Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Białe certyfikaty – analiza skutków funkcjonowania systemu i możliwości zmniejszenia kosztów społecznych jego funkcjonowania w 2019 r.

White certificates – analysis of system operation and opportunities for mitigation the social costs of its functioning in 2019
Liczba i bilans świadetcyw efektywności energetycznej
Liczba i bilans świadetcyw efektywności energetycznej
Fot. redakcja RI

Jeżeli termin ważności białych certyfikatów nie ulegnie przedłużeniu, ok. 400 tys. z nich zniknie z rynku, a przez podmioty zobowiązane już za 2019 rok uiszczona zostanie opłata zastępcza w łącznej kwocie 661,5 mln zł. Sytuacja taka spowoduje wiele niekorzystnych konsekwencji, m.in. obciążenie społeczeństwa kwotą 300 mln zł, podważeniem zaufania do instytucji publicznych oraz spowolnieniem procesów zwiększania efektywności energetycznej i podważaniem wiarygodności państwa w tym zakresie.

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o systemie wydawania i obrotu Świadectwami Efektywności Energetycznej, tzw. białymi certyfikatami (BC). Mówi się o nim niestety w niekorzystnym świetle i bardzo krytycznie, przy czym uwagi te nie dotyczą samego systemu, ale sposobu, w jaki działają instytucje publiczne odpowiedzialne za jego funkcjonowanie.

Założenia systemu BC

W 2006 r. autor miał zaszczyt być członkiem zespołu opracowującego koncepcję i pierwsze założenia do systemu BC, kierowanego przez prof. Krzysztofa Żmijewskiego. W pierwotnym zamyśle system ten miał stanowić podstawę regulacji wdrażających w Polsce postanowienia dyrektywy o efektywności energetycznej. Miał to być zoptymalizowany, samoregulujący się mechanizm wspierania inwestycji zwiększających efektywność wykorzystania energii. Ponieważ opierał się na giełdowym obrocie BC, z ceną kształtowaną przez rynek, miał dawać prostą odpowiedź na pytanie, czy przy aktualnym poziomie popytu i podaży przedstawiana przez inwestorów propozycja realizacji inwestycji modernizacyjnych, generujących określoną oszczędność energii i jej nośników przy określonych kosztach, spotka się z zainteresowaniem (wolnego) rynku.

Inwestor podejmujący się realizacji takiej inwestycji otrzymywał w założeniu dokładną analizę, przy jakim poziomie dofinansowania (ze sprzedaży BC) będzie ona dla niego opłacalna i na tej podstawie kształtował swoją ofertę rynkową (deklarował, za jaką cenę sprzeda BC). Jeśli sprzedał BC, oznaczało to, że jego oferta jest dobra dla rynku, jeżeli nie sprzedał – świadczyło to o tym, że nie jest. U podstaw tego podejścia tkwiło głębokie przekonanie, że system taki zrealizuje zobowiązania Polski w zakresie wzrostu efektywności energetycznej w sposób optymalny, czyli w tym przypadku możliwie najtaniej, tzn. najniższym kosztem, na jaki pozwolił rynek.

Czytaj też: Czego należy oczekiwać po implementacji dyrektyw 2018/2001 i 2018/2002? >>

Koszty społeczne systemu BC

Warto podkreślić, że koszt, o którym mówimy, jest tak naprawdę kosztem społecznym, ponieważ przekłada się na końcowego odbiorcę energii (przysłowiowego Kowalskiego) w rachunkach za energię. Podmioty zobowiązane (czyli sprzedawcy i dystrybutorzy energii) koszty BC praktycznie w 100% przerzucają do taryf i na samym końcu płaci je właśnie Kowalski. Oczywiście koszty te są powiększone o podatek VAT w wysokości 23%. Kowalski „ponosi ten koszt”, płacąc rachunki oraz dodatkowo w cenie każdej niezbędnej mu do życia usługi czy kupowanego produktu, do wyprodukowania których zużyto energię elektryczną, ciepło czy gaz ziemny (również powiększony o podatek VAT).

Termin obowiązywania BC z V przetargu

Od dłuższego czasu toczy się dyskusja, czy ustawodawca w Polsce powinien podjąć inicjatywę i przedłużyć poza 30 czerwca 2019 r. termin obowiązywania BC z V przetargu (z 2017 roku). Argumentów za poparciem takiej inicjatywy jest wiele. W tym przypadku chodzi o:

  • realny, wymierny, wyrażony w złotych dodatkowy koszt społeczny spowodowany przez konieczność realizacji celów ustawowych, wynikający z nieprzedłużenia ważności BC spowodowanego błędnymi decyzjami administracyjnymi,
  • skuteczność wykorzystania środków na poprawę efektywności energetycznej, jakie system BC generuje,
  • to, jak szybko środki te będą reinwestowane w kolejne projekty modernizacyjne.

Koszt społeczny, o którym mowa wyżej, powiększają dodatkowo nieefektywnie wydatkowane przez administrację (URE) środki budżetowe na weryfikację kilku tysięcy audytów i wniosków oraz na wydanie BC, które nie znajdą nabywców. Kolejnym kosztem są wydatki poniesione przez potencjalnych beneficjentów na przygotowanie audytów i wniosków o wydanie BC. W przypadku utraty ważności części BC z końcem czerwca 2019 okaże się, że wydatki te poniesiono w sposób niedający żadnego efektu, czyli niegospodarnie. Spróbujmy oszacować wielkość tej niegospodarności.

Dane dotyczące ilości uzyskanych oszczędności energii i przyznanych na nie świadectw przedstawiono w tabeli 1. Wynika z niej, że łącznie w pięciu przetargach przyznano 1 323 007 świadectw, 705 626 z nich umorzono do końca grudnia 2018 r. Występująca na koniec tego okresu nadwyżka to 617 380 świadectw „przetargowych” oraz 80 519 świadectw przedstawionych w tabeli 2 z okresu przejściowego. Liczba ta powinna zostać pomniejszona o 113 993 zablokowanych świadectw „przetargowych” i 7690 zablokowanych świadectw z okresu przejściowego. Łącznie daje to nadwyżkę 576 216 świadectw będących w obiegu i oczekujących na sprzedaż na TGE. Świadectwa te łącznie powinny zostać umorzone do końca czerwca 2019 r.

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!

[białe certyfikaty, efektywność energetyczna, świadectwa efektywności energetycznej, ministerstwo energii, odbiorca energii]

   17.05.2019

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 



Jak zapewnić bezpieczeństwo prac serwisowych » Któremu producentowi systemów grzewczych i wodociagowych zaufać »
bezpieczeństwo instalatora rury wielowarstwowe
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Zdradzamy sposób na projektowanie instalacji najwyższej jakości »

projektowanie

 



Z jakiego powodu tworzywa sztuczne zdominowały rynek wod-kan » Jak bez problemowo przeprowadzić iniekcję mikropali, kotew i gwoździ gruntowych »
bezpieczeństwo instalatora pomoc w projektowaniu
czytam więcej » poznaj go dziś »

 


Czy można dobrze odseparować wodę kanalizacyjną od gruntowej »

innowacyjne projektowanie

 



Poznaj bezpieczne systemy do dezynfekcji wody pitnej i basenowej » Jak zabezpieczyć wentylatory dachowe »
czysta woda wentylator dachowy
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Jaka pompa ciepła zwalcza bakterię Legionella »

pompy ciepła

 



Czy łatwo zainstalować podwieszaną toaletę » Z jakego powodu ta pompa wyprzedza przyszłość »
podwieszana toaleta pompy ciepła
wiem więcej » wiem więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
11/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 11/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Dobór wymienników płytowych
  • - Rekuperatory ścienne a prawo
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl