„Polska w decybelach”, czyli raport o hałasie
Raport o hałasie „Polska w decybelach”,
fot. Grupa Saint-Gobain
Raport „Polska w decybelach” przygotowany przez Stowarzyszenie Komfort Ciszy i Grupę Saint-Gobain informuje o stanie akustycznym największych aglomeracji w Polsce. Autorzy raportu zestawili uzyskane wyniki z poziomami hałasu w sytuacjach z życia codziennego. Najbardziej niepokojące z nich dotyczą poziomu hałasu w szkołach i biurach.
Zobacz także
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Promocja Cashback od Panasonic
Zwrot 2000 zł za zakup i rejestrację kompletu pompy ciepła Aquarea T-CAP
Zwrot 2000 zł za zakup i rejestrację kompletu pompy ciepła Aquarea T-CAP
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Majówka z Hisense Easy Smart
Kupuj w maju klimatyzatory Easy Smart i odbieraj bony o wartości 800 PLN!
Kupuj w maju klimatyzatory Easy Smart i odbieraj bony o wartości 800 PLN!
RUG Riello Urządzenia Grzewcze S.A./Beretta news NOWOŚĆ! Klimatyzator BREVA E marki Beretta
Ten model nie tylko idealnie reguluje temperaturę w pomieszczeniu, ale także oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań z myślą o środowisku i komforcie użytkowników.
Ten model nie tylko idealnie reguluje temperaturę w pomieszczeniu, ale także oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań z myślą o środowisku i komforcie użytkowników.
Raport został podzielony na kilka kategorii. W odniesieniu do największych polskich aglomeracji zbadano poziom hałasu w centrach, na osiedlach mieszkaniowych i przy głównych ulicach. Wzięto również pod uwagę miejsca, w których często przebywamy – zarówno te z natury głośne, np. galerie handlowe, jak i te, do których uciekamy, szukając spokoju. W raporcie nazwano je miejscami odpoczynku. Autorzy badania odwiedzili ponadto instytucje kultury oraz pokusili się o zidentyfikowanie dźwiękowych ikon dla każdej z aglomeracji, jak na przykład harmider w krakowskich Sukiennicach.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że różnice w poziomie dźwięku są istotne. Te rzędu 8-10 dB nasze ucho odbiera jako dwukrotne zwiększenie głośności. Ma to znaczenie wybierając na przykład miejsca, w których chcemy mieszkać lub się wyciszyć.
Wyniki raportu wskazują na spore różnice w poziomach dźwięku na osiedlach mieszkaniowych, np. przy ulicy Kisielewskiego w Gdańsku było to tylko 38,2 dB, a już na osiedlu Tysiąclecia w Katowicach przy ulicy Piastów 3 – aż 73 dB. Przeciętny poziom dźwięku na badanych osiedlach wynosił blisko 50 dB. W kategorii ulic w centrach miast to Katowice w okolicach Spodka były najcichszym miejscem – 64 dB, a najgłośniejszą była Aleja Mickiewicza w Łodzi – 75,8 dB. W badanych galeriach handlowych (pomiarów dokonywano w częściach restauracyjnych) autorzy raportu odnotowywali przybliżone poziomy hałasu, niezależnie od lokalizacji.
Autorzy raportu wydzieli też kategorię „obszar kultury”, żeby pokazać, z jakimi poziomami dźwięku możemy się liczyć, uczestnicząc w wydarzeniach kulturalnych i gdzie wysokiego poziomu dźwięku – powyżej 70 dB – nie przyjmujemy jako hałasu, ale np. drażni nas nawet poniżej 30 dB w lesie, do którego dobiega szum z autostrady oddalonej o 4 km.
– Tworząc w raporcie kategorię obszar kultury, chcieliśmy przybliżyć Polakom pojęcie hałasu, ale też tego, czym on nie jest. To, czy uznamy coś za hałas, nie zależy bowiem jedynie od poziomu dźwięku. Hałas to każdy dźwięk, który jest dla danego słuchacza, w danej sytuacji niepożądany. Doskonale oddają to również pomiary w kategorii ikona dźwięku, gdzie zestawiliśmy ze sobą poziomy dźwięku wywoływanego na przykład przez skład warszawskiego metra, ale też tego, którego doświadczymy w krakowskich Sukiennicach czy Katedrze Oliwskiej w Gdańsku – wyjaśnia Henryk Kwapisz.
Zobacz również: Wodno-powietrzne systemy utrzymania komfortu w pokojach hotelowych
Niepokojące wyniki ze szkół i biur
Najbardziej niepokojące dane dotyczą poziomu hałasu w szkołach. Poziom dźwięku w szkolnej stołówce, w której obiad spożywa jednocześnie 100 dzieci, na szkolnym korytarzu w czasie przerwy czy na lekcji WF niewiele odbiega od tego, którego możemy doświadczyć na stacji warszawskiego metra w momencie wjazdu składu na peron (ok. 80 dB). Podobne wyniki uzyskano otwierając okno w samochodzie na autostradzie przy prędkości 140 km/h.
– Nadmierny hałas w szkołach to problem społeczny, z którym musimy się możliwie szybko zmierzyć. Obniża wyniki w nauce i wprost szkodzi zdrowiu naszych najmłodszych. Istnieją techniki i materiały, które pozwalają na skuteczne wyciszenie budynków szkolnych – poczynając od podłóg, przez ściany, okna, a na sufitach kończąc. W raporcie wykazaliśmy, że wyciszenie budynków szkolnych pozwala na obniżenie poziomu hałasu średnio aż o 10 dB. To tak, jakby obniżyć poziom hałasu o połowę. Brakuje jednak świadomości i skutecznych regulacji w tym zakresie, które wymusiłyby na wszystkich zaangażowanych w powstawanie i modernizację budynków szkolnych wykorzystywanie dostępnych rozwiązań – mówi Mikołaj Jarosz z Grupy Saint-Gobain, współautor raportu „Polska w decybelach”.
Z problemem spadku efektywności w związku z nadmiernym hałasem mierzą się też pracownicy i pracodawcy. Poziom hałasu w tzw. open space to ok. 70 dB – tyle, ile w jadącym po autostradzie z prędkością 120 km/h samochodzie. To o 15 dB więcej niż przewidują przepisy dla pracy biurowej (i o 5 dB więcej dla biur obsługi klienta i sekretariatów). A badania wskazują, że w hałaśliwych biurach open space spada motywacja pracowników do wykonywania trudniejszych zadań, są też bardziej zestresowani – mają wyższy poziom adrenaliny, chociaż nie zdają sobie z tego sprawy.
Dowiedz się więcej: Polskie szkoły walczą z hałasem
Jak chronić się przed hałasem?
Elementem raportu „Polska w decybelach” jest poradnik dotyczący tego, na co zwracać uwagę przy wyborze miejsca pracy (jako kryterium oceny pracodawcy, wtedy, kiedy mamy komfort wyboru), miejsca zamieszkania oraz szkoły.
Autorzy raportu radzą, żeby w przypadku miejsca pracy zapytać pracodawcę o komfort akustyczny w pomieszczeniach biurowych. Z kolei zastanawiając się nad wyborem mieszkania, warto wziąć pod uwagę lokalizację i układ dróg w pobliżu. W przypadku wyboru szkoły dla dziecka warto przeanalizować jej lokalizację (np. bliskość od intensywnie uczęszczanych dróg) oraz zapytać dyrekcję czy budynek szkoły spełnia normę pogłosową. Wysyłając dzieci do określonej szkoły, zapytajmy też jej dyrekcję o plany związane z walką z hałasem, na przykład planowane wyciszenie najgłośniejszych pomieszczeń. Po spotkaniu poczekajmy na przerwę. To doświadczenie powie nam wiele o tym, jak dyrekcja szkoły podchodzi do tematu komfortu akustycznego w praktyce – radzą autorzy raportu.
Pełen tekst raportu – TUTAJ.
Mat. Grupa Saint-Gobain