Zestaw hydrantu wewnętrznego z instalacją zraszaczową i wczesną detekcją iSprink. Źródło: Gras
Wydany przez CNBOP-PIB poradnik prowadzenia działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym zawiera zalecenia dla służb ratowniczych oraz wnioski mogące stanowić pomoc także przy wyborze systemów ppoż. w garażach. Z kolei zmiany prawa odbiurokratyzowują proces budowlany i znoszą konieczność uzyskiwania uzgodnień środowiskowych dla garaży i parkingów o powierzchni poniżej 10 tys. m2 na obszarach nieobjętych ochroną przyrody.
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.
W artykule:
• Działania ratownicze podczas pożarów samochodów elektrycznych
• Wnioski pomocne przy projektowaniu i wyposażeniu garaży oraz tuneli
• Mniej biurokracji przy inwestycjach z garażami i parkingami
Działania ratownicze podczas pożarów samochodów elektrycznych
Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie wydało poradnik pt. Prowadzenie działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym [1], opracowany przez zespół autorski: st. bryg. w st. sp. mgr inż. Jan Kielin, st. bryg. mgr inż. Tomasz Kołodziejczyk, mgr inż. Ilona Majka, dr inż. Jarosław Tępiński oraz st. bryg. dr hab. inż. Jacek Zboina, przy współpracy z przedstawicielami Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Instytutu Faradaya Uniwersytetu Newcastle w Wlk. Brytanii.
Zapowiadane ograniczenia dotyczące rejestrowania nowych pojazdów z napędem spalinowym, z wyjątkiem napędzanych bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi, stawiają nowe wyzwania przed służbami ratowniczymi prowadzącymi działania podczas możliwych zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym. Dotyczy to zwłaszcza straży pożarnej oraz zmiany taktyki gaszenia pożarów pojazdów. Poradnik zawiera rekomendacje opracowane na podstawie analizy literatury oraz własnych obserwacji i doświadczeń autorów, a także wyników badań i doświadczeń prowadzonych przez CNBOP-PIB. Najistotniejsze w ocenie autorów i najbardziej wartościowe w kontekście podejmowanej tematyki wyniki badań i pozycje literatury przedmiotu przywołano w wykazie na końcu publikacji. Poradnik omawia zagadnienia dotyczące: rodzajów i charakterystyki elektrycznych napędów pojazdów samochodowych, stacji i punktów ładowania tych pojazdów, zagrożeń podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym, prowadzenia działań ratowniczych oraz zasad bezpiecznego postępowania ratowników.
Wnioski pomocne przy projektowaniu i wyposażeniu garaży oraz tuneli
Dla inwestorów, architektów i projektantów cenne są wnioski autorów poradnika, mogące być ważnymi wskazówkami przy projektowaniu garaży i systemów ochrony ppoż., a także tworzeniu scenariuszy przebiegu zdarzeń w czasie pożaru. Autorzy w podsumowaniu podkreślają, że analiza literatury przedmiotu wskazuje, iż podczas pożarów pojazdów elektrycznych szybkość wydzielania ciepła wzrasta nieznacznie w porównaniu do pożarów pojazdów podobnej wielkości zasilanych paliwem płynnym lub gazowym. W przypadkach, w których dochodzi do pożaru całego zespołu baterii, przez pewien czas zwiększa się szybkość wydzielania ciepła i gęstego dymu. Pożary pojazdów z napędem elektrycznym powodują jednak większą emisję fluorowodoru niż pożary pojazdów z silnikiem spalinowym. Wyniki badań z Austrii i Szwajcarii wskazują, że pożary w tunelach samochodów elektrycznych z bateriami litowo-jonowymi typu NMC prowadzą do nowych form emisji zanieczyszczeń i zmieniają ryzyko toksykologiczne w podziemnej infrastrukturze. Mogą to być substancje toksyczne i częściowo rakotwórcze, np. sole fosforanu fluoru w elektrolicie, które są niepalne i niebezpieczne dla zdrowia. Ubrania ochronne strażaków podejmujących działania gaśnicze w przypadku pożarów z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym mogą zostać silnie zabrudzone przez zanieczyszczenia emitowane z objętych pożarem baterii. Substancje wydzielające się podczas pożarów pojazdów z napędem elektrycznym rozpuszczają się również w wodzie wykorzystywanej do gaszenia i chłodzenia baterii (stwierdzono wysokie stężenia litu oraz metali ciężkich: kobaltu, niklu i manganu). Z tych powodów zalecana jest retencja wody gaśniczej.
Autorzy przywołują też wnioski z badań przeprowadzonych w Austrii, a dotyczących konstrukcji i materiałów budynku, w którym może dojść do pożaru pojazdu elektrycznego. Pomimo nieco większego obciążenia ogniowego nie ma istotnej różnicy między pożarem pojazdu elektrycznego a pożarem pojazdu spalinowego. Przeprowadzone badania dowiodły również, że woda jest sprawdzonym środkiem gaśniczym ze względu na jej efekt chłodzący, jednak ugaszenie pożaru pojazdu elektrycznego wymaga jej dużej ilości i długiego podawania w celu schłodzenia baterii.
Wiele badań naukowych i testów pożarowych z wykorzystaniem różnych metod i systemów w celu oceny skuteczności gaszenia baterii litowo-jonowych i samochodów z napędem elektrycznym wykazało wysoką efektywność technologii wysokociśnieniowej mgły wodnej. System wysokociśnieniowej mgły wodnej chroni nie tylko sąsiednie pojazdy, ale również konstrukcję stropu.
Testy pożarowe wykazały także, że skuteczność gaśnicza wzrasta dzięki użyciu niektórych gazów obojętnych. Również użycie lanc gaśniczych do bezpośredniego chłodzenia modułów w obudowie baterii samochodu elektrycznego potwierdziło skuteczność gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania i wyszkolenia strażaków z uwagi na ryzyko porażenia prądem elektrycznym. Z kolei zastosowanie koca gaśniczego przeznaczonego do gaszenia pożaru pojazdu z napędem elektrycznym nie wnosi istotnej wartości, gdy bateria samochodu jest już objęta pożarem. Taki koc wymaga bowiem bardzo szczelnego nałożenia, bez tworzenia poduszki powietrznej pomiędzy kocem a pojazdem, co jest bardzo trudne z uwagi na wysoką dynamikę pożaru i silne płomienie, a także samowystarczalność tlenową baterii.
Wnioski z badań wskazują również na potrzebę przeprowadzenia większej liczby testów, aby przebadać i pokazać różnice podczas gaszenia w pełni rozwiniętego pożaru pojazdu z napędem elektrycznym oraz będącego we wstępnej fazie rozwoju. Ogólny wniosek jest taki, że przybywający na miejsce zdarzenia ratownicy każdorazowo muszą być przygotowani na nowe scenariusze działań. W trakcie badań ani razu nie miano do czynienia z takim samym przebiegiem pożaru.
Badania prowadzone w CNBOP-PIB w Józefowie w zakresie gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych i baterii litowo-jonowych oraz oceny skuteczności zastosowanych metod i środków gaśniczych dowiodły, że moduły wykonane w technologii NMC (baterie litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe) palą się gwałtowniej w porównaniu z modułami LTO (baterie litowo-tytanowe) i są trudniejsze do ugaszenia, a najefektywniejszym środkiem tłumienia pożaru okazała się woda. Wykazano też, że w trakcie rozkładu termicznego ogniw gwałtownie wydzielają się znaczne objętości toksycznego dymu, który ze względu na skład wykazuje także właściwości palne. W przypadku wystąpienia symptomów mogących spowodować pożar ogniw należy przeprowadzić bezwzględną ewakuację osób do odrębnej strefy pożarowej lub na zewnątrz budynku. Należy też rozważyć zbieranie wody wykorzystywanej do gaszenia i chłodzenia baterii litowo-jonowych z uwagi na występujące w niej zanieczyszczenia.
Rys. Zestaw hydrantu wewnętrznego z instalacją zraszaczową i wczesną detekcją iSprink jest urządzeniem przeciwpożarowym zaprojektowanym do wstępnego tłumienia i ograniczenia skutków pożaru w garażach i punktach ładowania pojazdów elektrycznych. Urządzenie to jest również w stanie rozpoznać numer miejsca parkingowego, model i markę pojazdu, a następnie przesłać tę informację do jednostki straży pożarnej za pośrednictwem Systemu Sygnalizacji Pożarowej (SSP) obiektu, jeszcze przed rozpoczęciem działań ratowniczych
Źródło: Gras
Badania przeprowadzono także w celu poznania wybranych parametrów pożarowych w obiekcie odwzorowującym pomieszczenie garażu. Pierwszy scenariusz zakładał pożar pojazdu elektrycznego z udziałem automatycznie uruchomionego miejscowego systemu gaśniczego z rurociągami rozprowadzającymi wodę, systemu sterowania i zasilania w wodę oraz detekcji pożaru i zraszaczy. Drugi scenariusz natomiast dotyczył pożaru odniesienia, czyli bez udziału systemu gaśniczego. Wnioski są jednoznaczne: działanie systemu gaśniczego znacznie obniżyło wartości mierzonych parametrów, czyli temperatury i strumienia cieplnego, względem pożaru odniesienia. Pożar rozwijał się dzięki temu w sposób kontrolowany i nie rozprzestrzeniał na zaparkowane obok pojazdy.
Prowadzone w CNBOP-PIB badania i testy wykazały także, że płachty gaśnicze ograniczają promieniowanie cieplne oraz temperaturę, co umożliwia kontrolowanie pożaru i ochronę przed jego rozprzestrzenianiem. Nie gasiły one pożaru, lecz tłumiły źródło ognia.
Z kolei analiza literatury opisującej zdarzenia z pożarami pojazdów elektrycznych wskazuje na następujące główne czynniki ryzyka zagrażające ich bezpiecznej eksploatacji:
1. przeciążenie termiczne mogące się pojawić w przypadku wystąpienia niestandardowych warunków termicznych podczas pracy baterii – jej przegrzanie może spowodować wystąpienie pożaru,
2. przeciążenie elektryczne z powodu coraz szybszego ładowania oraz rozładowywania w wyniku nadmiernej eksploatacji (dynamiczna jazda z nadmierną prędkością) – zwiększa prawdopodobieństwo samozapłonu ogniwa,
3. uszkodzenia mechaniczne – pomimo zabezpieczenia baterii obudową podczas wypadku możliwe jest jej uszkodzenie oraz pożar.
Mniej biurokracji przy inwestycjach z garażami i parkingami
Rada Ministrów zmieniła rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko [2], co pozwoli inwestorom budować na obszarach nieobjętych formami ochrony przyrody bez obowiązku uzyskiwania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla garaży, parkingów samochodowych lub zespołów parkingów o powierzchni do 1 ha, a na obszarach objętych ochroną do 0,5 ha.
Dotychczas decyzja środowiskowa wymagana była dla garaży, parkingów samochodowych lub zespołów parkingów o powierzchni od 0,2 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, a na pozostałych terenach od 0,5 ha. Uzyskiwanie tych decyzji jest czasochłonne, a wymagania administracyjne dla garaży i parkingów zostały określone na poziomie znacząco różniącym się od progów określonych dla pozostałych rodzajów zabudowy. W wielu sytuacjach realizacja różnego rodzaju zabudów, np. osiedli mieszkaniowych, objęta była obowiązkiem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyłącznie z uwagi na spełnienie progów kwalifikacyjnych określonych dla garaży, parkingów i zespołów parkingów, a nie dla danego rodzaju zabudowy.
Praktyka wskazuje, że parkingi o niewielkiej powierzchni nie mają znaczącego oddziaływania na środowisko. Co więcej, wymagania dla parkingów i garaży były bardziej rygorystyczne niż progi dla zabudowy przemysłowej, która ma znacznie większy wpływ na ryzyko środowiskowe. Zmiany przyczynią się do ułatwienia procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym, skrócenia jego czasu i obniżenia jego kosztów – ich wprowadzenie postulowali zwłaszcza deweloperzy. Według szacunków Polskiego Związku Firm Deweloperskich obowiązywanie nowego przepisu przyspieszy nawet o rok proces inwestycyjny związany z budową lokali mieszkaniowych w dużych miastach.
Rozporządzenie to wprowadza też zmiany zwiększające progi bez obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powierzchni zabudowy instalacji fotowoltaicznych na obszarach nieobjętych formami ochrony przyrody z 1 do 2 ha. Na obszarach objętych formami ochrony przyrody próg dla obowiązkowych ocen odziaływania wynosi bez zmian 0,5 ha. Także w Unii Europejskiej trwają prace nad zmianą legislacji w kierunku ułatwień i odstępstw w procedurze wydawania pozwoleń dla inwestycji wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, ale z zachowaniem poszanowania środowiska i minimalizacją wpływu na nie.
Korzyścią z wprowadzenia tych zmian jest również odciążenie wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska – mniej postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach umożliwi ich efektywniejsze zakończenie (wzrost efektywności w zakresie dotrzymywania terminów ustawowych przy zachowaniu wysokiego stopnia weryfikacji merytorycznej).
W uzasadnieniu i ocenie skutków realizacji Ministerstwo Środowiska odniosło się m.in. do dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, która zakłada objęcie nadzorem prawnym ściśle skonkretyzowanych pod względem stopnia negatywnego wpływu na środowisko przedsięwzięć, z różnych sektorów gospodarki. Tym samym dla inwestycji, których wpływ na środowisko nie jest znaczący lub nie występuje wcale ze względu na cechy tych przedsięwzięć lub ich lokalizację, nie ma uzasadnienia do przeprowadzania takich ocen. Potwierdzają to także organy ochrony środowiska, które prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla garaży, parkingów i zespołów parkingów.
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12375303/katalog/12996152#12996152 (dostęp: 28.08.2023)
Ryzyko zapalenia się samochodu elektrycznego nie jest większe niż w przypadku samochodu zasilanego paliwem węglowodorowym. Jednak jeśli samochód elektryczny będzie uczestniczył w pożarze rozwijającym się...
Ryzyko zapalenia się samochodu elektrycznego nie jest większe niż w przypadku samochodu zasilanego paliwem węglowodorowym. Jednak jeśli samochód elektryczny będzie uczestniczył w pożarze rozwijającym się w garażu podziemnym, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze w porównaniu z pożarem samochodu z napędem tradycyjnym. W kwestii bezpieczeństwa garaży podziemnych, w których parkują samochody elektryczne, więcej jest wątpliwości niż jednoznacznych wskazówek. Powszechne jest jednak przekonanie,...
W przypadku pożaru w budynku kluczowa jest ochrona lub ewakuacja osób oraz umożliwienie skutecznego działania ekipom ratowniczo-gaśniczym. Drogi ewakuacyjne w czasie pożaru powinny być wolne od lotnych...
W przypadku pożaru w budynku kluczowa jest ochrona lub ewakuacja osób oraz umożliwienie skutecznego działania ekipom ratowniczo-gaśniczym. Drogi ewakuacyjne w czasie pożaru powinny być wolne od lotnych produktów spalania – dymu i gorących gazów pożarowych. Jednym ze sposobów ochrony klatek schodowych jest zapobieganie przedostawaniu się produktów spalania na drogi ewakuacyjne dzięki zastosowaniu systemów różnicowania ciśnienia.
Pożary są zmorą każdego sezonu grzewczego. Jednym z najczęstszych powodów ich powstawania w mieszkaniach jest zapalenie się sadzy kominowej. Według danych Państwowej Straży Pożarnej od początku 2023 roku...
Pożary są zmorą każdego sezonu grzewczego. Jednym z najczęstszych powodów ich powstawania w mieszkaniach jest zapalenie się sadzy kominowej. Według danych Państwowej Straży Pożarnej od początku 2023 roku strażacy interweniowali z tego powodu ponad 11 000 razy. Natomiast od października takich interwencji było już ponad 1100 [1]. W sezonie grzewczym odnotowuje się trzy razy więcej szkód pożarowych niż latem.
Wentylacja pożarowa tuneli to zadanie złożone, wymagające współdziałania stron na wszystkich etapach projektowania, wykonawstwa oraz odbioru urządzeń i systemu zarządzania nimi, gdyż od wzajemnego powiązania...
Wentylacja pożarowa tuneli to zadanie złożone, wymagające współdziałania stron na wszystkich etapach projektowania, wykonawstwa oraz odbioru urządzeń i systemu zarządzania nimi, gdyż od wzajemnego powiązania tych elementów zależy bezpieczeństwo użytkowników korzystających z obiektu i skuteczne prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych.
Projektowanie instalacji mgły wodnej nie powinno ograniczać się tylko do miejsc, w których stałe urządzenia gaśnicze wodne są wymagane prawem. Możliwości, jakie niesie ta technologia dla ochrony życia...
Projektowanie instalacji mgły wodnej nie powinno ograniczać się tylko do miejsc, w których stałe urządzenia gaśnicze wodne są wymagane prawem. Możliwości, jakie niesie ta technologia dla ochrony życia użytkowników, są nie do przecenienia. Wprowadzona w 2022 roku norma PN-EN 14972-3:2022-01 stanowi protokół testowy także budynków użyteczności publicznej, takich jak szpitale i domy opieki. W artykule omówiono wpływ instalacji mgłowych na ewakuację osób ze szczególnymi potrzebami oraz przedstawiono...
Dla zapewnienia warunków przynajmniej częściowej ewakuacji budynku lub możliwości przetrwania pożaru – do czego obligują przepisy – konieczne jest stosowanie przetestowanych, skutecznych rozwiązań technicznych....
Dla zapewnienia warunków przynajmniej częściowej ewakuacji budynku lub możliwości przetrwania pożaru – do czego obligują przepisy – konieczne jest stosowanie przetestowanych, skutecznych rozwiązań technicznych. Systemy oddymiania klatek schodowych o zwiększanej wydajności nawiewu umożliwiają efektywne usuwanie dymu po odcięciu jego napływu do klatki schodowej, ograniczenie zadymienia tej przestrzeni (redukcję strat materialnych) oraz znaczną poprawę warunków prowadzenia akcji ratowniczych.
Stały wzrost liczby samochodów powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w miastach, gdzie grunty są drogie i brakuje miejsc na naziemne stanowiska postojowe. To z kolei sprawia, że inwestorzy...
Stały wzrost liczby samochodów powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w miastach, gdzie grunty są drogie i brakuje miejsc na naziemne stanowiska postojowe. To z kolei sprawia, że inwestorzy lokują parkingi pod budynkami. Takie rozwiązanie obniża koszt zakupu gruntu, ale jednocześnie wprowadza dodatkowe zagrożenia związane z parkującymi pod budynkiem pojazdami spalinowymi i coraz częściej elektrycznymi. Te pierwsze są źródłem wydzielania spalin, w tym niebezpiecznych gazów takich...
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale...
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale określa jej cele funkcjonalne: zapewnienie bezpiecznej ewakuacji ludzi. Ocena skuteczności projektowanego rozwiązania jest możliwa dzięki wykorzystaniu symulacji CFD. Brakuje jednak norm określających sposób realizacji tego zadania, co z kolei powoduje brak jednolitego podejścia do oceny poprawności...
W nowo budowanych obiektach powstają wielopoziomowe garaże z windami, na rynku przybywa także pojazdów z alternatywnymi technologiami zasilania, w tym na metan i wodór. Stawia to nowe wyzwania w projektowaniu...
W nowo budowanych obiektach powstają wielopoziomowe garaże z windami, na rynku przybywa także pojazdów z alternatywnymi technologiami zasilania, w tym na metan i wodór. Stawia to nowe wyzwania w projektowaniu i eksploatacji systemów wentylacji garaży oraz detekcji gazów toksycznych i palnych. Niezmienna jest jednak zasada, że na uwadze należy mieć przede wszystkim zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz gwarancję niezawodności działania wybranych rozwiązań.
W kotłowniach bloków energetycznych w większości przypadków wystarczające są systemy naturalnej (grawitacyjnej) wentylacji oddymiającej. Ważne jest jednak zagwarantowanie otwarcia otworów napowietrzających...
W kotłowniach bloków energetycznych w większości przypadków wystarczające są systemy naturalnej (grawitacyjnej) wentylacji oddymiającej. Ważne jest jednak zagwarantowanie otwarcia otworów napowietrzających i odprowadzających dym, co umożliwiają systemy sygnalizacji pożaru i automatycznego otwierania tych otworów. Skutecznym zabezpieczeniem klatek schodowych (pylonów) jest zastosowanie napływu powietrza do przedsionków przeciwpożarowych.
Opracowane przez zespół ekspertów „Wytyczne projektowe: wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych” Szkoły Głównej Służby Pożarniczej zawierają m.in. praktyczną pomoc i przykłady obliczeń wydajności wyciągu...
Opracowane przez zespół ekspertów „Wytyczne projektowe: wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych” Szkoły Głównej Służby Pożarniczej zawierają m.in. praktyczną pomoc i przykłady obliczeń wydajności wyciągu systemów wentylacji strumieniowej. Wskazówki te pozwalają uniknąć przyjmowania zbyt dużych lub za małych wartości, zapewniając jednocześnie skuteczną ewakuację użytkowników oraz wejście do obiektu ekip ratowniczo-gaśniczych.
Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe...
Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe doświadczenia w budowie instalacji wentylacji z detekcją wodoru, szczególnej wagi nabiera współpraca projektanta z dostawcą systemu i rzeczoznawcą ppoż. oraz śledzenie wytycznych i zaleceń branżowych. Zagadnienie to może się wydawać pozornie mało istotne, ale obecnie budowane garaże za 2–3...
– Wykonałem wentylację garażu podziemnego zgodnie z projektem autorstwa projektanta, który na dłuższy czas wyjechał z kraju. Inwestor chce, żebym bez porozumienia z projektantem wmontował w kanał nawiewny...
– Wykonałem wentylację garażu podziemnego zgodnie z projektem autorstwa projektanta, który na dłuższy czas wyjechał z kraju. Inwestor chce, żebym bez porozumienia z projektantem wmontował w kanał nawiewny (wentylacja nawiewna wyporowa) dodatkową kratkę, gdyż uważa, że na pewnym obszarze wentylacja jest niedostateczna. Jestem zdania, że nie powinno się wstawiać dodatkowej kratki w miejscu, którego projektant nie uwzględnił. Jednak inwestor upiera się, że powietrze i tak zostanie do garażu dostarczone.Proszę...
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.
Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze...
Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze z groźnymi burzami i silnym wiatrem, po nich susze, długotrwałe upały, potem duże spadki temperatury, powodują że domy i miejsca pracy należy dostosowywać do znacznych wahań temperatur.
Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...
Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.