Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Bezwykopowe technologie budowy i odnowy sieci wod-kan a emisja CO2

Redukcja emisji CO2
Ciąg dalszy artykułu...

Technologie utwardzanych powłok żywicznych różnią się obecnie bardzo wieloma czynnikami, w tym m.in.:

  • rodzajem materiałów tekstylnych nasączanych żywicami,
  • rodzajem żywic stosowanych do nasączania materiałów tekstylnych,
  • rodzajem folii ochronnych,
  • sposobami nasączania powłok żywicznych,
  • sposobami instalacji powłok nasączonych żywicami,
  • sposobami utwardzania powłok żywicznych,
  • innymi czynnikami, takimi jak np. zakres średnic stosowanych powłok, maksymalne długości jednorazowo instalowanych powłok czy parametry wytrzymałościowe utwardzanych powłok.

Technologię utwardzanych powłok żywicznych stosuje się w zakresie średnic 50–300 mm, dla dowolnych przekrojów poprzecznych, np. także jajowych czy prostokątnych, zarówno dla przewodów grawitacyjnych, jak i ciśnieniowych.

Redukcja emisji CO2 przy stosowaniu technologii bezwykopowych

W publikacji [1] zamieszczono informację o opracowanym w USA kalkulatorze emisji CO2, który umożliwia ocenę „oszczędności” w zakresie emisji dwutlenku węgla przy stosowaniu technologii bezwykopowych. Opisywany kalkulator zaprojektowano do analizy typowych liniowych projektów z zastosowaniem przewodów o średnicach równych lub większych od 50 mm. Można dzięki niemu szacować ilość emitowanego CO2, która pojawi się podczas stosowania tradycyjnej technologii wykopowej i czterech rodzajów technologii bezwykopowych opisanych wcześniej.

Technologie te ujęto w trzech grupach, biorąc pod uwagę ilość CO2, która jest emitowana przy ich stosowaniu. Opracowaną metodę po raz pierwszy przetestowano na przykładzie instalacji rurociągu o długości 305 m i średnicy 300 mm, ułożonego pod nawierzchnią asfaltową. W obliczeniach uwzględniono grubość nawierzchni asfaltowej, głębokość zasypki i parametry podłoża. W analizowanym przykładzie odwadnianie nie było konieczne. Dzienne natężenie ruchu pojazdów oszacowano na 10 tys. pojazdów, po wcześniejszej sześciodniowej kontroli ruchu. Określono czasy przejazdu pojazdów od miejsca budowy do fabryki produkującej asfalt, zakładając, że usunięty asfalt ulegnie recyklingowi lub zostanie przetransportowany na wysypisko, oraz czasy przejazdu od miejsca, skąd nowe materiały są transportowane, na miejsce budowy, a także wiele innych parametrów.

W opisywanej metodyce uwzględnia się emisję CO2 dla tradycyjnej metody wykopowej, dla ruchu ulicznego uwzględniającego pojazdy budowlane, maszyny, urządzenia i różne materiały (asfalt, żużel, materiały do wypełniania), określając ostatecznie całkowitą emisję CO2. W analizowanym przykładzie okazało się, że przy zastosowaniu tradycyjnej metody wykopowej emisja CO2 do atmosfery wyniesie 708,4 ton. Natomiast analiza technologii bezwykopowych wykazała znaczące redukcje emisji CO2 do atmosfery, podane w tab. 1.

Analizując podany przykład, należy zwrócić uwagę na fakt, że dotyczy on niewielkiej inwestycji. Można się zatem w przypadku większych projektów spodziewać zdecydowanie wyższych redukcji emisji CO2.

Redukcja emisji CO2 przy zastosowaniu technologii utwardzanych powłok żywicznych

Analizy redukcji emisji CO2 dokonano także na przykładzie technologii z grupy utwardzanych in situ powłok żywicznych o nazwie starline [7, 8]. Jest ona stosowana w bezwykopowej odnowie przewodów wodociągowych i gazowych o średnicach dochodzących do 600 mm i ciśnieniach do 4 MPa. Jednorazowo może być zastosowana na odcinkach o długości do 500 m. W zależności od rodzaju zastosowanej tkaniny powłoka może bez powstawania fałd pokonywać łuki o kącie dochodzącym do 90°.

Analizowany przykład dotyczył bezwykopowej odnowy silnie skorodowanej magistrali wodociągowej DN 500 w Berlinie, wykonanej w 1926 r. [8] z rur z żeliwa szarego. Trasa rurociągu o długości 520 m przebiegała wzdłuż budynków szkolnych, a następnie czterech boisk sportowych. Jego lokalizacja sprawiła, że szukano technologii szybkiej w realizacji, którą zastosowano by w czasie przerwy wakacyjnej. Biorąc pod uwagę lokalne warunki, w tym istniejącą na rurociągu armaturę, odnowę wykonano na dwóch odcinkach o długościach 220 i 300 m, łącznie przy pięciu wykopach.

Stosując technologię bezwykopową zamiast wykopowej, uzyskano wielokrotnie krótszy czas realizacji i znaczące oszczędności kosztów, ponosząc jedynie 50–60% kosztów, które okazałyby się niezbędne przy zastosowaniu tradycyjnej technologii wykopowej. Uzyskano także wiele innych korzystnych efektów ekologicznych.
Dokonano także analizy stopnia redukcji CO2 do atmosfery wynikającego z zastosowania technologii bezwykopowej. W porównaniu z tradycyjną metodą wykopową ilość robót ziemnych zmniejszyła się w analizowanym przykładzie do ok. 3%. Biorąc pod uwagę wyłącznie transport wywożonej przez ciężarówki ziemi, obliczono, że zastosowanie technologii bezwykopowej zredukowało emisję CO2 do atmosfery o 27,9 ton.

Uwagi końcowe

Zainteresowanie problemem emisji CO2 przy stosowaniu technologii bezwykopowych pojawiło się niemal jednocześnie w USA i Niemczech. Przykład niemiecki dotyczy wyłącznie analizy emisji CO2 do atmosfery w trakcie wykonywania robót ziemnych, amerykański z kolei dotyczy całego procesu technologicznego. Stąd też  znacznie wyższe oszczędności dotyczące redukcji emisji CO2 uzyskane w przykładzie amerykańskim. Różnice w uzyskiwanych wartościach emisji CO2 mogą być znaczne w zależności od bardzo wielu czynników, takich jak np. głębokość wykopu i średnica rurociągu (mające wpływ na ilość robót ziemnych), fakt występowania wód gruntowych oraz rodzaj zastosowanej technologii  odwadniania wykopów, lokalizacja rurociągu (pod nawierzchnią uliczną czy w terenie zielonym), natężenie ruchu pojazdów, odległości wywożenia gruntu z wykopu.

W dotychczasowych analizach porównawczych dotyczących technologii budowy przewodów infrastruktury podziemnej [3] z zastosowaniem technologii wykopowych i bezwykopowych brano pod uwagę:
a) bezpośrednie koszty robót, np. robót ziemnych, odwodnieniowych, deskowania wykopu, zagęszczania gruntu itp.,
b) koszty wynikające ze specyfiki robót w warunkach miejskich, np. koszty zniszczenia, a następnie odtworzenia nawierzchni ulicznej, koszty budowy tymczasowych kładek i zabezpieczeń wykopów itp.,
c) koszty społeczne, w tym m.in. koszty objazdów (np. związane z dodatkowym zużyciem paliwa, stratą czasu przez podróżujących pasażerów, zwiększone koszty wypadkowości).

Jak wykazała powyższa analiza dotycząca problemu redukcji emisji CO2 do atmosfery, kolejnym ważnym argumentem za stosowaniem technologii bezwykopowych, a jednocześnie czynnikiem, który powinien być dodatkowo uwzględniany w analizach kosztowych, jest redukcja emisji CO2 do atmosfery.

Literatura

1. Griffin J., Carbon Calculator Determines Trenchless Benefits, informacja techniczna.
2. GSTT, Und was passiert mit dieser herrlichen Baumallee, wenn Sie hier Erdleitungen verlegen oder sanieren lassen, informacja techniczna.
3. Kuliczkowski A., Optymalizacja kolektorów kanalizacyjnych przebudowywanych w warunkach miejskich, monografia nr 12, Politechnika Wrocławska, 1988.
4. Kuliczkowski A., Zalety bezwykopowych technik budowy i odnowy sieci podziemnych, „Inżynieria Bezwykopowa” nr 1/2007.
5. Kuliczkowski A., Technologie bezwykopowe budowy i odnowy sieci podziemnych, „Rynek Instalacyjny” nr 11/2009.
6. Kuliczkowski A., Zalety technik bezwykopowych na przykładzie przewodów wodociągowych, „Przegląd Komunalny” nr 5/2009.
7. Kuliczkowski A. i in., Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa 2010.
8. Mattson B., High Performance Fabric In Old Piping: Quick, Durable Restoration Of Operational Safety, informacja techniczna.
9. Tractotechnik, Grabenlose Rohrerneuerung im Berstlining-Verfahren, prospekt.
10. Tractuell, Durch Team und Technik voll ausgelastet, nr 36/2003.

   15.04.2011

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Czym mogą Cię zaskoczyć nowoczesne pompy do wody »

pompy do wody

 



Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i swoich pracowników » Szukasz partnera w projektowaniu inżynieryjnym i specjalistycznym? »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go już dziś »

 


Jak projektować instalacje najwyższej jakości »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jakich zabezpieczeń wentylatorów dachowych potrzebujesz »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy klimatyzacja jest zdrowa »

wentylacja

 



Kompendium wiedzy o procesach wymiany ciepła » Czy ogrzewanie może wpływać na nasze zdrowie »
pompy woda powietrze pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Jak dobrze odseparować wodę kanalizacyjna od gruntowej »

studzienka kanalizacyjna

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
7-8/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 7-8/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - WT 2021 dla budynków wielorodzinnych
  • - Klimakonwektory, belki i sufity chłodzące
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl