RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Wentylacja pożarowa garaży – testy z gorącym dymem wg ITB 493/2015

Car park ventilation systems: hot smoke tests based on ITB 493/2015

Rys. 1. Próba z gorącym dymem wg metody RVS 09.02.31 przeprowadzona przez TU Graz w maju 2014 r.
Fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Rys. 1. Próba z gorącym dymem wg metody RVS 09.02.31 przeprowadzona przez TU Graz w maju 2014 r.


Fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Projekt i analiza numeryczna wentylacji pożarowej garaży powinny zostać zweryfikowane w ostatniej fazie budowy obiektu. Opracowana w ITB metoda próby z gorącym dymem służy ocenie jakościowej działania systemów wentylacji pożarowej. Należy ją przeprowadzać w reprezentatywnych lokalizacjach w każdej ze stref dymowych budynku.

Zobacz także

RESAN pracownia projektowa Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.

Redakcja RI Skuteczne oddymianie zimą

Skuteczne oddymianie zimą Skuteczne oddymianie zimą

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.

mgr inż. Izabela Tekielak-Skałka, Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o. Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.

streszczenie

Artykuł stanowi uzupełnienie serii publikacji związanych z doborem [1] i oceną [2] systemów wentylacji pożarowej w garażach zamkniętych i obejmuje problematykę prowadzenia testów z gorącym dymem w garażach zamkniętych. Publikację oparto na treści wytycznych ITB 493/2015 [3] uzupełnionych o komentarz jej autorów. Metodę opisaną przez autorów zestawiono i porównano z innymi ilościowymi metodami oceny systemów wentylacji, wykorzystującymi podobną metodykę (AS i VDI). Dużą uwagę poświęcono procesowi prowadzenia próby oraz elementom ocenianym.



abstract

This paper presents the method for hot smoke testing of smoke control systems in enclosed car parks, and completes the series that previously described the design [1] and verification [2] of such systems. The paper is based on ITB 493/2015 [3] guidelines document, appended by the comments of its authors. The method described here is compared with other quantitative methods of assessment, based on similar hot smoke testing procedure (AS and VDI). Attention is brought to the process of the hot smoke test, as well as the components of the system that can be tested.

 

W artykule:

• Metody prowadzenia testów z gorącym dymem
• Opis metody ITB 493/2015
• Ocena wyników testu

Prawidłowy projekt systemu wentylacji pożarowej [1], nawet potwierdzony najlepszą analizą numeryczną [2], nadal nie jest gwarancją skutecznego działania systemu wentylacji. Praktyka wskazuje, że niezbędna jest weryfikacja poprawności przyjętych założeń oraz wykonania zaprojektowanych rozwiązań w ostatniej fazie budowy obiektu [4].

Motywacja do rzeczywistego sprawdzenia systemu wentylacji bywa różna – zazwyczaj jest to perspektywa odbioru obiektu przez organy PSP, odbiór inwestorski, a czasem także odpowiedzialne działanie wykonawcy instalacji. Bez względu jednak na motywację – kompleksowe sprawdzenie wykonanych instalacji bezpieczeństwa pożarowego jest jednym z najtańszych sposobów na istotne zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego obiektu.

Autorzy skupili się w artykule na aspektach prowadzenia testów praktycznych z gorącym dymem. Aspekty formalne odbioru systemów wentylacji pożarowej na łamach „Rynku Instalacyjnego” przedstawił wcześniej st. bryg. dr Paweł Janik [5].

Testy z gorącym dymem są metodą, która pozwala w sposób kompleksowy zweryfikować scenariusz działania systemów bezpieczeństwa obiektu, oszacować skuteczność systemu wentylacji i wykryć nieprawidłowości (np. niedoskonałości budowlane), które w istotny sposób wpływają na przepływ powietrza w budynku.

Problematyce prowadzenia testów z gorącym dymem w garażach zamkniętych poświęcono ostatni rozdział wytycznych ITB 493/2015 [3]. Chociaż metodę tę opisano na przykładzie garażu zamkniętego, podobnie jak w przypadku przedstawionych na łamach „Rynku” analiz CFD [2], ma ona charakter uniwersalny i może zostać przeniesiona na inne obiekty budowlane.

Metody prowadzenia testów z gorącym dymem

Przed omówieniem metody ITB 493/2015 warto zapoznać się ze stanem wiedzy w zakresie testów z gorącym dymem.

Ogólne procedury prowadzenia testów z gorącym dymem opisano w 1995 r., a później udoskonalono w 1999 w popularnych australijskich wytycznych AS 4391 [6].

Dokument ten opracowano na podstawie wyników badań Adelaide Fire Safety Research Unit, działającego w ramach Uniwersytetu w Adelajdzie we współpracy z South Australian Metropolitan Fire Service i CSIRO w latach 1986–1995. Dokument podaje zalecenia dotyczące doboru źródła ciepła dla różnego rodzaju obiektów budowlanych. Wymiary źródeł zmieniają się w zakresie od 0,03 do 2,00 m2.

Testy opisywane w dokumencie znajdują zastosowanie przy ocenie skuteczności działania systemów wentylacji pożarowej, ocenie scenariusza pożarowego oraz w ograniczonym zakresie grubości warstwy dymu. Nie pozwalają oceniać zasięgów widzialności w dymie lub oddziaływania pożaru na budynek i jego instalacje.

Podobną procedurę testów weryfikacyjnych systemów wentylacji pożarowej przedstawiono w niemieckich wytycznych VDI 6019-1 [7].

Wytyczne te zakładają wizualizację przepływów w kubaturach poprzez wytworzenie konwekcyjnego strumienia gorącego powietrza oraz wprowadzenie do niego aerozoli znacznikowych. Źródło pożaru powinno być umiejscowione i zwymiarowane w taki sposób, aby jak najlepiej odwzorować warunki rzeczywistego pożaru bez stwarzania zagrożeń dla konstrukcji budynku bądź osób obecnych w obiekcie w czasie próby.

Matematyczne i fizykalne podstawy przeliczania wyników prób z gorącym dymem w pełnej skali przedstawili również Morgan i de Smedt [8].

Jakościową metodę prowadzenia prób z gorącym dymem, stosowaną wyłącznie w tunelach drogowych, przedstawiono w RVS 09.02.31 [9]. Dokument ten zawiera wytyczne prowadzenia testów z wykorzystaniem paliw, które w czasie spalania generują dym o wysokiej zawartości sadzy (rys. 1 patrz: zdjęcie pod tytułem).

Wymagana powierzchnia pożaru to 2,00 m2 i jest ona osiągana poprzez wykorzystanie dwóch tac o powierzchni 1,00 m², wysokich na 50–80 cm, zlokalizowanych obok siebie. Każda z tac powinna być wypełniona mieszaniną paliw w proporcji 5,00 dm³ benzyny i 20,00 dm³ oleju napędowego.

Wskazanym celem prowadzenia testów jest ocena skuteczności działania wyposażenia bezpieczeństwa tunelu w czasie pożaru, ocena scenariusza pożarowego i w ramach potrzeb dostosowanie go do najnowszego stanu wiedzy w zakresie bezpieczeństwa pożarowego oraz przeprowadzenie ćwiczeń jednostek straży pożarnej i personelu zarządzającego tunelem w sytuacji realnego zagrożenia.

Testy powinny być prowadzone w zamkniętym dla ruchu obiekcie pod nadzorem Państwowej Straży Pożarnej.

Czytaj też: Rozwiązania techniczne wentylacji garaży >>>

Metoda ITB 493/2015

Metoda opisana w wytycznych ITB 493/2015 [3] jest niejako hybrydą i rozwinięciem metod przedstawionych powyżej, tzn. łączy zalety czystych prób ze źródłem pożaru o dużej mocy według metody australijskiej z metodą jakościowej oceny wyników próby podobną do metody austriackiej.

Celem powstania wytycznych ITB 493/2015 było opracowanie szybkiej i powtarzalnej metody prowadzenia testu, o dużej użyteczności dla właścicieli obiektów, wykonawców, ubezpieczycieli, organów administracyjnych i funkcjonariuszy Straży Pożarnej.

Zestaw urządzeń do prowadzenia prób (rys. 2) składa się z tac grzewczych z ciekłym paliwem, generatorów gorącego dymu odpornego na temperatury do 200°C oraz opcjonalnie urządzenia kontrolującego przebieg testu i integrującego wykorzystywane generatory dymu [10].

Przykładowy zestaw wyposażenia

Rys. 2. Przykładowy zestaw wyposażenia wykorzystywanego w trakcie prób z gorącym dymem; rys. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

W czasie typowej próby z gorącym dymem nie jest możliwa jednoznaczna ocena zasięgu widzialności czy innych parametrów związanych z zadymieniem badanego obszaru. Aerozol znacznikowy charakteryzuje się innymi właściwościami optycznymi niż dym powstały w pożarze, ponadto odniesienie jego masowego stężenia w danym miejscu do masowego stężenia dymu w prawdziwym pożarze jest niezmiernie trudne.

Szczegółowy opis procedury prowadzenia testu z gorącym dymem zawarto w wytycznych [3], a jego podstawy merytoryczne opisano m.in. w [10,11].

Co ważne, w metodzie ITB 493/2015 mniejszy nacisk kładzie się na faktyczną ocenę skuteczności działania systemów wentylacji pożarowej, a większy na poprawność działania systemu detekcji pożaru i integracji urządzeń pożarowych.

W trakcie próby możliwa jest także ogólna ocena czasu detekcji pożaru – na podstawie badań porównawczych prowadzonych w ITB określono, że czas reakcji czujek pożaru różnego typu na dym powstały w czasie próby z gorącym dymem w komorze testowej TF jest wielokrotnie krótszy niż ich czas reakcji na którykolwiek z pożarów testowych (działanie nieomal natychmiastowe). Obszerna publikacja naukowa poświęcona wynikom tych badań jest w trakcie przygotowywania.

Liczba tac z paliwem oraz generatorów dymu dobierana jest indywidualnie dla każdego obiektu. Moc pożaru testowego wykorzystywanego w próbie z gorącym dymem powinna wynosić nie mniej niż 300 kW (rys. 4) w przypadku garaży wyposażonych w stałe urządzenia gaśnicze wodne oraz nie mniej niż 450 kW w pozostałych garażach.

Źródło gorącego dymu

Rys. 3. Źródło gorącego dymu o mocy ok. 1 MW; fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

W przypadku garaży o wysokości przekraczającej 3,20 m zaleca się zwiększenie mocy pożaru w celu osiągnięcia wyższej temperatury warstwy dymu rozpływającej się pod stropem.

Zwiększenie mocy generowanej podczas próby z gorącym dymem przybliża badanie do rzeczywistego pożaru kosztem zwiększenia ryzyka uszkodzenia instalacji bądź elementów wykończenia obiektu. Należy pamiętać o zabezpieczeniu instalacji tryskaczowej tak, aby w trakcie próby nie wystąpił nagły nieprzewidziany wypływ wody.

Maksymalna moc pożaru testowego wykorzystywanego w trakcie testów z gorącym dymem nie powinna przekraczać 1 MW (rys. 3).

Więcej informacji na temat doboru źródła ciepła i dymu oraz danych dotyczących szacowania temperatury pod stropem badanej przestrzeni zawierają wytyczne AS 4391 [6].

Bezpośrednio przed przystąpieniem do próby z gorącym dymem należy uruchomić system wentylacji bytowej, powiadomić administratora obiektu oraz PSP, a także potwierdzić, że w pomieszczeniach maszynowni wentylacji pożarowej czy przewodach wentylacji nie znajdują się żadne osoby.

Za moment rozpoczęcia próby uznaje się chwilę odpalenia pierwszej tacy z paliwem. System sygnalizacji pożarowej powinien automatycznie realizować zadania opisane w scenariuszu pożarowym dla danej strefy. Mierzone są czasy, w których nastąpiło osiągnięcie przez system wentylacji pożarowej zakładanej wydajności wyciągu oraz nawiewu powietrza kompensacyjnego, a także uruchomienie się pozostałych elementów systemu.

W przypadku systemów wentylacji pożarowej z wentylatorami strumieniowymi mierzone są czasy zwłoki od ogłoszenia alarmu pożarowego w badanej strefie pożarowej do momentu uruchomienia się wentylatorów strumieniowych. Czas trwania pojedynczej próby wynosi średnio od 12 do 20 min.

Czytaj też: Detektory gazów jako sterowniki wentylacji >>>

Ocena wyników testu

Próby z gorącym dymem należy przeprowadzać w reprezentatywnych lokalizacjach w każdej ze stref dymowych budynku.

Jeżeli dla danej strefy dymowej prowadzona była analiza CFD, zaleca się, aby lokalizacja źródła ciepła i dymu w trakcie próby z gorącym dymem była zbieżna z lokalizacją źródła w symulacji.

Wyniki próby powinny być porównane z wynikami symulacji, przy czym z uwagi na różne moce pożaru w próbach z gorącym dymem oraz prowadzonych analizach CFD nie jest możliwe bezpośrednie porównanie wyników obydwu eksperymentów. Porównanie to może jednak obejmować np. wyznaczenie obszarów, w których dym miesza się z napływającym powietrzem kompensacyjnym, czy porównanie prędkości przepływu powietrza wywołanego działaniem systemu.

W trakcie wybranych prób z gorącym dymem należy sprawdzić, czy przedostanie się dymu do sąsiedniej strefy dymowej lub uruchomienie się ROP nie wpłynie na działanie systemu.

W trakcie testów obserwuje się działanie wszystkich elementów automatyki pożarowej, takich jak bramy pożarowe, automatyczne kurtyny dymowe, przeciwpożarowe klapy odcinające, dźwiękowy system ostrzegawczy czy oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne.

Szczegółową listę zagadnień weryfikowanych w trakcie próby z gorącym dymem przedstawiono poniżej:

  • poprawność wykrycia pożaru w określonym czasie;
  • wywołanie określonych sterowań przez system sygnalizacji pożaru zgodnie z przyjętym scenariuszem rozwoju zdarzeń w czasie pożaru, w tym w szczególności:
    — powiadomienie służb ratowniczych i obsługi obiektu o zajściu,
    — sygnał zamknięcia drzwi i bram pożarowych,
    — sygnał uruchomienia systemów różnicowania ciśnień (zabezpieczeń przed zadymieniem),
    — sygnał uruchomienia oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego,
    — sygnał uruchomienia systemu powiadamiania (Dźwiękowy System Ostrzegawczy, systemy radiowe, systemy optyczne),
    — sygnał zatrzymania wentylacji bytowej,
    — sygnał uruchomienia systemu wentylacji pożarowej;
  • odseparowanie stref pożarowych od siebie poprzez zamknięcie drzwi, bram i wszelkich przejść pomiędzy nawami, wraz z uruchomieniem systemów różnicowania ciśnienia pomiędzy nawami, jeżeli takie zastosowano;
  • sprawdzenie:
    — czy czasy uruchomienia systemów wentylacji pożarowej są zgodne z założonymi oraz czy sekwencja uruchomienia się poszczególnych elementów systemu jest poprawna (np. czy zamknięcie klap pożarowych następuje przed uruchomieniem wentylatorów wyciągowych),
    — czy doprowadzenie powietrza kompensacyjnego nie powoduje jego zmieszania z dymem;
  • ocena:
    — utrzymania dwóch warstw dymu w czasie niezbędnym do ewakuacji osóbz budynku, a w przypadku systemów wentylacji pożarowej z wentylatorami strumieniowymi oceniane jest, czy nie nastąpiło przedwczesne uruchomienie tych wentylatorów,
    — zgodności kierunków przepływu powietrza z kierunkami przepływu określonymi na drodze obliczeń numerycznych z wykorzystaniem metody CFD,
    — przepływu dymu do sąsiednich stref dymowych bądź pożarowych,
    — wpływu wywołania alarmu pożarowego w innej strefie budynku (poprzez uruchomienie ręcznego ostrzegacza pożarowego) na działanie systemów bezpieczeństwa pożarowego w badanej strefie;
    — przejścia systemów bezpieczeństwa pożarowego na zapasowe źródło zasilania po uruchomieniu głównego wyłącznika prądu;
    — przekazania informacji o wykryciu pożaru do stanowiska monitorowania Państwowej Straży Pożarnej.

W szczególnych przypadkach w czasie próby z gorącym dymem możliwe jest także uruchomienie się stałych urządzeń gaśniczych wodnych, jednak z uwagi na niewielką moc pożaru w czasie takiej próby nie jest możliwa ocena ewentualnej skuteczności działania systemu.

Kryteriami skuteczności działania systemu wentylacji pożarowej, możliwymi do oceny w próbach z gorącym dymem, są:

  • utrzymanie dymu w warstwie podstropowej w czasie niezbędnym do ewakuacji osób (rys. 5),
  • brak mieszania się powietrza kompensacyjnego z dymem,
  • ograniczenie rozprzestrzeniania się dymu do obszaru strefy detekcji/strefy dymowej, w której prowadzona jest próba (rys. 6), oraz w przypadku systemów kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła − dostęp do źródła pożaru (rys. 7),
  • uruchomienie się wszystkich elementów systemu samoczynnie, w kolejności przewidzianej w projekcie systemu bez opóźnień,
  • w przypadku systemów kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła – czy źródło pożaru jest dostępne z odległości nie większej niż 15 m,
  • brak wpływu wykrycia dymu lub użycia przycisku ręcznego ostrzegacza pożarowego w innej niż badana strefie dymowej (lub pożarowej) na realizację scenariusza dla strefy, w której wykryto pożar.
Dwie warstwy dymu

Rys. 5. Dwie warstwy dymu w garażu podziemnym przed uruchomieniem się wentylatorów strumieniowych; fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Prędkość krytyczna powietrza

Rys. 6. Prędkość krytyczna powietrza powodująca zatrzymanie rozprzestrzeniania się dymu w garażu podziemnym wyposażonym w system wentylacji pożarowej z wentylatorami strumieniowymi; fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Odsłonięte i dostępne źródło ciepła

Rys. 7. Odsłonięte i dostępne źródło ciepła i dymu w trakcie testu z gorącym dymem w garażu podziemnym wyposażonym w system wentylacji pożarowej z wentylatorami strumieniowymi; fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Bezpieczeństwo w trakcie testów z gorącym dymem

Próby z wykorzystaniem gorącego dymu są odwzorowaniem niebezpiecznego zjawiska, jakim jest pożar, i same w sobie także niosą pewne zagrożenie. Odpowiedni dobór źródła ciepła i dymu dla budynku pozwala zminimalizować ryzyko uszkodzeń konstrukcji czy elementów wykończenia wnętrz w budynku, lecz zagrożenia dla osób znajdujących się w obszarze oddziaływania pożaru testowego nie da się całkowicie wyeliminować.

W przestrzeni, w której prowadzone są próby z gorącym dymem, powinny się znajdować jedynie osoby odpowiedzialne za prowadzenie prób oraz ewentualnie przedstawiciele inwestora, projektanci bądź wykonawcy systemów. Osoby te powinny zostać poinformowane o planowanym przebiegu próby oraz niebezpieczeństwach, na jakie mogą być narażone.

Prowadzenie jakichkolwiek prac budowlanych czy wykończeniowych w trakcie próby z gorącym dymem może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia z uwagi na gwałtownie zmieniające się warunki środowiska w czasie próby (w szczególności nagłe obniżenie widzialności).

Więcej informacji na temat bezpiecznego prowadzenia prób z gorącym dymem zawarto w wytycznych [3].

Podsumowanie

Metoda ITB 493/2015 służy ocenie jakościowej działania systemów wentylacji pożarowej.

Żeby dokonać oceny ilościowej, niezbędne jest zastosowanie bardziej zaawansowanych metod oceny – VDI [7] oraz skalowania fizykalnego opisanego przez Morgana i de Smedta [8].

Brak możliwości skalowania wyników testów z gorącym dymem wg ITB 493/2015 nie jest jednak ich wadą, lecz wynikiem świadomej decyzji autorów. Rezygnacja z części pomiarów ilościowych na rzecz uproszczenia i przyspieszenia poszczególnych testów przyczyniła się do popularyzacji samej metody, którą dostosowano do „napiętego” harmonogramu końca budowy.

Autorzy podjęli świadomą decyzję, stawiając „więcej prostszych testów” ponad „pojedynczym, precyzyjnym sprawdzeniem”. Efektem jest częściowe zmniejszenie możliwości oceny skuteczności systemu wentylacji pożarowej oraz wykładnicze zwiększenie możliwości oceny integracji systemów bezpieczeństwa w obiekcie budowlanym.

Po ponad tysiącu przeprowadzonych przez nas próbach z gorącym dymem, niezliczonych wyeliminowanych problemach i błędach oraz ponad setce odebranych obiektów budowlanych wciąż uznajemy tę decyzję za trafną.

W wytycznych ITB 493/2015 zawarto więcej informacji na temat podstaw formalnych prób z gorącym dymem, scenariusza prowadzenia testów oraz ich dokumentacji. Przedstawiono również wskazówki dotyczące projektowania systemów wentylacji pożarowej garaży zamkniętych przeznaczonych dla samochodów osobowych.

W wytycznych zawarto także rekomendacje związane z oceną działania systemów i ich wymiarowaniem oraz prowadzeniem analiz CFD.

Literatura

  1. Węgrzyński W., Krajewski G., Wentylacja pożarowa garaży – dobór systemu i projektowanie wg ITB 493/2015, „Rynek Instalacyjny” nr 3/2017, s. 31–36.
  2. Węgrzyński W., Krajewski G., Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015, „Rynek Instalacyjny” nr 5/2017, s. 52–56.
  3. Węgrzyński W., Krajewski G., Systemy wentylacji pożarowej garaży. Projektowanie, ocena, odbiór, 493/2015, Instytut Techniki Budowlanej, 2015.
  4. Krajewski G., Węgrzyński W., Wentylacja pożarowa garaży – błędy projektowe i wykonawcze, „Materiały Budowlane” nr 10/2014, s. 141–143.
  5. Janik P., Odbiory instalacji wentylacji pożarowej – projekt i wykonanie a przepisy, „Rynek Instalacyjny” nr 7–8/2015, s. 69–74.
  6. AS, Smoke Management Systems – Hot Smoke Test, 1999.
  7. VDI, VDI 6019 Blatt 1 Ingenieurverfahren zur Bemessung der Rauchableitung aus Gebäuden Brandverläufe, Überprüfung der Wirksamkeit, 2006.
  8. Morgan H.P., de Smedt J.-C., Hot Smoke Tests: Testing the Design Performance of Smoke and Heat Ventilation Systems and of Impulse Ventilation Systems, „Int. J. Eng. Performance-Based Fire Codes”, No. 6/2004, p. 7–18.
  9. RVS 09.02.31 Tunnel Ventilation – Basic Principles, 2008.
  10. Sztarbała G., Węgrzyński W., Krajewski G., Wykorzystanie metody gorącego dymu do oceny skuteczności funkcjonowania systemów bezpieczeństwa pożarowego w obiektach budowlanych, w: „Bezpieczeństwo pożarowe obiektów budowlanych”, Warszawa 2012, s. 227–232.
  11. Sztarbała G., Węgrzyński W., Krajewski G., Zastosowanie gorącego dymu do oceny skuteczności działania systemów bezpieczeństwa pożarowego podziemnych obiektów, mat. konf. „Bud. Pod. i Bezpieczeństwo w Komun. Drog. i Infrastrukturze Miej.”, Kraków 2012.

Czytaj też: LPG w garażach podziemnych >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Waldemar Joniec Strumieniowa wentylacja garaży

Strumieniowa wentylacja garaży Strumieniowa wentylacja garaży

Z uwagi na małą ilość miejsca, a zwłaszcza koszty inwestycyjne, w garażach zamkniętych stosuje się systemy wentylacji strumieniowej łączące funkcje bytowe i oddymiające. Wentylacja strumieniowa może mieć...

Z uwagi na małą ilość miejsca, a zwłaszcza koszty inwestycyjne, w garażach zamkniętych stosuje się systemy wentylacji strumieniowej łączące funkcje bytowe i oddymiające. Wentylacja strumieniowa może mieć różne warianty – w zależności od wielkości garażu i oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa ppoż.

dr inż. Anna Charkowska Wentylacja bytowa garaży zamkniętych

Wentylacja bytowa garaży zamkniętych Wentylacja bytowa garaży zamkniętych

Projektując wentylację bytową w garażach zamkniętych, trzeba zapewnić nie tylko usunięcie zanieczyszczeń z ich przestrzeni w trosce o osoby wysiadające lub wsiadające do samochodów. Należy również tak...

Projektując wentylację bytową w garażach zamkniętych, trzeba zapewnić nie tylko usunięcie zanieczyszczeń z ich przestrzeni w trosce o osoby wysiadające lub wsiadające do samochodów. Należy również tak zorganizować wyrzut powietrza wentylacyjnego z garażu, aby nie oddziaływało ono negatywnie na mieszkańców okolicznych budynków. Kolejnym zadaniem jest zapewnienie skutecznej detekcji i usuwania gazów wybuchowych.

Redakcja RI Garażowe detektory gazów

Garażowe detektory gazów Garażowe detektory gazów

W garażach sprawna wentylacja i systemy wykrywania niebezpiecznych gazów mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania. Nadmiar spalin, wycieki LPG czy dymy z pożarów to czynniki zagrażające zdrowiu,...

W garażach sprawna wentylacja i systemy wykrywania niebezpiecznych gazów mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania. Nadmiar spalin, wycieki LPG czy dymy z pożarów to czynniki zagrażające zdrowiu, a nawet życiu użytkowników. Garaże otwarte są w niewielkim stopniu narażone na takie niebezpieczeństwa, ale zamknięte obiekty wielostanowiskowe muszą być już wyposażone w skuteczny system wykrywania niebezpiecznych substancji.

jr Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach

Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach

Garaże są narażone nie tylko na pożary, ale też na wzrost stężenia substancji szkodliwych ze spalin oraz wycieki paliwa gazowego.

Garaże są narażone nie tylko na pożary, ale też na wzrost stężenia substancji szkodliwych ze spalin oraz wycieki paliwa gazowego.

Joanna Ryńska Detektory w garażach

Detektory w garażach Detektory w garażach

Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania...

Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania substancji niebezpiecznych, zapewniający także odpowiednią reakcję na ich podwyższone stężenie.

dr hab. inż. Wojciech Węgrzyński, dr inż. Grzegorz Krajewski Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015

Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015 Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015

Wykorzystanie symulacji komputerowych w inżynierii bezpieczeństwa pożarowego wymaga poprawnego doboru modeli fizycznych i warunków brzegowych oraz wyznaczenia celu analizy. Szczególne ważna jest weryfikacja...

Wykorzystanie symulacji komputerowych w inżynierii bezpieczeństwa pożarowego wymaga poprawnego doboru modeli fizycznych i warunków brzegowych oraz wyznaczenia celu analizy. Szczególne ważna jest weryfikacja obliczeń z pomiarami. Istotny jest też sposób prezentacji wyników – ma to być jednoznaczna ocena wyników analizy i potwierdzenie spełnienia przyjętych kryteriów oceny lub wskazanie metody czy rozwiązania technicznego pozwalającego na osiągnięcie tego stanu.

Redakcja RI Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży

Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży

Garaże zamknięte to pomieszczenia i obiekty o szczególnych wymaganiach w zakresie wentylacji. System wymiany powietrza musi w nich bowiem nie tylko spełnić zadania wentylacji bytowej, ale w razie potrzeby...

Garaże zamknięte to pomieszczenia i obiekty o szczególnych wymaganiach w zakresie wentylacji. System wymiany powietrza musi w nich bowiem nie tylko spełnić zadania wentylacji bytowej, ale w razie potrzeby również reagować na wzrost stężenia gazów trujących ze spalin silników oraz odprowadzić spaliny powstające w wyniku pożaru.

dr inż. Dorota Brzezińska Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich

Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich

W Polsce utrzymuje się tendencja wykorzystywania przy projektowaniu wentylacji pożarowej garaży krzywych, w których przyrost mocy pożaru jest jak najszybszy. Jest to z punktu widzenia projektantów i rzeczoznawców...

W Polsce utrzymuje się tendencja wykorzystywania przy projektowaniu wentylacji pożarowej garaży krzywych, w których przyrost mocy pożaru jest jak najszybszy. Jest to z punktu widzenia projektantów i rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych podejście najbezpieczniejsze, ale czy słuszne? Trwają obecnie badania nad przebiegiem rzeczywistych pożarów w garażach – ich wyniki powinny potwierdzić lub nie zasadność takiego podejścia do projektowani.

dr inż. Dorota Brzezińska LPG w garażach podziemnych

LPG w garażach podziemnych LPG w garażach podziemnych

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone...

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone były w system detekcji tego gazu i samoczynnie uruchamianą wentylację.

Waldemar Joniec Detektory gazów jako sterowniki wentylacji

Detektory gazów jako sterowniki wentylacji Detektory gazów jako sterowniki wentylacji

Samochody coraz częściej znikają z ulic, gdyż brakuje na nich miejsc do parkowania. Zamknięte i podziemne garaże w nowych obiektach stają się standardem. Ich wentylacja wymaga stosowania skutecznego systemu...

Samochody coraz częściej znikają z ulic, gdyż brakuje na nich miejsc do parkowania. Zamknięte i podziemne garaże w nowych obiektach stają się standardem. Ich wentylacja wymaga stosowania skutecznego systemu usuwającego gazy spalinowe oraz zapobiegającego zagrożeniom w razie wycieku gazów wybuchowych, którymi coraz częściej zasila się silniki samochodów.

Waldemar Joniec Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów

Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów

W nowych i modernizowanych budynkach powstaje coraz więcej garaży zamkniętych. Wymagają one zastosowania skutecznej wentylacji usuwającej produkty spalania z silników samochodowych różnego typu, zwłaszcza...

W nowych i modernizowanych budynkach powstaje coraz więcej garaży zamkniętych. Wymagają one zastosowania skutecznej wentylacji usuwającej produkty spalania z silników samochodowych różnego typu, zwłaszcza śmiertelnie trującego tlenku węgla, oraz ewentualnych wycieków gazów wybuchowych z pojazdów zasilanych propanem-butanem lub metanem.

dr inż. Anna Charkowska Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych

Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych

Prawidłowe wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej jest ściśle zależne od przyjętej metodyki obliczeniowej. Z braku obowiązującej metodyki krajowej w praktyce stosuje się zagraniczne sposoby obliczania...

Prawidłowe wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej jest ściśle zależne od przyjętej metodyki obliczeniowej. Z braku obowiązującej metodyki krajowej w praktyce stosuje się zagraniczne sposoby obliczania ilości powietrza wentylacyjnego. Wyniki obliczeń mogą różnić się w zależności od przyjętych założeń w przypadku dokładnych obliczeń lub przyjętych wartości wskaźników przy stosowaniu metod uproszczonych. W artykule przedstawiono metodykę zaczerpniętą z niemieckich wytycznych VDI 2053:2004, istotnie...

dr inż. Marcin Sompoliński, dr hab. inż. Edward Przydróżny Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej

Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej

W artykule szczegółowo opisano system wentylacji i klimatyzacji, w tym wentylacji pożarowej, zainstalowany w galerii handlowej Sfera II w Bielsku-Białej. Ze względu na całoroczne użytkowanie pomieszczeń...

W artykule szczegółowo opisano system wentylacji i klimatyzacji, w tym wentylacji pożarowej, zainstalowany w galerii handlowej Sfera II w Bielsku-Białej. Ze względu na całoroczne użytkowanie pomieszczeń w obiekcie tym zastosowano urządzenia wentylacyjne ze zmiennymi strumieniami powietrza oraz z jego dwustopniowym uzdatnianiem.

Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o., dr inż. Marek Prymon, Jakub Wojtyga, Michał Cieślik Klapy przeciwpożarowe

Klapy przeciwpożarowe Klapy przeciwpożarowe

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).

Redakcja RI Klapy odcinające

Klapy odcinające Klapy odcinające

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.

Waldemar Joniec Przewody oddymiające

Przewody oddymiające Przewody oddymiające

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.

dr inż. Grzegorz Kubicki Wentylatory w systemach oddymiania

Wentylatory w systemach oddymiania Wentylatory w systemach oddymiania

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...

dr inż. Grzegorz Kubicki Systemy nawiewu pożarowego

Systemy nawiewu pożarowego Systemy nawiewu pożarowego

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...

dr inż. Grzegorz Kubicki Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Bezpieczeństwo pożarowe

Bezpieczeństwo pożarowe Bezpieczeństwo pożarowe

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1) Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.

Waldemar Joniec Izolacje przewodów oddymiających

Izolacje przewodów oddymiających Izolacje przewodów oddymiających

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.

Najnowsze produkty i technologie

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG

Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG

WYPRZEDAŻ - okazyjne ceny na pompy ciepła LG!

WYPRZEDAŻ - okazyjne ceny na pompy ciepła LG!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290

Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290 Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290

Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie...

Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie się w środę, 17 kwietnia o godzinie 10:00.

Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę?

Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę? Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę?

Marzysz o własnym kąciku relaksu, gdzie stres i zmęczenie dnia codziennego rozpływają się w ciepłej atmosferze? Sauna na wymiar to klucz do stworzenia takiego miejsca w zaciszu własnego domu. Nie tylko...

Marzysz o własnym kąciku relaksu, gdzie stres i zmęczenie dnia codziennego rozpływają się w ciepłej atmosferze? Sauna na wymiar to klucz do stworzenia takiego miejsca w zaciszu własnego domu. Nie tylko oferuje prywatność i możliwość pełnej personalizacji, ale również staje się stylowym elementem, który dodaje charakteru i wartości Twojej nieruchomości.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.