Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich

Rzut oka na stanowiska parkowania w typowym parkingu podziemnym zlokalizowanym w budynku wielomieszkaniowym
Rzut oka na stanowiska parkowania w typowym parkingu podziemnym zlokalizowanym w budynku wielomieszkaniowym
Fot. J. Sawicki
Ciąg dalszy artykułu...

W każdym z badań analizowane były wartości maksymalnej mocy pożaru (PHRR), jaką osiągnięto w teście, czasu potrzebnego do jej osiągnięcia, średniej mocy pożaru (AHRR) oraz współczynnika rozwoju pożaru, jaki byłby odpowiedni przy opisie poszczególnych wyników testów za pomocą standardowej krzywej rozwoju pożaru Q = αt2, gdzie: Q – moc pożaru, kW; α – współczynnik wzrostu pożaru, kW/s2; t – czas rozwoju pożaru, s. Zestawienie powyższych wartości przedstawia tabela 3: Zestawienie wyników badań pożarów samochodów poddanych analizie statystycznej.

Janssens podkreślił, że początkowa szybkość wzrostu pożaru jest bardzo wrażliwa na scenariusz zapłonu, o czym świadczy duża rozbieżność wartości współczynnika α w tabeli 3. Oznacza to, że wszystkie wyniki badań należy przed wykorzystaniem ocenić pod kątem wiarygodności i prawdopodobieństwa zaistnienia w rzeczywistości scenariusza pożaru podobnego do wykorzystanego w danym teście.

Ciekawy projekt: Marmaray – projekt, który zmienił standardy wentylacji tunelowej >> 

Żeby zmniejszyć wpływ jednostkowy parametrów danego scenariusza pożaru, Janssens zaproponował analizę statystyczną wszystkich przeanalizowanych testów, której wyniki są następujące:

1. Wyznaczona maksymalna moc pożaru wynosi 4,3 MW z odchyleniem standardowym ±2,9 MW, przy czym przy zapłonie początkowym bez udziału paliwa wynosi ona 2,8 MW ±1,2 MW i jest osiągana w 16 min ±8 min, natomiast z udziałem paliwa 8,8 MW ±1,1 MW i jest osiągana po 33 min ±7 min,

2. Wyznaczona średnia moc pożaru wynosi 1,6 MW z odchyleniem standardowym ±0,7 MW, przy czym przy zapłonie początkowym bez udziału paliwa wynosi ona 1,4 MW ±0,6 MW, natomiast z udziałem paliwa 2,0 MW ±0,2 MW.

Wyznaczona wartość współczynnika rozwoju pożaru a wynosi 0,0055 kW/s².

Na podstawie swoich analiz Janssens zaproponował uśrednioną krzywą rozwoju pożaru samochodu osobowego, pokazaną na rys. 1: Wzorcowe krzywe rozwoju pożaru jednego samochodu osobowego.

Dla porównania na rysunku tym przedstawiono także krzywe uzyskane na podstawie badań prowadzonych przez francuski instytut CTICM w 1999 r. [12], holenderski instytut TNO w 1998 r. (którego wyniki zaimplementowano w normie NEN 6098:2010 [10]) oraz przepisy nowozelandzkie z 2013 r. [14], zalecające przyjmowanie w analizach krzywej standardowej Q = αt2, o współczynniku wzrostu pożaru α = 0,0117 kW/s2.

W Polsce występuje obecnie tendencja do stosowania najbardziej niekorzystnych z przedstawionych na rys. 1 krzywych rozwoju pożaru, czyli tych, w których przyrost mocy pożaru jest najszybszy (TNO, Nowa Zelandia). Jest to z punktu widzenia projektantów i rzeczoznawców ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych podejście najbezpieczniejsze (mają największy margines bezpieczeństwa), a dla firm sprzedających urządzenia najkorzystniejsze z punktu widzenia liczby i wielkości sprzedanych urządzeń przeciwpożarowych.

Powstaje jednak pytanie, czy podejście to jest rzeczywiście słuszne i czy koszty ponoszone przez inwestorów, które są następnie przenoszone na obywateli w postaci np. wyższych cen sprzedaży mieszkań bądź najmu powierzchni biurowych i handlowych, są uzasadnione.

Najnowsze badania w tym zakresie przeprowadzone zostały przez brytyjski Instytut Techniki Budowlanej (BRE) w latach 2006–2009 [11], a ich wyniki w zakresie pożaru trzech małych samochodów zaprezentowano na rys. 2: Krzywa rozwoju pożaru trzech małych samochodów osobowych.

W początkowej fazie pożaru krzywa rozwoju pożaru jest najbliższa krzywej Janssensa. Duży przyrost mocy pożaru w 20. min spowodowany jest zapaleniem się kolejnych samochodów, przy czym jest to czas, kiedy w normalnych warunkach zakłada się już prowadzenie działań gaśniczych, które nie powinny dopuścić do zapalenia się kolejnych pojazdów.

Dodatkowo statystyki pokazują, że w normalnych warunkach pożaru zapalenie się kolejnych samochodów jest bardzo rzadkie [11].

Powszechnie przyjmuje się, że nowe samochody produkowane są z wykorzystaniem większej ilości tworzyw sztucznych i w przypadku zapalenia generują większą moc pożaru.

Należy tu jednak wziąć pod uwagę statystyki polskie, które zgodnie z najnowszym raportem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego [18] wskazują, że w 2012 r. w Polsce blisko 80% samochodów miało ponad 10 lat (rys. 3: Struktura wiekowa samochodów w Polsce w roku 2012).

Jednocześnie tendencje do starzenia się naszego parku samochodowego wciąż rosną (głównie ze względu na sprowadzanie starych samochodów z zagranicy). Oznacza to, że w obecnej chwili nie jest uzasadnione powoływanie się na argument, iż badania przeprowadzone kilkanaście lat temu nie są już adekwatne do aktualnych polskich warunków.

Podsumowanie

Stosowanie przy projektowaniu systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych założeń w zakresie krzywych rozwoju pożaru samochodów pochodzących z najbardziej wymagających standardów światowych wydaje się obecnie w Polsce ekonomicznie nieuzasadnione.

Potwierdzają to zarówno najnowsze brytyjskie badania doświadczalne, jak i tamtejsze dane statystyczne. Jednocześnie informacje na temat wieku polskich samochodów również nie skłaniają do tego, by obawiać się, że mamy najnowsze samochody, generujące większe pożary.

Trwają obecnie prace nad uporządkowaniem polskich statystyk na temat rzeczywistych pożarów, jakie występują w garażach. Ich wyniki powinny ostatecznie potwierdzić powyższe tezy.

Literatura

1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU nr 75/2002, poz. 460, z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (DzU nr 109/2010, poz. 719).
3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (DzU nr 156/2006, poz. 1118, z późn. zm).
4. The Building Regulations 2000 – Approved Dokument B – Fire safety – Version 2006.
5. BS 7346-7:2013 Components for smoke and heat control systems – Part 7: Code of practice on functional recommendations and calculation methods for smoke and heat control systems for covered car parks.
6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie (DzU nr 144/2011, poz. 859).
7. NBN S 21-208-2 Protection incendie dans les batiments. Conception des systems d’evacuation des fumees et de la chaleur (EFC) des parkings interieurs.
8. Measurements of the Firefighting Environment, Department for Communities and Local Government, London 1994.
9. Janssens M., Heat release rate of motor vehicles, 5th International Conference on Performance-Based Codes and Fire Safety Design Methods, Luxemburg 2004.
10. NEN 6098:2010 Rookbeheersingssystemen voor mechanisch geventileerde parkeer-garages.
11. Culinan R., Fire Spread in Car Parks, Building Research Establishment, 2009.
12. Schleich J.B., Cajot L.G., Pierre M., Brasseur M., Development of Design Rules for Steel Structures Subjected to Natural Fires in Closed Car Parks, European Commission, Luxemburg 1999.
13. Collier P.C.R., Car Parks – Fires Involving Modern Cars and Stacking Systems, BRANZ Study Report, 2011.
14. C/VM2 Verification Method: Framework for fire safety design for New Zealand Building Code Clauses C1–C6 Protection from Fire and A3 Building Importance Levels, Ministry of Business Innovation & Employment, 2013.
15. NFPA 88A:2015 Standards for Parking Structures.
16. Brzezińska D., Projektowanie wentylacji pożarowej a nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych, „Ochrona Przeciwpożarowa” nr 4/2009.
17. Morgan H., Design methodologies for smoke and heat exhaust ventilation, London 1999.
18. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport 2014 – Branża Motoryzacyjna.
19. Brzezińska D., Ratajczak D., Wentylacja oddymiająca w garażach, „Ochrona Przeciwpożarowa” nr 3/2010.

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!
   26.06.2015

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie



Zaprojektuj niezawodne instalacje w budynku »

Czy wiesz, jakich błędów unikać przy instalacji? »

zawory antyskażeniowe
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


 Jak zapewnić skuteczny monitoring parametrów środowiskowych w pomieszczeniach medycznych »

izolacje w instalacji


 


Czy bezdotykowy design stanie się standardem? »

Jak zminimalizować stratę energii w układach wentylacyjnych »
armatura bezdotykowa
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Zbliża się zima 100-lecia? Z jakim urządzeniem zaoszczędzisz najwięcej »

oszczednosc energii



O czym dowiesz się na międzynarodowym spotkaniu instalatorów »

Czy wiesz, na której platformie znajdziesz niezbędne narzędzia dla instalatora i dostaniesz 500zł »
 
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Co zrobić kiedy nie możesz pozbyć się wody z wycieku »

wyciek z rury


 


Jaki wybrać płyn do instalcji w przemyśle spożywczym »

Od czego zacząć, gdy chcesz zabezpieczyć hale przemysłowe przed pożarem »
panele fotowoltaiczne ochrona przed pożarem
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Jak zabezpieczyć dylatację przed pożarem »

dyletacja

 



Do 77% oszczędności na zużyciu energii »

Z poradnika hydraulika - gdzie kupisz sprawdzony sprzęt »

cichy oszczedny klimatyzator hydraulik
jestem na bieżąco » korzystam z wiedzy »

 


 


Które pompy ściekowe mogą być stosowane na dużej głębokości » Upały dają się we znaki! Co lepsze? Centrala wentylacyjna czy rooftop? »
kanalizacja wentylatory
wiem więcej » poznaj dziś »

 



Poznaj metody na oszczędność wody »

W czym tkwi sedno w projektowaniu instalacji grzewczej »
produkcja studni wodomierzowych
jestem na bieżąco » korzystam z udogodnień »

 


Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
7-8/2021

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 7-8/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowe kotły gazowe
  • - Retencja wód opadowych
Zobacz szczegóły

Bezpłatny newsletter

Mamy dla Ciebie prezent 


Wystarczy,

że zapiszesz się na newsletter,
a otrzymasz link do

e-book

" Kotły na biomasę i biopaliwa "

Zapisuję się »

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl