Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Wentylacja pożarowa tuneli

Wentylacja pożarowa tuneli komunikacyjnych, wraz z ich rosnąca ilością, stała się prawdziwym problemem
Wentylacja pożarowa tuneli komunikacyjnych, wraz z ich rosnąca ilością, stała się prawdziwym problemem
www.sxc.hu

Jeszcze nie tak dawno wszystkie istniejące w Polsce tunele można było policzyć na palcach. Obecnie, gdy w Warszawie powstała pierwsza linia metra i rozpoczęto budowę kolejnej, a tunele wykorzystuje się, by uchronić okolicznych mieszkańców przed hałasem, wprowadzając główne trasy komunikacyjne pod ziemię, ich wentylacja, szczególnie pożarowa, stała się problemem, z którym projektanci muszą się na poważnie zmierzyć. Tę kwestię regulują polskie przepisy [1] i dyrektywy Parlamentu Europejskiego [2], ale wciąż nie funkcjonują u nas tak szczegółowe wytyczne projektowania, jakie mają inne kraje [7].

Zadaniem wentylacji jest przede wszystkim dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza podczas normalnej pracy tunelu i minimalizowanie rozprzestrzeniania się szkodliwych substancji, powstających np. podczas pożaru, w samym tunelu oraz na drogach ewakuacyjnych. Konieczne jest też zapobieganie nadmiernej koncentracji substancji szkodliwych, szczególnie w otoczeniu wyrzutni wentylacyjnych.

Wentylacja eksploatacyjna

Wentylacja tunelu przy normalnym ruchu w nim się odbywającym musi dostarczyć odpowiednią ilość świeżego powietrza. Oblicza się ją, określając ilość możliwych zanieczyszczeń i ich dopuszczalne stężenie zarówno przy normalnym ruchu, jak i podczas jego zatrzymania (np. w korku drogowym).

Wentylacja pożarowa

W razie wystąpienia w tunelu jakiegoś niekorzystnego zdarzenia, takiego jak pożar samochodów lub wydostawanie się substancji szkodliwych, zadaniem wentylacji jest:

  • umożliwienie ewakuacji użytkowników przy minimalnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych,
  • niedopuszczenie do zadymienia dróg dostępu do miejsca wydarzenia dla zespołów ratunkowych,
  • oddymienie tunelu po pożarze,
  • w przypadku wystąpienia lotnych substancji toksycznych zapewnienie ich usunięcia poza strefę użytkową.

Wentylacja pożarowa obejmuje także przypadki pojawienia się w tunelu gazów niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu ludzi lub grożących wybuchem. W czasie pożaru powstają najczęściej gazy lżejsze od powietrza, co nie oznacza, że w tunelu nie mogą pojawić się również inne, cięższe od powietrza, gazy niebezpieczne. Należy o tym pamiętać, gdyż w zależności od przyjętego w projekcie założenia konieczne będzie odpowiednie zaprojektowanie ruchu powietrza w razie zagrożenia.

Wentylacja zapobiegająca zatruciu środowiska

Wentylacja taka ma zapobiec nadmiernej koncentracji substancji szkodliwych przy wylotach z tuneli. Jest to bardzo ważny element systemu wentylacji, gdyż kierowanie wszystkich wywiewanych z tunelu zanieczyszczeń w jedno miejsce mogłoby spowodować przekroczenie dopuszczalnych stężeń w pobliżu wylotu z tunelu lub wylotu samej wentylacji.

Systemy wentylacyjne

Główny podział instalacji wentylacyjnych obejmuje:

  • wentylację naturalną,
  • wentylację mechaniczną bez wyciągów podczas wystąpienia zdarzenia,
  • wentylację mechaniczną z wyciągiem podczas wystąpienia zdarzenia.

Z kolei wentylację naturalną można podzielić na pracującą w normalnych warunkach oraz w sytuacji wystąpienia zdarzenia.

Wentylacja naturalna w warunkach normalnych

Ciśnienie wytwarzane przez ruch pojazdów

Każdy poruszający się w tunelu pojazd wytwarza przed sobą nadciśnienie, a za sobą podciśnienie. Powoduje to dużą turbulencję powietrza w tunelu i jednoczesne przesuwanie się określonej masy powietrza do przodu. Przy niezbyt długich tunelach sam ruch pojazdów będzie wymuszał wymianę powietrza.

Ciśnienie wytwarzane przez różnicę temperatur

Pojazdy poruszające się w tunelu powodują podgrzanie powietrza w nim się znajdującego. Temperatura powietrza w tunelu będzie wyższa niż na zewnątrz, będzie więc ono miało tendencję do unoszenia się. Gdy umożliwimy powietrzu, poprzez wykonanie odpowiednich otworów, wydostawanie się na zewnątrz, uzyskamy wentylację tunelu niewymagającą zastosowania urządzeń mechanicznych.

Meteorologiczna różnica ciśnień między wjazdem i wyjazdem

Wymiana powietrza następuje tylko przez wjazd do tunelu i wyjazd z niego. W tym przypadku ruch powietrza wywoływany jest przez wiatr przesuwający powietrze przez jeden z wjazdów do tunelu. Siłą motoryczną ruchu powietrza może być także różnica ciśnienia barometrycznego po obu stronach tunelu.

Wentylacja naturalna podczas zdarzenia

Podczas zdarzenia, które ma miejsce w tunelu, takiego jak np. pożar pojazdu, wentylacja musi usunąć wydobywające się gazy przez jeden lub oba wjazdy. W tunelu, którego wloty znajdują się na różnej wysokości, powinno to nastąpić przez wlot położony wyżej.

   17.12.2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Konkurs dla małych projektantów! Spraw prezent swojemu dziecku »

wentylacja

 



Obejrzyj film o bezinwazyjnej renowacji rur » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Jakie są korzyści z montażu stropów z rekuperacją w salach operacyjnych »

rekuperacja w salioperacyjnej

 



10 pytań o sterowanie ogrzewaniem grzejnikowym » Oszczędzaj nawet do 63% na zużyciu wody »
sterownik do pompy wodnej
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy automatyzacja klimatyzacji musi być droga »

automatyzacja klimatyzacji

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Jak działa technologia klimatyzacji bez przeciągów »

wentylacja

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
5/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 5/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - OZE w zakładach WOD-KAN
  • - Filtry antysmogowe do central
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl