania utwardzonej zlewni, jaką jest droga, dotychczasowy teren rodzimy w postaci pól uprawnych, łąk, nieużytków czy lasu charakteryzował się możliwością odbioru opadów poprzez infiltrację do gruntu, a tylko część odpływała do pobliskich rowów i rzek. Powstające wody nie tworzyły ścieków w rozumieniu Prawa wodnego, były zagospodarowywane w sposób naturalny i rzadko musiał interweniować tu człowiek. Podstawowy parametr rodzimego terenu, tj. współczynnik odpływu φ, wynosił 0,05–0,20 i określony był jako stosunek ilości wody odbieranej przez pobliski rów czy rzekę do całkowitego opadu, tj.:

gdzie:
Q1 – opad odebrany przez grunt,
Qc – opad całkowity.

Pojawienie się szerokiej betonowej lub asfaltowej nawierzchni spowodowało wzrost tego współczynnika do wartości 0,95-0,99, czyli średnio 5–6-krotny. Najlepiej zilustrować to na przykładzie: 1 km drogi szybkiego ruchu lub autostrady obejmuje 2 jezdnie, każda z nich ma po 3 pasy. Uwzględniając utwardzone pobocze, pas drogowy tworzy zlewnię o szerokości b = 40 m. Zatem 1 km takiej drogi oznacza powierzchnię F = 1000 × 40 = 4 ha.

Obowiązujące przepisy związane z drogownictwem narzucają ostre warunki dotyczące przyjmowania miarodajnego opadu do obliczeń, tj. tzw. deszczu 10-letniego. Dla tych warunków spływ wynosi: q = 160 l/s × ha. Dla warunków przeciętnych wynosi on 100–110 l/s × ha. Przyjmując φ = 0,95, otrzymamy qo = 4 × 160 × 0,95 = 608 l/s.

W przeciwieństwie do naturalnej zlewni, której odpływ zaliczany był do wód opadowych, w przypadku utwardzonej drogi obciążonej ruchem pojazdów osobowych i ciężarowych mamy do czynienia ze ściekami opadowymi w ilości blisko 5-krotnie wyższej niż w warunkach naturalnych. Zgodnie z Prawem wodnym ścieki te wymagają podczyszczenia z osadów i substancji ropopochodnych, a na ich odprowadzanie do odbiornika wymagane jest zezwolenie wodno-prawne wydane przez marszałka województwa.

SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ >>
Projektowanie instalacji kanalizacji deszczowej
SPRAWDŹ CENĘ >>

Droga szybkiego ruchu lub autostrady obejmuje odcinki proste, węzły drogowe i mosty. Odwodnienie odcinków prostych odbywa się przy pomocy rowów otwartych ułożonych na poboczu z prawej strony, lewą stronę stanowi pas oddzielający oba kierunki. Drogi przebiegające na obrzeżach miast mogą być odwadniane wpustami drogowymi, które ścieki opadowe kierują do kanalizacji miejskiej.

Przykładem takiego rozwiązania są odcinki Trasy Toruńskiej w Warszawie [1]. W zależności od warunków lokalnych odpływ z rowów kierowany jest do zbiorników retencyjnych, separatorów poprzedzonych tzw. bypassem, tj. urządzeń kierujących 15% maksymalnego spływu do separatora, pozostałe 85% omija go. Rów może kierować odpływ do pompowni, gdy wymóg taki wynika z warunków lokalnych. Np. na wspomnianej Trasie Toruńskiej zastosowano trzy pompownie
o przepustowości od 100 do 600 l/s.

System retencji kanałowej

Sytuacja komplikuje się w przypadku węzłów i skrzyżowań np. z linią kolejową, gdzie nie można wykonać rowów otwartych. W tych miejscach odbiór ścieków odbywa się wpustami drogowymi. W zależności od warunków lokalnych dolny odpływ może być grawitacyjny lub przy wykorzystaniu pompowni. Oprócz zebrania opadów, konieczności podczyszczenia i dalszego transportu do odbiornika pojawia się problem ograniczenia maksymalnego odpływu części tzw. retencji. Najczęściej wymóg taki stawiają: zarządcy kanalizacji miejskiej, zarządcy rowów melioracyjnych i zarządy gospodarki wodnej w przypadku zrzutu ścieków do wód otwartych (rzek).

   15.10.2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak odzyskać 40% ciepła z wody prysznicowej » Projektujesz istalacje gazowe? To rozwiązanie jest dla Ciebie »
odzysk ciepła oczyszczanie ścieków
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Jak zostać elektrobohaterem? »

konkurs dla instalatorów

 



Nagrzewnice z 3-biegowym silnikiem - na czym polega ich fenomen » Kto wyznacza nowe standardy w projektowniu instalacji? »
nagrzewnice innowacyjne projektowanie instalacji
czytam więcej » czytam więcej »

 


Poznaj sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Projektanci instalacji korzystają z tych programów » Ekologiczne ogrzewanie - jak to się robi? »
projektowanie instalacji
 czytam więcej » czytam więcej »

 

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
3/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 3/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja wentylacji w szpitalu
  • - Oddymianie klatek schodowych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl