Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

LPG w garażach podziemnych

LPG in underground garages
Wentylacja garaży podziemnych jest istotna ze względu na bezpieczeństwo
Wentylacja garaży podziemnych jest istotna ze względu na bezpieczeństwo
Fot. freeimages.com

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone były w system detekcji tego gazu i samoczynnie uruchamianą wentylację. Nie istnieją jednak żadne szczegółowe wytyczne, jak systemy te powinny być projektowane. W celu oceny skuteczności wykrywania i usuwania LPG z garażu w razie jego uwolnienia z instalacji samochodowej przeprowadzono testy.

Do silników spalinowych pojazdów samochodowych stosuje się najczęściej LPG, czyli skroploną pod ciśnieniem mieszaninę propanu i butanu, z niewielkimi zmianami proporcji w zależności od pory roku. LPG w postaci czystej jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, jednak ze względu na występujące zanieczyszczenia, głównie związkami siarki, ma on charakterystyczny zapach. Jest to zjawisko korzystne, gdyż sygnalizuje wyciek gazu i pozwala wykryć jego obecność w powietrzu już przy niewielkiej zawartości.

Przeczytaj koniecznie: Detektory gazów jako sterowniki wentylacji >>

Zgodnie z normą PN-EN 589:2004 obowiązkiem dostawcy jest zapewnienie, by zapach gazu był wyczuwalny przy stężeniu odpowiadającym 20% jego dolnej granicy wybuchowości, tj. ok. 0,4%.

Pary LPG są bardzo łatwopalne. Dolna granica wybuchowości, wynosząca około 2%, może zostać osiągnięta bardzo szybko podczas niekontrolowanego wypływu gazu. LPG zakwalifikowany jest do 2. klasy materiałów niebezpiecznych dopuszczonych do transportu drogowego i do grupy wybuchowości IIA, a jego temperatura samozapłonu wynosi 470°C (propan) i 365°C (butan) [2].

W zbiornikach samochodowych LPG utrzymywane jest pod wysokim ciśnieniem (ok. 6 atm). Po jego uwolnieniu następuje rozprężenie i bardzo szybkie odparowywanie. Z 1 litra gazu w fazie ciekłej po odparowaniu powstaje 250 litrów gazu, więc pomieszczenia, w których doszło do wycieku, w szybkim tempie mogą zostać wypełnione gazem.

Ponadto LPG ze względu na znacznie większą gęstość od powietrza (patrz schemat na rys. 1) rozprzestrzenia się przy podłożu. W razie braku wentylacji uwolniony gaz może bardzo długo zalegać przy posadzce pomieszczenia, w szczególności gdy występują tam zagłębienia. Granice wybuchowości LPG mieszczą się w przedziale pomiędzy 2% (dolna granica wybuchowości) a 10% (górna granica).

W dalszej części artykułu jako poziom odniesienia wykorzystywana będzie wartość dolnej granicy wybuchowości, która została oznaczona jako 100% DGW.

Poza zagrożeniem wybuchu uwolniony LPG może powodować uczucie senności, zawroty głowy oraz nudności. Pary gazu płynnego nagromadzone w pomieszczeniu w dużym stężeniu mogą doprowadzić do utraty przytomności oraz uduszenia (ze względu na niedobór tlenu), nie są toksyczne, jednak mogą działać narkotycznie. Oczywisty jest także czynnik psychologiczny, powodujący że w przypadku wyczucia zapachu gazu znacznikowego u ludzi pojawia się silny niepokój. Wszystko to sprawia, że dobra wentylacja pomieszczeń, w których może wystąpić uwolnienie niewielkich ilości gazu, jest bardzo ważna.

 

 

Badania skutków wypływu LPG w garażu

Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa Pracy Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska, wraz z Kołem Naukowym SUKCES, przy współpracy z Wydziałem Mechanicznym PŁ, podjęły próbę przeprowadzenia badań poziomu stężenia LPG w garażu po jego uwolnieniu z instalacji samochodowej. Na rys. 2 i 3 pokazano schematy stanowiska badawczego oraz instalacji gazowej samochodu testowego.

Badania przeprowadzono w garażu o wymiarach 24×4,75×6 m.

W nadwoziu samochodu osobowego zamontowano instalację gazową. Za najbardziej niekorzystny scenariusz uwolnienia gazu przyjęto rozszczelnienie przewodu na odcinku pomiędzy zbiornikiem a reduktorem/parownikiem. Przewód ten prowadzony jest pod podwoziem samochodu, więc prawdopodobieństwo jego uszkodzenia jest stosunkowo duże. Znajdujący się w nim gaz jest w fazie ciekłej, a jego objętość w większości samochodów wynosi ok. 0,17 dm3 (rys. 3).

Pomijając rozszczelnienie samego zbiornika, którego test, ze względu na zagrożenie wybuchem, jest niemożliwy do przeprowadzenia w skali rzeczywistej, przyjęty scenariusz symuluje sytuację, w której uwolniona zostaje największa możliwa ilość gazu (we wszystkich pozostałych odcinkach instalacji ilość ta jest mniejsza).

Na badanym odcinku przewodu zamontowano trzy zdalnie sterowane elektrozawory. Były one umiejscowione w okolicy, w której najczęściej zdarzają się przypadki uszkodzenia tej części instalacji. Na każdym z elektrozaworów zamontowano dyszę o średnicach kolejno: 1, 3 i 6 mm, imitujących różne wielkości rozszczelnienia przewodu.

Pomiar stężenia LPG

Do pomiaru stężenia zastosowane zostały grubowarstwowe czujniki detekcji gazu, które charakteryzuje wysoka czułość wykrywania LPG i jego składowych (np. metan, propan) w pomieszczeniu zamkniętym. Czujniki rozmieszczone zostały zgodnie ze schematem pokazanym na rys. 2. Czerwone punkty oznaczają umiejscowienie na wysokości 10 cm od posadzki, natomiast zielone – na wysokości 10 oraz 30 cm.

Przeprowadzono sześć prób rozszczelnienia instalacji LPG. W trakcie pierwszych trzech prób analizowano czas uwalniania gazu z instalacji samochodowej oraz stężenie występujące w garażu w razie braku instalacji wentylacyjnej.

W kolejnych trzech próbach uruchamiana była wentylacja garażu.

Czytaj dalej: Wentylacja garażu >>

   12.05.2015

Komentarze

(1)
www.systema-instalacje.pl | 29.06.2015, 13:01
Ze względu na tak duży przyrost aut z instalacją LPG właśnie rośnie zagrożenie związane z wybuchem takiego gazu nie można więc zapominać o wentylacji i detektorach LPG wykrywających gaz i informujących o zagrożeniu
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Czym mogą Cię zaskoczyć nowoczesne pompy do wody »

pompy do wody

 



Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i swoich pracowników » Szukasz partnera w projektowaniu inżynieryjnym i specjalistycznym? »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go już dziś »

 


Jak projektować instalacje najwyższej jakości »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jakich zabezpieczeń wentylatorów dachowych potrzebujesz »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy klimatyzacja jest zdrowa »

wentylacja

 



Kompendium wiedzy o procesach wymiany ciepła » Czy ogrzewanie może wpływać na nasze zdrowie »
pompy woda powietrze pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Jak dobrze odseparować wodę kanalizacyjna od gruntowej »

studzienka kanalizacyjna

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
7-8/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 7-8/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - WT 2021 dla budynków wielorodzinnych
  • - Klimakonwektory, belki i sufity chłodzące
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl