Skupiamy się na technologiach efektywnych energetycznie
Rozmowa z Wojciechem Dworakowskim, kierownikiem marketingu w firmie Lindab
Wojciech Dworakowski - kierownik marketingu w firmie Lindab
W. Joniec
Wojciech Dworakowski - kierownik marketingu w firmie Lindab w rozmowie z Waldemarem Jońcem - redaktorem naczelnym miesięcznika Rynek Instalacyjny, opowiada o wybranych strategiach logistycznych Grupy Lindab: znaczeniu dla firmy Działu Wentylacji, szkoleniach dla koopereantów (w tym instalatorów, projektantów, serwisantów), programach aktywizacji zawodowej kierowanych do studentów,programie partnerskim CKGift oraz o postrzeganiu branży.
Zobacz także
prof. dr inż. Paweł Wargocki Nowe zadania w projektowaniu i eksploatacji wentylacji
Rozmowa z prof. Pawłem Wargockim z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego, członkiem komisji eksperckiej, która tworzyła i będzie rewidować normę ASHRAE 241.
Rozmowa z prof. Pawłem Wargockim z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego, członkiem komisji eksperckiej, która tworzyła i będzie rewidować normę ASHRAE 241.
Paweł Lachman, Waldemar Joniec Rynek pomp ciepła i jego perspektywy
Moim zdaniem podwojenie produkcji nastąpi już w 2–3 lata – opieram się na informacjach na temat inwestycji firm w nowe linie produkcyjne i fabryki. Prawdopodobnie już w 2025 r. produkowanych będzie więcej...
Moim zdaniem podwojenie produkcji nastąpi już w 2–3 lata – opieram się na informacjach na temat inwestycji firm w nowe linie produkcyjne i fabryki. Prawdopodobnie już w 2025 r. produkowanych będzie więcej pomp ciepła niż kotłów gazowych – mówi Paweł Lachman, prezes zarządu PORT PC, w rozmowie z Waldemarem Jońcem, redaktorem naczelnym Rynku Instalacyjnego.
Waldemar Joniec news Rodzinne firmy są nie tylko solidne, ale i innowacyjne
Dla mnie zawsze kluczowe jest, żeby użytkownik nie musiał się niepokoić o żywotność i niezawodność swojego urządzenia. Dlatego priorytetem jest dla nas jakość urządzeń, a nie ich cena – mówi Sebastian...
Dla mnie zawsze kluczowe jest, żeby użytkownik nie musiał się niepokoić o żywotność i niezawodność swojego urządzenia. Dlatego priorytetem jest dla nas jakość urządzeń, a nie ich cena – mówi Sebastian Koczara, dyrektor zarządzający marki Pedrollo, w rozmowie z Waldemarem Jońcem, redaktorem naczelnym Rynku Instalacyjnego.
Centrum Klima od 2012 r. wchodzi w skład Grupy Lindab, a od roku, po połączeniu, stanowi oficjalnie Dział Wentylacji firmy Lindab Sp. z o.o. Co ta zmiana wniosła nowego?
Po pierwsze, zaowocowała nowymi technologiami produkcji – oferujemy teraz np. kanały wentylacyjne o szczelności w najwyższej klasie D, która jest wymagana dla systemów specjalnych, w tym instalacji o wysokich wymaganiach w zakresie higieny i efektywności energetycznej.
Po drugie, wdrożyliśmy nową organizację procesów produkcyjnych, co wpłynęło na wzrost jakości oraz redukcję energii i kosztów. Rozszerzyliśmy też ofertę, mamy bogaty asortyment ICS (Indoor Climate Solution), czyli całą galanterię wentylacyjną, począwszy od nawiewników i anemostatów, poprzez dysze dalekiego zasięgu, po belki chłodzące.
Grupa Lindab dba, żeby to portfolio było stale aktualizowane i rozszerzane, także poprzez przejęcia nowych firm. Na przykład w końcu ubiegłego roku przejęła włoską firmę MP3 specjalizującą się w produkcji klap przeciwpożarowych. Obecnie są one już dostępne pod marką Lindab, także w Polsce, a ciekawostką jest, że są to jedyne na rynku klapy ze szczelnością obudowy w klasie C. Pomimo że mamy swoje klapy przeciwpożarowe, nie rezygnujemy z dystrybucji wyrobów innych uznanych producentów.
Kolejne ważne przejęcie to słoweńska firma IMP Klima – dostawca zintegrowanych rozwiązań technologicznych dla systemów klimatyzacji i wentylacji, który ma centrum badań i rozwoju oraz zakłady produkcyjne na Słowenii, a także w Bośni i Hercegowinie. W Polsce reprezentowała ją wcześniej firma
Hidria, a od lipca br. już Lindab Polska. Efektem tego przejęcia dla naszych partnerów jest m.in. pojawienie się w naszej ofercie central wentylacyjnych w wykonaniach specjalistycznych – basenowym i higienicznym.
Centrum Klima pozostaje marką produktów wytwarzanych w polskim oddziale firmy Lindab – są to głównie okrągłe kanały i kształtki wentylacyjne – i cieszy się uznaniem także poza granicami kraju.
Prowadzicie wiele różnych szkoleń – do kogo są skierowane i co obejmują?
Akademia Wentylacji Lindab to nasze podstawowe szkolenie przeznaczone dla szerokiego grona specjalistów z branży wentylacji i klimatyzacji: instalatorów, projektantów, serwisantów, pracowników firm z nami współpracujących. To szkolenie produktowe – prezentujemy naszą ofertę, począwszy od kanałów i kształtek, po centrale wentylacyjne. Kiedy odbywa się w naszej sali dydaktycznej, dodatkowym atutem jest możliwość
poznania procesu produkcji i obejrzenia, jak powstają przewody czy kształtki wentylacyjne.
Niejednokrotnie zaskakiwaliśmy naszych partnerów, w tym z zagranicy, nowoczesnym parkiem maszynowym i kompetencją pracowników oraz automatyzacją, a tym samym jakością i powtarzalnością produkcji. Prowadzimy też szkolenia poza siedzibą firmy – najbliższe odbędą się w Lublinie i Białymstoku.
Instalatorom proponujemy "Praktyczny montaż central wentylacyjnych" oraz "Praktyczny montaż i serwis klimatyzatorów". Szkolenia te prowadzą doświadczeni praktycy, specjaliści z firm, które z nami współpracują i montują oraz serwisują urządzenia.
Uczestnicy nie tylko poznają naszą ofertę, skupiają się też na kwestiach doboru i czynnościach montażowych. Mają np. do dyspozycji centralę, szeroki wybór akcesoriów i automatyki i testują praktyczny montaż.
Także na szkoleniach poświęconych klimatyzatorom skupiamy się na przekazaniu praktycznych umiejętności i wiedzy o doborze oraz montażu urządzeń. Każdy uczestnik używa specjalistycznych narzędzi i montuje elementy instalacji klimatyzacyjnej – jednostki wewnętrzne z zewnętrzną, łączy przewody, napełnia czynnikiem, wykonuje podłączenie do instalacji elektrycznej itd. Szkolenia te prowadzimy w małych grupach, do 15 osób,
tak aby każdy mógł opanować praktyczne umiejętności, począwszy od cięcia i kielichowania rur, poprzez uruchomienie urządzenia, po jego serwis, np. wyjęcie agregatu, wypompowanie czynnika itd.
Ćwiczenia praktyczne prowadzimy na przykładzie ściennych klimatyzatorów split, ale omawiamy wszystkie typy – w tym sufitowe, kanałowe, przypodłogowe.
Koszty szkoleń są niewielkie, mają jedynie sprawić, by uczestnicy nie zapominali o tych spotkaniach.
A dla projektantów?
Dla nich mamy nowe szkolenie – IT Solutions. To dwudniowe praktyczne warsztaty, projektantom zapewniamy na ten czas zakwaterowanie
i wyżywienie, a opłata jest symboliczna. Prowadzą je specjaliści z naszego działu technicznego oraz ICS. Każdy uczestnik pracuje przy osobnym komputerze, wykonuje praktyczne zadania i ma zapewnione indywidualne wsparcie i konsultacje.
Zasadniczą częścią szkolenia jest praca w programie CADvent – wykorzystywany jest pełen zakres narzędzi do projektowania, rysowania, obliczeń,
zestawień materiałów oraz prezentacji instalacji wentylacyjnych. Uczestnicy poznają też lindQST – profesjonalną platformę online do doboru i symulacji nawiewników, belek chodzących i układów VAV oraz program DIMsilencer do doboru tłumików okrągłych i prostokątnych.
Mamy też dla nich aplikację Vent Tools na smartfony umożliwiającą szybki dobór średnic kanałów wentylacyjnych, powierzchni izolacji, mocy nagrzewnic itp.
Jakim zainteresowaniem cieszą się te szkolenia?
Spodziewaliśmy się, że szkolenia dla instalatorów będą się cieszyć dużą popularnością, i tak się stało. Miłym sygnałem jest też dla nas, że mamy już zgłoszenia na parę edycji szkoleń dla projektantów.
Takich praktycznych warsztatów nie ma zbyt wiele na rynku. Przeprowadzamy je w dwóch turach, jesienią i wiosną, kiedy branża nie jest tak mocno obłożona pracą.
Co Lindab proponuje studentom?
Każdego roku oferujemy praktyki, ze względu na lokalizację głównie studentom Politechniki Warszawskiej. Odbywają się w wakacje, czyli w okresie największego ruchu w branży.
Studenci dowiadują się, jak w rzeczywistości wygląda i na czym polega praca w Dziale Techniczno-Handlowym. Wielu z nich zostaje naszymi pracownikami, np. praktykant sprzed dwóch lat obecnie wiedzie prym w zespole Działu Central Wentylacyjnych.
A jak inwestujecie w swoje kadry?
Kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników jest dla nas bardzo ważne.
Nie tylko coraz bardziej specjalizujemy się w poszczególnych dziedzinach, dochodzą też nowe obszary i marki, wprowadzane są nowe technologie
i produkty, jak wcześniej wspomniane zaawansowane produkty dla wentylacji pożarowej czy centrale w wykonaniu specjalnym. Wymaga to od nas ustawicznego zdobywania nowej wiedzy i kompetencji. Bez tego nie bylibyśmy w stanie skutecznie doradzać naszym klientom.
Inwestujemy też w rozwój organizacyjny – otworzyliśmy nowy oddział w Krakowie i tym samym jesteśmy bliżej naszych klientów z południa Polski.
Czy program partnerski CKGift pozostaje bez zmian?
Pod koniec roku będzie on miał nową odsłonę – Lindab Profit. Zasady będą podobne: może do niego przystąpić każdy klient firmy Lindab i za zrobione u nas zakupy otrzyma punkty, które może wymienić na wybrane przez siebie nagrody – od kart paliwowych, przez elektronikę, po specjalistyczne narzędzia dla instalatorów, jak mierniki czy nożyce, a nawet wyjazdy do spa.
Każdy uczestnik programu będzie miał indywidualne konto i w dowolnym czasie będzie mógł sprawdzić liczbę zgromadzonych punktów. Program dodatkowo premiuje solidnych, terminowych klientów.
Jak Pan ocenia sytuację w branży?
Na rynku wentylacji i klimatyzacji zachodzą pozytywne procesy − rośnie konkurencja, ale też wymagania klientów i oczekiwania wobec produktów. O ile kilka lat temu centrale wentylacyjne oferowało parę firm, obecnie ma je w ofercie prawie połowa wystawców na Forum Wentylacja.
Kolejna zmiana – cena nie odgrywa już decydującej roli. Inwestorzy dojrzewają, nie patrzą tylko na koszt inwestycji, ale także na koszty eksploatacji, a tym samym na jakość urządzeń i produktów, nowe energooszczędne technologie. Inwestorzy i producenci dostosowują się też do coraz wyższych
wymagań energetycznych dla budynków wprowadzanych w ramach całej UE – obiektów nisko-, zero- i plusenergetycznych. Rośnie znaczenie wentylacji w bilansie energetycznym budynków. Stosuje się nowe narzędzia do projektowania, zwraca uwagę na jakość powietrza wewnętrznego, a nie tylko komfort temperaturowy.
To dobre trendy i tym samym prognozy dla branży. Także dla naszej firmy – sprzedaż jest ważna, ale najważniejsza jakość i kompleksowość oferty. Dlatego skupiamy się na technologiach i rozwiązaniach efektywnych energetycznie, energooszczędnych, z możliwością odzysku ciepła, z ekologicznych materiałów.