Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Badanie komfortu cieplnego w salach dydaktycznych przed modernizacją
Cz. 1. Badania ankietowe

The thermal comfort in classrooms before thermal modernization. Part 1. Questionnaire surveys
fot. E. Sobiesiak
Ciąg dalszy artykułu...

Na podstawie analizy ankiet można stwierdzić, że na początku zajęć 73% osób oceniło temperaturę w salach lekcyjnych jako niższą od projektowej, wynoszącej 20°C, czyli wskazało 19°C albo mniej, ale tylko 27% oceniło temperaturę jako za niską. Po zakończeniu zajęć wartości te wynosiły 82 i 55%. Natomiast w drugiej grupie zajęciowej wyniki  wyniosły odpowiednio 50 i 19% przed oraz 44 i 25% po zajęciach.

Przeczytaj także: Odczuwalna jakość powietrza a zapachy >>

W obydwu grupach pogorszyło się odczuwanie temperatury. O ile w obu przypadkach większość osób była na początku zadowolona z istniejących warunków temperaturowych – 68% w pierwszej i 81% w drugiej grupie – o tyle po zakończeniu zajęć odsetek zadowolonych spadł odpowiednio do 41 i 2%. Równocześnie wzrosło niezadowolenie związane z odczuwaniem zbyt wysokiej temperatury – od zera w obu grupach do 5% w pierwszej i 31% w drugiej grupie.

Widać rozbieżności w odniesieniu do zapachu – w pierwszej grupie w trakcie zajęć rośnie odczuwanie zarówno świeżego, jak i nieświeżego zapachu, jednocześnie mniej osób przestaje go traktować jako neutralny. Natomiast w grupie drugiej maleje liczba osób mających neutralny stosunek do zapachu na rzecz tych, którzy odczuwają go jako świeży lub nie mają zdania.

W pierwszej grupie w trakcie zajęć poprawie ulega odczuwanie wilgotności powietrza, w drugiej nie odnotowano istotnych zmian. Zasadniczo można przyjąć, że niezadowolenie z tego powodu jest niewielkie – tylko na początku zajęć w I grupie 14% odczuwało zbyt niską wilgotność, a 9% zbyt wysoką (w pozostałych trzech ankietach nie wykazywano niezadowolenia związanego z tym parametrem).

Przeczytaj także: Analiza uzdatniania powietrza wentylacyjnego przy pomocy techniki „desiccant cooling” >>

Można zaobserwować poprawę atmosfery w trakcie zajęć: w pierwszej grupie jedna osoba przestała odczuwać atmosferę jako niemiłą, a w drugiej jedna więcej oceniła ją jako miłą. Warto zauważyć, że są osoby, które nawet w zimie przychodzą na zajęcia w bluzkach z krótkim rękawem – w każdej grupie była jedna taka osoba.

Komfort cieplny jest odczuciem w pełni subiektywnym, o czym mogą świadczyć m.in. zamieszczone wyniki badań ankietowych. Po analizie można wysnuć wnioski dotyczące warunków mikroklimatu w badanych pomieszczeniach. Na początku zajęć temperatura była odpowiednia, świeże powietrze po przewietrzeniu sali zdążyło się ogrzać w trakcie przerwy.

W trakcie zajęć okno zostało kilkakrotnie otwarte i takie pozostało do końca badania, co wpłynęło na negatywne odczucia termiczne ankietowanych. W pomieszczeniach bez wentylacji mechanicznej przeznaczonych do zbiorowego przebywania osób niemożliwe jest utrzymanie parametrów komfortu cieplnego. 

W takich pomieszczeniach dostarczanie strumienia świeżego powietrza w wystarczającej ilości jest możliwe tylko poprzez otwieranie okien, co może wpływać na dyskomfort termiczny.

W kolejnym artykule zaprezentowane zostaną wyniki badań mikroklimatu wykonanych przy pomocy aparatury pomiarowej, które będą potwierdzeniem dla wyników ankietowych. Ponadto badania będą kontynuowane po termomodernizacji budynku, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy taka inwestycja przyniesie efekty z punktu widzenia komfortu użytkowników.

Część 2 w RI 11/2013 - Badanie komfortu cieplnego w salach dydaktycznych przed modernizacją.Cz. 2. Eksperyment >>

Praca finansowana w ramach programu OZE 1.1 „Badanie skuteczności aktywnych i pasywnych metod poprawy efektywności energetycznej infrastruktury z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii”

Literatura

1. ASHRAE Standard Ventilation for acceptable Indoor Air Quality, 1989.
2. Directive 2002/91/EC of European Parliament and the Council of 16 December 2002 on the Energy Performance of the Buildings.
3. Krawczyk D.A., Optymalne warianty termomodernizacyjne w typowym obiekcie szkolnym w zależności od jego położenia, „Instal” nr 10/2004.
4. PN-78/B-03421 Wentylacja i klimatyzacja. Parametry obliczeniowe powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego przebywania ludzi.
5. PN-EN ISO 7730:2006 Ergonomia środowiska termicznego. Analityczne wyznaczanie i interpretacja komfortu termicznego z zastosowaniem obliczenia wskaźników PMV i PPD oraz kryteriów lokalnego komfortu termicznego.
6. PN-EN 15251:2007 Kryteria środowiska wewnętrznego, obejmujące warunki cieplne, jakość powietrza wewnętrznego, oświetlenie i hałas.
7. PN-EN ISO 6946:2008 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!
   20.11.2013
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
Katedra Ciepłownictwa Politechniki Białostockiej więcej »
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
Politechnika Białostocka, Katedra Ciepłownictwa, Ogrzewnictwa i Wentylacji     więcej »
 Andrzej  Gajewski
 Andrzej  Gajewski
Katedra Ciepłownictwa Politechniki Białostockiej więcej »
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
Katedra Technologii w Inżynierii i Ochronie Środowiska Politechniki Białostockiej więcej »

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Jak zapewnić bezpieczeństwo prac serwisowych » Któremu producentowi systemów grzewczych i wodociagowych zaufać »
bezpieczeństwo instalatora rury wielowarstwowe
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Zdradzamy sposób na projektowanie instalacji najwyższej jakości »

projektowanie

 



Z jakiego powodu tworzywa sztuczne zdominowały rynek wod-kan » Jak bez problemowo przeprowadzić iniekcję mikropali, kotew i gwoździ gruntowych »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Czy można dobrze odseparować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jak zabezpieczyć wentylatory dachowe »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Jaka pompa ciepła zwalcza bakterię Legionella »

pompy ciepła

 



Czy łatwo zainstalować podwieszaną toaletę » Z jakego powodu ta pompa wyprzedza przyszłość »
podwieszana toaleta pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
11/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 11/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Dobór wymienników płytowych
  • - Rekuperatory ścienne a prawo
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl