Program edukacji energetycznej dla szkół
Program edukacji energetycznej dla szkół. Fot. Unsplash
Trwający kryzys energetyczny to dobry moment na wprowadzenie do szkół edukacji energetycznej, by kształcić potrzebne nawyki i świadomość już od najmłodszych lat i angażować do rozwiązywania realnych problemów społeczności lokalnych poprzez naukę i działanie. Właśnie taki program dla samorządów przygotowała fundacja Ale Nauczanie, operator globalnego projektu edukacyjnego FIRST ® LEGO® League, we współpracy z międzynarodową fundacją FIRST.
Edukacja od najmłodszych lat
Wyzwania współczesnego świata, w tym bezpieczeństwo energetyczne, wymagają długofalowego myślenia, otwartości poznawczej i przygotowywania kadr do działania dzisiaj, jutro, za dekadę czy nawet ćwierć wieku.
„Dlatego tak ważne jest, by do myślenia o cywilizacyjnych zagrożeniach angażować jak najmłodszych. To oni będą wkrótce podejmować kluczowe decyzje i wpływać na losy świata, więc inwestowanie w ich kompetencje oraz doskonalenie ich umiejętności elastyczności i dostrzegania szans w ciągle zmieniającym się świecie nowych technologii ma olbrzymi sens, również ekonomiczny. To ich nawyki i otwartość poznawcza oraz zdolność myślenia krytycznego związane z konsumpcją energii będą oddziaływać w pewnym stopniu na bilans energetyczny w ich gminie. Powinniśmy jak najszybciej odejść od przekazywania uczniom wiedzy na zasadzie transferu i wprowadzać nauczanie problemowe – projektowe. Tak, by uczniowie rozumieli, że to co jest optymalne dziś w jednym kraju nie musi być dobre w innym, a dodatkowo wraz z upływem czasu ta sytuacja i tak może ulec zmianie” – twierdzi dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT w Warszawie.
Fundacja FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), która od 1989 r. dba o rozwijanie wśród dzieci i młodzieży kluczowych na rynku pracy umiejętności STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka), jest wizytówką programu edukacji energetycznej – Superpowered kierowanej do gmin, a docelowo do lokalnych społeczności. Organizacja co roku podejmuje jeden ważny temat, który stanowi ramę do zdobywania kompetencji przyszłości już wśród najmłodszych. Obecnie wiodącym wyzwaniem jest właśnie energia.
Wiedza odpowiadająca na współczesne wyzwania
„W tegorocznej edycji nie tylko zwiększamy świadomość dzieci i młodzieży na temat energii, ale doskonalimy również kluczowe umiejętności, jak współpracy w grupie, samodzielnego i krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, skutecznego przywództwa, dyskusji, wykorzystania nowoczesnych technologii, eksperymentowania, wyciągania wniosków” – wyjaśnia Piotr Kurzyca, prezes fundacji Ale Nauczanie. „Inspirowanie młodych ludzi do szukania innowacyjnych rozwiązań będących odpowiedzią na najważniejsze wyzwania otaczającego świata to nasza misja. Angażujemy ich do tego, proponując model nauki opartej na pracy projektowej, gdzie każdy z nich ma ważną rolę, kontrybuuje w poszukiwaniu i proponowaniu rozwiązań i doświadcza, że to działanie ma szerszy wpływ i duży sens” – dodaje.
O skuteczności takiego podejścia świadczą dane. Aż 81% absolwentów programów FIRST deklaruje gotowość do specjalizacji w istotnych dla przyszłości obszarach, jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka. Aż 97% z nich wierzy, że ich działanie może zakończyć się sukcesem.
„Bez wiedzy i umiejętności STEAM trudne jest nie tylko rozwiązywanie problemów współczesnego świata, ale i antycypowanie scenariuszy na przyszłość, by zapobiegać kolejnym zagrożeniom. Większość naszych uczniów jest znudzona nauką matematyki, chemii, biologii, fizyki,… nie widząc, w jaki sposób te szkolne przedmioty można połączyć we własnym działaniu w celu rozwiązania problemów z ich otoczenia. Możemy tę sytuację zmienić za pomocą nauczania zgodnego z koncepcją STEAM” – uważa profesor Marek Piotrowski.
Może Cię zainteresuje: Edukacja dzieci o smogu w Krakowie
Super power wiedzy i umiejętności
Jak każdy program edukacyjny stworzony przez FIRST, tak tegoroczna edycja FIRST LEGO League – Superpowered, dotycząca energii, jest dostosowana do potrzeb różnych grup wiekowych: przedszkolaków, dzieci do 3. klasy oraz młodzieży do 16. roku życia.
Każda gmina zainteresowana inwestowaniem w bezpieczeństwo i transformację energetyczną otrzyma komplet materiałów dydaktycznych i wsparcie merytoryczne, które umożliwią nauczycielom poprowadzenie cyklu zajęć związanych z energią. W pakiecie znajdują się scenariusze zajęć dla opiekunów grup, maty edukacyjne i ulubione przez małych i dużych pomoce dydaktyczne w postaci klocków LEGO, które pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w praktyce i np. zbudować turbinę wiatrową, która się kręci, właśnie dzięki temu, że uczestnicy zrozumieli rolę wiatru w powstawaniu energii.
Cały program jest tak skonstruowany, żeby dzieci i młodzież mogły dowiedzieć się, skąd pochodzi energia, jak jest dystrybuowana i przechowywana, a także jaki wpływ mają codzienne wybory energetyczne każdego z członków lokalnej społeczności.
Ważną rolę w procesie nauczania ma identyfikowanie lokalnych problemów energetycznych, eksperymentowanie, zastosowanie wiedzy w praktyce, budowanie prototypów.
źródło: Ale Nauczanie