Przykład wentylacji tuneli jedno- i dwupoziomowych
Miclea P.C., Chow W.K., Shen-Wen C., Junmei L., Kashef A.H., Kang K., International Tunnel Fire-Safety Design Practices, „ASHRAE Journal”, August 2007
Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych i kolejowych, a szczególnie w metrze oraz ze względu na realne niebezpieczeństwo utraty przez nie zdrowia i życia w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków ochrony ppoż. Podczas pożaru w tunelach powstają produkty spalania stanowiące zagrożenie dla znajdujących się w nich osób i znacznie utrudniające ewakuację, gdyż ograniczają one widoczność, powodują podrażnienia wzroku, utrudniają oddychanie i oddziałują toksycznie na organizm.
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.
Tunele komunikacyjne, z uwagi na podwyższone ryzyko wybuchu pożaru na skutek np. kolizji drogowej (zderzenie dwóch lub więcej pojazdów, zderzenie pojazdu ze ścianą tunelu) lub awarii pojazdu, powinny być wyposażone w odpowiedni system wentylacji pożarowej. Ponadto pożary w tunelach ze względu na ograniczoną przestrzeń są bardzo niebezpieczne. Największe zagrożenie niosą pożary w tunelach długich, dlatego tunele takie muszą sprostać bardzo ostrym wymaganiom, żeby zostały dopuszczone do eksploatacji.
Wysoka temperatura występująca podczas pożaru (tab. 1) może spowodować uszkodzenia konstrukcji tunelu, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko wystąpienia przypadków śmiertelnych (tab. 2 i 3), np. głównym powodem śmierci 39 osób podczas pożaru w tunelu Mont Blanc było szybkie rozprzestrzenianie się dymu z powodu niepoprawnego działania systemu wentylacyjnego. W tunelu tym uległo zadymieniu [11]:
900 m tunelu po 3 minutach,
1200 m tunelu po 7 minutach,
2600 m tunelu po 23 minutach,
4800 m tunelu po 40 minutach.
Tabela 1. Typowe moce pożaru płonących pojazdów w tunelu wg NFPA 502 [1]. Temperatura ponad ogniem wynosi 1000–1400°C
Źródło: Duckworth I.J., Fires in vehicular tunnels, 12th U.S./North American Mine Ventilation Symposium 2008, Wallace (ed.)
Tabela 3. Przykładowe przyczyny i skutki pożarów w tunelach metra wg [1] | Źródło: Duckworth I.J., Fires in vehicular tunnels, 12th U.S./North American Mine Ventilation Symposium 2008, Wallace (ed.)
Po tym tragicznym wydarzeniu zmodernizowano system wentylacji tak, żeby w przypadku pożaru dym z tunelu był odprowadzany kanałami oddymiającymi rozmieszczonymi w odstępach co 100 m. W celu poprawy bezpieczeństwa wprowadza się specjalne procedury postępowania na wypadek powstania pożarów w tunelach. Poniżej przedstawiono ich przykładowe zapisy [11]:
w momencie wykrycia pożaru powinno nastąpić wyłączenie wszystkich wentylatorów wzdłużnych, które są umieszczone pod stropem tunelu, tak aby nie zaburzać swobodnego przepływu dymu,
w celu ustalenia przepływu dymu należy podwyższyć moc wentylatorów do 50%,
w schronach ewakuacyjnych należy podwyższyć ciśnienie powietrza w celu niedopuszczenia do przenikania dymu,
w przypadku powstania pożaru należy uruchomić wentylację pożarową.
Dla poprawy bezpieczeństwa pożarowego oprócz procedur wprowadza się także określone rozwiązania techniczne. Jednym z nich jest zastosowanie wentylacji pożarowej(rys. 1).
Rys. 1. Przykład rozwiązania wentylacji metra
Źródło: www.connols-air.com
Najważniejszym zadaniem wentylacji pożarowej jest niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się trujących gazów pożarowych od miejsca wystąpienia zagrożenia do innych części tunelu. Zaprojektowane systemy oddymiania powinny także zmniejszać ryzyko wystąpienia rozgorzenia pożaru. NFPA (National Fire Protection Association – Amerykańskie Stowarzyszenie Ochrony Przeciwpożarowej) zaleca, aby w metrze czas ewakuacji z najodleglejszego punktu na peronie do punktu bezpiecznego był krótszy niż 6 minut, co wymusza zastosowanie odpowiednich środków technicznych dla tych obiektów. Okazało się, że stosowanie technicznych systemów zabezpieczeń wpływa znacząco na poprawę warunków ewakuacji.
Ponadto wg NFPA [1]:
osoby znajdujące się w tunelu nie powinny być poddawane oddziaływaniu temperatury wyższej niż 60°C,
wentylatory i klapy powinny być odporne na oddziaływanie temperatury 250°C przez min. 1 h,
wentylacja powinna uniemożliwiać niekontrolowany przepływ dymu według koncepcji prędkości krytycznej, czyli zapobiegającej cofaniu się dymu.
Wymagania dla tuneli o długości powyżej 500 m reguluje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej [5]. Wymagania te dotyczą zarówno tuneli znajdujących się w eksploatacji, jak i dopiero budowanych czy projektowanych. Skuteczność systemów ochrony przeciwpożarowej tuneli zależy m.in. od: zastosowanego rozwiązania, szybkości jego reakcji na zagrożenie, a także skuteczności działania systemu detekcji pożaru.
Wentylacja tuneli łączy na ogół dwie funkcje: bytową i pożarową. Zadaniem pierwszej z nich jest niedopuszczenie do przekroczenia dozwolonego poziomu stężeń zanieczyszczeń w tunelu emitowanych przez pojazdy oraz utrzymanie właściwej w nim widoczności poprzez odprowadzanie spalin.
Drugą funkcją instalacji wentylacyjnej w tunelu jest spełnienie wymagań pożarowych w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego, a mianowicie: umożliwienie skutecznego odprowadzania dymu, ułatwienie prowadzenia akcji ewakuacyjnej i ratowniczo-gaśniczej, zapobieganie rozprzestrzenianiu się pożaru na inne pojazdy. Wybór odpowiedniego systemu wentylacji powinien zostać poprzedzony dokładną analizą, uwzględniającą m.in.: wymiary, natężenie i kierunek ruchu pojazdów oraz ich rodzaj, ukształtowanie terenu, warunki klimatyczne.
Podobnie jak w przypadku budynków również w tunelach zastosowanie znalazły rozwiązania wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej(rys. 2). W tunelach o długości większej niż 1800 m istnieją zazwyczaj dwa pasy ruchu w jednym kierunku. W razie wystąpienia zagrożenia pożarem na jednym z pasów drugi przejmuje funkcje ewakuacyjne i ratunkowe.
Rys. 2. Przykład wentylacji tuneli jedno- i dwupoziomowych [2]
Źródło: Miclea P.C., Chow W.K., Shen-Wen C., Junmei L., Kashef A.H., Kang K., International Tunnel Fire-Safety Design Practices, „ASHRAE
Zgodnie z dyrektywą [5] przyjmuje się, że wentylację naturalną stosuje się w tunelach o długości nie większej niż 400 m dla ruchu jednokierunkowego lub nie większej niż 240 m dla tuneli, w których ruch jest dwukierunkowy. Ograniczeniem w stosowaniu wentylacji naturalnej jako pożarowej jest ryzyko wystąpienia niekontrolowanego procesu oddymiania, co jest związane z dużą dynamiką pożarów w tunelach. Sprzyja temu wiele czynników, jak np.: gwałtowny wzrost temperatury na ograniczonej przestrzeni, gwałtowne rozgorzenie pożaru na skutek zapłonu i wybuchu paliwa zgromadzonego w pojazdach oraz powstająca przy tym niebezpieczna fala uderzeniowa, „przyklejanie się” dymu do ścian tunelu.
W dyrektywie zawarto następujące wymagania:
wentylacja mechaniczna jest wymagana dla tuneli dłuższych niż 1 km ze średnią roczną liczbą pojazdów przejeżdżających na jednym pasie ruchu większą od 2000 (tab. 4),
tam, gdzie nie można stosować wentylacji mechanicznej wzdłużnej, należy stosować wentylację mechaniczną poprzeczną lub półpoprzeczną,
wentylacja poprzeczna lub półpoprzeczna jest wymagana dla tuneli, w których odbywa się ruch dwukierunkowy pojazdów, oraz dla tuneli o długości powyżej 3 km (tab. 4),
wentylacja wzdłużna powinna zostać poprzedzona analizą ryzyka i może być stosowana dla ruchu jednokierunkowego,
prędkość przepływu powietrza przez tunel powinna być monitorowana i regulowana,
instalacje wentylacyjne powinny być skojarzone z systemem wykrywania zanieczyszczeń, dymu i wysokiej temperatury,
nowe tunele nie powinny mieć nachylenia większego niż 5%, chyba że z uwagi na warunki geologiczne jest to niemożliwe do zrealizowania,
wykonanie analizy ryzyka jest niezbędne dla nachyleń większych niż 3%,
tunele powinny być wyposażone w wyjścia awaryjne oraz trasy ewakuacyjne.
W tunelach, w których wentylacja naturalna mogłaby się okazać nieskuteczna podczas pożaru, stosuje się wentylację mechaniczną(rys. 3).
Tabela 4. Zestawienie wymagań dotyczących wentylacji tuneli zgodnie z dyrektywą [5]
Źródło: Dyrektywa nr 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa
Rys. 3. Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej tuneli komunikacyjnych: I – wentylacja wzdłużna (a–d), II – wentylacja poprzeczna (a i b) i mieszana (c)
Źródło: Archiwum autora
Systemy wentylacji mechanicznej tuneli
Wentylacja wzdłużna
Wentylacja ta stosowana jest zazwyczaj w tunelach, których długość nie przekracza 4 km. Przepływ powietrza odbywa się wzdłuż tunelu, pomiędzy jego wlotem a wylotem. Jest on wymuszony pracą wentylatorów umieszczonych wewnątrz tunelu, np. strumieniowych, osiowych umieszczonych w sklepieniu tunelu czy wentylatorów zainstalowanych w szybach nawiewnych i wyciągowych. Projektuje się zwykle wentylację wzdłużną z wentylatorami rozmieszczanymi co 60–120 m.
Rozwiązanie to nie wymaga prowadzenia przewodów wentylacyjnych. Zastosowane wentylatory powinny umożliwiać zmianę kierunku przepływu w zależności od aktualnych potrzebwynikających z rozwoju i miejsca występowania pożaru. Należy zaznaczyć, że zmiana kierunku obrotów wentylatora zmienia również jego wydajność. Oddymianie powinno być zapewnione w całym tunelu, a prędkość przepływu powietrza przez tunel powinna zapobiegać cofaniu się dymu (prędkość krytyczna).
Prędkość krytyczną przepływu powietrza w tunelu należy określać za pomocą metody iteracyjnej poprzez równoczesne rozwiązanie poniższych wzorów [4]:
gdzie:
Vkryt – prędkość krytyczna [m/s],
k1 – 0,606,kg – współczynnik nachylenia tunelu, zgodnie z rys. 4,
g – przyspieszenie ziemskie [s/m2],
H – wysokość tunelu [m],
Q – moc pożaru [MW],
ρ – średnia gęstość powietrza [kg/m3 ],
cp – ciepło właściwe powietrza [kJ/(kgK)],
A – powierzchnia przekroju tunelu [m2 ],
Tf – średnia temperatura gazów pożarowych [K],
To – temperatura otoczenia [K].
Ograniczeniem w zastosowaniu wentylacji wzdłużnej w tunelach długich jest to, że skuteczne oddymianie wymaga w takich wypadkach zastosowania dużych prędkości powietrza, które mogą powodować znaczne utrudnienia podczas ewakuacji ludzi. Sytuacja ta wynika z możliwości mieszania się strumieni powietrza świeżego i dymu. Ponadto znaczny napór powietrza wtłaczanego do tunelu na ludzi utrudnia im możliwość sprawnego poruszania się.
Niektóre rozwiązania wentylacji w tunelach umożliwiają impulsowe włączanie się wentylatorów, które wymuszają ruch powietrza z prędkością 30 m/s, tak aby po ich wyłączeniu zainicjować przepływ powietrza przez tunel. Zastosowane dysze działają na zasadzie odrzutu. Prędkość przepływu powietrza w tunelach wynosi maksymalnie 8 m/s podczas normalnej pracy (z uwagi na niepodrywanie zanieczyszczeń) i 9 m/s podczas pożaru, gdyż prędkość powyżej 11 m/s powoduje utrudnienia w poruszaniu się osób [7].
Wentylacja poprzeczna
Ten rodzaj wentylacji zaleca się stosować w tunelach długich o dużym natężeniu ruchu, gdyż umożliwia on równomierny rozdział powietrza w całym tunelu. Rozwiązanie to jest niestety droższe z uwagi na konieczność prowadzenia przewodów nawiewnych i wyciągowych. Z kolei do zalet tego systemu zalicza się m.in.: możliwość utrzymywania jednakowego ciśnienia w całym tunelu, utrzymywanie niskiej prędkości przepływu powietrza w tunelu podczas pożaru, możliwość podziału tunelu na sektory oddymiania. Nawiew odbywa się dołem, a wyrzut gazów spalinowych – górą.
W tunelach z wentylacją poprzeczną kanały świeżego i zużytego powietrza powinny być oddzielone przegrodami z materiałów niepalnych o odporności ogniowej nie mniejszej niż 120 minut[6].
Wentylacja mieszana
To rozwiązanie jest modyfikacją systemów wentylacji poprzecznej i wzdłużnej.
Przykładowe rozwiązania wentylacji
Na rys. 5 pokazano przykładowe koncepcje wentylacji tuneli, wśród których na uwagę zasługują tunele z rampami bezpieczeństwa, do których sprowadzane są płonące pojazdy. Z kolei na fot. 1 i 2 przedstawiono przykładowe rozwiązania wentylacji oddymiającej tunelu drogowego i metra.
Rys. 5. Różne koncepcje wentylacji pożarowej tuneli | Źródło: Autor na podstawie [3]
Fot. 1. Tunel drogowy wyposażony w system oddymiania
Źródło: www.wittfan.de
Fot. 2. Tunel metra z przykładowym systemem oddymiania
Źródło: www.savronik.com.tr
W celu przeprowadzenia skutecznej akcji ratowniczej oraz umożliwienia ucieczki z rejonu zagrożonego tunele wyposaża się w drogi ewakuacyjne z nadciśnieniowymi niszami i schronami bezpieczeństwa. Tunele o długości większej niż 100 m powinny zostać wyposażone w nisze ratunkowe rozmieszczone mijankowo na przeciwległych ścianach, w odległościach nie większych niż 100 m na każdej ze ścian, z tym że w tunelach o długości maks. 200 m dopuszcza się jedną niszę na każdej ścianie.
Nisze powinny być wyposażone w instalację wentylacyjną nadciśnieniową w stosunku do atmosfery tunelu oraz w oświetlenie awaryjne włączane automatycznie w razie pożaru [6]. Niekiedy stosuje się również kurtyny powietrzne (rys. 6a), ciekawym rozwiązaniem jest też zastosowanie kanału termoaktywnego umożliwiającego odprowadzanie gazów pożarowych (rys. 6b).
Podczas konstruowania systemów oddymiania tuneli wykorzystuje się symulacje komputerowe, badania modelowe i badania w skali 1:1. Obecnie jest to najczęściej modelowanie numeryczne pożaru CFD (Computational Fluid Dynamics) i symulacja pożaru za pomocą FDS (Fire Dynamics Simulator).
Rys. 6. Zastosowanie: a) kurtyny powietrznej na drodze ucieczki z tunelu, b) tzw. kanału termoaktywnego
Źródło: www.atmb.net
Literatura
Duckworth I.J., Fires in vehicular tunnels, 12th U.S./North American Mine Ventilation Symposium 2008, Wallace (ed.).
Miclea P.C., Chow W.K., Shen-Wen C., Junmei L., Kashef A.H., Kang K., International Tunnel Fire-Safety Design Practices, „ASHRAE Journal”, August 2007.
Sin Kwa Guian, The Design of Tunnel Ventilation System for a Long Vehicular Tunnel, Land Transport Authority, Singapore.
Sztarbała G., Systemy wentylacji pożarowej tuneli drogowych, „Polski Instalator” nr 5/2007.
Dyrektywa nr 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (DzU L nr 167/2004, ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (DzU nr 63, poz. 735, ze zm.).
Capability in tunnel ventilation and fire & life safety, www.halcrow.com.
Podejmując decyzję, jakiej izolacji cieplnej użyć, projektant powinien zastanowić się, czy zaproponowane przez niego rozwiązanie jest najlepsze pod względem technicznym. Nie bez znaczenia jest także cena....
Podejmując decyzję, jakiej izolacji cieplnej użyć, projektant powinien zastanowić się, czy zaproponowane przez niego rozwiązanie jest najlepsze pod względem technicznym. Nie bez znaczenia jest także cena. Jak postępować, by podjąć prawidłową decyzję?
W artykule scharakteryzowano rozwiązania zmierzające do optymalizacji zużycia energii przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów sterowania centralą wentylacyjną, czyli bez konieczności ponoszenia dodatkowych...
W artykule scharakteryzowano rozwiązania zmierzające do optymalizacji zużycia energii przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów sterowania centralą wentylacyjną, czyli bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów inwestycyjnych na urządzenia.Więcej na str. 75 Rynku Instalacyjnego 9/2009
Rozpoczynając budowę, inwestor nie zawsze jest już zdecydowany na konkretny rodzaj urządzeń grzewczych, które będzie chciał zastosować docelowo do ogrzania domu oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej.
Rozpoczynając budowę, inwestor nie zawsze jest już zdecydowany na konkretny rodzaj urządzeń grzewczych, które będzie chciał zastosować docelowo do ogrzania domu oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej.
Do utrzymania zdrowego klimatu w pomieszczeniach konieczna jest kontrolowana wentylacja mechaniczna. Osiągnięta poprzez izolację cieplną budynku oszczędność energii prowadzi dzięki kontrolowanej wymianie...
Do utrzymania zdrowego klimatu w pomieszczeniach konieczna jest kontrolowana wentylacja mechaniczna. Osiągnięta poprzez izolację cieplną budynku oszczędność energii prowadzi dzięki kontrolowanej wymianie powietrza z odzyskiem ciepła do dalszej poprawy bilansu energetycznego.
Artykuł, będący pierwszą z cyklu publikacji o problemach związanych ze stanem higienicznym instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jest powrotem do prezentowanych wcześniej przez autorkę na łamach...
Artykuł, będący pierwszą z cyklu publikacji o problemach związanych ze stanem higienicznym instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jest powrotem do prezentowanych wcześniej przez autorkę na łamach „Rynku Instalacyjnego” zagadnień związanych z czystością i czyszczeniem instalacji. Przedstawione zostaną najnowsze informacje na ten temat, wynikające m.in. z pojawienia się w lipcu 2008 r. wersji roboczej normy europejskiej dotyczącej czystości instalacji.
Zastosowane przepisy wykonawcze do Prawa budowlanego oraz wprowadzone nowe ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy [3] wywarły wpływ na wydane dla zakładów opieki zdrowotnej wymagania, jakim powinny...
Zastosowane przepisy wykonawcze do Prawa budowlanego oraz wprowadzone nowe ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy [3] wywarły wpływ na wydane dla zakładów opieki zdrowotnej wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładów opieki zdrowotnej. Rozpatrzmy ważniejsze z tych wymagań odnoszących się do instalacji sanitarnych w zakładach opieki zdrowotnej.
W pierwszej części artykułu podano najważniejsze definicje oraz normy dotyczące filtracji powietrza, zamieszczono także aktualną klasyfikację filtrów powietrza. W kolejnych częściach cyklu zostaną zawarte...
W pierwszej części artykułu podano najważniejsze definicje oraz normy dotyczące filtracji powietrza, zamieszczono także aktualną klasyfikację filtrów powietrza. W kolejnych częściach cyklu zostaną zawarte informacje o materiałach stosowanych obecnie do wykonania filtrów powietrza, a także o budowie filtrów powietrza oraz podstawowe wymagania dotyczące odbioru instalacji zawierających filtry powietrza.
W poprzednim numerze Rynku Instalacyjnego (3/08, s. 51.) opublikowano pierwszą część artykułu, w której zawarto zagadnienia prawne, a także kwestie dotyczące zanieczyszczeń oraz kontroli czystości instalacji...
W poprzednim numerze Rynku Instalacyjnego (3/08, s. 51.) opublikowano pierwszą część artykułu, w której zawarto zagadnienia prawne, a także kwestie dotyczące zanieczyszczeń oraz kontroli czystości instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. W drugiej i ostatniej części opisano metody czyszczenia oraz rozwiązania dotyczące eksploatacji i konserwacji tych systemów. W artykule zachowano ciągłość numeracji rysunków oraz tabel.
Powszechne przekonanie, że koszt eksploatacji dobrze ocieplonego domu jest znacznie niższy niż porównywalnego kubaturą i bryłą, ale gorzej izolowanego termicznie budynku jest jak najbardziej uzasadnione.
Powszechne przekonanie, że koszt eksploatacji dobrze ocieplonego domu jest znacznie niższy niż porównywalnego kubaturą i bryłą, ale gorzej izolowanego termicznie budynku jest jak najbardziej uzasadnione.
Zanieczyszczenia ze środowiska zewnętrznego poprzez instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne przenikają do wnętrza budynków. Wiele z nich zatrzymywanych jest przez filtry powietrza, a pozostałe osiadają...
Zanieczyszczenia ze środowiska zewnętrznego poprzez instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne przenikają do wnętrza budynków. Wiele z nich zatrzymywanych jest przez filtry powietrza, a pozostałe osiadają we wnętrzu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych lub są przenoszone do pomieszczeń. Osiadłe w instalacjach zanieczyszczenia stałe, namnażające się drobnoustroje świadczą o stanie higienicznym instalacji, który wpływa na czystość oraz jakość powietrza nawiewanego do wentylowanych lub klimatyzowanych...
Na wniosek Komitetu Technicznego nr 279 Polskiego Komitetu Normalizacji w sierpniu 2007 r. normie europejskiej EN 15251:2007 [1] został nadany status Polskiej Normy. Omawia ona własności środowiska wewnętrznego,...
Na wniosek Komitetu Technicznego nr 279 Polskiego Komitetu Normalizacji w sierpniu 2007 r. normie europejskiej EN 15251:2007 [1] został nadany status Polskiej Normy. Omawia ona własności środowiska wewnętrznego, które uwzględniane są przy projektowaniu instalacji oraz podczas oceny efektywności energetycznej budynków wynikającej z dyrektywy EPBD (energy performance of buildings directive) [2].
Najczęstszym problemem w wentylacji naturalnej są zaburzenia siły ciągu w kanałach wywiewnych. Ich skutkiem jest z reguły niewystarczająca wymiana powietrza w budynku, która powoduje zawilgocenia i pogorszenie...
Najczęstszym problemem w wentylacji naturalnej są zaburzenia siły ciągu w kanałach wywiewnych. Ich skutkiem jest z reguły niewystarczająca wymiana powietrza w budynku, która powoduje zawilgocenia i pogorszenie jakości powietrza. Powodem jest osłabienie ciągu kominowego. Niejednokrotnie towarzyszy mu także odwracanie kierunku przepływu powietrza w kanałach wywiewnych. Zjawiskom tym skutecznie zapobiega zamontowanie nasady kominowej.
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.
Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...
Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.
Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie...
Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie się w środę, 17 kwietnia o godzinie 10:00.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.