RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Powietrze kompensacyjne dla wentylacji strumieniowej w garażach

Wentylacja pożarowa w garażach, fot. pixabay

Wentylacja pożarowa w garażach, fot. pixabay

Strumieniowy system kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła w garażach zamkniętych ma za zadanie przetłaczanie produktów spalania z płonących samochodów do szachtów wyciągowych, tak aby powstała pionowa granica pomiędzy strefą zadymioną a wolną od dymu – umożliwia to ekipom gaśniczym szybką lokalizację i neutralizację pożaru. Skuteczność wentylacji pożarowej zależy od odpowiedniego dostarczenia powietrza kompensacyjnego. Błędne wykonanie tego zadania jest najczęstszą przyczyną niewłaściwego działania systemów wentylacji pożarowej.

Zobacz także

RESAN pracownia projektowa Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.

Redakcja RI Skuteczne oddymianie zimą

Skuteczne oddymianie zimą Skuteczne oddymianie zimą

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.

mgr inż. Izabela Tekielak-Skałka, Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o. Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.

W artykule:

• Powietrze kompensacyjne
• Lokalizacja nawiewów i szachtów
• Kurtyny i praca rewersyjna

Wentylacja strumieniowa w garażach zamkniętych pełni dwie funkcje – wentylacji bytowej i oddymiającej.

W pierwszym trybie wentyluje przestrzeń garażu i usuwa powietrze zanieczyszczone przez spaliny pojazdów, zawierające m.in. trujący tlenek węgla, lub intensywnie wentyluje w przypadku wykrycia obecności gazów wybuchowych w wyniku rozszczelnienia instalacji LPG w samochodzie.

W trybie pożaru przechodzi w tryb wentylacji oddymiającej i usuwa dym oraz gorące powietrze, aby umożliwić akcję gaśniczą i zapobiec uszkodzeniu konstrukcji budynku. Działanie w trybie pożarowym jest ograniczone do końca okresu przewidzianego na ewakuację i wówczas (jest to przeważnie kilkadziesiąt sekund potrzebnych na opuszczenie garażu przez ludzi) dym utrzymuje się pod stropem dzięki sile wyporu. Trybem nadrzędnym dla takich systemów jest zawsze tryb pożarowy i ma on priorytet w procesie projektowania i doboru urządzeń. Tryb ten wymaga instalacji wentylacyjnej m.in. z detekcją dymu i wzrostu temperatury.

Bardzo ważny jest scenariusz uruchamiania systemu wentylacji oddymiającej w garażach zamkniętych – poszczególne czynności muszą przebiegać w ściśle ustalonej kolejności z uwzględnieniem lokalizacji źródła pożaru w garażu. Uruchomienie wentylatorów powinno się odbywać z mocą adekwatną do przebiegu pożaru i po okresie przewidzianym na ewakuację powinny one zacząć pracować z pełną mocą. Zadaniem wentylacji strumieniowej w wykonaniu systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła jest bowiem ich przetłaczanie w całym przekroju, od źródła pożaru w kierunku punktów wyciągowych do określonej przestrzeni garażu, tak aby ułatwić działanie ekip ratowniczo-gaśniczych. Wentylacja strumieniowa pracuje wydajnie i spełni swoje zadanie, jeśli do dyspozycji są duże szachty, przez które mogą napływać duże ilości powietrza w jednym obszarze, tak aby nadać odpowiedni kierunek wywiewu w całej kubaturze garażu i usunąć z niego dym.

Powietrze kompensacyjne

Skuteczność wentylacji pożarowej w garażach zamkniętych zależy od odpowiedniego dostarczenia powietrza kompensacyjnego. Jest to bardzo ważny aspekt procesu projektowania, gdyż nawet niewielkie działania w projekcie wywołują duże zmiany w pracy instalacji. Również niewielkie zmiany na etapie wykonawczym mogą zasadniczo zmienić przepływy w oddymianej przestrzeni. Wynika to ze specyfiki mieszaniny powietrza i produktów spalania – intensywnie zmienia się jej gęstość i temperatura.

Autorzy Wytycznych ITB nr 493/2015 pt. Systemy wentylacji pożarowej garaży. Projektowanie, ocena i odbiór [1] w przypadku garaży dużych i o nietypowych kształtach zalecają wstępne przyjmowanie do celów projektowych wydajności systemu usuwania dymu i ciepła nie mniejszej niż 400 tys. m3/h, a gdy zastosowane są tryskacze – co najmniej 300 tys. m3/h. W kolejnym krokach zaleca się zweryfikowanie tego założenia za pomocą analizy CFD i zmniejszenie lub zwiększenie wydajności.

Wcześniej, do 2009 roku, dopływ powietrza zewnętrznego kompensującego strumień powietrza usuwanego przyjmowano na poziomie co najmniej 10 wymian na godzinę, według paragrafu 270 warunków technicznych [2]. Obecnie WT wymagają, aby instalacja wentylacji oddymiającej:

  1. usuwała dym z intensywnością zapewniającą, że w czasie potrzebnym do ewakuacji ludzi na chronionych przejściach i drogach ewakuacyjnych nie wystąpi zadymienie lub temperatura uniemożliwiające bezpieczną ewakuację;
  2. miała stały dopływ powietrza zewnętrznego uzupełniającego braki tego powietrza w wyniku jego wypływu wraz z dymem.

W praktyce oznacza to konieczność wykorzystania analiz CFD do potwierdzenia poprawności przyjętych rozwiązań. Obliczenia takie uwzględniają m.in. przewidywaną moc pożaru, układ architektoniczny garażu, lokalizację dróg ewakuacji oraz miejsc i wydajności wywiewu i napływu powietrza kompensacyjnego, a także ewentualny wpływ instalacji tryskaczowej.

Od systemu oddymiania oczekujemy niskiej prędkości napływu powietrza do miejsca pożaru w całej szerokości pomieszczenia garażu. Przeszkody na drodze strumienia powietrza oraz nieadekwatnie dobrana jego ilość i prędkość zwiększają ryzyko powstawania stref martwych i zawracania strugi dymu. Autorzy wspomnianych Wytycznych ITB podkreślają, że niepoprawne wykonanie tego pozornie prostego zadania jest najczęstszą przyczyną niewłaściwego działania systemów wentylacji pożarowej w obiekcie. Zwracają też uwagę na fakt, że prawidłowy dobór i wymiarowanie systemu wentylacji strumieniowej jest trudne i wręcz niemożliwe do przedstawienia za pomocą prostych zależności matematycznych, dlatego konieczna jest analiza CFD.

Lokalizacja nawiewów i szachtów

Strefa dymowa może być podzielona na kilka stref detekcji, tak aby zoptymalizować funkcję kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła i tym samym jak najlepiej opracować scenariusz działania instalacji i nadawanie różnych kierunków usuwania dymu i ciepła w zależności od strefy, w której wybuchł pożar. Ważne jest rozmieszczenie nie tylko wentylatorów strumieniowych, ale także punktów wyciągowych i nawiewnych. Zaleca się, żeby główne punkty wyciągowe znajdowały się zawsze jak najdalej od bram wjazdowych i z dala od wyjść ewakuacyjnych, a otwory dla powietrza kompensacyjnego po przeciwnych stronach punktów wyciągowych. Przy lokowaniu punktów nawiewnych i wyciągowych maksymalnie się je od siebie odsuwa. Ich lokalizację trzeba dobierać z uwzględnieniem technicznych możliwości rozmieszczenia szachtów. Szachty można wykorzystać na potrzeby wentylacji bytowej i pożarowej, ale zaleca się stosowanie oddzielnie wentylatorów na potrzeby wentylacji bytowej i pożarowej, gdyż łatwiej jest wówczas wyregulować strumienie powietrza.

Punkty kompensacji grawitacyjnej należy stosować w różnych częściach garażu, tak aby nie występowały strefy bez przepływającego powietrza zewnętrznego. Czerpnią powietrza zewnętrznego do kompensacji może być otwarta brama wjazdowa w garażach jednokondygnacyjnych, o ile znajduje się w odpowiedniej odległości od punktów wyciągowych. Duży przekrój bram wjazdowych sprawia, że powietrze kompensacyjne napływa szerokim strumieniem i z niską prędkością. Brama jest też najkrótszą drogą do garażu dla ekip gaśniczych.

Najkorzystniejsze jest rozwiązanie, w którym główny punkt wyciągowy znajduje się w tym rogu strefy dymowej, z którego najmniej prawdopodobne jest przedostawanie się dymu do części garażu poza głównym wyciągiem. Powietrze kompensacyjne powinno być wówczas dostarczane tylko z przeciwległej strony garażu. Jeśli szacht wyciągowy musi się znajdować w środku strefy dymowej, należy zapewnić takie rozmieszczenie czerpni, aby powietrze kompensacyjne doprowadzane było równomierne wzdłuż obwodu strefy dymowej.

Wytyczne ITB zalecają, żeby górna granica kraty nawiewnej w garażu znajdowała się na wysokości nie większej niż 1,8 m, a powietrze dostarczane w strefie dymowej, w której wystąpił pożar, nie miało prędkości większej niż 2 m/s. Niska prędkość nawiewu w okolicach otworów dolotowych powietrza kompensacyjnego nawiewanego mechanicznie ma na celu zapobieganie rozmyciu się dymu w warstwie podsufitowej. Ponadto powietrze kompensacyjne w strefie objętej pożarem powinno być dostarczane na wysokości co najmniej 1 m poniżej zakładanej dolnej granicy warstwy dymu pod stropem. W sąsiednich strefach dymowych nieobjętych pożarem nawiew kompensacyjny może być prowadzony z różną prędkością i z różnych miejsc. Należy jednak sprawdzić poprzez analizę CFD, czy rzeczywiście nie będzie to wpływać niekorzystnie na przepływy w strefie dymowej z pożarem. Punktów nawiewu w garażu nie należy lokalizować bezpośrednio w stropach, a wyciągowych w pobliżu bram wjazdowych, przez które dociera powietrze kompensacyjne.

Kolejnym ważnym zaleceniem Wytycznych ITB jest unikanie w szczelnych garażach zamkniętych wyłącznie rozwiązań kompensacji mechanicznej. Dobranie stałej proporcji powietrza kompensacyjnego do powietrza usuwanego jest w praktyce niemożliwe z uwagi na dużą dynamikę zmian podczas pożaru. Z tego względu Wytyczne ITB zalecają, aby całkowita ilość powietrza kompensacyjnego nawiewana mechanicznie nie przekraczała 80% ilości powietrza usuwanego – reszta powinna docierać naturalnie przez bramy wjazdowe lub kanały prowadzone od przestrzeni garażu na zewnątrz budynku. Rozwiązania takie minimalizują ryzyko nadmiernej prędkości strumienia powietrza kompensacyjnego i powstawania zjawiska zawracania dymu. Wykonanie kanałów kompensujących dla naturalnego napływu powietrza ma szczególne znaczenie w garażach, w których akcja może być prowadzona od strony klatek schodowych, gdyż zbyt duży strumień powietrza kompensacyjnego nawiewanego mechanicznie może powodować wzrost ciśnienia w strefie pożaru i napływ dymu do klatek schodowych. W tym kontekście ważne jest także, żeby wentylatory strumieniowe nie kierowały strumienia powietrza w kierunku drzwi ewakuacyjnych.

Z kolei w wytycznych firm oferujących strumieniowe systemy usuwania dymu i ciepła podkreśla się, że w pomieszczeniu garażu dla zapewnienia skutecznej pracy systemu wentylacji pożarowej powinno panować lekkie podciśnienie w stosunku do warunków zewnętrznych. Aspekt ten może być pomocny w wyznaczaniu otworów kompensacyjnych dla czerpni grawitacyjnych według obliczeń na podstawie normy PN-EN 12101-6 [3]. Czerpnie służące do celów wentylacji w trybach pożarowym oraz bytowym podlegają regulacjom zawartym w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych [2], w przeciwieństwie do czerpni dostarczających powietrze tylko w trybie wentylacji pożarowej.

Kurtyny i praca rewersyjna

Duże ilości wymaganego powietrza kompensacyjnego i jego niska prędkość sprawiają, że otwory kompensacyjne powinny być odpowiednio duże, a nie zawsze jest to rozwiązanie pożądane pod względem architektonicznym czy konstrukcyjnym.

Podział na strefy dymowe pozwala na prowadzenie nawiewu powietrza kompensacyjnego także szachtem nawiewnym do sąsiedniej strefy dymowej. Taki zabieg umożliwia zwiększenie prędkości napływającego powietrza do sąsiadującej z pożarem strefy dymowej bez ryzyka zakłócenia wyporu dymu w strefie z pożarem. Jest to jednak możliwe pod warunkiem, że strefy dymowe nie są oddzielone ścianami, a jedynie kurtynami dymowymi. Kurtyny wyhamowują prędkość napływu doprowadzonego powietrza pod sufitem i tym samym nie dochodzi do zakłócenia wyporu dymu i ciepła. Zaleca się, żeby prędkość nawiewu w strefie dymowej sąsiadującej z pożarem nie przekraczała 5 m/s, jeśli w pobliżu znajduje się wyjście ewakuacyjne, a gdy nawiew w strefie sąsiadującej jest znacznie oddalony od pożaru i wyjść ewakuacyjnych, prędkość tę można zwiększyć do 9 m/s.

W dogodnych warunkach przestrzennych, gdy garaż jest podzielony na strefy dymowe oddzielone kurtynami, system usuwania dymu i ciepła może być rewersyjny – z wentylatorami rewersyjnymi w szachtach. Po wykryciu pożaru w danej strefie dymowej wentylatory obsługujące szacht w tej strefie uruchamiane są jako wyciągowe, a strumieniowe nadają kierunek przepływu do szachtu wyciągowego. Natomiast wentylatory rewersyjne w drugim szachcie w sąsiedniej strefie dymowej nawiewają powietrze kompensacyjne z dużą prędkością, która wraz odległością jest stopniowo wytracana do 2 m/s na granicy strefy z pożarem. Kurtyny dymowe zabezpieczają strefę z wentylatorami nawiewnymi przed cofaniem się dymu.

Podsumowanie

Dla projektantów ważne jest m.in., czy firma oferująca system kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła zapewnia komplet jego składowych oraz wsparcie projektowe. Pomoc przy tworzeniu koncepcji wentylacji bytowej i pożarowej garażu ma duże znaczenie, nie tylko przy optymalnym rozmieszczeniu punktów wyciągowych, nawiewnych i kompensacyjnych oraz wentylatorów i ich parametrów, ale także przy tworzeniu analiz CFD i testów dymowych. Firmy oferują także poszczególne elementy wentylacji bytowej, a nawet montaż i uruchomienie wraz z testami dymowymi.

Literatura

  1. Węgrzyński Wojciech, Krajewski Grzegorz, Systemy wentylacji pożarowej garaży. Projektowanie, ocena i odbiór, publikacja z serii „Instrukcje, Wytyczne, Poradniki” nr 493/2015, Wydawnictwo ITB, Warszawa 2015.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2002 nr 75, poz. 690, z późn. zm.)
  3. PN-EN 12101-6 Systemy kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła. Część 6: Wymagania techniczne dotyczące systemów różnicowania ciśnień. Zestawy urządzeń.
  4. Materiały techniczne do projektowania firm: Aereco, FläktGroup, Smay, Venture Industries.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Powiązane

dr inż. Anna Charkowska Wentylacja bytowa garaży zamkniętych

Wentylacja bytowa garaży zamkniętych Wentylacja bytowa garaży zamkniętych

Projektując wentylację bytową w garażach zamkniętych, trzeba zapewnić nie tylko usunięcie zanieczyszczeń z ich przestrzeni w trosce o osoby wysiadające lub wsiadające do samochodów. Należy również tak...

Projektując wentylację bytową w garażach zamkniętych, trzeba zapewnić nie tylko usunięcie zanieczyszczeń z ich przestrzeni w trosce o osoby wysiadające lub wsiadające do samochodów. Należy również tak zorganizować wyrzut powietrza wentylacyjnego z garażu, aby nie oddziaływało ono negatywnie na mieszkańców okolicznych budynków. Kolejnym zadaniem jest zapewnienie skutecznej detekcji i usuwania gazów wybuchowych.

Redakcja RI Garażowe detektory gazów

Garażowe detektory gazów Garażowe detektory gazów

W garażach sprawna wentylacja i systemy wykrywania niebezpiecznych gazów mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania. Nadmiar spalin, wycieki LPG czy dymy z pożarów to czynniki zagrażające zdrowiu,...

W garażach sprawna wentylacja i systemy wykrywania niebezpiecznych gazów mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania. Nadmiar spalin, wycieki LPG czy dymy z pożarów to czynniki zagrażające zdrowiu, a nawet życiu użytkowników. Garaże otwarte są w niewielkim stopniu narażone na takie niebezpieczeństwa, ale zamknięte obiekty wielostanowiskowe muszą być już wyposażone w skuteczny system wykrywania niebezpiecznych substancji.

jr Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach

Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach Detektory gazów a sterowanie wentylacją w garażach

Garaże są narażone nie tylko na pożary, ale też na wzrost stężenia substancji szkodliwych ze spalin oraz wycieki paliwa gazowego.

Garaże są narażone nie tylko na pożary, ale też na wzrost stężenia substancji szkodliwych ze spalin oraz wycieki paliwa gazowego.

Joanna Ryńska Detektory w garażach

Detektory w garażach Detektory w garażach

Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania...

Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania substancji niebezpiecznych, zapewniający także odpowiednią reakcję na ich podwyższone stężenie.

dr hab. inż. Wojciech Węgrzyński, dr inż. Grzegorz Krajewski Wentylacja pożarowa garaży – testy z gorącym dymem wg ITB 493/2015

Wentylacja pożarowa garaży – testy z gorącym dymem wg ITB 493/2015 Wentylacja pożarowa garaży – testy z gorącym dymem wg ITB 493/2015

Projekt i analiza numeryczna wentylacji pożarowej garaży powinny zostać zweryfikowane w ostatniej fazie budowy obiektu. Opracowana w ITB metoda próby z gorącym dymem służy ocenie jakościowej działania...

Projekt i analiza numeryczna wentylacji pożarowej garaży powinny zostać zweryfikowane w ostatniej fazie budowy obiektu. Opracowana w ITB metoda próby z gorącym dymem służy ocenie jakościowej działania systemów wentylacji pożarowej. Należy ją przeprowadzać w reprezentatywnych lokalizacjach w każdej ze stref dymowych budynku.

dr hab. inż. Wojciech Węgrzyński, dr inż. Grzegorz Krajewski Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015

Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015 Wentylacja pożarowa garaży – symulacje numeryczne (CFD) wg ITB 493/2015

Wykorzystanie symulacji komputerowych w inżynierii bezpieczeństwa pożarowego wymaga poprawnego doboru modeli fizycznych i warunków brzegowych oraz wyznaczenia celu analizy. Szczególne ważna jest weryfikacja...

Wykorzystanie symulacji komputerowych w inżynierii bezpieczeństwa pożarowego wymaga poprawnego doboru modeli fizycznych i warunków brzegowych oraz wyznaczenia celu analizy. Szczególne ważna jest weryfikacja obliczeń z pomiarami. Istotny jest też sposób prezentacji wyników – ma to być jednoznaczna ocena wyników analizy i potwierdzenie spełnienia przyjętych kryteriów oceny lub wskazanie metody czy rozwiązania technicznego pozwalającego na osiągnięcie tego stanu.

Redakcja RI Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży

Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży Detektory gazów i ich rola w wentylacji garaży

Garaże zamknięte to pomieszczenia i obiekty o szczególnych wymaganiach w zakresie wentylacji. System wymiany powietrza musi w nich bowiem nie tylko spełnić zadania wentylacji bytowej, ale w razie potrzeby...

Garaże zamknięte to pomieszczenia i obiekty o szczególnych wymaganiach w zakresie wentylacji. System wymiany powietrza musi w nich bowiem nie tylko spełnić zadania wentylacji bytowej, ale w razie potrzeby również reagować na wzrost stężenia gazów trujących ze spalin silników oraz odprowadzić spaliny powstające w wyniku pożaru.

dr inż. Dorota Brzezińska Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich

Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich Projektowanie wentylacji pożarowej w garażach podziemnych w Polsce na tle standardów europejskich

W Polsce utrzymuje się tendencja wykorzystywania przy projektowaniu wentylacji pożarowej garaży krzywych, w których przyrost mocy pożaru jest jak najszybszy. Jest to z punktu widzenia projektantów i rzeczoznawców...

W Polsce utrzymuje się tendencja wykorzystywania przy projektowaniu wentylacji pożarowej garaży krzywych, w których przyrost mocy pożaru jest jak najszybszy. Jest to z punktu widzenia projektantów i rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych podejście najbezpieczniejsze, ale czy słuszne? Trwają obecnie badania nad przebiegiem rzeczywistych pożarów w garażach – ich wyniki powinny potwierdzić lub nie zasadność takiego podejścia do projektowani.

dr inż. Dorota Brzezińska LPG w garażach podziemnych

LPG w garażach podziemnych LPG w garażach podziemnych

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone...

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone były w system detekcji tego gazu i samoczynnie uruchamianą wentylację.

Waldemar Joniec Detektory gazów jako sterowniki wentylacji

Detektory gazów jako sterowniki wentylacji Detektory gazów jako sterowniki wentylacji

Samochody coraz częściej znikają z ulic, gdyż brakuje na nich miejsc do parkowania. Zamknięte i podziemne garaże w nowych obiektach stają się standardem. Ich wentylacja wymaga stosowania skutecznego systemu...

Samochody coraz częściej znikają z ulic, gdyż brakuje na nich miejsc do parkowania. Zamknięte i podziemne garaże w nowych obiektach stają się standardem. Ich wentylacja wymaga stosowania skutecznego systemu usuwającego gazy spalinowe oraz zapobiegającego zagrożeniom w razie wycieku gazów wybuchowych, którymi coraz częściej zasila się silniki samochodów.

Waldemar Joniec Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów

Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów Sterowanie wentylacją garaży – detektory gazów

W nowych i modernizowanych budynkach powstaje coraz więcej garaży zamkniętych. Wymagają one zastosowania skutecznej wentylacji usuwającej produkty spalania z silników samochodowych różnego typu, zwłaszcza...

W nowych i modernizowanych budynkach powstaje coraz więcej garaży zamkniętych. Wymagają one zastosowania skutecznej wentylacji usuwającej produkty spalania z silników samochodowych różnego typu, zwłaszcza śmiertelnie trującego tlenku węgla, oraz ewentualnych wycieków gazów wybuchowych z pojazdów zasilanych propanem-butanem lub metanem.

dr inż. Anna Charkowska Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych

Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych

Prawidłowe wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej jest ściśle zależne od przyjętej metodyki obliczeniowej. Z braku obowiązującej metodyki krajowej w praktyce stosuje się zagraniczne sposoby obliczania...

Prawidłowe wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej jest ściśle zależne od przyjętej metodyki obliczeniowej. Z braku obowiązującej metodyki krajowej w praktyce stosuje się zagraniczne sposoby obliczania ilości powietrza wentylacyjnego. Wyniki obliczeń mogą różnić się w zależności od przyjętych założeń w przypadku dokładnych obliczeń lub przyjętych wartości wskaźników przy stosowaniu metod uproszczonych. W artykule przedstawiono metodykę zaczerpniętą z niemieckich wytycznych VDI 2053:2004, istotnie...

dr inż. Marcin Sompoliński, dr hab. inż. Edward Przydróżny Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej

Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej Wentylacja i klimatyzacja galerii handlowej

W artykule szczegółowo opisano system wentylacji i klimatyzacji, w tym wentylacji pożarowej, zainstalowany w galerii handlowej Sfera II w Bielsku-Białej. Ze względu na całoroczne użytkowanie pomieszczeń...

W artykule szczegółowo opisano system wentylacji i klimatyzacji, w tym wentylacji pożarowej, zainstalowany w galerii handlowej Sfera II w Bielsku-Białej. Ze względu na całoroczne użytkowanie pomieszczeń w obiekcie tym zastosowano urządzenia wentylacyjne ze zmiennymi strumieniami powietrza oraz z jego dwustopniowym uzdatnianiem.

Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o., dr inż. Marek Prymon, Jakub Wojtyga, Michał Cieślik Klapy przeciwpożarowe

Klapy przeciwpożarowe Klapy przeciwpożarowe

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).

Redakcja RI Klapy odcinające

Klapy odcinające Klapy odcinające

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.

Waldemar Joniec Przewody oddymiające

Przewody oddymiające Przewody oddymiające

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.

dr inż. Grzegorz Kubicki Wentylatory w systemach oddymiania

Wentylatory w systemach oddymiania Wentylatory w systemach oddymiania

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...

dr inż. Grzegorz Kubicki Systemy nawiewu pożarowego

Systemy nawiewu pożarowego Systemy nawiewu pożarowego

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...

dr inż. Grzegorz Kubicki Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Bezpieczeństwo pożarowe

Bezpieczeństwo pożarowe Bezpieczeństwo pożarowe

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1) Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.

Waldemar Joniec Izolacje przewodów oddymiających

Izolacje przewodów oddymiających Izolacje przewodów oddymiających

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.

Najnowsze produkty i technologie

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

HOMEKONCEPT Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź! Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.