Page 5 - Rynek Instalacyjny 7-/2019
P. 5

AK TU ALNOŚCI





           Pompy ciepła

           zdaniem instalatorów






                edług instalatorów energia odnawialna  chowcom również z powodu dużej liczby ma-
           Wjako źródło zasilania pomp ciepła staje  rek, które mają oni do wyboru. Instalatorzy
           się jednym z ważniejszych trendów na kolej-  spontanicznie wymieniają ponad 50 brandów,
           ne lata – tak wynika z badania Instytutu Ke-  z których wiele oferuje pompy z możliwością
           ralla Research przeprowadzonego wśród in-  łączenia choćby z panelami fotowoltaicznymi.
           stalatorów techniki grzewczej. Profesjonaliści  I nie są to wyłącznie marki najmocniej kojarzo-
           rekomendujący i montujący te urządzenia do-  ne przez zawodowców z tą kategorią produk-
           strzegają kilka trendów, które będą wpływać  tową, jak Viessmann, Vaillant, Nibe, Junkers
           na rynek pomp ciepła w kolejnych latach, ale  czy Buderus, ale również marki spoza pierw-
           do wiodących zmian zaliczają wyraźną presję,  szej, spontanicznie kojarzonej z pompami
           jeśli chodzi o ich energooszczędność. Z tego   dziesiątki, jak Hewalex, Tweetop czy Beretta.
           względu coraz ważniejsza staje się opcja łą-  Top 10 marek kojarzonych przez instalato-
           czenia pomp z odnawialnym źródłem zasilania,  rów z pompami ciepła przedstawia się wg ba-
           a wśród nich dominuje zasilanie z paneli foto-  dania następująco: Viessmann – 55%, Vaillant
           woltaicznych. Według 33% instalatorów tego  – 37,6%, Nibe – 32,3%, Junkers – 30%, Bu-
           typu rozwiązania są przyszłością branży tech-  derus – 26,4%, De Dietrich – 22%, Panaso-
           niki grzewczej. Na tę zmianę zwracają uwa-  nic – 18%, Stiebel Eltron – 15%, Daikin –
           gę zwłaszcza instalatorzy młodzi, których staż  13,7%, Galmet – 13,3%. Trendy w pompach
           w zawodzie nie przekracza 5 lat.  ciepła do 2021 r. wskazywane przez instala-
              Instalatorzy obserwują wzrost zaintereso-  torów: coraz bardziej oszczędne pompy cie-
           wania nowoczesnymi rozwiązaniami wśród  pła – 35,8%, zasilanie pomp energią z OZE
           osób,  które  decydują  się  zainwestować  (głównie PV) – 30%, generalny wzrost popu-
           w pompę ciepła. Klienci pytają o możliwości  larności pomp ciepła i wypieranie kotłów ga-  Pełna wersja dostępna  w wydaniu papierowym lub elektronicznym.  Zamów prenumeratę/dostęp  http://wydawniczy.pl/3-rynek-instalacyjny  www.rynekinstalacyjny.pl
           łączenia pompy ze źródłem energii odnawial-  zowych i węglowych – 30%, upowszechnianie
           nej i oczekują od fachowców rekomendacji  się aplikacji mobilnych do sterowania pompa-
           dot. marek oraz pomocy przy wyborze odpo-  mi ciepła – 25,4%, całoroczne systemy grzew-
           wiedniego urządzenia. Z tego względu aż 78%  cze (ogrzewanie i chłodzenie) – 20%.   wj
           instalatorów deklaruje, że oczekuje od sprze-
           dawców i producentów aktualnych informacji   Źródło: Raport managerski Instytutu Keralla Research
           dotyczących pomp zasilanych całkowicie ener-  z badania w firmach „Pompy ciepła – aktualne praktyki
           gią odnawialną. Taka wiedza jest przydatna fa-  zakupowe instalatorów i potencjał marek 2019”


            buildingSMART




              towarzyszenie buildingSMART Polska po podpisaniu 5 czerwca porozumienia z buil-
           SdingSMART International stało się oficjalnym oddziałem tej organizacji.
              buildingSMART to niezależna międzynarodowa organizacja o charakterze non-profit, która
           rozwija, standaryzuje i udostępnia rozwiązania technologiczne służące wymianie danych w pro-
           cesie projektowania, realizacji projektów budowlanych oraz eksploatacji nieruchomości, skła-
           dające się na tzw. openBIM – podejście, które umożliwia pracę  w aplikacjach wielu producen-
           tów oprogramowania poprzez komunikację  i wymianę  danych w oparciu o otwarte standardy.
                                     Prace nad otwarciem oddziału i promowaniem idei otwar-
                                  tych i neutralnych standardów BIM trwały od kwietnia 2017.
                                  Stowarzyszenie ma charakter otwartej platformy i do współ-
                                  pracy zaproszeni są wszyscy zainteresowani cyfryzacją pro-
                                  cesów w budownictwie, od projektantów, przez wykonawców,
                                  po dostawców technologii IT i producentów materiałów bu-
                                  dowlanych – informuje Juliusz Żach, prezes Stowarzyszenia
                                  buildingSMART Polska.         mat. buildingSMART


           rynekinstalacyjny.pl                                                              lipiec/sierpień 2019  7
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10