Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Systemy wentylacji pożarowej w nowych i modernizowanych budynkach wielokondygnacyjnych

Fire ventilation systems in new and existing high-rise buildings
Fot. DHE

Od projektu do eksploatacji instalacji wentylacji pożarowej długa droga, a nawet z pozoru niewielki błąd może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie całego systemu. Każdy detal jest istotny, nieodzowny jest zatem skrupulatny nadzór nad realizacją projektu.

Budowa systemów wentylacji pożarowej powinna się rozpoczynać już na etapie projektu architektonicznego. Tylko wtedy możliwe jest zaplanowanie przestrzeni technicznych niezbędnych do prowadzenia przewodów transportu powietrza i odprowadzenia dymu, konstrukcyjne wydzielenie zasobników dymu lub optymalne zaplanowanie otworów nawiewu kompensacyjnego.

Staranne zaplanowanie funkcji systemu, optymalizacja jego działania w jasno zdefiniowanych strefach w oparciu o założenia prawidłowo wykonanego scenariusza pożarowego pozwalają na stworzenie skutecznego i, co nie mniej ważne, racjonalnego kosztowo systemu wentylacji pożarowej.

Przeczytaj także: Detektory gazów jako sterowniki wentylacji >>

WARTO WIEDZIEĆ >>

Ochrona przeciwpożarowa w obiektach budowlanych 2015

Sprawdź zawartość i cenę
w Księgarni Technicznej >>

Niestety systemy ochrony przeciwpożarowej są bardzo rzadko uwzględniane kompleksowo na etapie projektu budowlanego, co na dalszym etapie realizacji procesu inwestycyjnego często powoduje wiele trudności i generuje niepotrzebne koszty dla tego typu instalacji.

Poniżej przedstawiono poszczególne etapy procesu projektowania i konstrukcji instalacji wentylacji pożarowej, które powinny zostać zrealizowane zarówno w przypadku nowych, jak i modernizowanych budynków.

Etapy budowy systemu wentylacji pożarowej można podzielić na sześć podstawowych punktów obejmujących cały proces projektowy i wykonawczy – od założeń wstępnych począwszy, aż do końcowych prób odbiorowych.

Punkt 1

Budowa systemu zabezpieczenia dróg ewakuacji zarówno w budynkach nowych, jak i modernizowanych powinna się rozpocząć od właściwego określenia założeń wstępnych, które przedstawić można w kilku podpunktach.

Minimalne wymagania dla systemu wynikające z przepisów techniczno-budowlanych aktualnych w chwili otrzymania pozwolenia na budowę. Wymagania te powinny zostać określone przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń i przedstawione w formie wytycznych bezpieczeństwa pożarowego budynku. Rzeczoznawca musi wziąć pod uwagę aktualną wersję przepisów, ponieważ nawet pozornie drobne zmiany prawa budowlanego mają bardzo konkretne przełożenie na sposób projektowania, cel funkcjonowania lub nawet wybór konkretnego systemu.

Przeczytaj także: Wybrane problemy wentylacji pożarowej w budynkach wielokondygnacyjnych >>

Przykładowo w perspektywie najbliższych dwóch lat wejdzie w życie nowelizacja warunków technicznych, która przewiduje m.in. mechaniczne zabezpieczenie korytarzy ewakuacyjnych przed zadymieniem. Wprowadzony zostanie wymóg stosowania pomiędzy korytarzami i pomieszczeniami klasyfikowanymi jako wysokie i wysokościowe (poza ZL IV) drzwi dymoszczelnych Sm oraz zastosowania na drogach stanowiących jedyny kierunek ewakuacji drzwi co najmniej EI 15 wyposażonych w samozamykacze.

Natomiast w budownictwie mieszkaniowym i hotelach (klasa ZL IV i ZL V) drzwi będą musiały mieć klasę EI 30. Dzięki wprowadzeniu takich wymagań (od lat obecnych np. w przepisach francuskich) w początkowej fazie pożaru napływ dymu z pomieszczenia objętego pożarem na korytarze zostanie ograniczony. Znacznie poprawia to warunki działania instalacji mechanicznego wyciągu powietrza i dymu, a w konsekwencji istotnie ułatwi ewakuację budynku.

Inny przykład to zmiana sposobu klasyfikacji garaży na otwarte i zamknięte (zmiana wymaganego prześwitu z 35% powierzchni jednej ściany na 5% rzutu kondygnacji lub co najmniej 1,25% dla pary przeciwległych ścian) spowoduje, że większa niż dotychczas grupa obiektów tego typu objęta zostanie wymaganiem posiadania instalacji oddymiających.

Zdefiniowanie głównego celu funkcjonowania instalacji wentylacji pożarowej. Warto przypomnieć, że nie zawsze musi to być bezpieczeństwo ewakuacji użytkowników budynku.

Celem priorytetowym może być również zapewnienie bezpiecznego dostępu dla ekip ratowniczych, a co za tym idzie, wymagania dla systemu mogą być zdecydowanie bardziej rygorystyczne (ochrona pionowych dróg ewakuacji) lub znacznie łagodniejsze (oddymianie garaży zamkniętych).

W przypadku klatek schodowych bezpieczeństwo ekip ratowniczych (zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie nowej normy EN 12101-13) będzie zapewnione, m.in. jeżeli system napowietrzania oraz zasilania pożarowego zostanie zdublowany, a wymagana prędkość ukierunkowanego przepływu w drzwiach otwartych pomiędzy strefą chronioną i niechronioną nadciśnieniem wzrośnie z min. 1 do min. 2 m/s.

Przeczytaj także: Marmaray – projekt, który zmienił standardy wentylacji tunelowej >>

Oznacza to konieczność zbudowania kilkukrotnie większej (i znacznie droższej) instalacji, niż wymagana jest wyłącznie na potrzeby ewakuacji ludzi. Inaczej sytuacja wygląda w garażu zamkniętym, gdzie zgodnie ze wspomnianymi powyżej zmianami przepisów zniknie wymóg zachowania dobrych warunków ewakuacji (tj. maks. temperatury w strefie przebywania ludzi na poziomie 60°C, zakresu widzialności i stężenia tlenu) na rzecz akceptowalnych warunków prowadzenia skutecznej akcji gaśniczej (maks. temperatura 100°C w odległości 10 m od źródła ognia).

Budowa systemu spełniającego obniżone wymagania będzie znacznie prostsza w praktycznej realizacji.

Zdefiniowanie przestrzeni objętych ochroną. Należy określić, czy ochroną objęte zostaną klatki schodowe, przedsionki i korytarze ewakuacyjne (zgodnie z tzw. przepisami francuskimi zawartymi w ciągle popularnej, choć już nieaktualnej Instrukcji ITB 378), czy np. wyłącznie klatki schodowe z drzwiami prowadzącymi bezpośrednio do pomieszczeń przyległych (częsty przypadek w budownictwie mieszkaniowym) lub przestrzeni typu open space.

Należy również zdefiniować, w jaki sposób instalacja wentylacji pożarowej zabezpieczyć powinna szachty wind na potrzeby ekip ratowniczych (wymagane zabezpieczenie przed zadymieniem szachtu) i zwykłych (napowietrzaniem pożarowym można zabezpieczyć szacht lub prowadzący do wind przedsionek przeciwpożarowy).

   09.07.2014

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Obejrzyj film o bezinwazyjnej renowacji rur » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Mamy dla Ciebie nową ofertę urządzeń klimatyzacyjnych »

wentylacja

 



10 pytań o sterowanie ogrzewaniem grzejnikowym » Oszczędzaj nawet do 63% na zużyciu wody »
sterownik do pompy wodnej
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy czyszczenie klimatyzacji musi być drogie »

czyszczenie klimatyzacji

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Jak działa technologia klimatyzacji bez przeciągów »

wentylacja

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
6/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 6/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Mikrokogeneracja w budownictwie mieszkaniowym
  • - Modernizacja budynków wielorodzinnych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl