Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Praktyczne aspekty zapewniania odpowiedniej jakości powietrza w budynkach szkolnych

Practical ways to achieve a good air quality in schools
W artykule podano przykłady rozwiązań układów wentylacyjnych dla obiektów szkolnych
W artykule podano przykłady rozwiązań układów wentylacyjnych dla obiektów szkolnych
Fot. pixabay.com

Zmęczenie i osłabiona zdolność do koncentracji jest często efektem złej jakości powietrza w budynkach. Problem ten dotyczy także szkół, zwłaszcza poddanych termomodernizacji i wymianie stolarki okiennej. Dostępnych jest szereg rozwiązań wentylacji mechanicznej możliwych do zastosowania w szkołach. Przy ich wyborze warto zwracać uwagę na wszystkie koszty, nie tylko inwestycyjne. Trzeba unikać rozwiązań, w których energia potrzebna do wprowadzenia odpowiedniej ilości tlenu w odpowiedniej temperaturze jest często marnowana na wentylację pomieszczeń nie w pełni wykorzystywanych lub zajmowanych w danej chwili przez niewiele osób.

Warunki wewnętrzne w szkołach

Z czym kojarzą się czasy szkolne? Oprócz wielu fantastycznych chwil spędzonych z rówieśnikami w pamięć często zapadają dłużące się lekcje, pod koniec których jedynym marzeniem było wyrwanie się z ławki i wyjście na świeże powietrze. Zmęczenie organizmu i brak koncentracji nie wynikały, jak się okazuje, z naszej niewydolności umysłowej, ale z warunków, w jakich przyszło się nam uczyć. Przy projektowaniu znacznej większości szkół w Polsce nikt nie zawracał sobie głowy jakością środowiska wewnętrznego czy normami jakości powietrza zewnętrznego, a tym bardziej instalacją mechaniczną nawiewno-wywiewną z układem filtracji powietrza. Wentylacja w szkołach miała być zapewniana poprzez otwieranie okien oraz układ grawitacyjny.

Przyrost stężenia CO2
Rys. 1. Przyrost stężenia CO2 w funkcji czasu z uwzględnieniem zastosowania wentylacji oraz przy jej braku, z zamkniętymi oknami (Oprac. TROX GmbH)

W takich warunkach przychodzi uczniom pracować również dzisiaj. Ilość wydychanego przez dzieci dwutlenku węgla, przy ich szybkim metabolizmie i wzmożonej pracy umysłowej, powoduje skokowe pogorszenie jakości powietrza, co bezpośrednio wpływa na ich zdolność koncentracji, senność, apatyczne zachowanie, a nawet rozdrażnienie. Powszechnie przyjęta granica dobrej jakości powietrza (1000 ppm CO2), ustalona już ponad wiek temu przez niemieckiego chemika i higienistę Maxa von Pettenkofera, jest wciąż aktualna.

Czytaj też: Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne – wymagania dla urządzeń i inteligentnych budynków >>

Długotrwałe przebywanie w warunkach wyższego stężenia CO2 oraz pyłów powoduje nie tylko spadek wydajności i senność, ale także zwiększa ryzyko zapadania na choroby układu oddechowego. Określa się to mianem SBS (Sick Building Syndrome), czyli syndromu chorego budynku. Pomiary przeprowadzone w warunkach rzeczywistych – klasach lekcyjnych (rys. 2 3) dowodzą, że stężenie dwutlenku węgla pomimo okresowego przewietrzania sal lekcyjnych utrzymuje się na bardzo wysokich poziomach, sięgając nawet 3400 ppm.

Zmiany stężenia dwutlenku węgla
Rys. 2. Zmiany stężenia dwutlenku węgla w gimnazjum nr 3 w Zgierzu (Oprac. ENGIE Technika Instalacyjna Sp. z o.o.)
Zmiany stężenia dwutlenku węgla
Rys. 3. Zmiany stężenia dwutlenku węgla w Szkole Podstawowej nr 12 w Zgierzu (Oprac. ENGIE Technika Instalacyjna Sp. z o.o.)

W wielu szkołach warunki w klasach lekcyjnych paradoksalnie uległy pogorszeniu na skutek przeprowadzonych remontów i termomodernizacji – mniejsza liczba nieszczelności w stolarce to w konsekwencji mniej świeżego powietrza dostającego się do pomieszczeń. Kolejnym paradoksem jest fakt, że w wielu przypadkach termomodernizacja przyniosła efekt zupełnie odwrotny od oczekiwanego – zapotrzebowanie budynku na energię cieplną wzrosło, zamiast spaść. Spowodowane jest to dużo częstszym otwieraniem okien ze względu na brak wentylacji przez nieszczelności i wzmożoną ucieczką ogrzewanego powietrza na zewnątrz.

Literatura

  1. Murkowski A., Skórska E., Czy zwiększona zawartość dwutlenku węgla w powietrzu ma wpływ na sprawność intelektualną człowieka?, „Kosmos – Problemy Nauk Biologicznych” tom 65, 2016, nr 4(313), s. 631–636, http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2016/631.pdf (dostęp 3.12.2018).
  2. Chmielewski K., Świeże powietrze w domu, szkole i pracy, „Budownictwo i Inżynieria Środowiska” nr 2/2011, http://www.biswbis.pb.edu.pl/2011_03/303s.pdf (dostęp 3.12.2018).
  3. Zwoździak A., Sówka I., Fortuna M., Balińska-Miśkiewicz W., Willak-Janc E., Zwoździak J., Wpływ stężeń pyłów (PM1, PM2,5, PM10) w środowisku wewnątrz szkoły na wartości wskaźników spirometrycznych u dzieci, „Rocznik Ochrona Środowiska” tom 15, 2013, s. 2022–2038, https://ros.edu.pl/images/roczniki/2013/pp_2013_133.pdf (dostęp 3.12.2018).
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (DzU 2012, poz. 1031).
  5. http://sojp.wios.warszawa.pl/analiza-danych-pomiarowych (dostęp 3.12.2018).
  6. http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/annual_assessment_air_acceptable_level# (dostęp 2.01.2019).
  7. https://www.bgk.pl/osoby-fizyczne/fundusz-termomodernizacji-i-remontow/ (dostęp 3.12.2018).
  8. https://pl.wikipedia.org/wiki/Krzywa_Keelinga#/media/File:Mauna_Loa_Dwutlenek_w%C4%99gla-pl.svg (dostęp 3.12.2018).

W artykule:

• Do czego konieczna jest wentylacja?
• Co o powietrzu mówią normy?
• Rola filtrów w oczyszczaniu powietrza wewnętrznego
• Jak usprawnić wentylację

streszczenie

W artykule opisano skutki długotrwałego przebywania uczniów w pomieszczeniach nieodpowiednio wentylowanych i bez uzdatniania powietrza zewnętrznego, w tym zanieczyszczonego smogiem. Podano przykłady rozwiązań układów wentylacyjnych dla obiektów szkolnych poddawanych modernizacji i remontom. Porównano koszty inwestycyjne i eksploatacyjne scentralizowanego i zdecentralizowanego układu wentylacyjnego.



abstract

This article treats about effects of pupils residence in classrooms that are not sufficiently ventilated, where outside air is not conditioned and polluted with smog. Some examples of ventilation systems for school facilities are given, if they need to be renovated or modernized. It includes a comparison of investment and running costs, both for central and decentralized ventilation systems.

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!

[szkoły, wentylacja, układy wentylacyjne, termomodernizacja, filtry, układy fasadowe]

   27.02.2019
Dostęp do pełnej treści tego artykułu jest BEZPŁATNY, wymaga jednak zalogowania.
Logowanie
zapomniałem hasła
Załóż konto
Jeśli nie masz jeszcze Konta Użytkownika - prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego. Czas potrzebny na założenie Konta Użytkownika to max. 1 minuta.
Chcę założyć konto użytkownika
Dlaczego warto założyć konto użytkownika?
otrzymujesz bezpłatny dostęp do wielu przydatnych informacji: artykułów znanych ekspertów, przeglądów produktów, porad i raportów
co tydzień otrzymasz bezpłatny Newsletter informujący o nowych artykułach, produktach i wydarzeniach związanych z izolacjami i rynkiem budowlanym
będziesz miał możliość brania udziału w konkursach z cennymi nagrodami
utworzysz swój Profil, dzięki któremu będziesz mógł brać udział w dyskusjach na Forum, wymieniać się poglądami z innymi użytkownikami oraz pisać opinie i komentarze
będziesz otrzymywać powiadomienia o promocjach i rabatach w naszej Księgarni Technicznej oraz zniżkach w sklepach naszych partnerów biznesowych.
Jednocześnie zapewniamy Cię, iż podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możesz zmienić swoje dane lub zażądać usunięcia konta.
Przed założeniem Konta sugerujemy zapoznać się z regulaminem.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Obejrzyj film o bezinwazyjnej renowacji rur » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Mamy dla Ciebie nową ofertę urządzeń klimatyzacyjnych »

wentylacja

 



10 pytań o sterowanie ogrzewaniem grzejnikowym » Oszczędzaj nawet do 63% na zużyciu wody »
sterownik do pompy wodnej
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy czyszczenie klimatyzacji musi być drogie »

czyszczenie klimatyzacji

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Jak działa technologia klimatyzacji bez przeciągów »

wentylacja

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
6/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 6/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Mikrokogeneracja w budownictwie mieszkaniowym
  • - Modernizacja budynków wielorodzinnych
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl