RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Modelowanie systemów wentylacji tuneli drogowych

Tunele drogowe wymagają sprawnej wentylacji bytowej, która powinna przełączyć się w tryb wentylacji pożarowej, tak aby ułatwić ludziom ewakuację, a ekipom ratowniczym szybkie zlokalizowanie i dotarcie na miejsce rozwoju pożaru. Do testowania zaprojektowanych systemów wentylacji tuneli drogowych stosuje się metody numeryczne, pozwalające m.in. na dokładnie odwzorowanie zjawisk towarzyszących przepływowi powietrza i dymu w tunelu drogowym.

W artykule:

• Specyfika wymogów wentylacji tuneli drogowych
• Projektowanie wentylacji w tunelu drogowym
• Wentylacja pożarowa w tunelu drogowym
• Modelowanie przepływów powietrza w tunelu drogowym
   - Fire Dynamics Simulator (FDS)
   - Ansys Fluen

Tunele drogowe stają się nieodłącznym elementem krajowej sieci dróg. W centrach miast ich rola polega na przynajmniej częściowym odciążeniu sieci dróg na powierzchni, umożliwieniu tranzytu przez miasto i ułatwieniu zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Jako przykład można wskazać tunele Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach i w Gliwicach. Zbudowano też tunele, których zadaniem jest poprawa przeprawy przez rzekę, jak na przykład tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Drugą grupę stanowią tunele pozamiejskie, budowane najczęściej w celu szybkiego pokonania naturalnych przeszkód. Przykładem może być tunel w Lalikach czy tunele na trasie budowanej aktualnie drogi nr 7, popularnie zwanej „zakopianką”.

Budowa tunelu to ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne. W pierwszym etapie prace terenowe koncentrują się na wyżłobieniu kanału oraz odpowiednim zbudowaniu ścian i stropu. Kolejny etap stanowi wyposażenie tunelu we wszystkie systemy, dzięki którym jego użytkowanie będzie wygodne i bezpieczne.

Poza oznakowaniem i oświetleniem na pierwszy plan wysuwa się system wentylacji. Jego rola wiąże się z zapewnieniem właściwych warunków bytowych. Oznacza to, że przejrzystość powietrza w tunelu jest odpowiednia i nie stanowi zagrożenia dla ruchu pojazdów. Równocześnie jakość powietrza umożliwia pozostawienie otwartych okien czy wlotów powietrza w samochodzie w czasie przejazdu przez tunel lub dłuższy pobyt ludzi podczas pracy ekip remontowych wewnątrz tunelu.

Istniejący w tunelu system wentylacji bytowej powinien też przełączyć się w tryb wentylacji pożarowej w momencie wybuchu pożaru. Szczegóły działania wentylacji pożarowej zależą od rodzaju systemu, jaki został zastosowany. Zasadniczo polega ono na odprowadzeniu gorących dymów spod stropu tunelu jak najkrótszą drogą przez otwory wywiewne na zewnątrz lub do najbliższego portalu. Działanie wentylacji pożarowej powinno ułatwić ludziom ewakuację z tunelu, a ekipom ratowniczym szybkie zlokalizowanie i dotarcie na miejsce rozwoju pożaru.

Projektowanie wentylacji w tunelu drogowym

Zgodnie z polskimi przepisami efektywność działania wentylacji bytowej powinna zostać określona na podstawie stężenia tlenku węgla i tlenku azotu w powietrzu tunelu [1]. Dodatkowo przepisy podają dopuszczalne stężenie masowe sadzy w powietrzu tunelu. Rozporządzenie [1] zakłada, że wentylacja w tunelu drogowym będzie wykonana jako naturalna lub mechaniczna. Z kolei wentylacja mechaniczna może być zrealizowana jako wzdłużna, poprzeczna lub mieszana [2, 3].

Wybór właściwego systemu uzależniony jest przede wszystkim od długości tunelu, a także od natężenia ruchu pojazdów. Przepisy dopuszczają projektowanie wentylacji naturalnej w tunelach z ruchem jednokierunkowym, bez zatorów, o długości 600 m, gdy droga poza tunelem przebiega w poziomym terenie, lub 400 m, gdy droga poza tunelem przebiega w wykopie. Gdy natężenie ruchu w ciągu drogi jest duże i pojawiają się zatory, dopuszczalna długość tunelu z wentylacją naturalną wynosi 200 m.

    • Działanie wentylacji naturalnej opiera się na różnicy ciśnień między głowicami tunelu oraz na ruchu pojazdów.
    • Wentylacja mechaniczna wzdłużna polega na pracy wentylatorów osiowych lub zastosowaniu szybów wentylacyjnych (rys. 1). Dopuszcza się stosowanie takich rozwiązań dla tuneli o długości do 1000 m. Pod stropem tunelu wentylatory muszą zostać umieszczone w odległościach nie mniejszych niż 60 m i nie większych niż 120 m. Dodatkowo powinny być pogrupowane w celu zapewnienia równomiernego przepływu oraz niezawodności działania.
Rys. 1. Różne rozwiązania wentylacji wzdłużnej [4]
Rys. 1. Różne rozwiązania wentylacji wzdłużnej [4]
    • Wentylacja mechaniczna poprzeczna polega na doprowadzeniu powietrza do dolnej części tunelu, na wysokości kół, oraz odprowadzeniu powietrza spod sklepienia tunelu (rys. 2). Można ewentualnie zrezygnować z kanałów odprowadzających zużyte powietrze i usuwać je przez głowice tunelu. Prędkość przepływu powietrza w tunelu z wentylacją mechaniczną nie powinna być większa niż 10 m/s.
Rys. 2. Rozwiązania wentylacji mechanicznej poprzecznej i mieszanej [4]
Rys. 2. Rozwiązania wentylacji mechanicznej poprzecznej i mieszanej [4]

Przedstawione rozwiązania wentylacji bytowej i pożarowej w tunelach drogowych muszą z odpowiednią wydajnością usuwać dym w razie wybuchu pożaru. Powoduje to, że wszystkie wentylatory działające w tunelu, niezależnie od systemu, w którym pracują, muszą być odporne na wysoką temperaturę [1].

Czytaj też: Oddymianie garaży zamkniętych – wymagania przepisów a efektywność rozwiązań technicznych >>>

Na rys. 3a i rys. 3b pokazano zdjęcia z tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Na zdjęciu 3a po prawej stronie tunelu nad chodnikiem widać podłużne nawiewniki wentylacji poprzecznej. Na zdjęciu 3b widoczny jest wentylator osiowy wentylacji wzdłużnej umieszczony pod sklepieniem tunelu.

Rys. 3a. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku - po prawej jego stronie nad chodnikiem widać podłużne nawiewniki wentylacji poprzecznej; fot. archiwum autorów (M. Król, A. Król)
Rys. 3a. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku - po prawej jego stronie nad chodnikiem widać podłużne nawiewniki wentylacji poprzecznej; fot. archiwum autorów (M. Król, A. Król)
Rys. 3b. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku - pokazany jest wentylator osiowy wentylacji wzdłużnej umieszczony pod sklepieniem tunelu; fot. archiwum autorów (M. Król, A. Król)

Wentylacja pożarowa w tunelu drogowym

W momencie wybuchu pożaru w tunelu drogowym wentylacja pożarowa ma za zadanie utrzymać warunki umożliwiające ludziom ewakuację, a następnie ułatwić służbom ratowniczym dotarcie w pobliże źródła pożaru. Określenie wydajności, z jaką pracować będą wentylatory w trybie pożarowym, ma duże znaczenie dla realizacji powyższych zadań. Prędkość przepływu powietrza nie powinna być zbyt mała, aby dym nie popłynął w przeciwną stronę niż przepływ generowany przez wentylatory. Równocześnie prędkość nie powinna być zbyt duża, aby nie zaburzyć naturalnej stratyfikacji dymu i powietrza, a w niesprzyjających warunkach nie przenieść pożaru na kolejne samochody stojące w tunelu.

Zjawisko przepływu dymu w kierunku przeciwnym niż kierunek pracy wentylatorów osiowych nosi nazwę backlayering i jest bardzo niekorzystne dla warunków panujących w tunelu w czasie rozwoju pożaru. Powoduje zadymienie całego tunelu i świadczy o tym, że system wentylacji pożarowej nie spełnia swojej funkcji. Graniczna minimalna prędkość dla danego tunelu, przy której nie pojawia się backlayering, nosi nazwę prędkości krytycznej. Definiuje się ją jako minimalną prędkość, przy której nie nastąpi przepływ dymu w kierunku przeciwnym do kierunku pracy wentylatorów (rys. 4).

Rys. 4. Przepływ dymu przy różnych wartościach prędkości krytycznej Vc oraz prędkości strugi generowanej przez wentylator V [5]
Rys. 4. Przepływ dymu przy różnych wartościach prędkości krytycznej Vc oraz prędkości strugi generowanej przez wentylator V [5]

Prędkość krytyczna może być wyznaczona na podstawie równań [6]:

gdzie:

Vc – prędkość krytyczna, m/s;K1 – 0,606;Kg– współczynnik nachylenia tunelu;g – przyspieszenie ziemskie, m/s2;H – wysokość tunelu, m;Q – moc pożaru, kW;ρ – gęstość powietrza, kg/m3;Cp – ciepło właściwe powietrza, kJ/kgK;A – powierzchnia przekroju poprzecznego tunelu, m2;Tf– średnia temperatur gazów pożarowych, K;T – temperatura powietrza, K.

Przedstawione powyżej równania muszą być rozwiązane iteracyjnie. Gdy obliczenia dotyczą tunelu nachylonego, dodatkowo należy wyznaczyć wartość Kg. Współczynnik nachylenia tunelu można odczytać z wykresu w normie NFPA [4] lub obliczyć z równania [7]:

Gdy nachylenie tunelu przekracza 1%, należy ten fakt uwzględnić w obliczeniach wartości prędkości krytycznej oraz przy projektowaniu wentylacji dla tego tunelu. Nachylenie będzie powodowało powstanie ciągu kominowego w tunelu: wystarczy, że wystąpi różnica temperatur pomiędzy powietrzem zewnętrznym a ścianami tunelu. Może to być spowodowane np. nasłonecznieniem jednej z głowic tunelu – powstanie wtedy naturalny przepływ powietrza w kierunku głowicy położonej wyżej. Podobny efekt wystąpi w momencie wybuchu pożaru – gorące gazy pożarowe będą się przemieszczać w kierunku wyżej położonego portalu tunelu.

Naturalne zjawiska pojawiające się w tunelu nachylonym generują dodatkowe przepływy powietrza, które powinny zostać uwzględnione w czasie projektowania wentylacji w tunelu drogowym. Wpływ nachylenia tunelu na efektywność działania systemów wentylacji jest na tyle duży, że w przepisach europejskich pojawia się dotyczące go ograniczenie. Zgodnie z [8] ze względu na wpływ ciągu naturalnego na działanie wentylacji w tunelu drogowym jego maksymalne dopuszczalne nachylenie wynosi 5%.

Modelowanie przepływów powietrza w tunelu drogowym

Współcześnie bardzo często korzysta się na różnych etapach procesu projektowego z programów realizujących numeryczną mechanikę płynów. Analizy numeryczne służą do sprawdzenia zaproponowanych rozwiązań projektowych czy kontroli rozwiązań niestandardowych. Do analiz numerycznych przepływów powietrza w tunelach drogowych wykorzystuje się najczęściej dwa programy

    • Fire Dynamics Simulator (FDS)
    • oraz Ansys Fluent [9, 10].

Fire Dynamics Simulator (FDS)

FDS przeznaczony jest do analiz rozprzestrzeniania się dymu i ciepła w obiektach, w których rozwija się pożar. Program jest bardzo chętnie wykorzystywany przez inżynierów. Wynika to z jednej strony z jego łatwej obsługi, a z drugiej z niewysokiej ceny. Program dopuszcza podział analizowanej przestrzeni tylko siatką z komórkami prostopadłościennymi. Stanowi to duże utrudnienie, jeśli rozważana przestrzeń ma nieortogonalną geometrię.

W przypadku modelowania przepływów w tunelu można zbudować sklepienie w formie „schodków” (dobierając ich wysokość) lub zrezygnować z łuku na rzecz tunelu o przekroju prostokątnym (rys. 5 i rys. 6). Pierwsze rozwiązanie spowoduje duże niedokładności związane ze znaczną szorstkością „schodków”, drugie będzie znacząco odbiegać od rzeczywistej geometrii tunelu. Oba rozwiązania wprowadzają do modelu tunelu znaczne zniekształcenia, które z pewnością nie pozostaną bez wpływu na wyniki obliczeń.

Rys. 5. Przykład tunelu, którego sklepienie modelowano jako „schodki”; rys. archiwum autorów (M. Król, A. Król)
Rys. 6. Przykład modelu tunelu o przekroju prostokątnym; rys. archiwum autorów (M. Król, A. Król)

Modelowanie elementów systemu wentylacji poprzecznej w tunelu drogowym, takich jak nawiewniki, nie stanowi problemu – wystarczy wprowadzić płaskie obiekty o odpowiednim polu powierzchni, dla których zadaje się właściwą prędkość wylotową. W przypadku modelowania działania systemów wentylacji wzdłużnej lub półpoprzecznej pojawia się kwestia właściwego zbudowania modelu wentylatora osiowego. W ostatniej wersji programu FDS modelowanie wentylatora osiowego polega na budowie obiektu złożonego z komponentów HVAC – wlotu i wylotu połączonych przewodem o zadanych parametrach przepływu. Działanie wentylatora określone jest przez podanie strumienia objętości, opcjonalnie można określić moment włączenia oraz czas osiągnięcia pełnej wydajności. Schemat takiego modelu wentylatora pokazano na rys. 7.

Rys. 7. Struktura modelu wentylatora w programie FDS; rys. archiwum autorów (M. Król, A. Król)
Rys. 7. Struktura modelu wentylatora w programie FDS; rys. archiwum autorów (M. Król, A. Król)

Obliczając liczbę Reynoldsa, nawet dla małej prędkości przepływu powietrza (około 1 m/s) otrzymujemy dla typowego tunelu drogowego wartości rzędu 106.

gdzie:

u – prędkość przepływu, L – wymiar charakterystyczny przepływu (średnica hydrauliczna), μ – lepkość dynamiczna (powietrza).

Przepływy powietrza w tunelu, zarówno naturalne, jak i wymuszone, są więc w pełni turbulentne. Wybranie odpowiedniego modelu turbulencji wymaga zawsze od wykonującego obliczenia wnikliwej analizy.

Należy dobrze rozumieć wszystkie procesy towarzyszące przepływom turbulentnym w badanej przestrzeni, często konieczne wydaje się przeprowadzenie symulacji wstępnych pozwalających wybrać właściwy model turbulencji.

W przypadku analiz numerycznych wykonywanych z wykorzystaniem programu FDS wyboru nie ma – program narzuca model turbulencji Large Eddy Simulation (LES). W modelu tym struktura dużych wirów jest określana bezpośrednio. Małe wiry, których rozmiar jest mniejszy od rozmiaru pojedynczej komórki siatki, są modelowane analitycznie. Energia kinetyczna zawarta w małych wirach nie powinna przekraczać 20% całkowitej energii kinetycznej, reguła ta pośrednio określa wymaganą gęstość siatki numerycznej. Wadą podejścia LES jest gorsze modelowanie przepływów przyściennych, co w przypadku omawianych zastosowań nie ma krytycznego znaczenia.

Pomimo wskazanych znacznych uproszczeń, które pojawiają się w modelach numerycznych tuneli zbudowanych w programie FDS, jest on bardzo dobrym narzędziem inżynierskim. Łatwość obsługi i określony „pożarowy” profil programu powodują, że jest to doskonałe narzędzie do modelowania przepływu dymu i ciepła. Oczywiście wymaga od użytkownika znajomości podstaw mechaniki płynów, inżynierii pożarowej oraz zasad modelowania numerycznego.

Ansys Fluen

Drugim programem wykorzystywanym w analizach numerycznych przepływów powietrza i dymu w tunelach jest Ansys Fluent. Ma dużo szersze zastosowanie niż tylko inżynieria pożarowa. Daje możliwość zbudowania dowolnej geometrii i zastosowania siatek niestrukturalnych (rys. 8). Wiąże się z tym możliwość zagęszczenia siatki w obszarze przyściennym czy otoczeniu urządzeń.

Rys. 8. Model tunelu pod Martwą Wisłą [11]
Rys. 8. Model tunelu pod Martwą Wisłą [11]

Podobnie jak w programie FDS, modelowanie nawiewników sprowadza się do utworzenia płaskich obiektów z zadaną prędkością wylotową. Wentylator osiowy, który jest podstawowym elementem wentylacji wzdłużnej, można modelować w programie Ansys Fluent na kilka sposobów. Możliwe jest zbudowanie modelu wentylatora uwzględniającego wszystkie szczegóły konstrukcyjne, łącznie z kształtem łopatek wirnika. Taka dokładność przy modelowaniu przepływów w tunelu drogowym nie jest potrzebna. Program daje możliwość zastosowania modeli uproszczonych (rys. 9), takich jak:

    • zastosowanie pary powierzchni „wlot”, „wylot” z zadaną prędkością wylotową strugi powietrza (IO),
    • zastosowanie objętości z przypisanym źródłem pędu (A)
    • czy zastosowanie nieskończenie cienkiej powierzchni (B) lub realnej objętości symulującej (C) wirnik wentylatora [12].

Modele B i C można określić przez podanie spiętrzenia (ÄP) lub pełnej charakterystyki wentylatora (CW), pozwalają też opcjonalnie na odtworzenie profili prędkości promieniowej i stycznej.

Rys. 9. Opcje modelowania wentylatorów w programie Ansys Fluent [12]
Rys. 9. Opcje modelowania wentylatorów w programie Ansys Fluent [12]

Duże możliwości programu Ansys Fluent objawiają się również w momencie wyboru modelu turbulencji. Dostępne są wszystkie modele turbulencji, w tym modele z rodziny RANS (Reynolds Averaged Navier-Stokes). W podejściu tym, zamiast poszukiwać wartości chwilowych parametrów charakteryzujących przepływ, wyznacza się wartości tych wielkości uśrednione w czasie. Z praktycznego punktu widzenia jest to zupełnie wystarczające.

Opracowano wiele modeli różniących się szczegółowymi założeniami, miedzy innymi: k-ε standard, k-ε realizable, k-ω standard, k-ω SST, RSM. Niezbędna jest znajomość cech charakterystycznych oraz ograniczeń poszczególnych modeli turbulencji, aby możliwy był wybór właściwego modelu.

Wśród modeli z rodziny RANS najdokładniejsze wyniki daje RSM, ale jest bardzo złożony obliczeniowo i niewykluczone są problemy ze zbieżnością rozwiązania.

W przypadku modelowania przepływów turbulentnych w tunelach kompromisem pomiędzy dokładnością wyników a szybkością obliczeń jest wybór modelu k-ω SST. Program Ansys Fluent umożliwia ponadto dokładny dobór szorstkości ścian tunelu, co w pewnym stopniu modeluje opór stawiany przepływowi przez elementy infrastruktury tunelu (lampy, wentylatory, czujniki, kable i znaki drogowe).

Jak zaznaczono powyżej, w programie ­Ansys Fluent można dokładnie odwzorować zjawiska towarzyszące przepływowi powietrza i dymu w tunelu drogowym. Program daje możliwość zbudowania dowolnej geometrii, wyboru właściwego modelu turbulencji oraz uwzględnienia wszystkich zjawisk, które mogą pojawić się w procesie przepływu powietrza przez tunel. Możliwości programu związane są również z opcją tworzenia własnych rozszerzeń (UDF – User Defined Function), dzięki którym można na przykład wprowadzić do modelu pożądaną zmienność parametrów.

Podsumowanie

Tunele drogowe stają się nieodłącznym elementem sieci komunikacyjnych. Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie ich użytkowania i wykonywania prac remontowych jest bardzo ważne. Wszystkie systemy zaprojektowane i pracujące w tunelach przechodzą prawdziwy egzamin w momencie wybuchu pożaru, kiedy powinny zapewnić bezpieczną ewakuację użytkownikom i ułatwić prace ekipom ratowniczym.

Testy z prawdziwym, ale kontrolowanym pożarem są praktycznie niewykonalne ze względów organizacyjnych i ekonomicznych, a przede wszystkim mogą spowodować trwałe uszkodzenie infrastruktury tunelu. Próby z gorącym dymem, które odpowiadają pożarom o bardzo małej mocy (około 2 MW), nie odtwarzają w pełni warunków w tunelu drogowym w czasie rzeczywistego pożaru.

Powszechne staje się więc wykorzystanie metod numerycznych do testowania zaprojektowanych systemów wentylacji tuneli drogowych. Stosując przedstawione powyżej programy, mamy możliwość sprawdzenia, jakie warunki będą panować w tunelu drogowym w czasie rozwoju pożaru. Można analizować przypadki różniące się mocą pożaru, jego lokalizacją i trybami pracy systemu wentylacji pożarowej. Nieocenione są tu dane pomiarowe z prób z gorącym dymem, gdyż mogą posłużyć do walidacji przygotowanego modelu numerycznego.

Literatura

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (DzU nr 63, poz. 735/2002, z późn. zm.).
  2. Mizieliński B., Kubicki G., Wentylacja pożarowa. Oddymianie, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2012.
  3. Nawrat S., Napieraj S., Wentylacja i bezpieczeństwo w tunelach komunikacyjnych, Wydawnictwo AGH, Kraków 2005.NFPA 502
  4. Standard for Road Tunnels, Bridges, and Other Limited Access Highways, 2011 Edition.
  5. Król A., Król M., Impact of the factors determining the natural stack effect on the safety conditions in a road tunnel, Recent advances in traffic engineering for transport networks and systems, „Lecture Notes in Networks and Systems” 21, 2367–3370, p. 85–95, 2018.
  6. Klote J.H., Milke J.A., Turnbull P.G., Kashef A., & Ferreira M.J., Handbook of smoke control engineering, Atlanta, GA: ASHRAE, 2012.
  7. Musto M., Rotondo G., Numerical comparison of performance between traditional and alternative jet fans in tiled tunnel in emergency ventilation, „Tunnelling and Underground Space Technology” 42, p. 52–58, 2014.
  8. Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on minimum safety requirements for tunnels in the trans-European road network (7.06.2004).
  9. Ansys Inc, Ansys Fluent Tutorial Guide, 2013.McGrattan K., Fire Dynamics Simulator Users Guide, NIST Publ. 1019, 2010.
  10. Król A., Król M., Transient analyses and energy balance of air flow in road tunnels, „Energies” Vol. 11, Is. 7, Art. No. 1759, p. 1–15, 2018.
  11. Król A., Król M., Study on numerical modeling of jet fans, „Tunnelling and Underground Space Technology” 73, p. 222–235, 2018.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • Patryk Tokarek Patryk Tokarek, 05.02.2020r., 09:18:28 Bardzo interesujący artykuł. Uważam, że można by jeszcze dodać ciekawe rozwiązanie wentylacji tuneli jakim jest zastosowanie sufitu podwieszanego. W takim przypadku wentylatory są umieszczone między sufitem a sklepiskiem tunelu. Jednak przestrzeń nad sufitem tworzy kanał wentylacyjny, który przy odpowiedniej pracy przepustnic i wentylatorów zaciąga dym z tunelu. Oczywiście cały sufit jak i jego elementy konstrukcyjne muszą być chronione przeciwpożarowo. Można to zrobić wykorzystując płyty przeciwpożarowe, których klasa ogniochronności wynosi minimum 180 minut lub nawet 240 minut. Dodatkowym atutem takiego sufitu jest zwiększona ochrona konstrukcji tunelu przed negatywnymi skutkami pożaru i wysokich temperatur oddziałujących na tę konstrukcję.

Powiązane

mgr inż. Demis Pandelidis Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego – założenia

Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego – założenia Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego – założenia

W dobie kryzysu gospodarczego i wzrastających cen surowców duży nacisk kładzie się na obniżanie energochłonności systemów HVAC. Jednymi z najmniej korzystnych ekonomicznie urządzeń są konwencjonalne układy...

W dobie kryzysu gospodarczego i wzrastających cen surowców duży nacisk kładzie się na obniżanie energochłonności systemów HVAC. Jednymi z najmniej korzystnych ekonomicznie urządzeń są konwencjonalne układy chłodnicze w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, dlatego coraz częściej stosuje się rozwiązania wykorzystujące energię odnawialną. Pozwala to zredukować koszty eksploatacyjne tego typu systemów. Jedną z możliwości, atrakcyjną zarówno inwestycyjnie, jak i eksploatacyjnie, jest wykorzystanie...

dr inż. Mariusz Adamski, mgr inż. Justyna Siergiejuk Pomiary stężenia CO2 w pomieszczeniu mieszkalnym w zabudowie jednorodzinnej

Pomiary stężenia CO2 w pomieszczeniu mieszkalnym w zabudowie jednorodzinnej Pomiary stężenia CO2 w pomieszczeniu mieszkalnym w zabudowie jednorodzinnej

Dwutlenek węgla uważany jest za gaz nietoksyczny. Jednak zbyt duże jego stężenie w pomieszczeniach może powodować dyskomfort i złe samopoczucie ich użytkowników. Ponieważ znaczną część swojego życia spędzamy...

Dwutlenek węgla uważany jest za gaz nietoksyczny. Jednak zbyt duże jego stężenie w pomieszczeniach może powodować dyskomfort i złe samopoczucie ich użytkowników. Ponieważ znaczną część swojego życia spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych (ok. 80–90% czasu [1]), tak ważne jest, by zapewnić w nich odpowiednią jakość powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego stężenia CO2.

dr inż. Michał Piasecki Środowiskowe, socjalne i ekonomiczne aspekty zintegrowanego projektowania budynków

Środowiskowe, socjalne i ekonomiczne aspekty zintegrowanego projektowania budynków Środowiskowe, socjalne i ekonomiczne aspekty zintegrowanego projektowania budynków

Sektor budownictwa ma jeden z największych udziałów w emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Opracowane zostały zatem wymagania, które dotyczą procesu projektowania obiektu, uwzględniając przy tym cały cykl...

Sektor budownictwa ma jeden z największych udziałów w emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Opracowane zostały zatem wymagania, które dotyczą procesu projektowania obiektu, uwzględniając przy tym cały cykl jego funkcjonowania.

mgr inż. Katarzyna Knap-Miśniakiewicz Projektowanie BIM – przegląd oprogramowania

Projektowanie BIM – przegląd oprogramowania Projektowanie BIM – przegląd oprogramowania

Coraz szersze możliwości wykorzystania technologii 3D w projektowaniu instalacji sanitarnych pozwalają porównać programy dostępne obecnie na polskim i zagranicznych rynkach.

Coraz szersze możliwości wykorzystania technologii 3D w projektowaniu instalacji sanitarnych pozwalają porównać programy dostępne obecnie na polskim i zagranicznych rynkach.

mgr inż. Zuzanna Babicz, mgr inż. Ewa Żołnierska, dr inż. Jerzy Sowa Badania mikroklimatu sal do intensywnych ćwiczeń rekreacyjnych

Badania mikroklimatu sal do intensywnych ćwiczeń rekreacyjnych Badania mikroklimatu sal do intensywnych ćwiczeń rekreacyjnych

Brakuje przepisów i wytycznych dotyczących komfortu cieplnego oraz jakości powietrza w pomieszczeniach sportowo-rekreacyjnych. Badania wskazują, że aby zapewnić w tych pomieszczeniach ciągły komfort, należy...

Brakuje przepisów i wytycznych dotyczących komfortu cieplnego oraz jakości powietrza w pomieszczeniach sportowo-rekreacyjnych. Badania wskazują, że aby zapewnić w tych pomieszczeniach ciągły komfort, należy zaprojektować system wentylacji i klimatyzacji, który podoła dużej dynamice zmian środowiska wewnętrznego i uwzględni zyski ciepła i wilgoci oraz emisję biozanieczyszczeń generowanych przez użytkowników.

dr inż. Andrzej Górka, dr inż. Radosław Górzeński Bezpośrednie chłodzenie wyparne budynków

Bezpośrednie chłodzenie wyparne budynków Bezpośrednie chłodzenie wyparne budynków

W artykule opisano wyniki dwumiesięcznych pomiarów parametrów pracy urządzenia do bezpośredniego chłodzenia wyparnego (adiabatycznego, ewaporacyjnego) budynku. Na podstawie tych wyników wykonano obliczenia...

W artykule opisano wyniki dwumiesięcznych pomiarów parametrów pracy urządzenia do bezpośredniego chłodzenia wyparnego (adiabatycznego, ewaporacyjnego) budynku. Na podstawie tych wyników wykonano obliczenia dla typowych letnich parametrów klimatycznych w kilku miastach Polski.

mgr inż. Nikola Szeszycka, dr inż. Maria Kostka Klimatyzacja pokoi hotelowych – czy system VAV się opłaca?

Klimatyzacja pokoi hotelowych – czy system VAV się opłaca? Klimatyzacja pokoi hotelowych – czy system VAV się opłaca?

Zastosowanie systemu ze zmiennym strumieniem powietrza wentylującego generuje większe nakłady inwestycyjne, m.in. związane z automatyczną regulacją. Jednak w obiektach hotelowych, w których większość pokoi...

Zastosowanie systemu ze zmiennym strumieniem powietrza wentylującego generuje większe nakłady inwestycyjne, m.in. związane z automatyczną regulacją. Jednak w obiektach hotelowych, w których większość pokoi nie jest wynajmowana, umożliwi on redukcję kosztów eksploatacji i krótki okres zwrotu dodatkowych wydatków inwestycyjnych w porównaniu do instalacji ze stałym strumieniem powietrza.

mgr inż. Piotr Miecznikowski Zintegrowany proces planowania, projektowania i realizacji inwestycji z wykorzystaniem BIM

Zintegrowany proces planowania, projektowania i realizacji inwestycji z wykorzystaniem BIM Zintegrowany proces planowania, projektowania i realizacji inwestycji z wykorzystaniem BIM

Jak przekonać inwestora i wykonawcę, że warto stosować technologię BIM?Realizacja większości inwestycji budowlanych przekracza planowany budżet lub harmonogram, a często obydwa te plany. Spory trafiają...

Jak przekonać inwestora i wykonawcę, że warto stosować technologię BIM?Realizacja większości inwestycji budowlanych przekracza planowany budżet lub harmonogram, a często obydwa te plany. Spory trafiają przed sądy, a informacje o wysokich roszczeniach stron codziennie zapełniają nagłówki prasowe. Głównym źródłem tych problemów jest oddzielanie etapu projektowania od etapu realizacji inwestycji oraz sztywny podział ról, którego wynikiem jest brak rzeczywistej współpracy.

mgr inż. Nikola Szeszycka, dr inż. Maria Kostka Energia gruntu w klimatyzacji obiektów hotelowych

Energia gruntu w klimatyzacji obiektów hotelowych Energia gruntu w klimatyzacji obiektów hotelowych

Dzięki zastosowaniu odpowiedniego układu ze zmiennym strumieniem powietrza oraz z gruntowym wymiennikiem ciepła można znacząco zredukować koszty pracy instalacji klimatyzacji w obiektach hotelowych o wysokich...

Dzięki zastosowaniu odpowiedniego układu ze zmiennym strumieniem powietrza oraz z gruntowym wymiennikiem ciepła można znacząco zredukować koszty pracy instalacji klimatyzacji w obiektach hotelowych o wysokich wymaganiach dotyczących parametrów powietrza wewnętrznego. Przed wyborem rozwiązania warto przeanalizować różne warianty instalacji i ich wpływ na koszty eksploatacyjne.

dr inż. Michał Piasecki Zrównoważone budownictwo - proces projektowania zintegrowanego

Zrównoważone budownictwo - proces projektowania zintegrowanego Zrównoważone budownictwo - proces projektowania zintegrowanego

Projektowanie zintegrowane to metoda, która zakłada, że ​​projekt budynku jako całość wymaga zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron – członków zespołu projektowego i przyszłych użytkowników. Założenia...

Projektowanie zintegrowane to metoda, która zakłada, że ​​projekt budynku jako całość wymaga zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron – członków zespołu projektowego i przyszłych użytkowników. Założenia dotyczące właściwości technicznych i środowiskowych budynku uwzględniane są już w pierwszych etapach procesu projektowania, dzięki czemu łatwiej i efektywniej mogą zostać wprowadzone do dokumentacji.

dr inż. Kazimierz Wojtas Wybrane aspekty zapotrzebowania na energię do chłodzenia budynków według nowych przepisów

Wybrane aspekty zapotrzebowania na energię do chłodzenia budynków według nowych przepisów Wybrane aspekty zapotrzebowania na energię do chłodzenia budynków według nowych przepisów

Ocena energetyczna budynku jest obecnie jednym z głównych narzędzi służących do zwiększania świadomości energetycznej społeczeństwa oraz wywierania nacisku zarówno na inwestorów, jak i użytkowników budynków,...

Ocena energetyczna budynku jest obecnie jednym z głównych narzędzi służących do zwiększania świadomości energetycznej społeczeństwa oraz wywierania nacisku zarówno na inwestorów, jak i użytkowników budynków, tak aby w przyszłości powszechnie powstawały budynki energooszczędne i okołozeroenergetyczne. W przypadku obiektów klimatyzowanych jednym z ważnych elementów oceny energetycznej jest wyliczenie rocznego (sezonowego) zapotrzebowania na energię do chłodzenia.

mgr inż. Demis Pandelidis, prof. dr hab. inż. Sergey Anisimov Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego: wyniki symulacji numerycznej

Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego: wyniki symulacji numerycznej Analiza konstrukcji wymienników wyparnych na przykładzie wymiennika krzyżowego: wyniki symulacji numerycznej

Z racji rosnącego zainteresowania techniką pośredniego chłodzenia wyparnego niezbędna stała się analiza poszczególnych elementów konstrukcji wyparnych wymienników ciepła w celu osiągnięcia maksymalnej...

Z racji rosnącego zainteresowania techniką pośredniego chłodzenia wyparnego niezbędna stała się analiza poszczególnych elementów konstrukcji wyparnych wymienników ciepła w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności chłodniczej.

Piotr Tarnawski Analiza CFD sprawności systemów rozdziału powietrza dla biura

Analiza CFD sprawności systemów rozdziału powietrza dla biura Analiza CFD sprawności systemów rozdziału powietrza dla biura

W artykule przedstawiono wyniki analizy CFD (Computational Fluid Dynamics) jakości i sprawności wymiany powietrza dla pomieszczenia biurowego użytkowanego przez 12 osób. Analizowano system wyporowy, mieszający...

W artykule przedstawiono wyniki analizy CFD (Computational Fluid Dynamics) jakości i sprawności wymiany powietrza dla pomieszczenia biurowego użytkowanego przez 12 osób. Analizowano system wyporowy, mieszający i strefowy (strumieniowy).

Jerzy Kosieradzki Klimatyzacja nowoczesnych szpitali

Klimatyzacja nowoczesnych szpitali Klimatyzacja nowoczesnych szpitali

Wraz ze zmianami w służbie zdrowia rośnie zainteresowanie budową nowoczesnych szpitali. Oferują one nie tylko nowoczesny sprzęt i urządzenia medyczne, ale także bezpieczeństwo i komfort pracownikom oraz...

Wraz ze zmianami w służbie zdrowia rośnie zainteresowanie budową nowoczesnych szpitali. Oferują one nie tylko nowoczesny sprzęt i urządzenia medyczne, ale także bezpieczeństwo i komfort pracownikom oraz pacjentom – na salach operacyjnych i w każdym innym pomieszczeniu.

dr inż. Szymon Firląg, mgr inż. Artur Miszczuk Szczelność powietrzna budynków energooszczędnych a instalacje

Szczelność powietrzna budynków energooszczędnych a instalacje Szczelność powietrzna budynków energooszczędnych a instalacje

Osiągnięcie standardu budynku energooszczędnego jest często niemożliwe z uwagi na małą szczelność powietrzną obudowy obiektu. Zastosowanie mechanicznej wentylacji nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła...

Osiągnięcie standardu budynku energooszczędnego jest często niemożliwe z uwagi na małą szczelność powietrzną obudowy obiektu. Zastosowanie mechanicznej wentylacji nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła w znacznym stopniu ogranicza straty ciepła na podgrzanie powietrza wentylacyjnego. Dużo większego znaczenia nabierają wtedy straty ciepła spowodowane przez infiltrację.

dr inż. Dorota Brzezińska LPG w garażach podziemnych

LPG w garażach podziemnych LPG w garażach podziemnych

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone...

W Polsce blisko 10% samochodów napędzanych jest gazem LPG, czyli około 2 mln pojazdów. Obowiązujące przepisy [1] wymagają, by garaże podziemne, do których dopuszcza się wjazd samochodów z LPG, wyposażone były w system detekcji tego gazu i samoczynnie uruchamianą wentylację.

dr inż. Michał Szymański, dr inż. Radosław Górzeński, dr inż. Kamil Szkarłat Instalacje HVAC laboratoriów chemicznych - projektowanie

Instalacje HVAC laboratoriów chemicznych - projektowanie Instalacje HVAC laboratoriów chemicznych - projektowanie

Głównym celem stosowania wentylacji w pomieszczeniach laboratoriów chemicznych jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza. W pierwszej kolejności należy...

Głównym celem stosowania wentylacji w pomieszczeniach laboratoriów chemicznych jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza. W pierwszej kolejności należy się skupić na przeznaczeniu i sposobie użytkowania laboratorium oraz możliwościach hermetyzacji procesów.

mgr inż. Jacek Janota-Bzowski Klasyczne projektowanie a modelowanie budynku. Rozpoczęcie prac projektowych

Klasyczne projektowanie a modelowanie budynku. Rozpoczęcie prac projektowych Klasyczne projektowanie a modelowanie budynku. Rozpoczęcie prac projektowych

Coraz częściej w publikacjach pojawia się zagadnienie zintegrowanego projektowania budynków. W większości z nich sygnalizowane są niewątpliwe korzyści ze stosowania tej metody. Na pierwszym miejscu wymieniana...

Coraz częściej w publikacjach pojawia się zagadnienie zintegrowanego projektowania budynków. W większości z nich sygnalizowane są niewątpliwe korzyści ze stosowania tej metody. Na pierwszym miejscu wymieniana jest, wynikająca ze specyfiki projektowania w formie przestrzennej (3D), eliminacja kolizji. Inne zalety to poprawa organizacji, skrócenie czasu realizacji i wynikające z tego obniżenie kosztów inwestycji oraz istotne dla użytkownika udogodnienia.

dr inż. Andrzej Górka, dr inż. Filip Pawlak Zastosowanie termografii do określania zasięgu strumienia powietrza

Zastosowanie termografii do określania zasięgu strumienia powietrza Zastosowanie termografii do określania zasięgu strumienia powietrza

Kiedy konieczne jest określenie rozkładu prędkości lub zasięgu strumienia powietrza nawiewanego w eksploatowanych układach wentylacyjnych lub klimatyzacyjnych, najprostsze jest zastosowanie metod pomiarowych....

Kiedy konieczne jest określenie rozkładu prędkości lub zasięgu strumienia powietrza nawiewanego w eksploatowanych układach wentylacyjnych lub klimatyzacyjnych, najprostsze jest zastosowanie metod pomiarowych. W praktyce inżynierskiej stosuje się najczęściej pomiary prędkości przepływu powietrza za pomocą anemometrów, skuteczna jest też termograficzna metoda pomiaru zasięgu strumienia powietrza.

Marcin Gasiński Określanie średniego strumienia powietrza wentylacyjnego na potrzeby obliczania wskaźnika EP(H+W)

Określanie średniego strumienia powietrza wentylacyjnego na potrzeby obliczania wskaźnika EP(H+W) Określanie średniego strumienia powietrza wentylacyjnego na potrzeby obliczania wskaźnika EP(H+W)

Zmiany do rozporządzenia o warunkach technicznych, które weszły w życia 1 stycznia 2014 r., umożliwiły częściowe wdrożenie wymagań dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Zmiany do rozporządzenia o warunkach technicznych, które weszły w życia 1 stycznia 2014 r., umożliwiły częściowe wdrożenie wymagań dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Redakcja RI Klimatyzacja - informacje dla projektanta

Klimatyzacja - informacje dla projektanta Klimatyzacja - informacje dla projektanta

Projektowanie instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku tak aby zapewnić zarówno komfort i przy okazji aby zgadzało się to z wizją finansową inwestora jest bardzo trudne. Dodatkowo należy spełnić...

Projektowanie instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku tak aby zapewnić zarówno komfort i przy okazji aby zgadzało się to z wizją finansową inwestora jest bardzo trudne. Dodatkowo należy spełnić wymagania zapotrzebowania na energię, zatem system musi być energooszczędny. Klika zebranych aspektów związanych z projektowaniem instalacji wentylacji i klimatyzacji zamieszczono poniżej.

mgr inż. Katarzyna Rybka Sposoby obniżania zysków ciepła

Sposoby obniżania zysków ciepła Sposoby obniżania zysków ciepła

Projektowanie wentylacji i klimatyzacji w budynkach jest na ogół jednym z najtrudniejszych zadań w pracy projektanta. Kiedy już wszystkie zyski ciepła zostaną policzone i dobrane elementy nawiewne wraz...

Projektowanie wentylacji i klimatyzacji w budynkach jest na ogół jednym z najtrudniejszych zadań w pracy projektanta. Kiedy już wszystkie zyski ciepła zostaną policzone i dobrane elementy nawiewne wraz z kanałami i oporami przepływu, okazuje się, że dla zapewnienia komfortu użytkownikom pomieszczeń trzeba poszukać innowacyjnych rozwiązań.

Jerzy Kosieradzki Modernizacja klimatyzacji biblioteki w praktyce

Modernizacja klimatyzacji biblioteki w praktyce Modernizacja klimatyzacji biblioteki w praktyce

Gdy projektant klimatyzacji staje przed zadaniem wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej w modernizowanym budynku, wie, że powinien jak najszybciej skontaktować się z architektem i użytkownikiem...

Gdy projektant klimatyzacji staje przed zadaniem wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej w modernizowanym budynku, wie, że powinien jak najszybciej skontaktować się z architektem i użytkownikiem obiektu. Im szybciej to zrobi, tym mniej kłopotów będzie miał później, a że problemy będą, to pewne – taka już specyfika modernizacji budynków. Wyobrażenia architekta są nierzadko rozbieżne z możliwościami realizacyjnymi i nie zawsze możliwy jest kompromis.

Kazimierz Zakrzewski Rury z miedzi i stopów miedzi stosowane w chłodnictwie

Rury z miedzi i stopów miedzi stosowane w chłodnictwie Rury z miedzi i stopów miedzi stosowane w chłodnictwie

Miedź to naturalny materiał o doskonałych własnościach fizycznych. Miedź jest trwała, niezawodna, odporna na wysokie i niskie temperatury oraz korozję. Jest w 100% antydyfuzyjna dla gazów. Dzięki temu...

Miedź to naturalny materiał o doskonałych własnościach fizycznych. Miedź jest trwała, niezawodna, odporna na wysokie i niskie temperatury oraz korozję. Jest w 100% antydyfuzyjna dla gazów. Dzięki temu instalacje z miedzi i jej stopów są szeroko stosowane w klimatyzacji i chłodnictwie.

Najnowsze produkty i technologie

HOMEKONCEPT Projekty domów piętrowych – poznaj ich zalety!

Projekty domów piętrowych – poznaj ich zalety! Projekty domów piętrowych – poznaj ich zalety!

W obliczu rosnącej wartości przestrzeni mieszkalnej i zróżnicowanych potrzeb współczesnych rodzin, budowa domu piętrowego jest optymalnym rozwiązaniem, które łączy w sobie efektywne wykorzystanie powierzchni...

W obliczu rosnącej wartości przestrzeni mieszkalnej i zróżnicowanych potrzeb współczesnych rodzin, budowa domu piętrowego jest optymalnym rozwiązaniem, które łączy w sobie efektywne wykorzystanie powierzchni z komfortem i funkcjonalnością. Projekty domów piętrowych, skupiające się na optymalnym wykorzystaniu powierzchni budynku, oferują przemyślane układy przestrzenne.

ECO Comfort Klimatyzacja kanałowa do domu: zastosowania, rodzaje, tryby pracy

Klimatyzacja kanałowa do domu: zastosowania, rodzaje, tryby pracy Klimatyzacja kanałowa do domu: zastosowania, rodzaje, tryby pracy

Zadaniem klimatyzacji jest przede wszystkim obniżenie zbyt wysokiej temperatury w budynku i dostosowanie jej do parametrów, które będą zapewniały komfortowe warunki pracy lub odpoczynku. Gorące lata i...

Zadaniem klimatyzacji jest przede wszystkim obniżenie zbyt wysokiej temperatury w budynku i dostosowanie jej do parametrów, które będą zapewniały komfortowe warunki pracy lub odpoczynku. Gorące lata i okresy długotrwałych upałów są silnie odczuwalne nawet w nowoczesnych, dobrze izolowanych budynkach wyposażonych w rolety zewnętrzne lub wewnętrzne, dlatego nowoczesne systemy klimatyzacji są coraz chętniej wybierane przez inwestorów, którzy budują lub modernizują swoje domy.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Promocja Cashback od Panasonic

Promocja Cashback od Panasonic Promocja Cashback od Panasonic

Zwrot 2000 zł za zakup i rejestrację kompletu pompy ciepła Aquarea T-CAP

Zwrot 2000 zł za zakup i rejestrację kompletu pompy ciepła Aquarea T-CAP

ECO Comfort Montaż klimatyzatora: cena, rodzaje urządzeń, koszt montażu klimatyzacji w domu w 2024!

Montaż klimatyzatora: cena, rodzaje urządzeń, koszt montażu klimatyzacji w domu w 2024! Montaż klimatyzatora: cena, rodzaje urządzeń, koszt montażu klimatyzacji w domu w 2024!

Choć główną funkcją klimatyzatora jest chłodzenie powietrza w upalne okresy roku, panuje błędne przekonanie, że na schłodzeniu mieszkania kończy się funkcja systemu klimatyzacji. Tymczasem nowoczesne jednostki...

Choć główną funkcją klimatyzatora jest chłodzenie powietrza w upalne okresy roku, panuje błędne przekonanie, że na schłodzeniu mieszkania kończy się funkcja systemu klimatyzacji. Tymczasem nowoczesne jednostki nie ograniczają się jedynie do pojedynczych zadań.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Majówka z Hisense Easy Smart

Majówka z Hisense Easy Smart Majówka z Hisense Easy Smart

Kupuj w maju klimatyzatory Easy Smart i odbieraj bony o wartości 800 PLN!

Kupuj w maju klimatyzatory Easy Smart i odbieraj bony o wartości 800 PLN!

RUG Riello Urządzenia Grzewcze S.A./Beretta news NOWOŚĆ! Klimatyzator BREVA E marki Beretta

NOWOŚĆ! Klimatyzator BREVA E marki Beretta NOWOŚĆ! Klimatyzator BREVA E marki Beretta

Ten model nie tylko idealnie reguluje temperaturę w pomieszczeniu, ale także oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań z myślą o środowisku i komforcie użytkowników.

Ten model nie tylko idealnie reguluje temperaturę w pomieszczeniu, ale także oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań z myślą o środowisku i komforcie użytkowników.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.