Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Jak promować energię słoneczną?

Roger Hackstock
Roger Hackstock
Austria Solar

Rozmowa z Rogerem Hackstockiem, szefem Austria Solar, które zorganizowało w ubiegłym roku potężną akcję informacyjną nazwaną „Sprytne grzanie słońcem” (Schlaue heizen mit der Sonne). Celem miało być poszerzenie świadomości potencjalnych użytkowników w zakresie wykorzystania energii słonecznej do ogrzania domu.

  • Stowarzyszenie Austria Solar zorganizowało w ubiegłym roku potężną akcję informacyjną nazwaną „Sprytne grzanie słońcem” (Schlaue heizen mit der Sonne). Jak Pan ocenia jej wyniki?
Celem naszej akcji było dotarcie do świadomości potencjalnych użytkowników kolektorów i przekazanie im podstawowych wiadomości na temat możliwości wykorzystania słońca do ogrzewania.
Ogólnokrajową kampanię informacyjną na ten temat prowadziliśmy od lutego do maja 2010 r., wykorzystując najważniejsze kanały informacji: radio i telewizję, prasę codzienną oraz branżowe magazyny i portale internetowe. W ciągu jej trwania odnotowaliśmy blisko 270 milionów kontaktów (rozmów, telefonów i pytań od czytelników, słuchaczy i telewidzów).
Jak pokazały późniejsze badania, cel osiągnęliśmy – świadomość Austriaków na temat korzyści wynikających z wykorzystania energii słonecznej wzrosła o 10%. Nie byłoby to możliwe bez dodatkowego wsparcia instytucji i osób organizujących poszczególne spotkania i imprezy. Warto tu zaznaczyć, że kampania prowadzona była bez udziału rynku – nie włączyli się do niej sprzedawcy kolektorów.

  • Czy sprawdzali Państwo, jak to przedsięwzięcie wpłynęło w praktyce na zwiększenie sprzedaży kolektorów?
W naszych działaniach koncentrowaliśmy się na zmianie świadomości ludzi, a nie zwiększeniu sprzedaży urządzeń. W roku 2009 odnotowaliśmy w Austrii największy od 15 lat spadek sprzedaży kolektorów słonecznych, aż o 20%, było to m.in. powodem, dla którego postanowiliśmy przeprowadzić tak szeroką akcję informacyjną.

  • Co bardziej przekonywało Austriaków do energii słonecznej – prezentacja konkretnych instalacji czy teoretyczna argumentacja?
Przed trzema laty prowadziliśmy podobną kampanię informacyjną, podczas której użytkownicy instalacji słonecznych opowiadali o swoich doświadczeniach. Co zaskakujące, ta forma dotarcia do opinii społecznej okazała się mało efektywna. Najskuteczniejsze były konkretne informacje o korzyściach ekonomicznych wynikających z zastosowania kolektorów, nawet dotyczących zaledwie jednego tygodnia.

  • Stosowali Państwo różne formy przekazu, m.in. rozmowy z naukowcami zajmującymi się energią słoneczną czy przedstawicielami lokalnej administracji, jednak nie było wśród nich instalatorów. Dlaczego?
Tak jak wspomniałem, prowadziliśmy naszą kampanię bez udziału firm będących producentami i dystrybutorami kolektorów. Branżę dotknął w tym czasie poważny spadek obrotów, zresztą dotyczył on także sektora kotłów na drewno i gaz, pomp ciepła oraz renowacji budynków i mieszkań. Gdybyśmy jednak mieli w przyszłości przeprowadzić podobną akcję, na pewno należałoby ją powiązać z działalnością handlową. Wciągnięcie do współdziałania instalatorów również jest konieczne, nam się to jednak nie w pełni udało. Z kolei najlepszym momentem na zorganizowanie takiej kampanii jest wejście w życie nowego prawa dotyczącego wykorzystania energii słonecznej albo kolejna podwyżka cen oleju opałowego czy energii elektrycznej.

  • Państwa reklamy dotyczyły wyłącznie ogrzewania energią słoneczną, nie wspominano o przygotowywaniu ciepłej wody użytkowej. To zaskakujące, bo w Polsce kolektory są najczęściej używane właśnie do produkcji c.w.u., a nie do ogrzewania budynków zimą.
Tak, już sama nazwa kampanii „Sprytne grzanie słońcem” jednoznacznie pokazuje, że naszym celem było przekonanie Austriaków, że właśnie ogrzewanie kolektorami się  opłaca, dlatego nie promowaliśmy w jej ramach możliwości podgrzewania wody.

 

Grzegorz Wiśniewski, Prezes IEO EC BRECGrzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej:
Polski rynek kolektorów słonecznych, mimo że w dalszym ciągu mały w porównaniu z austriackim, jest bardzo obiecujący. Austria, choć niewielka, ma w Europie ugruntowaną pozycję pioniera i jednego z liderów termicznej energetyki słonecznej. Nie możemy się z nią jeszcze mierzyć pod względem całkowitej powierzchni zainstalowanych kolektorów słonecznych – 4,6 mln m2 daje Austrii drugie miejsce w UE po Niemczech, a w Polsce liczba ta jest siedmiokrotnie mniejsza.

Jednak według badań IEO pomimo ogólnoświatowego spowolnienia ekonomicznego w ubiegłym roku w Polsce przybyło ponad 146 tys. m2 nowych instalacji słonecznych, czyli tylko połowę mniej niż w Austrii. Poprawie pozycji Polski na europejskim rynku kolektorów słonecznych zaczął służyć wieloletni program dotacji NFOŚiGW oraz rozstrzygane obecnie konkursy w ramach regionalnych programów operacyjnych. Natomiast blisko dwukrotna różnica wysokości wsparcia podstawowymi dotacjami netto w obu krajach wynika z wyższych cen paliw i energii w Austrii oraz efektu skali tamtejszego rynku, dzięki czemu intensywność pomocy może być obecnie, ale przejściowo, większa w Polsce.

Dużym atutem tej technologii jest zasadniczo pozytywny stosunek do niej ogółu Polaków, a także powszechne, oparte na faktach przekonanie, że grożą nam podwyżki cen energii. Z tych względów sukcesem okazała się także tegoroczna pierwsza oficjalna edycja kampanii Europejskie Słoneczne Dni (ESD). Nie spodziewaliśmy się tak ogromnego zainteresowania ze strony lokalnych organizatorów słonecznych wydarzeń, planowaliśmy nawet o połowę mniejszą liczbę „eventów”.

W spotkaniach organizowanych w ramach ESD, konferencjach, piknikach, wystawach odbywających się na rynkach miast uczestniczyli zarówno dorośli, jak i dzieci i młodzież. Taką lokalną imprezę mogła zorganizować każda chętna osoba, która miała pomysł na pokazanie zastosowania energii słońca. Z naszych doświadczeń wynika, że najskuteczniejszą metodą promocji systemów słonecznych są bezpośrednie spotkania mieszkańców z instalatorami (których od samego początku staraliśmy się włączyć do kampanii) podczas imprez regionalnych oraz możliwość obejrzenia na własne oczy działającej instalacji słonecznej i porozmawiania z właścicielem na temat opłacalności inwestycji, co było możliwe w trakcie tzw. otwartych dni.

Podczas przyszłorocznej edycji planujemy podwoić liczbę słonecznych wydarzeń – zapraszamy do współpracy zwolenników energetyki słonecznej oraz producentów i instalatorów systemów słonecznych.

not. JK

 

  • Od niedawna korzystamy w Polsce z systemu 45-proc. dopłat do kredytów bankowych na zakup i montaż zestawów solarnych. Jak to wygląda w Austrii?
Funkcjonuje u nas 20-proc. dopłata do kredytu na wykonanie instalacji słonecznej obejmującego jej całkowite koszty. Trzy austriackie ministerstwa opracowały wspólny plan działań, którego celem jest dziesięciokrotne zwiększenie do 2020 r. liczby użytkowanych kolektorów słonecznych. Do tej pory, poza kryzysowym 2009 r., odnotowywaliśmy roczny przyrost sprzedaży kolektorów w wysokości ok. 18%. Nie widzę żadnych przeszkód, żeby Polska również osiągnęła taki efekt.

  • W wielu polskich gminach powstają inicjatywy montowania kolektorów słonecznych przy wykorzystaniu państwowych dotacji, jednak o ile właściciele nowych budynków nie mają tu zwykle większych oporów, właściciele starych instalacji często bywają nieufni. Czy w Austrii jest podobnie?
Przeciwnie, zaledwie 17% wszystkich zainstalowanych kolektorów znalazło się w budynkach nowo wybudowanych, pozostałe 83% zamontowano w budynkach już istniejących. Dokonywano tego podczas modernizacji budynku lub ograniczano się do włączenia kolektorów do funkcjonujących instalacji. Kiedyś tendencje były inne – 20% stanowiły stare budynki, a 80% nowe. Odwrócenie tych proporcji zajęło nam 10 lat.

  • Które rozwiązania konstrukcyjne są najpopularniejsze?
O ile się nie mylę, w Polsce ok. 20% sprzedawanych urządzeń to kolektory rurowe. W Austrii bardzo wyraźna jest przewaga kolektorów płaskich, rurowe stanowią zaledwie parę procent. Kolektor rurowy jest w okresie zimowym o połowę bardziej wydajny energetycznie od kolektora płaskiego, ale również kosztuje 50% więcej. W okresach przejściowych, od kwietnia do października, oraz w sezonie letnim płaski kolektor jest wydajniejszy. Kolektory płaskie dodatkowo same się odśnieżą, gdy tylko pojawi się słońce, a rurowe tego nie potrafią. Jednak w przypadku dużych instalacji z wysokimi temperaturami kolektory rurowe mają z pewnością przewagę nad płaskimi.

  • Gości Pan w Polsce na Forum Przemysłu Energetyki Słonecznej zorganizowanym przez Instytut Energetyki Odnawialnej. Jak Pan ocenia nasze działania promujące energię słoneczną?
Podobnie jak w innych krajach UE również w Polsce organizowane są na coraz większą skalę tzw. Europejskie Słoneczne Dni. Od początku maja br. w 40 różnych imprezach poświęconych wykorzystaniu energii słonecznej uczestniczyło w Polsce ponad 6 tys. osób. W Austrii odbyło się w tym czasie ponad 400 takich spotkań, z tym że my jesteśmy zaangażowani w ten projekt już od 10 lat. Życzę Państwu zatem, by w następnym roku liczba imprez, które przy tej okazji zostaną zorganizowane, była zbliżona do austriackiej.


*) Austria Solar to stowarzyszenie firm zajmujących się techniką solarną, będące inicjatorem i koordynatorem Europejskich Słonecznych Dni. Organizacja powstała w 1999 r. i zrzesza 51 przedsiębiorstw, reprezentujących 90% austriackiego rynku solarnego.
   01.08.2011

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Jak osiągnąć 99% skuteczność bakteriobójczej w wentylacji » Któremu producentowi systemów grzewczych i wodociagowych zaufać »
bezpieczeństwo instalatora rury wielowarstwowe
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Zdradzamy sposób na projektowanie instalacji najwyższej jakości »

projektowanie

 



Z jakiego powodu tworzywa sztuczne zdominowały rynek wod-kan » Jak bez problemowo przeprowadzić iniekcję mikropali, kotew i gwoździ gruntowych »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Czy można dobrze odseparować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jak zabezpieczyć wentylatory dachowe »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Jaka pompa ciepła zwalcza bakterię Legionella »

pompy ciepła

 



Czy łatwo zainstalować podwieszaną toaletę » Z jakego powodu ta pompa wyprzedza przyszłość »
podwieszana toaleta pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
11/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 11/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Dobór wymienników płytowych
  • - Rekuperatory ścienne a prawo
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl