Załóż konto na portalu i bezpłatnie pobierz wydanie Rynku Instalacyjnego 7-8/2018

Wentylacja pożarowa garaży – testy z gorącym dymem wg ITB 493/2015

Car park ventilation systems: hot smoke tests based on ITB 493/2015
Rys. 1. Próba z gorącym dymem wg metody RVS 09.02.31 przeprowadzona przez TU Graz w maju 2014 r.
Rys. 1. Próba z gorącym dymem wg metody RVS 09.02.31 przeprowadzona przez TU Graz w maju 2014 r.
Fot. archiwa autorów (W. Węgrzyński, G. Krajewski)

Projekt i analiza numeryczna wentylacji pożarowej garaży powinny zostać zweryfikowane w ostatniej fazie budowy obiektu. Opracowana w ITB metoda próby z gorącym dymem służy ocenie jakościowej działania systemów wentylacji pożarowej. Należy ją przeprowadzać w reprezentatywnych lokalizacjach w każdej ze stref dymowych budynku.

W artykule:

• Metody prowadzenia testów z gorącym dymem
• Opis metody ITB 493/2015
• Ocena wyników testu

Prawidłowy projekt systemu wentylacji pożarowej [1], nawet potwierdzony najlepszą analizą numeryczną [2], nadal nie jest gwarancją skutecznego działania systemu wentylacji. Praktyka wskazuje, że niezbędna jest weryfikacja poprawności przyjętych założeń oraz wykonania zaprojektowanych rozwiązań w ostatniej fazie budowy obiektu [4].

Motywacja do rzeczywistego sprawdzenia systemu wentylacji bywa różna – zazwyczaj jest to perspektywa odbioru obiektu przez organy PSP, odbiór inwestorski, a czasem także odpowiedzialne działanie wykonawcy instalacji. Bez względu jednak na motywację – kompleksowe sprawdzenie wykonanych instalacji bezpieczeństwa pożarowego jest jednym z najtańszych sposobów na istotne zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego obiektu.

Autorzy skupili się w artykule na aspektach prowadzenia testów praktycznych z gorącym dymem. Aspekty formalne odbioru systemów wentylacji pożarowej na łamach „Rynku Instalacyjnego” przedstawił wcześniej st. bryg. dr Paweł Janik [5].

Testy z gorącym dymem są metodą, która pozwala w sposób kompleksowy zweryfikować scenariusz działania systemów bezpieczeństwa obiektu, oszacować skuteczność systemu wentylacji i wykryć nieprawidłowości (np. niedoskonałości budowlane), które w istotny sposób wpływają na przepływ powietrza w budynku.

Problematyce prowadzenia testów z gorącym dymem w garażach zamkniętych poświęcono ostatni rozdział wytycznych ITB 493/2015 [3]. Chociaż metodę tę opisano na przykładzie garażu zamkniętego, podobnie jak w przypadku przedstawionych na łamach „Rynku” analiz CFD [2], ma ona charakter uniwersalny i może zostać przeniesiona na inne obiekty budowlane.

Metody prowadzenia testów z gorącym dymem

Przed omówieniem metody ITB 493/2015 warto zapoznać się ze stanem wiedzy w zakresie testów z gorącym dymem.

Ogólne procedury prowadzenia testów z gorącym dymem opisano w 1995 r., a później udoskonalono w 1999 w popularnych australijskich wytycznych AS 4391 [6].

Pro-ServiceDokument ten opracowano na podstawie wyników badań Adelaide Fire Safety Research Unit, działającego w ramach Uniwersytetu w Adelajdzie we współpracy z South Australian Metropolitan Fire ServiceCSIRO w latach 1986–1995. Dokument podaje zalecenia dotyczące doboru źródła ciepła dla różnego rodzaju obiektów budowlanych. Wymiary źródeł zmieniają się w zakresie od 0,03 do 2,00 m2.

Testy opisywane w dokumencie znajdują zastosowanie przy ocenie skuteczności działania systemów wentylacji pożarowej, ocenie scenariusza pożarowego oraz w ograniczonym zakresie grubości warstwy dymu. Nie pozwalają oceniać zasięgów widzialności w dymie lub oddziaływania pożaru na budynek i jego instalacje.

Podobną procedurę testów weryfikacyjnych systemów wentylacji pożarowej przedstawiono w niemieckich wytycznych VDI 6019-1 [7].

Wytyczne te zakładają wizualizację przepływów w kubaturach poprzez wytworzenie konwekcyjnego strumienia gorącego powietrza oraz wprowadzenie do niego aerozoli znacznikowych. Źródło pożaru powinno być umiejscowione i zwymiarowane w taki sposób, aby jak najlepiej odwzorować warunki rzeczywistego pożaru bez stwarzania zagrożeń dla konstrukcji budynku bądź osób obecnych w obiekcie w czasie próby.

Matematyczne i fizykalne podstawy przeliczania wyników prób z gorącym dymem w pełnej skali przedstawili również Morgan i de Smedt [8].

Jakościową metodę prowadzenia prób z gorącym dymem, stosowaną wyłącznie w tunelach drogowych, przedstawiono w RVS 09.02.31 [9]. Dokument ten zawiera wytyczne prowadzenia testów z wykorzystaniem paliw, które w czasie spalania generują dym o wysokiej zawartości sadzy (rys. 1 patrz: zdjęcie pod tytułem).

Wymagana powierzchnia pożaru to 2,00 m2 i jest ona osiągana poprzez wykorzystanie dwóch tac o powierzchni 1,00 m², wysokich na 50–80 cm, zlokalizowanych obok siebie. Każda z tac powinna być wypełniona mieszaniną paliw w proporcji 5,00 dm³ benzyny i 20,00 dm³ oleju napędowego.

Wskazanym celem prowadzenia testów jest ocena skuteczności działania wyposażenia bezpieczeństwa tunelu w czasie pożaru, ocena scenariusza pożarowego i w ramach potrzeb dostosowanie go do najnowszego stanu wiedzy w zakresie bezpieczeństwa pożarowego oraz przeprowadzenie ćwiczeń jednostek straży pożarnej i personelu zarządzającego tunelem w sytuacji realnego zagrożenia.

Testy powinny być prowadzone w zamkniętym dla ruchu obiekcie pod nadzorem Państwowej Straży Pożarnej.

Czytaj też: Rozwiązania techniczne wentylacji garaży >>>

Chcesz być na bieżąco? Czytaj nasz newsletter!
   06.09.2017

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Czy już znasz, idealne narzędzie dla projektantów sieci wod - kan » Co sprawi, że rozwiążesz problemy pomiarowe wentylacji »
aplkacja wod-kan pomiar termowizyjny
czytam więcej » spróbuj już dziś »

 


Klimatyzacja bez przeciągów - jak to możliwe »

 klimatyzator

 



Na czym polega renowacja kanalizacji bez kucia ścian » Jakich zabezpieczeń wentylacyjnych potrzebujesz »
renowacja kanalizacji
wiem więcej » spróbuj już dziś »

 


Czy klimatyzacja jest zdrowa »

wentylacja

 



Poznaj zalety pomp nowej generacji » 5 powodów, dla których warto zainwestować w pompę ciepła »
pompy woda powietrze pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Polecamy sprawdzone metody na pomiar spalin w zamkniętym pomieszczeniu »

pomiar spalin

 



Jakie produkty pomogą ci w walce o czyste powietrze » Serwis pompy ciepła bez problemów - jak to zrobić »
program czyste powietrze serwis pompy ciepła
czytam więcej » czytam więcej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Co Szperacz wyszperał ;-)

źle wykonana instalacja

Sztywniactwo i niechlujstwo - zobacz i skomentuj »

Dla tych, którzy szukają bardziej elektryzujących wrażeń Szperacz ma dziś coś specjalnego - rozdzielnia w toalecie.

zaślepka


TV Rynek Instalacyjny


 tv rynek instalacyjny
7-8/2019

Aktualny numer:

Rynek Instalacyjny 7-8/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - WT 2021 dla budynków wielorodzinnych
  • - Klimakonwektory, belki i sufity chłodzące
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright © 2011 - 2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl