Październikowy pożar przy Górczewskiej
Pożar w jednym z warszawskich garaży podziemnych wybuchł około godziny 7 rano. Zniszczeniu uległo blisko 50 samochodów, kilkanaście spłonęło całkowicie. W akcji gaśniczej brało udział 90 strażaków i 22 wozy strażackie. Nikt nie został poszkodowany. Pojawiły się doniesienia, że poważnie uszkodzona została konstrukcja w jednym z budynków – od stropu odpadł beton na głębokości 15–20 cm i odwarstwiło się zbrojenie stropu, które zwisa obecnie pod nim. Na szczęście pożar nie wyszedł poza strefę i oddzielenia pożarowe.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję, że budynek, pod którym spłonął garaż, nie nadaje się do zamieszkania. Rzecznik prasowy Urzędu Miasta st. Warszawy informował, że „najprawdopodobniej przyczyną był pojazd elektryczny, samochód lub hulajnoga, która znajdowała się w garażu”. Wersja ta nie została jednak jeszcze oficjalnie potwierdzona, sprawę bada biegły, którego opinii możemy się spodziewać za parę tygodni.
Przebieg pożaru w garażu przy ulicy Górczewskiej wskazuje, że przepisy pożarowe powinny zostać zmodyfikowane w kierunku lepszej ochrony konstrukcji budynków na wypadek pożaru samochodów. W wielu obiektach mieszkalnych powstają bowiem podziemne garaże zamknięte, w których projektuje się strefę pożarową na 1490 m2 z bezpośrednim wyjazdem z budynku i tym samym prawo nie wymaga stosowania w nich systemu sygnalizacji pożarowej oraz samoczynnie uruchomianej wentylacji oddymiającej. Obniża to koszty inwestora (dewelopera), ale powoduje ryzyko, że w przypadku pożaru, nawet jeśli nie będzie ofiar i użytkownicy zdążą się z garażu ewakuować, służby gaśnicze nie zostaną szybko powiadomione i pożar się rozprzestrzeni. Bez systemu wentylacji pożarowej, o ile nie pali się samochód przy samym wjeździe, strażacy będą prowadzić utrudnioną akcję lokalizacji źródła i jego unieszkodliwienia. Wysoka temperatura spowoduje w tym czasie nieodwracalne uszkodzenie konstrukcji budynku z kilkudziesięcioma mieszkaniami. Budynek będzie się nadawał do generalnego remontu lub nawet rozbiórki, a to koszty rzędu milionów – w przypadku 40 mieszkań po 50 m2 i 9 tys. zł za 1 m2 koszt budowy nowych wynosi 18 mln zł plus koszty rozbiórki, mieszkań zastępczych itd. To nie koniec, jest bowiem bardzo prawdopodobne, że ubezpieczyciel nie pokryje w pełni kosztów odtworzenia, powołując się np. na nieuwzględnienie aktualnej wiedzy technicznej. W tej sytuacji mieszkańcy tracą mieszkania, ciążą na nich kredyty i lądują na bruku – blok był wspólnotą, a nie zbiorem mieszkań na wynajem, i prawo do lokali zastępczych jest w tym wypadku ograniczone. A przyczyną tej tragicznej sytuacji mogła być zwykła oszczędność na systemach sygnalizacji pożarowej i wentylacji oddymiającej.
Problem może się nasilić, gdyż globalna tendencja odchodzenia w transporcie od paliw wytwarzanych z ropy naftowej na rzecz gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz wodoru będzie z czasem wymagać do sterowania wentylacją bytową także detektorów metanu i wodoru. Różne cechy fizyczne tych gazów skłaniają, żeby już dziś, projektując obiekt z garażem, tak rozwiązać wentylację, aby mogła skutecznie wywiewać gazy lżejsze i cięższe od powietrza oraz oddymiać w razie pożaru, umożliwiając przeprowadzenie szybkiej akcji gaśniczej. Co więcej, w kontekście informacji o przebiegu pożarów samochodów z napędem elektrycznym, a nawet wybuchu elektrycznych hulajnóg, należałoby się zastanowić, czy w garażach nie powinny być instalowane wodne stałe urządzenia gaśnicze.
Czytaj też: Wentylacja wspomagana energią z gruntu >>
---
Literatura
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2002, nr 75, poz. 690, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (DzU 2010, nr 109, poz. 719).
- Węgrzyński Wojciech, Krajewski Grzegorz, Wentylacja pożarowa garaży – dobór systemu i projektowanie, ITB 493/2015.
- Charkowska Anna, Wentylacja bytowa garaży zamkniętych, „Rynek Instalacyjny” 4/2020, rynekinstalacyjny.pl.
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU 2018, poz. 1286).
- PN-EN 12101-3 Systemy kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła. Część 3: Wymagania techniczne dotyczące urządzeń do mechanicznego odprowadzania dymu i ciepła (wentylatorów).
- Mizieliński Bogdan, Kubicki Grzegorz, Wentylacja pożarowa. Oddymianie, WNT, 2012.
- Brzezińska Dorota, Skuteczna wentylacja garaży z dopuszczalnym wjazdem samochodów na LPG, materiały seminaryjne „Forum Wentylacja – Salon Klimatyzacja”, Stowarzyszenie Polska Wentylacja, 2019.
- Kubicki Grzegorz, Oddymianie garaży zamkniętych – wymagania przepisów a efektywność rozwiązań technicznych, „Rynek Instalacyjny” 6/2018, rynekinstalacyjny.pl.
- Materiały firm: Aereco, Alter, FläktGroup, Gazex, Hekato, Mercor, Pro-Service, Sensor Tech, Smay, Systemair, Venture Industries.
- https://www.rp.pl/Nieruchomosci/310219889-Wspolnoty-mieszkaniowe-odpowiadaja-za-zastawianie-garazy-i-klatek-schodowych.html (dostęp: 19.10.2020).
- https://www.linkedin.com/ (dostęp: 19.10.2020).
W artykule:
• Październikowy pożar przy Górczewskiej
|
Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter! |
[bezpieczeństwo pożarowe, garaże, wentylacja garaży, bezpieczeństwo pożarowe garaży, pożar, bezpieczeństwo ppoż.]