Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Badanie komfortu cieplnego w salach dydaktycznych przed modernizacją
Cz. 1. Badania ankietowe

The thermal comfort in classrooms before thermal modernization. Part 1. Questionnaire surveys
fot. E. Sobiesiak

W przypadku pomieszczeń, w których przebywa grupa osób, trudno określić stan komfortu, gdyż jest to odczucie indywidualne i subiektywne. Niemal niemożliwe jest zaprojektowanie takiego systemu ogrzewania i wentylacji, który zagwarantowałby wszystkim osobom w pomieszczeniu poczucie zadowolenia z panujących w nim warunków, należy jednak dążyć do tego, by odsetek niezadowolonych był jak najmniejszy.

Komfort cieplny definiowany jest jako stan, w którym przebywający w pomieszczeniu człowiek nie odczuwa ani ciepła, ani zimna. Natomiast komfort termiczny oznacza, że w pomieszczeniu nie występuje żadne niepożądane nagrzewanie lub chłodzenie wybranych części ciała, np. chłodzenie głowy przez przeciągi czy nagrzewanie nóg od zbyt gorącej podłogi (sytuacja taka występuje czasem przy źle zaprojektowanym lub wykonanym ogrzewaniu podłogowym).

Przeczytaj także: Jakość powietrza i wentylacja w budynkach szkolnych >>

Podstawowym parametrem charakteryzującym środowisko wewnętrzne jest temperatura powietrza oraz jej rozkład w pomieszczeniu. Temperatura zależy głównie od rodzaju pomieszczenia i pory roku. Rozkład temperatury ustala się zwykle w środku badanego pomieszczenia, a różnica temperatury na jednym poziomie nie powinna przekraczać 2 K.

Na odczuwanie komfortu w pomieszczeniu wpływa również wilgotność powietrza, jego czystość oraz prędkość, ważne są też takie czynniki jak: oświetlenie, kolorystyka (komfort optyczny), jonizacja powietrza, poziom hałasu (komfort akustyczny), roślinność czy wyposażenie pomieszczenia [1, 3, 6].

Zagadnienie komfortu termicznego w salach szkolnych omówione zostało w normach PN­‑78/B-03421 [9] i PN-EN ISO 7730:2006 [5]. Szeroko rozumianego komfortu użytkowników dotyczy norma PN-EN 15251:2007 [6], za którą przytoczono kategorie klasyfikacji warunków środowiska wewnętrznego (tabela 1).

Warunki mikroklimatu pomieszczeń określają następujące czynniki środowiskowe [4]:

  • przy małym tempie metabolizmu (np. szycie, pisanie na maszynie – uczestniczenie w zajęciach projektowych, wykładach): temperatura powietrza wewnętrznego zimą 20–22°C, latem 23–26°C, wilgotność względna latem 40–55%, maksymalna prędkość ruchu powietrza zimą 0,2 m/s, latem 0,3 m/s;
  • przy średnim tempie metabolizmu (np. wbijanie gwoździ, tynkowanie, praca w ruchu – zajęcia laboratoryjne): temperatura powietrza wewnętrznego zimą 18–20°C, latem 20–23°C, wilgotność względna latem 40–60%, maksymalna prędkość ruchu powietrza zimą 0,2 m/s, latem 0,4 m/s.

Zakres temperatury powietrza wewnętrznego dla poszczególnych klas pomieszczeń szkolnych przestawiono w tabeli 2. Wyróżniono trzy kategorie środowiska (klasy): kategoria A – pomieszczenia o wymaganiach wysokich, kategoria B – o wymaganiach średnich, kategoria C – o wymaganiach umiarkowanych.

Opis budynku

Budynek został oddany do użytku w 1988 r. Ma trzy kondygnacje nadziemne i jest w całości podpiwniczony. Mieszczą się w nim sale wykładowe i ćwiczeniowe, laboratoria, biblioteka oraz pokoje pracowników naukowych. Obiekt wzniesiono w konstrukcji szkieletowej żelbetowej. Współczynniki przenikania ciepła przez poszczególne przegrody budowlane, określone zgodnie z [7], przedstawia tabela 3.

Badania i wyniki

Budynek zostanie poddany termomodernizacji, obejmującej zarówno docieplenie przegród zewnętrznych, jak i kompleksową modernizację systemu centralnego ogrzewania wraz ze źródłem ciepła oraz układów wentylacji i klimatyzacji.

Badania prowadzono przed termomodernizacją w dwóch grupach, podczas zajęć projektowych, w sali na 40 osób na II piętrze. Posłużono się ankietami oraz wykonano pomiar jakości powietrza – określano temperaturę, wilgotność względną i stężenie CO2. Mierzono również parametry powietrza zewnętrznego.

Przeczytaj także: Ocena jakości powietrza wewnętrznego w budynku pasywnym >>

Autorska ankieta (oprac. D. Krawczyk i K. Gładyszewska-Fiedoruk) zawierała następujące punkty:

1. czas pomiarów, godzina …: przed zajęciami, po zajęciach, w trakcie zajęć

2. temperatura odczuwalna [°C] ...: za niska, za wysoka, dobra, nie mam zdania

3. jakość powietrza:

  • zapach: świeży, nieświeży, neutralny, nie mam zdania
  • wilgotność powietrza: za niska, za wysoka, neutralna, nie mam zdania
  • atmosfera ogólna: miła, niemiła, neutralna, nie mam zdania
  • ubranie: krótki rękaw, długi rękaw, sweter, kurtka
  • liczba osób w sali …, nr sali …

4. pogoda na zewnątrz:

  • temperatura odczuwalna [°C] ...: za niska, za wysoka, dobra, nie mam zdania
  • wilgotność powietrza: za niska, za wysoka, neutralna, nie mam zdania
  • opady i zjawiska: deszcz, śnieg, burza, mgła, inne (jakie) …

Odpowiedzi ankietowanych zebrano w tabeli 4.

Czytaj dalej >>

   20.11.2013
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
Katedra Ciepłownictwa Politechniki Białostockiej więcej »
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
Politechnika Białostocka, Katedra Ciepłownictwa, Ogrzewnictwa i Wentylacji     więcej »
 Andrzej  Gajewski
 Andrzej  Gajewski
Katedra Ciepłownictwa Politechniki Białostockiej więcej »
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
Katedra Technologii w Inżynierii i Ochronie Środowiska Politechniki Białostockiej więcej »

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


Zdradzamy sposób na projektowanie instalacji najwyższej jakości »

projektowanie

 



Z jakiego powodu tworzywa sztuczne zdominowały rynek wod-kan » Jak bez problemowo przeprowadzić iniekcję mikropali, kotew i gwoździ gruntowych »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Czy można dobrze odseparować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jak zabezpieczyć wentylatory dachowe »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Przedłuż certyfikat HVAC bez wychodzenia z firmy »

szkolenia hvac

 



Czy łatwo zainstalować podwieszaną toaletę » Z jakego powodu ta pompa wyprzedza przyszłość »
podwieszana toaleta pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
9/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Dofinansowanie ogrzewania i fotowoltaiki
  • - Eksploatacja gruntowych pomp ciepła
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl