Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Badanie mikroklimatu w salach dydaktycznych

Studies on the microclimate in the classrooms
Temperatura i wilgotność obok wentylacji i oświetlenia są dwoma głównymi czynnikami charakteryzującymi mikroklimat w salach wykładowych.
Temperatura i wilgotność obok wentylacji i oświetlenia są dwoma głównymi czynnikami charakteryzującymi mikroklimat w salach wykładowych.
Rys. J. Sawicki

Badania przeprowadzone w tej samej sali lekcyjnej przed i po częściowej termomodernizacji obiektu wskazują, że wymaga ona kompleksowych działań w zakresie instalacji ogrzewania i wentylacji oraz izolacji termicznej przegród, żeby zapewnić efektywność energetyczną, odpowiednią jakość powietrza oraz poczucie komfortu osób przebywających w pomieszczeniach.

Mikroklimat pomieszczeń to zespół różnorodnych parametrów fizycznych i chemicznych powietrza, najczęściej zmiennych w czasie, w stosunkowo niewielkiej przestrzeni zamkniętej, mającej wpływ na istoty żywe i przedmioty martwe [2]. Określenie warunków komfortu termicznego w pomieszczeniu, w którym przebywa duża grupa osób, jest trudne – komfort cieplny jest bowiem odczuciem indywidualnym i subiektywnym [1].

Komfort termiczny w obiektach dydaktycznych omówiono w normach PN-EN ISO 7730:2006 [3] i PN-EN 15251:2007 [4] oraz publikacjach [5, 6].

Badania eksperymentalne i ankietowe w tym samym budynku przed modernizacją opisano w publikacjach [5, 7]. Podobne badania prowadzono w pomieszczeniach biurowych i opisano w publikacji [8], choć oparto się jedynie na normie PN-EN 15251 [4].

Dopuszczalne stężenie dwutlenku węgla w pomieszczeniach zamkniętych wynosi 1000 ppm [9], temperatura powietrza powinna się zawierać w zakresie 20–26°C, a wilgotność względna powietrza przy zalecanej temperaturze to 40–60% [10, 11].

Opis budynku

Budynek został oddany do użytku w 1988 r. Część starsza ma trzy kondygnacje nadziemne i jest w całości podpiwniczona, a nowsza jest parterowa i podpiwniczona.

W latach 2014–2015 przeprowadzona została kompleksowa termomodernizacja obiektu z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, obejmująca modernizację systemu centralnego ogrzewania wraz ze źródłem ciepła i układami wentylacji i klimatyzacji, jak również docieplenie bryły budynku. Zakres prac omówiono w [12, 13, 14, 15].

Prowadzone badania i ich wyniki

Badania prowadzono przed i po częściowej termomodernizacji, przy czym w momencie prowadzenia pomiarów nie zakończono jeszcze modernizacji instalacji wentylacyjnej, a jedynie docieplono przegrody zewnętrzne i wymieniono instalację grzewczą.

Tabela 1. Odpowiedzi ankietowanych
Tabela 1. Odpowiedzi ankietowanych

W artykule zaprezentowano wyniki uzyskane w sali przeznaczonej na jednorazowy pobyt maksymalnie 40 osób, znajdującej się na parterze budynku niskiego (obiektu parterowego). Badania ankietowe i eksperymentalne przeprowadzono przy użyciu miernika jakości powietrza z czujnikami temperatury, wilgotności względnej i stężenia CO2. Mierzono również parametry powietrza zewnętrznego.

Badania przed i po termomodernizacji przeprowadzono o tej samej porze roku. Posłużono się miernikiem Testo435-4 z sondą do pomiaru jakości powietrza z dokładnością: temperatura w zakresie 0–50°C ±0,3°C; wilgotność względna w zakresie 2–98%RH ±2%RH; stężenie dwutlenku węgla w zakresie 0–10 000 ppm CO2 ±100 ppm CO2, ±3%; ciśnienie atmosferyczne w zakresie 600–1150 hPa ±5 hPa. Temperaturę ścian zewnętrznych mierzono sondą do powierzchni w zakresie: od –60 do 300°C, Ø = 5 mm, L = 115 mm, T99 = 3 s, typ K ±0,3°C. Badania ankietowe przeprowadzono przy użyciu autorskiej ankiety zaprezentowanej w publikacji [5].

Odpowiedzi ankietowanych na temat temperatury odczuwalnej podczas badań prowadzonych przed i po termomodernizacji zamieszczono w tabeli 1.

Na rys. 1, rys. 2, rys 3 i rys. 4 przedstawiono odpowiedzi dotyczące odczuwalnego zapachu i wilgotności względnej.

Rys. 1. Zapach powietrza w sali przed zajęciami wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – świeży, 2 – nieświeży, 3 – neutralny, 4 – nie wiem
Rys. 2. Zapach powietrza w sali po zajęciach wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – świeży, 2 – nieświeży, 3 – neutralny, 4 – nie wiem
Rys. 1. Zapach powietrza w sali przed zajęciami wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – świeży, 2 – nieświeży, 3 – neutralny, 4 – nie wiem; źródło: arch. autorów   Rys. 2. Zapach powietrza w sali po zajęciach wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – świeży, 2 – nieświeży, 3 – neutralny, 4 – nie wiem; źródło: arch. autorów
Rys. 3. Wilgotność względna powietrza w sali przed zajęciami wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – za niska, 2 – dobra, 3 – za wysoka, 4 – nie wiem
Rys. 4. Wilgotność względna powietrza w sali po zajęciach wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – za niska, 2 – dobra, 3 – za wysoka, 4 – nie wiem
Rys. 3. Wilgotność względna powietrza w sali przed zajęciami wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – za niska, 2 – dobra, 3 – za wysoka, 4 – nie wiem; źródło: arch. autorów Rys. 4. Wilgotność względna powietrza w sali po zajęciach wg ankietowanych: a) przed modernizacją i b) po modernizacji; 1 – za niska, 2 – dobra, 3 – za wysoka, 4 – nie wiem; źródło: arch. autorów

Czytaj też: Badania mikroklimatu sal do intensywnych ćwiczeń rekreacyjnych >>>

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!
   31.08.2016
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
dr hab. inż.  Katarzyna Gładyszewska-Fiedoruk
Katedra Ciepłownictwa Politechniki Białostockiej więcej »
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
dr inż.  Dorota Anna Krawczyk
Politechnika Białostocka, Katedra Ciepłownictwa, Ogrzewnictwa i Wentylacji     więcej »
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
prof. dr hab. inż.  Józefa  Wiater
Katedra Technologii w Inżynierii i Ochronie Środowiska Politechniki Białostockiej więcej »

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak odzyskać 40% ciepła z wody prysznicowej » Projektujesz istalacje gazowe? To rozwiązanie jest dla Ciebie »
odzysk ciepła oczyszczanie ścieków
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Jak zostać elektrobohaterem? »

konkurs dla instalatorów

 



Nagrzewnice z 3-biegowym silnikiem - na czym polega ich fenomen » Kto wyznacza nowe standardy w projektowniu instalacji? »
nagrzewnice innowacyjne projektowanie instalacji
czytam więcej » czytam więcej »

 


Poznaj sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Projektanci instalacji korzystają z tych programów » Ekologiczne ogrzewanie - jak to się robi? »
projektowanie instalacji
 czytam więcej » czytam więcej »

 

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
3/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 3/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja wentylacji w szpitalu
  • - Oddymianie klatek schodowych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl