Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Wentylacja tuneli komunikacyjnych

Wentylacja pożarowa
Przykład wentylacji tuneli jedno- i dwupoziomowych
Przykład wentylacji tuneli jedno- i dwupoziomowych
Miclea P.C., Chow W.K., Shen-Wen C., Junmei L., Kashef A.H., Kang K., International Tunnel Fire-Safety Design Practices, „ASHRAE Journal”, August 2007

Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych i kolejowych, a szczególnie w metrze oraz ze względu na realne niebezpieczeństwo utraty przez nie zdrowia i życia w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków ochrony ppoż. Podczas pożaru w tunelach powstają produkty spalania stanowiące zagrożenie dla znajdujących się w nich osób i znacznie utrudniające ewakuację, gdyż ograniczają one widoczność, powodują podrażnienia wzroku, utrudniają oddychanie i oddziałują toksycznie na organizm.

Tunele komunikacyjne, z uwagi na podwyższone ryzyko wybuchu pożaru na skutek np. kolizji drogowej (zderzenie dwóch lub więcej pojazdów, zderzenie pojazdu ze ścianą tunelu) lub awarii pojazdu, powinny być wyposażone w odpowiedni system wentylacji pożarowej. Ponadto pożary w tunelach ze względu na ograniczoną przestrzeń są bardzo niebezpieczne. Największe zagrożenie niosą pożary w tunelach długich, dlatego tunele takie muszą sprostać bardzo ostrym wymaganiom, żeby zostały dopuszczone do eksploatacji.

Wysoka temperatura występująca podczas pożaru (tab. 1) może spowodować uszkodzenia konstrukcji tunelu, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko wystąpienia przypadków śmiertelnych (tab. 2 i 3), np. głównym powodem śmierci 39 osób podczas pożaru w tunelu Mont Blanc było szybkie rozprzestrzenianie się dymu z powodu niepoprawnego działania systemu wentylacyjnego.

W tunelu tym uległo zadymieniu [11]:

  • 900 m tunelu po 3 minutach,
  • 1200 m tunelu po 7 minutach,
  • 2600 m tunelu po 23 minutach,
  • 4800 m tunelu po 40 minutach.


Po tym tragicznym wydarzeniu zmodernizowano system wentylacji tak, żeby w przypadku pożaru dym z tunelu był odprowadzany kanałami oddymiającymi rozmieszczonymi w odstępach co 100 m. W celu poprawy bezpieczeństwa wprowadza się specjalne procedury postępowania na wypadek powstania pożarów w tunelach. Poniżej przedstawiono ich przykładowe zapisy [11]:

  • w momencie wykrycia pożaru powinno nastąpić wyłączenie wszystkich wentylatorów wzdłużnych, które są umieszczone pod stropem tunelu, tak aby nie zaburzać swobodnego przepływu dymu,
  • w celu ustalenia przepływu dymu należy podwyższyć moc wentylatorów do 50%,
  • w schronach ewakuacyjnych należy podwyższyć ciśnienie powietrza w celu niedopuszczenia do przenikania dymu,
  • w przypadku powstania pożaru należy uruchomić wentylację pożarową.

Dla poprawy bezpieczeństwa pożarowego oprócz procedur wprowadza się także określone rozwiązania techniczne. Jednym z nich jest zastosowanie wentylacji pożarowej (rys. 1).

Najważniejszym zadaniem wentylacji pożarowej jest niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się trujących gazów pożarowych od miejsca wystąpienia zagrożenia do innych części tunelu. Zaprojektowane systemy oddymiania powinny także zmniejszać ryzyko wystąpienia rozgorzenia pożaru. NFPA (National Fire Protection Association – Amerykańskie Stowarzyszenie Ochrony Przeciwpożarowej) zaleca, aby w metrze czas ewakuacji z najodleglejszego punktu na peronie do punktu bezpiecznego był krótszy niż 6 minut, co wymusza zastosowanie odpowiednich środków technicznych dla tych obiektów. Okazało się, że stosowanie technicznych systemów zabezpieczeń wpływa znacząco na poprawę warunków ewakuacji.

Ponadto wg NFPA [1]:

  • osoby znajdujące się w tunelu nie powinny być poddawane oddziaływaniu temperatury wyższej niż 60°C,
  • wentylatory i klapy powinny być odporne na oddziaływanie temperatury 250°C przez min. 1 h,
  • wentylacja powinna uniemożliwiać niekontrolowany przepływ dymu według koncepcji prędkości krytycznej, czyli zapobiegającej cofaniu się dymu.


Wymagania dla tuneli o długości powyżej 500 m reguluje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej [5]. Wymagania te dotyczą zarówno tuneli znajdujących się w eksploatacji, jak i dopiero budowanych czy projektowanych. Skuteczność systemów ochrony przeciwpożarowej tuneli zależy m.in. od: zastosowanego rozwiązania, szybkości jego reakcji na zagrożenie, a także skuteczności działania systemu detekcji pożaru.

Wentylacja tuneli łączy na ogół dwie funkcje: bytową i pożarową. Zadaniem pierwszej z nich jest niedopuszczenie do przekroczenia dozwolonego poziomu stężeń zanieczyszczeń w tunelu emitowanych przez pojazdy oraz utrzymanie właściwej w nim widoczności poprzez odprowadzanie spalin.

   01.08.2011

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak odzyskać 40% ciepła z wody prysznicowej » Projektujesz istalacje gazowe? To rozwiązanie jest dla Ciebie »
odzysk ciepła oczyszczanie ścieków
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Jak zostać elektrobohaterem? »

konkurs dla instalatorów

 



Nagrzewnice z 3-biegowym silnikiem - na czym polega ich fenomen » Kto wyznacza nowe standardy w projektowniu instalacji? »
nagrzewnice innowacyjne projektowanie instalacji
czytam więcej » czytam więcej »

 


Poznaj sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Projektanci instalacji korzystają z tych programów » Ekologiczne ogrzewanie - jak to się robi? »
projektowanie instalacji
 czytam więcej » czytam więcej »

 

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
3/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 3/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja wentylacji w szpitalu
  • - Oddymianie klatek schodowych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl