Wnioski z panelu obywatelskiego o kosztach energii
Wnioski z panelu obywatelskiego o kosztach energii
Fundacja Stocznia zaprezentowała 5 najważniejszych wniosków z przeprowadzonego między wrześniem a listopadem 2022 panelu obywatelskiego na temat kosztów energii. Podczas panelu przegłosowano ponad 100 rekomendacji dotyczących różnych wymiarów walki z problemem ubóstwa energetycznego. Wnioski skierowane są one przede wszystkim do osób wpływających na tworzenie polityk energetycznych i społecznych w Polsce – polityków i urzędników szczebla krajowego i lokalnego.
Zobacz także
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Pompy ciepła Hisense – mistrzowskie ceny na EURO 2024
Mistrzowskie ceny pomp ciepła Hisense w gorącym okresie EURO 2024!
Mistrzowskie ceny pomp ciepła Hisense w gorącym okresie EURO 2024!
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki
Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!
Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!
Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Wnioski dla decydentów objęły zarówno rozwiązania przekrojowe – oczekiwane zmiany systemowe, jak i konkretne działania dla osób najbardziej dotkniętych tym problemem, jak m.in.: kompleksowy program wsparcia poprawy efektywności energetycznej budynków, dostęp do przystępnej cenowo energii dzięki modernizacji sieci i postawieniu na OZE oraz zapewnienie dostępnego mieszkalnictwa oraz precyzyjne adresowanie wsparcia dla osób o niskich dochodach.
Strategiczna wizja zmian to podstawa
Z panelu obywatelskiego o kosztach energii wybrzmiewa przekrojowy postulat, że Polki i Polacy oczekują wieloletniej, strategicznej wizji zmian i usłyszenia dokąd zmierzamy. Wynika z tego także postępowa wręcz postawa obywateli wobec transformacji energetycznej. Paneliści odrzucili logikę krótkoterminowych działań, mimo że obradowali w czasach niepewności, kryzysowych przygotowań do zimy i wojny w Ukrainie. Skupili się na działaniach systemowych, modernizacji sieci energetycznej czy stworzeniu Funduszu Transformacji Energetyki, który przeznaczy dochody z EU ETS na cele klimatyczne i środowiskowe. Pokazuje to, że również w czasie kryzysu obywatele oczekują od rządzących przedstawienia strategicznej wizji zmian, które przełożą się na inwestycje w długoterminowe rozwiązania ograniczające problem wysokich kosztów energii.
Przyspieszenie zielonej transformacji
Społecznie oczekiwaną zmianą jest sposób produkcji i wykorzystania energii oraz zwrot w kierunku odnawialnych źródeł energii. Właśnie konieczność dostosowania sieci do wzrostu udziału OZE została uznana za najważniejszą rekomendację ze wszystkich przegłosowanych.
Wnioski panelu potwierdzają także wyniki badania przeprowadzonego w marcu przez IPSOS dla More in Common oraz Fundacji Stocznia [1]. Polacy jednoznacznie opowiadają się za przyspieszeniem zielonej transformacji. Zasadniczy kierunek, w którym powinna zmierzać polska energetyka, jest przedmiotem konsensusu społecznego i nie jest objęty polaryzacją. Poparcie dla przyspieszenia inwestycji w odnawialne źródła energii deklaruje przeszło 90% Polek i Polaków – czytamy w raporcie z badania.
Za niezbędne panel uznał także zmiany w kształcie rynku energii, skupienie na potrzebach oraz interesie obywatela. Nowe podejście do reform rynku energii mogłoby obejmować następujące działania: jasne zadeklarowanie kierunku zmian zgodnego z oczekiwaniami obywateli, przygotowanie pakietu systemowych rozwiązań uwzględniającego zarówno techniczne, jak i organizacyjne zmiany na rynku, a także włączenie w proces ich opracowywania obywateli.
Przeczytaj także: Jak rozwiązać problem ubóstwa energetycznego – wnioski z panelu obywatelskiego
Poprawa dostępności mieszkań
Dyskusje w ramach panelu pokazały, że obywatele są otwarci na nowe modele – opracowane we współpracy ze społeczeństwem i dostosowane do zmieniających się potrzeb.
Paneliści oczekują też większego zaangażowania podmiotów publicznych w zapewnienie dostępnych mieszkań – wykraczające poza standardowe praktyki, np. najem społeczny (i Społeczne Agencje Najmu), tworzenie zachęt do współpracy deweloperów i samorządów w modelu „lokal za grunt”, adaptację pustostanów w budynkach niemieszkalnych na cele mieszkaniowe, jak również zapewnienie dostępnych mieszkań dla seniorów.
Drugą ważną kwestią w obszarze mieszkalnictwa jest wsparcie w modernizacji nie tylko budynków jednorodzinnych, ale także wielorodzinnych, poprzez wprowadzenie instrumentów krajowych, a także unijnych. Wśród wskazywanych przez panel działań pojawiały się zarówno te dotyczące stworzenia nowych metod wsparcia modernizacji energetycznej budynków wielorodzinnych i zabytkowych, jak również oczekiwanie ułatwienia dostępu do inwestycji w OZE w ramach wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, a także wsparcie zarządców nieruchomości w zakresie poprawy kwalifikacji dot. oszczędzania energii.
Jak wynika z wspomnianego wyżej badania IPSOS aż 89% Polek i Polaków pozytywnie ocenia wprowadzenie prosumenckich rozwiązań (takich, które umożliwiają produkcję energii na własne potrzeby oraz sprzedaż nadwyżki do sieci energetycznej). Równie wysoko oceniany jest rozwój spółdzielni energetycznych, inicjatyw lokalnych, w których mieszkańcy wspólnie inwestują w odnawialne źródła energii.
Kompleksowa odpowiedź na ubóstwo energetyczne
Wyniki ogólnopolskiego panelu obywatelskiego pokazują potrzebę sformułowania przez państwo kompleksowej odpowiedzi na kryzys ubóstwa energetycznego. Z jednej strony oczekiwane jest doraźne wsparcie (ale skierowane do potrzebujących, nie do wszystkich), z drugiej – trwałe rozwiązanie problemu poprzez inwestycje w efektywność energetyczną. Dostrzeżono potrzebę opracowania nowego modelu wsparcia osób w kryzysie ubóstwa energetycznego.
Powinien on uwzględniać zarówno ogólnokrajowe ramy wsparcia, jak i rolę samorządów oraz społeczności lokalnych i obywateli. Panel zwrócił także uwagę na to, by nie był to proces narzucany odgórnie, tylko powstał z włączeniem wszystkich interesariuszy oraz wziął pod uwagę maksymalne uproszczenie i ułatwienie procedur wsparcia najbardziej potrzebującym.
Potrzeby są ogromne, a wg badania IPSOS aż 40% respondentów negatywnie ocenia
możliwości uzyskania wsparcia od państwa na ocieplenie domu, wymianę pieca czy
zainstalowanie paneli fotowoltaicznych.
Rzetelne informacje i edukacja
Obywatele chcą otwartej rozmowy o kryzysie energetycznym i trwałych rozwiązaniach problemu ubóstwa energetycznego. Oczekują przekrojowych działań informacyjnych, jak również indywidualnego wsparcia (np. wykwalifikowani doradcy). Co istotne, obywatele dostrzegają znaczenie edukacji oraz promowania na szeroką skalę nowych postaw i nawyków służących unikaniu marnowania energii.
Za zwiększeniem działań edukacyjnych i informacyjnych związanych z efektywnością energetyczną opowiada się także 90% badanych przez IPSOS.
Wyniki panelu jednoznacznie wskazują, że im więcej obywatele dowiadują się o źródłach problemu ubóstwa energetycznego oraz możliwych rozwiązaniach, tym bardziej są zainteresowani dalszą rozmową oraz promowaniem wiedzy na ten temat.
Oczekiwane jest włączenie szerokiego grona interesaruszy (łącznie z obywatelami i obywatelkami) w wypracowanie spójnego przekazu dotyczącego źródeł problemu ubóstwa energetycznego, a zwłaszcza sposobów na rozwiązanie jego fundamentalnych przyczyn.
Pełna treść werdyktu dostępna jest na stronie www.naradaoenergii.pl
[1] https://naradaoenergii.pl/polska-po-zimie-raport-z-badania/
źródło: Fundacja Stocznia