Page 5 - Rynek Instalacyjny 7-/2019
P. 5
AK TU ALNOŚCI
Pompy ciepła
zdaniem instalatorów
edług instalatorów energia odnawialna chowcom również z powodu dużej liczby ma-
Wjako źródło zasilania pomp ciepła staje rek, które mają oni do wyboru. Instalatorzy
się jednym z ważniejszych trendów na kolej- spontanicznie wymieniają ponad 50 brandów,
ne lata – tak wynika z badania Instytutu Ke- z których wiele oferuje pompy z możliwością
ralla Research przeprowadzonego wśród in- łączenia choćby z panelami fotowoltaicznymi.
stalatorów techniki grzewczej. Profesjonaliści I nie są to wyłącznie marki najmocniej kojarzo-
rekomendujący i montujący te urządzenia do- ne przez zawodowców z tą kategorią produk-
strzegają kilka trendów, które będą wpływać tową, jak Viessmann, Vaillant, Nibe, Junkers
na rynek pomp ciepła w kolejnych latach, ale czy Buderus, ale również marki spoza pierw-
do wiodących zmian zaliczają wyraźną presję, szej, spontanicznie kojarzonej z pompami
jeśli chodzi o ich energooszczędność. Z tego dziesiątki, jak Hewalex, Tweetop czy Beretta.
względu coraz ważniejsza staje się opcja łą- Top 10 marek kojarzonych przez instalato-
czenia pomp z odnawialnym źródłem zasilania, rów z pompami ciepła przedstawia się wg ba-
a wśród nich dominuje zasilanie z paneli foto- dania następująco: Viessmann – 55%, Vaillant
woltaicznych. Według 33% instalatorów tego – 37,6%, Nibe – 32,3%, Junkers – 30%, Bu-
typu rozwiązania są przyszłością branży tech- derus – 26,4%, De Dietrich – 22%, Panaso-
niki grzewczej. Na tę zmianę zwracają uwa- nic – 18%, Stiebel Eltron – 15%, Daikin –
gę zwłaszcza instalatorzy młodzi, których staż 13,7%, Galmet – 13,3%. Trendy w pompach
w zawodzie nie przekracza 5 lat. ciepła do 2021 r. wskazywane przez instala-
Instalatorzy obserwują wzrost zaintereso- torów: coraz bardziej oszczędne pompy cie-
wania nowoczesnymi rozwiązaniami wśród pła – 35,8%, zasilanie pomp energią z OZE
osób, które decydują się zainwestować (głównie PV) – 30%, generalny wzrost popu-
w pompę ciepła. Klienci pytają o możliwości larności pomp ciepła i wypieranie kotłów ga- Pełna wersja dostępna w wydaniu papierowym lub elektronicznym. Zamów prenumeratę/dostęp http://wydawniczy.pl/3-rynek-instalacyjny www.rynekinstalacyjny.pl
łączenia pompy ze źródłem energii odnawial- zowych i węglowych – 30%, upowszechnianie
nej i oczekują od fachowców rekomendacji się aplikacji mobilnych do sterowania pompa-
dot. marek oraz pomocy przy wyborze odpo- mi ciepła – 25,4%, całoroczne systemy grzew-
wiedniego urządzenia. Z tego względu aż 78% cze (ogrzewanie i chłodzenie) – 20%. wj
instalatorów deklaruje, że oczekuje od sprze-
dawców i producentów aktualnych informacji Źródło: Raport managerski Instytutu Keralla Research
dotyczących pomp zasilanych całkowicie ener- z badania w firmach „Pompy ciepła – aktualne praktyki
gią odnawialną. Taka wiedza jest przydatna fa- zakupowe instalatorów i potencjał marek 2019”
buildingSMART
towarzyszenie buildingSMART Polska po podpisaniu 5 czerwca porozumienia z buil-
SdingSMART International stało się oficjalnym oddziałem tej organizacji.
buildingSMART to niezależna międzynarodowa organizacja o charakterze non-profit, która
rozwija, standaryzuje i udostępnia rozwiązania technologiczne służące wymianie danych w pro-
cesie projektowania, realizacji projektów budowlanych oraz eksploatacji nieruchomości, skła-
dające się na tzw. openBIM – podejście, które umożliwia pracę w aplikacjach wielu producen-
tów oprogramowania poprzez komunikację i wymianę danych w oparciu o otwarte standardy.
Prace nad otwarciem oddziału i promowaniem idei otwar-
tych i neutralnych standardów BIM trwały od kwietnia 2017.
Stowarzyszenie ma charakter otwartej platformy i do współ-
pracy zaproszeni są wszyscy zainteresowani cyfryzacją pro-
cesów w budownictwie, od projektantów, przez wykonawców,
po dostawców technologii IT i producentów materiałów bu-
dowlanych – informuje Juliusz Żach, prezes Stowarzyszenia
buildingSMART Polska. mat. buildingSMART
rynekinstalacyjny.pl lipiec/sierpień 2019 7