RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Audyty energetyczne przedsiębiorstw i procedura wg PN-EN 16247

Audyty zgodne z przepisami związane są z przygotowaniem przedsięwzięć na rzecz poprawy efektywności energetycznej w wybranych obiektach lub instalacjach i pomagają uzyskać dofinansowania realizacji przedsięwzięć w ramach konkretnych programów.
arch. redakcji
 

Audyty zgodne z przepisami związane są z przygotowaniem przedsięwzięć na rzecz poprawy efektywności energetycznej w wybranych obiektach lub instalacjach i pomagają uzyskać dofinansowania realizacji przedsięwzięć w ramach konkretnych programów.


arch. redakcji


 

Duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia raz na 4 lata audytu energetycznego. Z tego obowiązku zwolnione są przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią określony we właściwych normach lub system zarządzania środowiskowego, jeżeli w ramach tych systemów przeprowadzono audyt energetyczny.

Zobacz także

jr news Nowe rozporządzenie F-gazowe

Nowe rozporządzenie F-gazowe Nowe rozporządzenie F-gazowe

11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i...

11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014, popularnie nazywane rozporządzeniem F-gazowym. Dokument wprowadza szereg zmian istotnych dla branży chłodnictwa, ale też klimatyzacji i pomp ciepła.

Waldemar Joniec Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku....

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku. Na co dzień spotykamy się m.in. z zakazami wjazdu do tunelu, zmianami prędkości poruszania się w nim czy wyłączeniem pasów ruchu z powodu kolizji lub prowadzonych robót. Największym zagrożeniem w tunelu jest jednak pożar pojazdu i to na wypadek takiej sytuacji tworzone są systemy bezpieczeństwa,...

Janusz Starościk news Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej?

Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej? Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej?

W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której...

W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której informowaliśmy pod koniec 2023 roku. Teraz ostatnim krokiem jest oficjalne przyjęcie przez Radę, co powinno nastąpić wkrótce. Następnie tekst zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwadzieścia dni później.

Audyty energetyczne, będące szczególnym rodzajem ekspertyzy techniczno-ekonomicznej, zaczęto w Polsce sporządzać na początku lat dziewięćdziesiątych. Ich szerokie zastosowanie było następstwem uchwalenia ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych [1] i wydanego na jej podstawie rozporządzenia z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego [2]. W dokumentach tych określono szczegółowy cel, treść i sposób opracowania audytu.

Inny rodzaj audytów, określonych jako audyty efektywności energetycznej, wprowadzony został na podstawie ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej [3] i towarzyszącego jej rozporządzenia z 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metody obliczania oszczędności energii [4].

Audyty sporządzane zgodnie z przepisami przytoczonych regulacji związane są z przygotowaniem przedsięwzięć dotyczących poprawy efektywności energetycznej w wybranych obiektach lub instalacjach i są podstawą do uzyskania dofinansowania realizacji przedsięwzięć w ramach konkretnych programów.

Realizacja przedsięwzięć modernizacyjnych jest bardzo istotna, ale dla pełnej poprawy efektywności energetycznej przedsiębiorstw potrzebne są nie tylko jednostkowe przedsięwzięcia, ale stałe, systematyczne działania na rzecz efektywności energetycznej. Niezbędnym elementem przygotowania takiego działania powinien być audyt energetyczny przedsiębiorstwa odejmujący przegląd całej gospodarki energetycznej firmy, diagnozę stanu użytkowania energii, wskazanie środków poprawy efektywności jej wykorzystania, a także wskazania dotyczące przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania energią.

Audyt energetyczny przedsiębiorstwa powinien obejmować wszystkie aspekty użytkowania energii, a więc;

1. zaopatrzenie w energię, tj. źródła i sieci, nośniki, źródła odnawialne;
2. zastosowanie energii w obiektach i systemach technicznych, ich modernizację lub wymianę;
3. eksploatację, tj. monitoring, przeglądy, konserwację, organizację obsługi; taryfy i umowy z dostawcami, zachowanie użytkowników, ich instruowanie i szkolenie.

Taki kierunek działań został wytyczony w dyrektywie 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (która zastępuje dyrektywę 2006/32/WE) [7]. Wprowadzono w niej zasady wykonywania audytów energetycznych, które powinny pomagać przedsiębiorstwom i instytucjom w ocenie ich gospodarki energetycznej i ustalaniu środków poprawy efektywności.

Dyrektywa nakazuje krajom członkowskim UE utworzenie programu zachęt i wsparcia finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw do poddawania się audytom energetycznym, a także wdrażania zaleceń z nich wynikających. Dla dużych przedsiębiorstw i innych podmiotów wprowadzony ma zostać obowiązek sporządzania audytu energetycznego co cztery lata.

Realizacją tych ustaleń UE są krajowe przepisy nowej ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r., która zastępuje dotychczas obowiązującą ustawę z 2011 r. Nowa ustawa zawiera m.in. rozdział Zasady przeprowadzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej [6] jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (art. 4.1).

Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: 1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz 2) osiągnął roczny obrót netto poniżej 2 mln euro (art. 104).

Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: 1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz 2) osiągnął roczny obrót netto poniżej 10 mln euro (art. 105).

Za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: 1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz 2) osiągnął roczny obrót netto poniżej 50 mln euro (art. 106).

Zasady przeprowadzania audytu

Zasady przeprowadzenia audytów energetycznych przedsiębiorstw określają art. 36 i 37 nowej ustawy o efektywności energetycznej [5]. W myśl art. 36 ust. ustawy [5] przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej [6], z wyjątkiem mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 104−106 tej ustawy, przeprowadza co 4 lata audyt energetyczny przedsiębiorstwa lub zleca jego przeprowadzenie.

Wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorcy posiadającego system zarządzania energią określony we właściwych normach lub system zarządzania środowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) [8], jeżeli w ramach tych systemów przeprowadzono audyt energetyczny przedsiębiorstwa (art. 36 ust. 2). To zwolnienie z obowiązku sporządzania audytu przez przedsiębiorstwa, które mają system zarządzania energią lub system zarządzania środowiskowego, stanowi pośrednio zachętę do utworzenia takich systemów w firmach.

Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie obowiązku przeprowadzenia audytu w przedsiębiorstwie i wykazania możliwych do uzyskania oszczędności energetycznych nie jest związane z obowiązkiem realizacji przedsięwzięć, które pozwolą na praktyczne uzyskanie tych oszczędności. Audyt ma na celu jedynie uświadomienie przedsiębiorcy, że ma możliwe do wykorzystania środki służące zaoszczędzeniu energii i zmniejszeniu kosztów.

W ustawie [5] w art. 36 ust. 3 sprecyzowano, że audyt jest przeprowadzany przez:

1. podmiot niezależny od audytowanego przedsiębiorcy, posiadający wiedzę oraz doświadczenie zawodowe w przeprowadzaniu audytu tego rodzaju lub;

2. eksperta audytowanego przedsiębiorcy, jeżeli nie jest on bezpośrednio zaangażowany w audytowaną działalność tego przedsiębiorcy.

W art. 37 ust. 1 tej ustawy wskazano, że audyt energetyczny przedsiębiorstwa jest procedurą mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii.

W myśl kolejnego ustępu audyt energetyczny przedsiębiorstwa:

1. należy przeprowadzać na podstawie aktualnych, reprezentatywnych, mierzonych i możliwych do zidentyfikowania danych dotyczących zużycia energii oraz, w przypadku energii elektrycznej, zapotrzebowania na moc;

2. powinien zawierać szczegółowy przegląd zużycia energii w budynkach lub zespołach budynków, w instalacjach przemysłowych oraz w transporcie, odpowiadających łącznie za co najmniej 90% całkowitego zużycia energii przez to przedsiębiorstwo;

3. powinien się opierać, o ile to możliwe, na analizie kosztowej cyklu życia budynku lub zespołu budynków oraz instalacji przemysłowych, a nie na okresie zwrotu nakładów, tak aby uwzględnić oszczędności energii w dłuższym okresie czasu, wartości rezydualne inwestycji długoterminowych oraz stopy dyskonta.

Wprowadzono również obowiązek przechowywania do celów kontrolnych danych dotyczących audytu energetycznego przedsiębiorstwa przez 5 lat (art. 37 ust. 3).

W kolejnych artykułach omówiono obowiązek przekazywania audytu do URE, kary za niewykonanie obowiązku sporządzenia audytu (art. 39 ust. 1, pkt 7 oraz art. 40 ust. 1, pkt 3) oraz ustalenie terminu sporządzenia pierwszego audytu – 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 51 ust. 1), przy czym audyt energetyczny przedsiębiorstwa przeprowadzony przed dniem wejścia w życie ustawy, ale nie wcześniej niż przed 5 grudnia 2012 r., i spełniający wymagania ustawy – uznaje się za audyt energetyczny w rozumieniu tej ustawy. O przeprowadzeniu takiego audytu przedsiębiorstwo zawiadamia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy (art. 51 ust. 2).

Zgodnie z art. 40 ust. 1, pkt 3 ustawy wysokość kary w przypadku niedopełnienia obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego nie może być wyższa niż 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, przy czym ustalając jej wysokość, Prezes URE uwzględnia zakres naruszeń, powtarzalność naruszeń oraz możliwości finansowe ukaranego podmiotu (art. 40 ust. 2).

Prezes URE może również odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli zakres naruszeń jest znikomy, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek, zanim Prezes URE powziął o tym wiadomość (art. 41).

Ustawodawca przewidział więc karę pieniężną w przypadku niedopełnienia obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego, ale nie przewidział żadnych sankcji za przeprowadzenie go wbrew regułom sformułowanym w ustawie, jak również naruszenie obowiązku przechowywania danych dotyczących audytu.

Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące kwestie:

1) ustawa określa audyt energetyczny przedsiębiorstwa jako procedurę, a nie dokument, jak określono audyt energetyczny i audyt efektywności energetycznej w przytoczonych powyżej wcześniejszych aktach prawnych;

2) audyt energetyczny przedsiębiorstwa, który jest przeprowadzany na podstawie ustawy, różni się od znanych od wielu lat audytów energetycznych wykonywanych według zasad ustawy o wspierania termomodernizacji i remontów, a także od audytów efektywności energetycznej wykonywanych zgodnie z zasadami ustawy o efektywności energetycznej, gdyż:

a) nie dotyczy oceny jednostkowego obiektu, ale wszystkich dziedzin użytkowania energii w przedsiębiorstwie,

b) nie jest związany z realizacją określonego programu czy pozyskaniem finansowego wsparcia przedsięwzięcia, ale z poszukiwaniem potencjalnych oszczędności w gospodarce energetycznej przedsiębiorstwa,

c) dotyczy wszystkich możliwych do zastosowania środków, które mogą ograniczyć zużycie i koszty energii, a wiec nie tylko przedsięwzięć inwestycyjnych, ale także nieinwestycyjnych (w tym organizacyjnych);

3) ustawa ustala, że audyt powinien się opierać na analizie kosztowej cyklu życia obiektu, a nie na okresie zwrotu nakładów. Oznacza to, że dla rozpatrywanych możliwych przedsięwzięć modernizacyjnych należy wyznaczać wartość bieżącą netto NPV i wewnętrzną stopę zwrotu IRR. Ta metoda oceny umożliwia uwzględnienie zmian cen energii, inflację i inne okoliczności występujące w czasie użytkowania obiektu, ale jednocześnie wyniki analiz wykonanych tą metodą są bardzo „czułe” na przyjęte założenia, a zwłaszcza na przyjęcie wartości stopy dyskonta. W związku z czym w wielu przypadkach konieczne będzie przeprowadzenie analizy wrażliwości wyników na zmiany przyjętych założeń;

4) ustawa nie określa szczegółowo formy i treści audytu przedsiębiorstwa i nie zawiera delegacji do wydania rozporządzenia w tej sprawie. Jest to uzasadnione, gdyż:

a) nie jest możliwe ustalenie szczegółowych zasad sporządzenia audytu dla tak różnych podmiotów, jak np. huta, fabryka samochodów, port lotniczy czy hipermarket,

b) istnieje dokument, który zawiera ogólne zasady przeprowadzania audytu energetycznego. Dokumentem tym jest norma PN-EN 16247 [9], która dotyczy wszystkich audytów, a więc może być wykorzystana także w przypadku audytu energetycznego przedsiębiorstwa, co jest przewidziane w preambule do dyrektywy 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.

PN-EN 16247 Audyty energetyczne

Po raz pierwszy przedmiotem Polskiej Normy są audyty energetyczne. Norma wprowadza szereg ustaleń odmiennych od przyjętych dotychczas w przepisach obowiązujących w Polsce. Norma ta – jak każda – nie jest prawem, ale może się stać dokumentem obowiązującym przez przywołanie w przepisach lub przyjęcie w warunkach przetargu, konkursu czy programu. Zalecenie stosowania tej normy zawiera dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, a więc zapewne będzie ona w przyszłości przywoływana w przepisach polskich.

Opublikowana w 2015 r. PN-EN 16247 wprowadza ogólne zasady opracowania audytów energetycznych, które mają powszechne zastosowanie do wszystkich audytów niezależnie od celu ich opracowania. Norma dotyczy ogólnej oceny stanu użytkowania energii w obiekcie czy przedsiębiorstwie, niekoniecznie w związku z przygotowaniem modernizacji.

Zgodnie z normą celem audytu może być np. ogólna ocena stanu zużycia energii, poszukiwanie możliwości obniżenia zużycia energii, ocena celowości zmiany systemu zaopatrzenia w energię, zmiany w systemie eksploatacji, przygotowanie systemu zarządzania energią, a jego przedmiotem może być budynek, instalacja, system techniczny, proces produkcyjny lub gospodarka energetyczna przedsiębiorstwa.

Norma PN-EN 16247 Audity energetyczne składa się z pięciu części: 1. Wymagania ogólne; 2. Budynki; 3. Procesy; 4. Transport i 5. Kompetencje auditorów energetycznych.

Pomiędzy normą i obowiązującymi przepisami występuje niezgodność dotycząca użytych określeń. W normie użyte są określenia audit i auditor , a nie audyt i audytor jak przyjęto w ww. ustawach i rozporządzeniach. Według wyjaśnień Polskiego Komitetu Normalizacyjnego na temat używania terminów audit/audyt zdania są podzielone, a termin audit jest konsekwentnie stosowany w polskich normach z zakresu systemów zarządzania. Trudno się z tym zgodzić, gdyż słowo audytor, a nie auditor, występuje powszechnie w słownikach języka polskiego, a encyklopedie stwierdzają, że jest to słowo używane w Polsce od kilkuset lat.

Zmiana definicji

Norma posługuje się inną definicją audytu energetycznego niż w obowiązujących w Polsce aktach prawnych, co ma bardzo konkretne konsekwencje. W ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów i ustawie o efektywności energetycznej audyt energetyczny określa się jako dokument zawierający ocenę stanu istniejącego oraz opis i ocenę proponowanych działań poprawiających efektywność energetyczną obiektu. W rozporządzeniach wydanych na podstawie tych ustaw omawiana jest głównie wymagana treść tego dokumentu oraz dane i metody obliczeń.

Natomiast wg definicji w normie PN-EN 16247 audyt energetyczny to: systematyczna kontrola i analiza wykorzystania i zużycia energii przez obiekt, budynek, system lub organizację, mająca na celu identyfikację przepływów energii i potencjał poprawy efektywności energetycznej, a także ich raportowanie. W normie przyjmuje się więc, że audytem energetycznym jest cały proces (procedura) obejmujący wszystkie czynności związane z diagnostyką gospodarki energetycznej, w tym badania, analizy i oceny, natomiast opracowaniem zawierającym syntetyczną ocenę i proponowane działania usprawniające jest raport z audytu. Ta definicja audytu jest zgodna z podaną w dyrektywie 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.

Powyższa różnica definicji jest bardzo istotna, gdyż nadaje inne znaczenie poszczególnym działaniom związanym z wykonywaniem audytu. Definicja według normy zbliża określenie audyt energetyczny do określenia audyt stosowanego w kontroli finansowej lub organizacyjnej.

Przyjęta definicja związana jest także z wyraźnym zwiększeniem znaczenia czynności związanych z diagnostyką gospodarki energetycznej. Czynności te są rozszerzone i bardziej sformalizowane w porównaniu do czynności przygotowujących opracowanie audytu według obu rozporządzeń.

Różnice występujące pomiędzy przepisami prawnymi i normą wyjaśniają dodatkowo rys. 1 i rys. 2.

Rys. 1. Schemat wykonania audytu wg rozporządzeń

Rys. 1. Schemat wykonania audytu wg rozporządzeń

Rys. 2. Schemat wykonania audytu wg PN-EN 16247

Rys. 2. Schemat wykonania audytu wg PN-EN 16247


 

Norma bardzo precyzyjnie, nawet drobiazgowo, opisuje wszystkie czynności, które należy wykonać w ramach audytu. Bardzo duże znaczenie przywiązuje się w niej do współpracy ze zleceniodawcą i jego pracownikami, ustalając i szczegółowo opisując: wizytę wstępną, spotkanie rozpoczynające i spotkanie końcowe.

Wykonanie audytu

Norma szczegółowo opisuje wymagane czynności związane z wykonaniem audytu. Poniżej omówiono je w dużym skrócie.

Początkiem działania powinna być wizyta wstępna, w ramach której audytor powinien uzgodnić ze zleceniodawcą podstawowe warunki wykonania audytu, a więc jego cel, okres realizacji, powinien też uzyskać informacje o ewentualnych ograniczeniach wpływających na zakres lub sposób wykonania audytu, o istniejącym systemie zarządzania energią, a także o opiniach i pomysłach odnoszących się do ewentualnych środków poprawy efektywności energetycznej i oczekiwanych rezultatach audytu.

Kolejną fazą (po podpisaniu umowy) powinno być spotkanie rozpoczynające. W jego ramach audytor uzgadnia ze zleceniodawcą dane, które ma otrzymać, harmonogram prac, pomoc i sprzęt potrzebny przy wykonywaniu pomiarów i badaniachAudytor powinien zwrócić się do zleceniodawcy o wyznaczenie osoby współpracującej z nim w czasie wykonywania audytu oraz poinformowanie o audycie pracowników, których on dotyczy.

Zbieranie danych (od zleceniodawcy) powinno obejmować między innymiwykaz systemów, procesów i wyposażenia zużywających energię; szczegółowe charakterystyki obiektu audytowanego; zużycie energii; projekty oraz dokumenty dotyczące utrzymania i eksploatacji; aktualne i planowane taryfy i ceny; stan systemu zarządzania energią (gospodarki energetycznej).

Praca w terenie – to własne badania i obserwacje audytora, który powinien skontrolować obiekty przewidziane do audytu, ocenić istniejące wykorzystanie energii w obiekcie, zbadać procedury operacyjne oraz zachowania użytkowników mające wpływ na zużycie i efektywność energetyczną. Na tej podstawie powinien opracować wstępne koncepcje możliwości poprawy efektywności energetycznej.

Kolejną fazą powinna być analiza istniejącego stanu zużycia energii i możliwości poprawy. Audytor powinien określić możliwe środki poprawy efektywności energetycznej na podstawie własnego doświadczenia, porównania wskaźników ocenianego obiektu i wskaźników wzorcowych, oceny stanu i wieku obiektu, oceny systemów technicznych oraz sposobu ich obsługi i utrzymania, a także najlepszych dostępnych technologii. Poszczególne środki poprawy powinny być ocenione pod względem kosztu, niezbędnych inwestycji, opłacalności oraz wpływu na inne środki poprawy.

Raport – to dokument końcowy przeznaczony dla zleceniodawcy, zawierający syntetyczną ocenę, wnioski i zalecenia. Raport powinien zawierać:

a) streszczenie: zestawienie możliwych środków poprawy efektywności energetycznej i program ich wdrożenia,
b) tło: ogólne informacje o obiekcie, audytorze, metodologii audytu oraz istotnych przepisach i wymaganiach,
c) opis audytu: cel, zakres, czas realizacji, informacje o zebranych danych (w tym które pochodzą z pomiarów, a które z szacunków), analiza zużycia energii, kryteria przyjęte do wyznaczania środków poprawy efektywności energetycznej,
d) możliwości poprawy efektywności: proponowane działania, zalecenia i harmonogram wdrożenia, założenia przyjęte do obliczania oszczędności, analizy ekonomiczne, informacje na temat dostępnych subwencji i dotacji, metody oceny efektów wprowadzanych zmian.

Proponowane działania dotyczące oszczędności energii mogą obejmować następujące kategorie:

  • środki kosztowne – inwestycje modernizacyjne,
  • środki tanie – zmiana trybu pracy, dodanie lub poprawa sterowania itp.,
  • środki bezkosztowe – motywacja do zmiany zachowań użytkowników, zmiana wymagań w zakresie komfortu (poziom temperatury, wilgotności).

Norma bardzo wyraźnie podkreśla, że dla poprawy efektywności energetycznej audytorzy powinni zalecać nie tylko środki inwestycyjne, ale i środki związane z użytkowaniem budynku lub systemu technicznego, a więc np. poprawę utrzymania wyposażenia w jego najlepszej sprawności (np. wytyczne dla personelu, regulacja parametrów sterowania), poprawę zarządzania energią (np. poprawa pomiarów i monitorowania, wdrożenie systemu zarządzania energią).

Zakończeniem audytu jest spotkanie końcowe, w czasie którego audytor przekazuje zleceniodawcy raport z audytu, omawia zawarte tam zalecenia i udziela niezbędnych wyjaśnień.

Metody ułatwiające działania

W załączniku do normy przedstawiono proponowane metody ułatwiające realizację audytu energetycznego. Ułatwienia te polegają na uporządkowaniu czynności, które mają być wykonane przez audytora, służą temu odpowiednie listy kontrolne.

Załącznik zawiera przykładowe listy kontrolne:

    • prac audytora w terenie;
    • wizytacji budynku;
    • środków oszczędności energii (usprawnień).

Poprzez utworzenie takich list dla audytu, a następnie za ich pomocą kontrolowanie jego wykonywania zapewniona jest pełna realizacja niezbędnych czynności.

Ten sposób działania wyjaśnia lista kontrolna wizytacji budynku podana w tab. 1.

Tabela 1. Lista kontrolna wizytacji budynku

Tabela 1. Lista kontrolna wizytacji budynku


 

Norma ujednolica sposób przeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa dla wszystkich przypadków, natomiast raporty z audytów mogą się bardzo różnić co do treści, formy, zakresu i objętości, gdyż jest to uzależnione od rodzaju i wielkości audytowanego przedsiębiorstwa.

Najważniejsze zawarte w normie ustalenia zmieniające dotychczasowe zasady są następujące:

  1. w normie posłużono się inną definicją audytu (procedura, a nie dokument), zbieżną z definicją zwartą w nowej ustawie o efektywności energetycznej;
  2.  bardzo ważna jest rola współpracy ze zleceniodawcą, w tym znaczenie spotkań wstępnych i końcowych;
  3. bardzo istotne są czynności przeprowadzane w terenie, w tym badania i pomiary;
  4.  zaleca się rozpatrywanie i polecanie usprawnień nie tylko inwestycyjnych, ale i bezinwestycyjnych, w tym zachowań użytkowników;
  5. zaleca się korzystanie z list kontrolnych czynności i list kontrolnych usprawnień.

Wnioski

Wprowadzenie obowiązku przeprowadzenia audytów energetycznych w dużych przedsiębiorstwach jest ważne dla działania tych firm, ale ma także znaczenie dla całej gospodarki w kraju, gdyż powinno się przyczynić do upowszechnienia tej formy oceny gospodarki energetycznej we wszystkich rodzajach przedsiębiorstw, w obiektach użyteczności publicznej, obiektach administracji państwowej i samorządowej oraz wszystkich innych, w których występuje znaczne zużycie energii. Audyt stanowi bowiem istotny i niezbędny element procesu poprawy efektywności energetycznej u wszystkich tych użytkowników energii. Norma PN-EN 16247 stanowi z kolei ważne narzędzie ułatwiające upowszechnienie przeprowadzania audytów energetycznych.

Literatura

  1.  Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (tekst jedn. DzU 2014, poz. 712, z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (DzU nr 43, poz. 346, z poźn. zm.).
  3. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (tekst jedn. DzU 2015 r., poz. 2167, z późn. zm.).
  4.  Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metody obliczania oszczędności energii (DzU 2012, poz. 962).
  5. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (DzU 2016, poz. 831).
  6.  Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU 2015, poz. 584, z późn. zm.)
  7. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (DzU UE L315/1 z 14.11.2012).
  8.  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (DzU UE L342/1 z 22.12.2009).
  9. PN-EN 16247 Audity energetyczne.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Redakcja RI Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków"

Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" Stanowisko Polski wobec propozycji zmian w Dyrektywach EPBD i EED zawartych w pakiecie KE "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków"

W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia...

W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia związane z efektywnością energetyczną, wykorzystaniem OZE, zarządzaniem rynkiem energii elektrycznej, prawami konsumentów oraz Unią Energetyczną. Proponowane zmiany dotyczą między innymi Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków (EPBD) i Dyrektywy o Efektywności Energetycznej (EED).

Redakcja RI Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa

Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa Zmiany w unijnym prawie ciosem dla polskiego budownictwa

Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę...

Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę statków i elektrowni atomowych. Niedługo to się zmieni. Nowelizacja unijnej dyrektywy o delegowaniu pracowników sprawi, że ich usługi staną się za granicą niekonkurencyjne.

Redakcja RI Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT

Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT Rozliczanie usług budowlanych a nowelizacja ustawy o podatku VAT

Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje...

Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje usługi budowlane. Co to oznacza dla przedsiębiorców i podwykonawców?

Redakcja RI Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego

Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego Definicja przyłączy wod-kan według Sądu Najwyższego

Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.

Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.

Redakcja RI Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany

Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany Nowelizacja ustawy o OZE. Czekają nas zmiany

Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi...

Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Wprowadza istotnie zmiany w kwestii systemu wsparcia dla małych biogazowni i hydroelektrowni oraz zasad budowy i opodatkowania farm wiatrowych.

Redakcja RI Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO?

Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO? Nowela ustawy o OZE. Co na to IEO?

28 czerwca br. Minister Energii poddał pod konsultacje projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE. Jakie zdanie o projekcie ma Instytu Energii Odnawialnej?

28 czerwca br. Minister Energii poddał pod konsultacje projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE. Jakie zdanie o projekcie ma Instytu Energii Odnawialnej?

Redakcja RI Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta

Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta

W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.

W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.

Redakcja RI news Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan

Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan Gminy nie mogą pobierać opłat za przyłączenie do sieci wod-kan

Zastępca Prokuratora Generalnego Robert Hernand uważa, że nakładanie na mieszkańców opłaty przyłączeniowej jest bezprawne i narusza Konstytucję RP.

Zastępca Prokuratora Generalnego Robert Hernand uważa, że nakładanie na mieszkańców opłaty przyłączeniowej jest bezprawne i narusza Konstytucję RP.

Redakcja RI Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji

Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji Projekty ustaw dot. administracji budowlanej na etapie konsultacji

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera...

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera budownictwa i urbanisty.

Redakcja RI WSA o podatku od energii z mikroinstalacji

WSA o podatku od energii z mikroinstalacji WSA o podatku od energii z mikroinstalacji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii,...

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii, którą z sieci pobiorą w ramach rozliczeń w systemie tzw. opustów - podaje portal gramwzielone.pl.

dr inż. Grzegorz Kubicki Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego

Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego Nowelizacja warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego

Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa...

Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa w budynku, część jednak spełnia głównie oczekiwania inwestorów i stanowi istotne złagodzenie wymagań obowiązujących dotychczas. Wiele kwestii nie zostało jeszcze wyjaśnionych lub doprecyzowanych, a planowane modyfikacje m.in. ustawy o ochronie ppoż. będą okazją do wprowadzenia kolejnych zmian.

Redakcja RI Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków

Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków Od nowego roku wprowadzono zmiany w projektowaniu budynków

1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny...

1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Jakie poprawki zostały wprowadzone?

Redakcja RI Uproszczone zasady i procedury przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i im towarzyszących

Uproszczone zasady i procedury przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i im towarzyszących Uproszczone zasady i procedury przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i im towarzyszących

Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dotyczy ustanowienia uproszczonych zasad i procedur przygotowania oraz realizacji inwestycji...

Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dotyczy ustanowienia uproszczonych zasad i procedur przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i ma stanowić przepisy szczególne wobec regulacji ustawy Prawo budowlane. Celem projektu jest odpowiedź na zauważone zjawiska deficytu liczby mieszkań dostępnych na polskim rynku w stosunku do innych państw Unii Europejskiej i braku możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych...

Redakcja RI Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii doprecyzuje przepisy dotyczące kotłów grzewczych

O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita"....

O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita". Do 1 stycznia 2020 r. zostanie ograniczony obrót kotłami na biomasę niedrzewną oraz służących tylko do podgrzania wody użytkowej.

Redakcja RI Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej

Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej Orzeczenie NSA: farma fotowoltaiczna to urządzenie infrastruktury technicznej

W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej....

W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej. Budowa instalacji paneli fotowoltaicznych nie różni się funkcjonalnie od farmy wiatrowej. W obu przypadkach urządzenia techniczne służą do wytwarzania energii elektrycznej poza zakładem energetycznym, choć sposób produkcji energii jest różny.

inż. Nikon Gawryluk Pompownie i agregaty pompowe w świetle przepisów obowiązujących od lipca 2018

Pompownie i agregaty pompowe w świetle przepisów obowiązujących od lipca 2018

Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych...

Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych urządzeniach gaśniczych. Dotyczyć to będzie m.in. agregatów pompowych, kolektorów wlotowych i rozdzielaczy, zaworów i zasuw, filtrów, zaworów zwrotnych, uchwytów i zestawów mocowania przewodów rurowych oraz czujników/przełączników przepływu wody i ciśnienia. Elementy te będą mogły zostać wprowadzone...

Redakcja RI Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa

Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa Rynek wodno-kanalizacyjny i jego prawa

Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania...

Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania odpowiada poradnik, który przygotował UOKiK.

Redakcja RI Nowe akty prawne i projekty ustaw

Nowe akty prawne i projekty ustaw Nowe akty prawne i projekty ustaw

W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Redakcja RI Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE

Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdanie dot. małej instalacji OZE

Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji...

Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji i sprzedaży energii. W tym miesiącu zmieniła się minimalna i maksymalna moc OZE, które są zaliczane do grupy tzw. małych instalacji i które podlegają obowiązkowi sprawozdawczemu. Za złożenie dokumentów po terminie grozi kara.

Redakcja RI Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem

Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem Sąd Administracyjny: Rada gminy nie może zabronić ogrzewania węglem

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.

Redakcja RI Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa

Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa Trwają prace nad projektami odrębnych ustaw o architektach i inżynierach budownictwa

Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa...

Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Izby Architektów RP. Spotkanie miało na celu przeprowadzenie rozmów w związku z projektami ustaw o architektach i inżynierach budownictwa.

Redakcja RI Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA

Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA Sąsiedzki dym nie zawsze jest szkodliwy wg WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na...

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na środowisko, dlatego jego negatywny skutek trzeba udowodnić.

Redakcja RI Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawiło obwieszczenie z dnia 13 września 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącego...

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawiło obwieszczenie z dnia 13 września 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącego szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.

Redakcja RI news Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku?

Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku? Co dalej z projektem w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku?

Cele i założenia projektu rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologii wykonania i wyposażenia technicznego...

Cele i założenia projektu rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologii wykonania i wyposażenia technicznego budynku oraz lokalizacji przedsięwzięć realizowanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat zasługują na ogólną, dobrą ocenę. Jednak zawiera ona liczne usterki, niespójności i nieścisłości, które nie powinny znajdować się w akcie prawnym o charakterze technicznym.

Najnowsze produkty i technologie

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

HOMEKONCEPT Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź! Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.