Pobierz pełny numer miesięcznika Rynku Instalacyjnego 7-8/2017

WYDANIE BEZPŁATNE - ZAREJESTRUJ konto w portalu 

Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, czyli marzenia o cudzie

Przedmiotem artykułu jest krytyczna analiza realizacji KPOŚK. W Polsce wciąż nie powstał spójny system sprawozdawczy i statystyczny, dostarczający wiarygodnych danych mogących być podstawą do analizy rzeczywistych potrzeb w zakresie sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków.Dyrektywa nr 91/271/EWG [1] w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych oraz regulacje krajowe (art. 43 ust. 1 ustawy Prawo wodne [2]) wskazują na aglomerację o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) równej 2000 jako najmniejszą, dla której istnieje obowiązek wyposażenia w sieć kanalizacyjną dla ścieków komunalnych, a następnie budowy oczyszczalni ścieków, w terminie do 2015 roku. Wyposażenie aglomeracji mniejszych od 2000 RLM w sieci kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków uwarunkowane jest potrzebami ochrony jakości wód w ciekach stanowiących odbiorniki ścieków z tych aglomeracji.

Podstawa prawna

Dyrektywa nr 91/271/EWG [1] w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych oraz regulacje krajowe (art. 43 ust. 1 ustawy Prawo wodne [2]) wskazują na aglomerację o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) równej 2000 jako najmniejszą, dla której istnieje obowiązek wyposażenia w sieć kanalizacyjną dla ścieków komunalnych, a następnie budowy oczyszczalni ścieków, w terminie do 2015 roku. Wyposażenie aglomeracji mniejszych od 2000 RLM w sieci kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków uwarunkowane jest potrzebami ochrony jakości wód w ciekach stanowiących odbiorniki ścieków z tych aglomeracji.

W celu realizacji wyposażenia aglomeracji w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków komunalnych Ministerstwo Środowiska sporządziło, zgodnie z ustawą Prawo wodne, Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych, który został zatwierdzony przez Radę Ministrów 16 grudnia 2003 r.

Program ten powstał na podstawie uzyskanych od gmin „Informacji o stanie i zamierzeniach dotyczących realizacji przez gminę przedsięwzięć w zakresie wyposażenia terenów zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę, w zbiorcze sieci kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków komunalnych (wg stanu na koniec 2002 r.)”.

W art. 2 pkt 1 dyrektywy określa się, że „ścieki komunalne” oznaczają ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi i/lub wodami opadowymi; w pkt. 4 „aglomeracja” oznacza obszar, na którym zaludnienie i/lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych lub do końcowego punktu zrzutu; w pkt. 6 „1 RLM (równoważna liczba mieszkańców)” oznacza ładunek organiczny ulegający biodegradacji, wyrażony pięciodobowym biochemicznym zapotrzebowaniem tlenu (BZT5), w ilości 60 g tlenu na dzień.

Dlaczego zatem w naszym prawodawstwie definicja ścieków została rozbudowana do granicy absurdu. Dyrektywa ściekowa wraz z załącznikami stanowi metodykę kontroli oczyszczalni ścieków. Proszę to porównać z naszymi ustawami i rozporządzeniami. Zwracałem w poprzednich artykułach uwagę na okresy karencyjne dla Polski dotyczące wprowadzenia w życie tej dyrektywy oraz na „zapomnienie” o wodach opadowych, co skutkuje koniecznością wypełnienia zapisów dotyczących tych ostatnich do 1 stycznia 2010 r.

Druga kwestia to pojęcie „RLM”. Wszystkie wskaźniki w dyrektywie i innych aktach unijnych dotyczą właśnie RLM i odnoszą się do ładunku organicznego, a nie liczby mieszkańców, bo to on ma pierwszorzędne znaczenie. Skąd w Polsce wziął się wskaźnik koncentracji w MK/1 km sieci, na to też nikt nie jest w stanie odpowiedzieć. Ostatnią sprawą jest podstawa tworzenia KPOŚK, ta nieszczęsna „Informacja”.

Uczestniczyłem dość aktywnie w wyjaśnianiu różnym gminom konieczności sporządzenia tej informacji i stworzenia koncepcji kanalizacyjnych dla całych gmin. Często kontaktowałem się z Jackiem Kociem, odpowiedzialnym wówczas w Ministerstwie Środowiska za przygotowanie programu. Spotykaliśmy się wówczas często ze „wzruszeniem ramion” przedstawicieli gmin. Największym paradoksem w większości gmin było zlecenie sporządzenia tej informacji praktykantom, bo to oni mieli najmniej pracy, a że się na tym nie znali… Jeden z wójtów stwierdził: Mam do wykonania dziesiątki sprawozdań. Ktoś musi je przygotowywać.

Materiały informacyjne otrzymane od gmin poddano podobno analizie. Nasuwają się pytania: kto i z kim te materiały analizował, jeżeli w 2004 roku właściwie nikt nie wiedział, jak przygotować te informacje. O ile pamiętam, dokumenty miały być sporządzone do końca maja 2004 r. Dopiero w grudniu 2004 r. ukazało się rozporządzenie [3], jak wyznaczać aglomeracje. W maju 2005 r. ukazały się Wytyczne [4] i Metodyka [5], inne pomocnicze dokumenty. To, że te dwa ostatnie dokumenty, opracowane ostatecznie przez dwa biura sąsiadujące przez ścianę, nie przystają do siebie, nie są spójne z przywołanym rozporządzeniem i nijak się mają do Prawa wodnego i dyrektywy ściekowej, to już materiał na pokaźny odrębny artykuł.

Mimo oczywistych błędów opublikowano ten bubel, zawierający założenia zobrazowane w tabeli 1, nie wiadomo, w jaki sposób wyliczone. (Wszystkie tabele zamieszczone w tekście zostały sporządzone na podstawie roczników statystycznych „Ochrona Środowiska”)

Zakres problemu

Dlaczego tak negatywnie oceniam te pierwsze zestawienia? Otóż KPOŚK miał w założeniu spowodować zniwelowanie różnic cywilizacyjnych między Polską a resztą Europy w tym śmierdzącym interesie. Nadrzędnym celem była ochrona środowiska, którą wszyscy w gminach wyśmiewali. Należało najpierw wyartykułować potrzeby. Żeby było śmieszniej, chyba nikt wówczas nawet nie sięgnął po rocznik statystyczny „Ochrona Środowiska”.

W zasadzie nie trzeba wymyślać metodologii – jest znana. Jeżeli odniesiemy kanalizację do długości sieci wodociągowej, np. w stosunku „tylko” 70%, to sprawa jest prosta.

   15.05.2009

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

Obejrzyj film i poznaj metodę na energooszczędne ogrzewanie »

nagrzewnice

Film opowiada o ludzkiej pasji oraz ciężkiej pracy, prowadzącej do sukcesu, który nie byłby możliwy bez zapewnienia jednej z podstawowych ludzkich potrzeb (...) czytam więcej »


 



Dlaczego warto wybrać klimatyzatory kasetonowe » Klimatyzator zamiast oczyszczacza powietrza »
klimatyzator kasetonowy  klimatyzator
W klimatyzatorach kasetonowych został przygotowany wlot świeżego powietrza, aby wygodnie połączyć się z kanałem wentylacyjnym (...) czytam więcej » Kurtyny powietrzne to idealne rozwiązanie dla zachowania komfortowego klimatu w pomieszczeniach handlowych i (...) czytam więcej »

 


Zarabiaj na bezinwazyjnej renowacji rur kanalizacyjnych!

bezinwazyjna renowacja rur

Zadzwoń 733 11 88 00

i dowiedz się więcej »


 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
9/2018

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 9/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Badania laboratoryjne - nowy standard w branży?
  • - Gazowe promienniki podczerwieni
Zobacz szczegóły

Przeglądarka produktów: Oczyszczanie ścieków

DAB PUMPS POLAND Sp. z o.o. DAB PUMPS POLAND Sp. z o.o.
DAB oferuje innowacyjne rozwiązania technologiczne , zapewniające niezawodność, efektywność oraz optymalizację zużycia energii w...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl