Urządzenia zestawu różnicowania ciśnienia w przykładowym obiekcie
Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przygotował propozycje uzupełnień i rozszerzenia zakresu norm dotyczących projektowania, instalowania, testowania i odbiorów systemów różnicowania ciśnienia w układach kontroli dymu i ciepła. Opracowano projekty dwóch norm – w jednej znalazły się zagadnienia projektowe, metody obliczeń, instalacji, dopuszczenia, testów i obsługi, a w drugiej wymagania dla zestawów urządzeń i komponentów. Tych drugich wymogów dotychczas brakowało, co komplikowało wprowadzanie systemów na rynek. Obydwa dokumenty są już w ostatniej fazie konsultacji, a ich publikacja planowana jest na drugą połowę 2022 roku.
Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku....
Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku. Na co dzień spotykamy się m.in. z zakazami wjazdu do tunelu, zmianami prędkości poruszania się w nim czy wyłączeniem pasów ruchu z powodu kolizji lub prowadzonych robót. Największym zagrożeniem w tunelu jest jednak pożar pojazdu i to na wypadek takiej sytuacji tworzone są systemy bezpieczeństwa,...
W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której...
W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której informowaliśmy pod koniec 2023 roku. Teraz ostatnim krokiem jest oficjalne przyjęcie przez Radę, co powinno nastąpić wkrótce. Następnie tekst zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwadzieścia dni później.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2023, poz....
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2023, poz. 2442), wprowadza zmiany, których celem jest zwiększenie jakości i bezpieczeństwa budynków oraz dostosowanie ich do wymogów ekologicznych i społecznych. Nowe regulacje będą obowiązywać od 1 kwietnia 2024 r.
Inżynierowie zajmujący się na co dzień zagadnieniami wentylacji pożarowej w budynkach korzystają od wielu lat z normy PN-EN 12101-6:2007 Systemy kontroli i rozprzestrzeniania dymu i ciepła. Część 6: Wymagania techniczne dotyczące systemów różnicowania ciśnień. Zestawy urządzeń. Dokument ten powstał w 2005 roku i jako obecnie najbardziej kompleksowe opracowanie jest powszechnie stosowany do projektowania, testowania i odbioru systemów różnicowania ciśnień w układach kontroli dymu i ciepła.
Norma, której najnowsza polska edycja pochodzi z 2007 roku, już od momentu powstania miała mieć szersze zastosowanie niż tylko wytyczne projektowe i odbiorowe dla systemów PDS (Pressure Differential Systems). Jak wskazuje jej tytuł, według pierwotnych założeń miała się stać normą wyrobu umożliwiającą wprowadzenie do obrotu systemów z oznakowaniem CE. Niestety ze względu na brak w jej treści odpowiednich załączników określających te wymagania, producenci nie mogli uzyskiwać certyfikatu zgodności z tą normą. Mając na uwadze wadę tego dokumentu, kontynuowano prace w Europejskim Komitecie Normalizacyjnym (CEN) nad uzupełnieniem i rozszerzeniem zakresu normy. Zdecydowano o jej podziale na dwa odrębne dokumenty:
norma EN 12101 część 13, która zgodnie z założeniami ma obejmować zagadnienia projektowe, metod obliczeń, instalacji, dopuszczenia, testów i obsługi;
norma EN 12101 część 6, która będzie obejmowała wymagania dla zestawów urządzeń i komponentów systemów PDS.
Obydwa dokumenty są już w ostatniej fazie konsultacji, a ich publikacja planowana jest na drugą połowę 2022 roku. Dlatego już dzisiaj warto szerzej je omówić, przygotowując się na zmiany, które te normy wprowadzą.
Norma prEN 12101-6 określa właściwości i metody badań elementów i zestawów do systemów różnicowania ciśnienia w celu wytworzenia i kontroli wymaganej różnicy ciśnienia i przepływu powietrza między przestrzenią chronioną i niechronioną.
Znajdziemy w niej metodykę badań dla trzech rodzajów zestawów urządzeń:
z samoczynną klapą nadmiarowo-upustową,
z regulacją elektroniczną, gdzie wydajność wentylatora regulowana jest na podstawie pomiaru ciśnienia w przestrzeni chronionej,
połączenia powyższych rozwiązań, zawierającego automatycznie regulowaną klapę nadmiarowo-upustową.
W normie prEN 12101-6 opisano metodykę wyboru urządzeń reprezentatywnych do badań, co pozwala uniknąć konieczności badania całego typoszeregu producenta. Norma określa też, jak powinno być zbudowane i wyposażone stanowisko testowe, w które muszą się wyposażyć jednostki akredytowane do przeprowadzania badań zgodnie z prEN 12101-6. Stanowiskiem takim w Polsce dysponuje na przykład Instytut Techniki Budowlanej. Procedura badań zestawów urządzeń obejmuje testy funkcjonalne mające na celu sprawdzenie skuteczności regulacji ciśnienia oraz testy wytrzymałości i oscylacji, sprawdzające wytrzymałość układu na zakłócenia mogące wprowadzić go w oscylacje niegasnące. Raport z badań wykonanych w akredytowanym laboratorium będzie podstawą do przeprowadzenia procesu certyfikacji wyrobu i w efekcie do uzyskania europejskiego certyfikatu stałości właściwości użytkowych, co umożliwi wprowadzenie do obrotu urządzeń również na innych rynkach, nie tylko w Polsce. Stanowi to istotną zmianę, gdyż, jak wspomniano wcześniej, obecna norma nie umożliwia wprowadzenia wyrobu do obrotu z oznakowaniem CE. Aktualnie wprowadzenie na rynek zestawu urządzeń możliwe jest wyłącznie w systemie krajowym z oznakowaniem znakiem budowlanym.
Norma prEN 12101-13 obejmie głównie zakres, który już obecnie znajdujemy w obowiązującej normie PN-EN 12101-6, tj. wytyczne projektowe, oceny skuteczności oraz metody prowadzenia prób odbiorowych i przeglądów eksploatacyjnych systemów różnicowania ciśnienia. W stosunku do aktualnej normy pojawiło się jednak wiele istotnych zmian. Poniżej wymieniam te, które uważam za najbardziej istotne.
Norma prEN 12101-13 obejmie głównie zakres, który już obecnie znajdujemy w obowiązującej normie PN-EN 12101-6, tj. wytyczne projektowe, oceny skuteczności oraz metody prowadzenia prób odbiorowych i przeglądów eksploatacyjnych systemów różnicowania ciśnienia. W stosunku do aktualnej normy pojawiło się jednak wiele istotnych zmian. Poniżej wymieniam te, które uważam za najbardziej istotne.
1. Tylko dwie klasy systemu i uproszczone wymagania
Obowiązująca wersja normy PN-EN 12101-6 określa sześć klas systemów (od A do F), dla których proponowane są konkretne i szczegółowe rozwiązania PDS. Decyzję o przypisaniu danego rozwiązania do właściwego budynku podejmuje projektant, kierując się przeznaczeniem budynku i uwzględniając założony sposób ewakuacji na wypadek pożaru. Wytyczne obejmują szczegółowe kryteria dotyczące utrzymania w strefie chronionej odpowiedniego nadciśnienia w przypadku zamkniętych wszystkich drzwi, przepływu powietrza w przypadku otwartych drzwi ewakuacyjnych oraz maksymalnej wartości siły wymaganej do otwarcia drzwi.
Wytyczne dla przykładowej klasy systemu
System klasy C – ewakuacja jednoczesna. System stosowany w obiektach, w których przewidziana jest jednoczesna ewakuacja wszystkich osób. Pozwala to na uzyskanie wolnej drogi ewakuacyjnej dla ekip ratowniczych. System zakłada jedne otwarte drzwi na kondygnacji objętej pożarem.
Wymagania:
przepływ powietrza: 0,75 m/s w przekroju drzwi,
różnica ciśnienia:
– drzwi wejściowe zamknięte, pomiędzy klatką schodową a powierzchnią użytkową: 50 Pa ±10%,
– drzwi wejściowe otwarte, pomiędzy klatką schodową a powierzchnią użytkową: 10 Pa ±10%,
siła potrzebna do otwarcia drzwi: 100 N.
Wymagania dotyczące utrzymania nadciśnienia np. na chronionej klatce podane zostały z dokładnością do ±10%, co oznacza konieczność zapewnienia nadciśnienia w zakresie 45–55 Pa. W praktyce w obiektach wartości te okazały się trudne do spełnienia, szczególnie w budynkach wysokich i wysokościowych, gdzie istotny wpływ na rozkład ciśnienia ma m.in. ciąg kominowy. Konieczność utrzymania parametru nadciśnienia z aż taką dokładnością nie ma większego uzasadnienia, dlatego w nowej wersji normy zdecydowano się na zmianę w tym zakresie. Obecne sześć klas zostanie zastąpionych jedynie dwiema, a wymagania dotyczące utrzymania wartości nadciśnienia w pomieszczeniu chronionym zostaną złagodzone. Wymagana różnica ciśnienia będzie wynosiła dla obu klas min. 30 Pa. Zniesiony zostanie również wymóg utrzymania nadciśnienia o wartości 10 Pa na klatce ewakuacyjnej w przypadku drzwi ewakuacyjnych otwartych na zewnątrz. W tabeli 1 porównano wytyczne starej i nowej wersji normy.
Zastosowanie odpowiedniej klasy uzależnione jest od przeznaczenia budynku lub wyposażenia go w instalację tryskaczową. Klasa 1 powinna być stosowana w:
budynkach mieszkalnych o wysokości do 30 m lub poniżej limitu wysokości dla budynków wysokościowych (w Polsce 55 m);
budynkach wyposażonych w instalację z tryskaczami szybkiego reagowania (Response Time Index – RTI < 50);
w budynkach mieszkalnych, w których pomiędzy przestrzenią chronioną a pomieszczeniem potencjalnie objętym pożarem znajdują się co najmniej dwa pomieszczenia z małym ryzykiem wystąpienia w nich pożaru (bez obciążenia ogniowego), z drzwiami wyposażonymi w samozamykacze.
Klasa 2 powinna być stosowana we wszystkich pozostałych przypadkach.
2. Sprawdzanie czasu osiągnięcia wymaganych parametrów pracy systemu
Kolejną zmianą jest wprowadzenie wymogu określonego czasu, w jakim układ osiągnie odpowiednie parametry pracy. Należy zauważyć, że w obowiązującej normie znajdziemy wzmiankę mówiącą, że w przypadku zastosowania wentylatorów nawiewnych ze zmienną prędkością obrotową lub z klapami sterowanymi czujnikami ciśnienia system powinien osiągnąć 90% żądanej wydajności w ciągu 3 s od otwarcia lub zamknięcia drzwi. Nie została jednak podana metoda sprawdzania spełnienia tych wymagań, przez co nie weryfikowano tego parametru w trakcie budowy i odbiorów.
W projekcie normy wyodrębnione zostały wymagania dotyczące:
czasu trwania aktywacji systemu, czyli czasu, w jakim system powinien się aktywować od momentu otrzymania sygnału o pożarze,
czasu trwania pracy (operation time), tj. czasu mierzonego od aktywacji systemu do osiągnięcia pełnej sprawności układu,
czasu trwania reakcji (response time) – czasu, w jakim po zmianie położenia drzwi z zamkniętych na otwarte lub z otwartych na zamknięte system PDS powinien osiągnąć projektowane parametry.
Projekt normy prEN 12101-13 podaje również metodę sprawdzenia powyższych wymagań. Badanie zostało dodane jako nowe wymaganie zarówno do obowiązkowych testów odbiorowych, jak i późniejszych testów sprawdzających, przeprowadzanych w trakcie eksploatacji systemu. Do wykonania tego testu niezbędne jest wykorzystanie manometru z możliwością rejestracji pomiaru różnicy ciśnienia w czasie. Procedura sprawdzenia polega na pomiarze ciśnienia w trakcie następującej sekwencji otwarcia i zamknięcia drzwi:
przez 30 s drzwi pozostają otwarte → na 1–2 s drzwi są zamykane → ponownie na 10 s drzwi pozostają otwarte → zamknięcie drzwi przez samozamykacz → na 60 s drzwi pozostają zamknięte.
wyznaczyć średnią różnicę ciśnienia na drzwiach (Δpc1) z pierwszych 30 s zmierzonych danych, wykorzystując średnią arytmetyczną uzyskanych pomiarów,
obliczyć maksymalną dopuszczalną różnicę ciśnienia odpowiadającą 100 N siły otwarcia (Δp100 N),
na podstawie danych określić czas, w którym zmierzone ciśnienie różnicowe przekracza Δp100 N po raz pierwszy (t1),
określić czas po zamknięciu drzwi, w którym zmierzona różnica ciśnienia wraca poniżej (Δp100 N) – czas (t2), różnica czasu (Δt = t2 – t1) powinna być mniejsza niż 5 s,
określić średnią różnicę ciśnienia w drzwiach (Δpc2) z ostatnich 30 s pomiaru, wykorzystując prostą średnią z zarejestrowanych danych; (Δpc2) musi się mieścić w zakresie ±5% wartości (Δpc1).
3. Przewietrzanie pomieszczeń
Kolejnym nowym wymaganiem, który wprowadzi nowela normy, jest konieczność zapewnienia przewietrzania pomieszczeń chronionych na wypadek przedostania się do nich dymu z pomieszczeń objętych pożarem. Przewietrzanie klatki powinno być zapewnione w sposób stały zgodnie z lokalnymi wymaganiami, a w przypadku ich braku (jak w Polsce) konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza o wielkości co najmniej 7500 m3/h. Można to osiągnąć dzięki zastosowaniu w pomieszczeniu np. otworu z klapą nadciśnieniową lub przepustnicą regulacyjną otwieraną w sposób automatyczny i dobraną tak, aby zapewnić wymagany przepływ powietrza. Należy także uwzględnić ten przepływ przy doborze wentylatora, biorąc równocześnie pod uwagę konieczność spełnienia głównych wymagań projektowych.
4. Elementy wyposażenia systemów
W projekcie normy prEN 12101-13 znajdują się również nowe wytyczne dotyczące elementów wyposażenia systemów PDS. Jednym z nich jest konieczność zainstalowania w obiekcie panelu ręcznej kontroli dla straży pożarnej. Panel ten powinien być zlokalizowany przy głównym wejściu do budynku lub w jego pobliżu. Dostęp do niego powinien być ograniczony tylko dla autoryzowanego personelu i zawierać następujące opcje trybu pracy systemu: OFF, AUTOMATIC i ON.
W położeniu OFF wyłączany jest wentylator. W położeniu AUTOMATIC system pozostaje w trybie gotowości do pracy, natomiast tryb ON, tj. włączony, pozwala na ręczne uruchomienie wentylatora nawiewnego bez przesterowywania innych urządzeń, jak np. klapy upustowe. Tryb ten może być wykorzystany przez straż pożarną w przypadku konieczności szybkiego przewietrzenia klatki schodowej i usunięcia zalegającego w niej dymu.
W nowej wersji normy pojawi się również wymóg instalowania panelu lub przycisku ręcznej kontroli do wykorzystania przez ewakuujące się z budynku osoby. Przycisk taki powinien być również zainstalowany w pobliżu głównego wejścia do budynku, a jego zwolnienie spowoduje uruchomienie i zapewnienie opisanego wcześniej trybu przewietrzania.
Zaproponowane w normie prEN 12101-13 zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż porządkują i uściślają wytyczne dla projektantów instalacji wentylacji pożarowej. Szczególnie istotna jest propozycja odejścia od wygórowanych i w praktyce trudnych do spełnienia kryteriów utrzymania parametrów systemów przy jednoczesnym zachowaniu ich skuteczności. Ważne jest również to, że norma prEN 12101-6 ureguluje kwestię badania i dopuszczania do obrotu zestawów urządzeń do różnicowania ciśnienia. Dzięki temu możliwe będzie ich testowanie w wielu laboratoriach na świecie, a producenci zyskają większy rynek sprzedaży.
Literatura
PN-EN 12101-6:2007 Systemy kontroli i rozprzestrzeniania dymu i ciepła. Część 6: Wymagania techniczne dotyczące systemów różnicowania ciśnień. Zestawy urządzeń
prEN 12101-13 Smoke and heat control systems. Part 13: Pressure differential systems (PDS) – Design and calculation methods, installation, acceptance testing, routine testing and maintenance
prEN 12101-6 Smoke and heat control systems. Part 6: Specification for pressure differential systems – Kits
Sypek Grzegorz, Nowelizacja norm europejskich w zakresie projektowania i odbioru systemów różnicowania ciśnienia, seminarium naukowo-techniczne „Ochrona przeciwpożarowa obiektów budowlanych”, październik 2021
W ostatnim czasie publikowane są różne informacje dotyczące audytów energetycznych przedsiębiorstw i obowiązku ich wykonywania, przy czym mylone są ustalenia Unii Europejskiej z przepisami krajowymi, a...
W ostatnim czasie publikowane są różne informacje dotyczące audytów energetycznych przedsiębiorstw i obowiązku ich wykonywania, przy czym mylone są ustalenia Unii Europejskiej z przepisami krajowymi, a także błędnie rozumiane cele sporządzania i zawartość tych audytów.
Duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia raz na 4 lata audytu energetycznego. Z tego obowiązku zwolnione są przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią...
Duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia raz na 4 lata audytu energetycznego. Z tego obowiązku zwolnione są przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią określony we właściwych normach lub system zarządzania środowiskowego, jeżeli w ramach tych systemów przeprowadzono audyt energetyczny.
W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia...
W dniu 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska opublikowała istotny dokument dotyczący europejskiego prawodawstwa energetycznego: Pakiet "Czysta Energia dla wszystkich Europejczyków". Obejmuje on zagadnienia związane z efektywnością energetyczną, wykorzystaniem OZE, zarządzaniem rynkiem energii elektrycznej, prawami konsumentów oraz Unią Energetyczną. Proponowane zmiany dotyczą między innymi Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków (EPBD) i Dyrektywy o Efektywności Energetycznej (EED).
Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę...
Polskie firmy budowlane i branż pokrewnych realizują szereg usług poza granicami kraju – od budowy mieszkań, dróg i obiektów hydrotechnicznych, przez renowację zabytków i usługi instalacyjne aż po budowę statków i elektrowni atomowych. Niedługo to się zmieni. Nowelizacja unijnej dyrektywy o delegowaniu pracowników sprawi, że ich usługi staną się za granicą niekonkurencyjne.
Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje...
Nowelizacja ustawy o podatku VAT obowiązuje od początku roku. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozszerzenia katalogu czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia, który teraz obejmuje usługi budowlane. Co to oznacza dla przedsiębiorców i podwykonawców?
Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.
Jak informuje Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie", Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 czerwca 2017 r. wypowiedział się w sprawie definicji przyłącza kanalizacyjnego i wodociągowego.
Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi...
Ministerstwo Energii opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o OZE, która ma wejść w życie już 1 września 2017 r. Nowela ma na celu zapewnienie pełnej zgodności przepisów tej ustawy z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Wprowadza istotnie zmiany w kwestii systemu wsparcia dla małych biogazowni i hydroelektrowni oraz zasad budowy i opodatkowania farm wiatrowych.
W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.
W czwartek 27.07 br., Senat bez żadnych poprawek przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, zmieniającej wzór obliczania opłaty zastępczej.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera...
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne projektów ustaw regulujących funkcjonowanie administracji budowlanej oraz zawodów architekta, inżyniera budownictwa i urbanisty.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii,...
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie rozpatrzył sprawę, której celem było wyjaśnienie zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym energii, którą wyprodukują i oddadzą do sieci prosumenci, a także energii, którą z sieci pobiorą w ramach rozliczeń w systemie tzw. opustów - podaje portal gramwzielone.pl.
Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa...
Zmiany warunków technicznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego stanowią realizację części postulatów zgłaszanych przez różne środowiska. Niektóre z wprowadzonych zmian służą zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa w budynku, część jednak spełnia głównie oczekiwania inwestorów i stanowi istotne złagodzenie wymagań obowiązujących dotychczas. Wiele kwestii nie zostało jeszcze wyjaśnionych lub doprecyzowanych, a planowane modyfikacje m.in. ustawy o ochronie ppoż. będą okazją do wprowadzenia kolejnych zmian.
1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny...
1 stycznia br. weszła w życie ustawa podpisana 14 listopada 2017 roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Jakie poprawki zostały wprowadzone?
Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dotyczy ustanowienia uproszczonych zasad i procedur przygotowania oraz realizacji inwestycji...
Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących dotyczy ustanowienia uproszczonych zasad i procedur przygotowania oraz realizacji inwestycji mieszkaniowych i ma stanowić przepisy szczególne wobec regulacji ustawy Prawo budowlane. Celem projektu jest odpowiedź na zauważone zjawiska deficytu liczby mieszkań dostępnych na polskim rynku w stosunku do innych państw Unii Europejskiej i braku możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych...
O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita"....
O szczegółach planowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uszczelnienia przepisów odnośnie wymagań, jakie muszą spełniać domowe kotły grzewcze o mocy do 500 kW, pisze "Rzeczpospolita". Do 1 stycznia 2020 r. zostanie ograniczony obrót kotłami na biomasę niedrzewną oraz służących tylko do podgrzania wody użytkowej.
W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej....
W dotychczasowym orzecznictwie wyrażany był pogląd, oparty na wykładni gramatycznej i systemowej, że m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej są urządzeniami infrastruktury technicznej. Budowa instalacji paneli fotowoltaicznych nie różni się funkcjonalnie od farmy wiatrowej. W obu przypadkach urządzenia techniczne służą do wytwarzania energii elektrycznej poza zakładem energetycznym, choć sposób produkcji energii jest różny.
Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych...
Z początkiem lipca 2018 r. pojawi się konieczność określenia zasadniczych charakterystyk urządzeń i armatury wodnej oraz oznaczenia ich znakiem „B” w przypadku zastosowań dla ochrony przeciwpożarowej w stałych urządzeniach gaśniczych. Dotyczyć to będzie m.in. agregatów pompowych, kolektorów wlotowych i rozdzielaczy, zaworów i zasuw, filtrów, zaworów zwrotnych, uchwytów i zestawów mocowania przewodów rurowych oraz czujników/przełączników przepływu wody i ciśnienia. Elementy te będą mogły zostać wprowadzone...
Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania...
Czy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej, czy trzeba zapłacić? W jakiej sytuacji można odciąć dostawę wody i rozwiązać umowę? Na te i inne pytania odpowiada poradnik, który przygotował UOKiK.
W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.
W ostatnim czasie w krajowym prawie pojawiły się nowe akty prawne oraz projekty ustaw, które dotyczą architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.
Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji...
Portal Gramwzielone.pl przypomina, że do końca lipca właściciele małych instalacji odnawialnych źródeł energii powinni złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki sprawozdanie na temat wygenerowanej produkcji i sprzedaży energii. W tym miesiącu zmieniła się minimalna i maksymalna moc OZE, które są zaliczane do grupy tzw. małych instalacji i które podlegają obowiązkowi sprawozdawczemu. Za złożenie dokumentów po terminie grozi kara.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, że rada gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie może wprowadzić zakazu ogrzewania budynków określonymi rodzajami paliw.
Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa...
Jak poinformowała Polska Izba Inżynierów Budownictwa 14 sierpnia 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z reprezentantami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Izby Architektów RP. Spotkanie miało na celu przeprowadzenie rozmów w związku z projektami ustaw o architektach i inżynierach budownictwa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na...
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że proces dymienia powstaje zawsze, jednak w prawidłowo działającym kotle trwa on bardzo krótko. Co więcej, zadymienie nie zawsze ma negatywny wpływ na środowisko, dlatego jego negatywny skutek trzeba udowodnić.
Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...
Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...
Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.
Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...
Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.