Pobierz pełny numer miesięcznika Rynku Instalacyjnego 7-8/2017

WYDANIE BEZPŁATNE - ZAREJESTRUJ konto w portalu 

Postawmy na promocję zawodu instalatora

Rozmowa z Robertem Przywitowskim, dyrektorem handlowym i członkiem zarządu Bisan Sp. z o.o.
Robert Przywitowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Bisan Sp. z o.o.
Robert Przywitowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Bisan Sp. z o.o.
Fot. Bisan Sp. z o.o.

Robert Przywitowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Bisan Sp. z o.o., w rozmowie z Waldemarem Jońcem, redaktorem naczelnym miesięcznika Rynek Instalacyjny, dzieli się swoimi uwagami na temat problemów systemu współczesnego szkolnictwa zawodowego.

- Powstaje idea włączenia się firm branży instalacyjnej w kształcenie instalatorów – jaki jest jej cel?

- Podczas Targów Instalacje 2016 mieliśmy okazję do licznych kontaktów z uczniami i nauczycielami szkół zawodowych, którzy zostali zaproszeni na targi przez MTP. Praktycznie wszyscy wskazywali, że szkołom brakuje możliwości i środków na poznawanie branży – nowych produktów, technologii i rozwiązań. W rozmowach z innymi firmami okazywało się, że one też miały takie sygnały. W szerszym gronie doszliśmy zatem do wniosku, że powinniśmy się włączyć w inicjatywę kształcenia. Widzimy też, jak ubywa doświadczonych, starszych pracowników – po prostu odchodzą na emeryturę. Zaczyna się tworzyć luka pokoleniowa i jeśli nic z tym nie zrobimy, za kilka lat będziemy mieli duży problem.

Były różne pomysły, jak temu zaradzić, m.in. działania indywidualne: przedstawiciele danej firmy robią w szkole prezentację i przekazują swoje materiały. Jednak z rozmów także ze szkołami wynikało, że jest to owszem promocja branży, ale nie rozwiązuje problemu.

Istnieją już klasy patronackie, klasy współpracujące z miejscowym producentem, jest to jednak wspomaganie tylko w zakresie pojedynczej oferty, a tu chodzi o coś szerszego.
Chcemy uniknąć działania jako lobby producenckie.
Doszliśmy do wniosku, że trzeba pokazać uczniom jak najszersze możliwości, a nie jedynie kotły firmy A i grzejniki B. Kształcenie powinno uświadamiać instalatorowi, że może korzystać z szerokiej gamy różnych technologii, a w ich ramach wybierać spośród ofert wielu producentów. Jego zadaniem jest wybranie rozwiązania optymalnego dla danego przypadku.

- Taka inicjatywa wymaga chyba odpowiednich form, statutu, organów?

- Powstał m.in. pomysł powołania SWMI Stowarzyszenia Wsparcia Młodych Instalatorów – w celu edukowania młodzieży w zakresie technologii i możliwości, jakie daje nasza branża. Ale forma prawna, stowarzyszenie czy fundacja, nie ma tu znaczenia. Ważne, żeby działać skutecznie. Można założyć stowarzyszenie, przyjąć budżet projektu, poszukać finansowania i jeśli to się uda, np. wyposażyć infobusa w różne technologie i zrobić tournée po szkołach budowlanych – ale czy to rzeczywiście rozwiąże problem?

Pojawił się też pomysł, żeby działać na stałe, np. co środę w danej szkole prowadzić branżową lekcję z informacjami o nowych technologiach – daje to większe szanse uzyskania oczekiwanego efektu. Ale można to zrealizować tylko poprzez fachową edukację nauczycieli albo zaangażowanie w projekt osób z zewnątrz, czyli doświadczonych instalatorów gotowych dzielić się wiedzą.

Rozmawiamy z Organizacją Rozwoju Edukacji, jak to skutecznie przeprowadzić. Najlepiej byłoby wpisać taki projekt w podstawy programowe, wtedy dyrekcja szkoły powinna go realizować. Jednak to jeszcze nie ten etap, trzeba wiele zrobić, by móc zaproponować resortowi edukacji takie rozwiązanie. Dlatego obecnie musimy się skupić na nadaniu temu pomysłowi formy i treści. Mamy deklarację ORE, że kiedy nadamy projektowi kształt, oni włączą się do wdrażania go do systemu kształcenia.

To duże wyzwanie – mamy w Polsce ok. 600 szkół budowlanych, dlatego zaczniemy od działań w placówkach pilotażowych. Po 3 latach takich lekcji – bo tyle trwa kształcenie – w kilkunastu szkołach zawodowych powinniśmy zebrać konkretne doświadczenia i wnioski – co się sprawdziło, a co trzeba zmienić.

- A jak widzą to szkoły?

- Wskazywały, że warto budować prestiż zawodu instalatora. Tak, aby młodzi ludzie już pod koniec podstawówki, gdy wybierają nowe szkoły, wiedzieli, że instalator, kolokwialnie mówiąc, to nie facet od brudnej roboty, udrażniania rur kanalizacyjnych i zapchanych sedesów, ale fachowiec – profesjonalista od ogrzewania, wentylacji, zimnej i ciepłej wody czy komfortu sterowanego smartfonem w domach i mieszkaniach. Fachowiec, na którego czeka ciekawa i dobrze płatna praca.

Apeluję w tym miejscu do producentów o skonsolidowanie sił, żeby obalić mit biednego hydraulika i pokazać, że jest to instalator, fachowiec od dobrej i cenionej roboty, a rynek pracy czeka na niego z dobrą ofertą.

- Czy szkoły mają też inne oczekiwania wobec branży i firm?

- Odwiedziłem ostatnio kilka szkół i niektóre z nich dysponują materiałami i narzędziami z, żartobliwie mówiąc, epoki żelaza. Nie mogą zatem skutecznie nauczać o tym, jak dziś wygląda rynek, nie mówiąc o jego przyszłym kształcie, nie przekazują np. solidnej wiedzy o odnawialnych źródłach energii.

Nauczyciele mają świadomość tych ograniczeń i robią, co mogą, żeby zdobywać dla uczniów pomoce i materiały. Konieczność wyposażenia szkół w odpowiednie narzędzia to jedno, ale najważniejsze jest wypracowanie takiego sposobu kształcenia, by uczniowie mieli dostęp do aktualnej wiedzy. A to w pierwszym rzędzie wymaga budowy mechanizmów przekazywania tej wiedzy nauczycielom. Wyzwanie jest ogromne, bo dynamika zmian technologicznych i wymagań rynku jest bardzo duża. Młody instalator powinien wynieść ze szkoły dobrą znajomość organizacji pracy, wiedzę o technologiach, umiejętności praktyczne i świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia oraz zdobywania uprawnień.

- Jakie planują Państwo dalsze dzia­łania?

- Powstała idea, wysuwana m.in. przez MTP, spotkania trójstronnego – producentów, przedstawicieli szkolnictwa i mediów – i szerokiej dyskusji. Ale zanim do niego dojdzie, musimy w gronie producentów (oby jak najszerszym) tak nakreślić cele, żeby zachęcić do wytrwałej i długofalowej współpracy podmioty, które na co dzień ze sobą konkurują. Musimy zobaczyć wspólną korzyść.

Na pierwszym miejscu postawiłbym promocję zawodu, bo jeśli nie będzie chętnych do nauki w zawodzie instalator, to żaden, nawet bardzo dobry program nauczania nie załatwi problemu. Później możemy pracować nad zakresem i pomocą w kształceniu.

Korzystając z okazji, kieruję apel do wszystkich firm z branży o włączenie się do tego projektu. Zainteresowanym podaję ­swój e-mail: i numer telefonu: 664 426 163.

Czytaj też: Rynek stawia na jakość, trwałość i ekologię >>>

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!
   03.02.2017
Tagi: 
wywiady | 
bisan | 
branża instalacyjna | 
szkolenia | 
instalator | 
oze

Komentarze

(1)
Waldemar Joniec | 15.02.2017, 15:05
Problem młodych instalatorów dotyka nie tylko nas
http://www.ikz.de/nc/news/article/shk-handwerk-verzeichnet-rekordumsatz-0058675.html
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Zacznij zarabiać na bezinwazyjnej renowacji rur kanalizacyjnych!

Dołącz do grona WYKONAWCÓW »

bezinwazyjna renowacja rur

Zadzwoń 733-11-88-00

i dowiedz się więcej!

 


Zdradzamy tajemnice oczyszczaczy powietrza » Weź udział w konkursie dla INSTALATORÓW i wygraj WAKACJE »
oczyszczacz powietrza wakacje dla instalatora

 


Z jakiego powodu inni używją tych detektorów gazu »

kominy stalowe

czytam więcej »

 


Pompa zasilana energią słoneczną? Czy to się opłaca » Poznaj krok po kroku technologię klejenia kontaktowego »
systemy kominowe zaawansowana technologia w instalacji
Pompa wykorzystuje energię słoneczną zgromadzoną w powietrzu zewnętrznym do ogrzewania, do produkcji ciepłej wody użytkowej i do chłodzenia w lecie (...) czytam więcej » Dynamiczny rozwój polskiego i europejskiego rynku izolacji jak również rosnąca presja na wysoką efektywność energetyczną budynków sprawia, iż rynek (...) czytam więcej »

 

W jaki sposób mierzyć przepływ i temperaturę mediów użytkowych jednocześnie » 

przepływomierz

 

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
5/2018

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 5/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Zagospodarowanie osadów ściekowych
  • - Nawilżanie powietrza w klimatyzacji
Zobacz szczegóły
DAB PUMPS POLAND Sp. z o.o. DAB PUMPS POLAND Sp. z o.o.
DAB oferuje innowacyjne rozwiązania technologiczne , zapewniające niezawodność, efektywność oraz optymalizację zużycia energii w...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl