Stały wzrost liczby samochodów powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w miastach, gdzie grunty są drogie i brakuje miejsc na naziemne stanowiska postojowe. To z kolei sprawia, że inwestorzy lokują parkingi pod budynkami. Takie rozwiązanie obniża koszt zakupu gruntu, ale jednocześnie wprowadza dodatkowe zagrożenia związane z parkującymi pod budynkiem pojazdami spalinowymi i coraz częściej elektrycznymi. Te pierwsze są źródłem wydzielania spalin, w tym niebezpiecznych gazów takich jak tlenek węgla, lub wycieków paliw gazowych (LPG, CNG czy wodoru) i tym samym ryzyka wybuchu. Jak prawidłowo wykrywać i minimalizować skutki występowania gazów w stężeniach niebezpiecznych dla ludzi i mienia?
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...
Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...
Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...
Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.
Wymagania prawne
Ustawodawca, zdając sobie sprawę z ryzyk towarzyszących garażom zamkniętym, nakłada obowiązek montażu w nich systemów detekcji gazów. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], w garażu zamkniętym należy stosować wentylację mechaniczną sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla oraz czujnikami gazu propan-butan, jeżeli dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych tym gazem. Istotne zapisy znajdują się również w normie PN-EN 50545-1:2012 Elektryczne przyrządy do wykrywania i pomiaru gazów toksycznych i palnych w garażach oraz w tunelach. Część 1: Podstawowe wymagania funkcjonalne i metody badań dotyczące wykrywania i pomiaru tlenku węgla oraz tlenków azotu [2].
Czujniki gazów toksycznych
Głównym celem stosowania czujników gazów toksycznych w przestrzeni garaży zamkniętych jest sterowanie wentylacją. W praktyce realizuje się to poprzez zastosowanie trójprogowych detektorów tlenku węgla, które w zależności od stężenia tego gazu, pochodzącego ze spalin samochodów, włączają kolejne biegi wentylacji. Finalnie, jeżeli wentylacja okaże się nieskuteczna, na ostatnim progu następuje załączenie tablic ostrzegawczych, które informują o zaistniałym niebezpieczeństwie osoby przebywające w chronionym obszarze. Nie jest dobrym pomysłem załączanie tablic ostrzegawczych razem z wentylacją (na 1 lub 2 progu alarmowym) ani stosowanie detektorów o mniejszej liczbie progów alarmowych – będzie to powodowało częstsze załączanie sygnalizacji ostrzegawczej, także w sytuacjach, kiedy nie jest to niezbędne. Dobrze zaprojektowany system detekcji gazów nie powinien być źródłem niepotrzebnych alarmów.
Warto też zwrócić uwagę, że obecność gazów spalinowych w garażu nie jest zjawiskiem rzadkim – można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że jest to zjawisko normalne. Ważne jest zatem, by ich stężenie utrzymywać poniżej granic niebezpiecznych dla ludzkiego zdrowia. Oprócz detekcji tlenku węgla, w przestrzeni garaży zamkniętych wskazuje się również na konieczność detekcji tlenków azotu [2], ponieważ zmiana stężenia tlenków azotu w spalinach nie zawsze jest proporcjonalna do zmiany stężenia tlenku węgla.
Jednym z kolejnych aspektów detekcji gazów toksycznych są fałszywe alarmy i wiarygodność pomiarowa urządzeń. Niestety zmiany temperatur, wilgotności oraz warunków środowiskowych na przestrzeni roku mogą powodować nieprawidłową pracę niektórych urządzeń. Z tego względu w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia fałszywych alarmów zaleca się stosowanie sensorów elektrochemicznych, zamiast często montowanych sensorów półprzewodnikowych. Sensory elektrochemiczne umożliwiają także udostępnienie wartości pomiarowej (nie tylko progowej) stężenia gazów toksycznych w powietrzu. Analizując te informacje w systemie BMS, można wyciągać wnioski i podejmować właściwe decyzje dotyczące obiektu i skuteczności samej wentylacji. Pamiętajmy też, że niewiarygodna (fałszywy alarm) lub niepełna informacja o zagrożeniach ze strony gazów toksycznych w garażu podziemnym wiąże się z ograniczeniem jego dostępności, zwiększonym zużyciem energii przez układy wentylacji i w końcu utratą zaufania użytkowników do samego systemu. Problem fałszywego alarmu jest zagadnieniem bardzo ważnym, wręcz krytycznym w przypadku czujników gazów palnych, o czym więcej poniżej.
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. DzU 2022, poz. 1225)
2. PN-EN 50545-1:2012 Elektryczne przyrządy do wykrywania i pomiaru gazów toksycznych i palnych w garażach oraz w tunelach. Część 1: Podstawowe wymagania funkcjonalne i metody badań dotyczące wykrywania i pomiaru tlenku węgla oraz tlenków azotu
Elektryfikacja komunikacji wiąże się m.in. z koniecznością budowy miejsc do ładowania baterii elektrycznych w samochodach. Najbardziej pożądane będą miejsca parkingowe znajdujące się w garażach podziemnych....
Elektryfikacja komunikacji wiąże się m.in. z koniecznością budowy miejsc do ładowania baterii elektrycznych w samochodach. Najbardziej pożądane będą miejsca parkingowe znajdujące się w garażach podziemnych. W przypadku pożaru samochodu elektrycznego bardzo trudne jest całkowite schłodzenie baterii – nawet po jego ugaszeniu temperatura baterii jest wciąż na tyle wysoka, że po kilkudziesięciu minutach pożar wybucha na nowo. Praktyka postępowania służb ratowniczych sprowadza się często do zatopienia...
Rośnie zapotrzebowanie na miejsca postojowe dla samochodów osobowych w budynkach mieszkalnych i handlowych. Na drogich i atrakcyjnych terenach powstają budynki wielokondygnacyjne z wielopoziomowymi podziemnymi...
Rośnie zapotrzebowanie na miejsca postojowe dla samochodów osobowych w budynkach mieszkalnych i handlowych. Na drogich i atrakcyjnych terenach powstają budynki wielokondygnacyjne z wielopoziomowymi podziemnymi parkingami. Z czasem będą w nich parkować samochody z różnym napędem – z silnikami spalinowymi z zapłonem iskrowym, wysokoprężnymi, silnikami na LPG i CNG oraz ogniwami paliwowymi, akumulatorami elektrycznymi, a może nawet napędzane wodorem. Projektując garaż i jego wentylację, warto uwzględniać...
Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania...
Garaże mogą być niebezpieczne, jeśli zgromadzi się w nich nadmiar spalin lub z samochodów z instalacją LPG wycieknie gaz. Dlatego obiekty wielostanowiskowe powinny być wyposażone w skuteczny system wykrywania substancji niebezpiecznych, zapewniający także odpowiednią reakcję na ich podwyższone stężenie.
Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe...
Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe doświadczenia w budowie instalacji wentylacji z detekcją wodoru, szczególnej wagi nabiera współpraca projektanta z dostawcą systemu i rzeczoznawcą ppoż. oraz śledzenie wytycznych i zaleceń branżowych. Zagadnienie to może się wydawać pozornie mało istotne, ale obecnie budowane garaże za 2–3...
W nowo budowanych obiektach powstają wielopoziomowe garaże z windami, na rynku przybywa także pojazdów z alternatywnymi technologiami zasilania, w tym na metan i wodór. Stawia to nowe wyzwania w projektowaniu...
W nowo budowanych obiektach powstają wielopoziomowe garaże z windami, na rynku przybywa także pojazdów z alternatywnymi technologiami zasilania, w tym na metan i wodór. Stawia to nowe wyzwania w projektowaniu i eksploatacji systemów wentylacji garaży oraz detekcji gazów toksycznych i palnych. Niezmienna jest jednak zasada, że na uwadze należy mieć przede wszystkim zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz gwarancję niezawodności działania wybranych rozwiązań.
Projektując garaż i jego wentylację, warto uwzględniać w projekcie rozwiązania, które pozwolą w przyszłości łatwo i tanio zaadaptować obiekt do nowych wymagań. Obecne przepisy budowlane i przeciwpożarowe...
Projektując garaż i jego wentylację, warto uwzględniać w projekcie rozwiązania, które pozwolą w przyszłości łatwo i tanio zaadaptować obiekt do nowych wymagań. Obecne przepisy budowlane i przeciwpożarowe dotyczące garaży tworzone były, gdy korzystaliśmy praktycznie wyłącznie z samochodów z silnikami spalinowymi – iskrowymi na LPG i benzynę oraz wysokoprężnymi na olej napędowy. Znane były ich właściwości dotyczące mocy pożaru i jego rozprzestrzeniania się w garażach oraz temperatury. Dzisiaj w garażach...
Wentylacja to nie tylko zapewnienie komfortowych warunków dla przebywających w budynku osób. W przypadku pomieszczeń takich jak garaże, czy pomieszczenia technologiczne w których są umieszczone urządzenia...
Wentylacja to nie tylko zapewnienie komfortowych warunków dla przebywających w budynku osób. W przypadku pomieszczeń takich jak garaże, czy pomieszczenia technologiczne w których są umieszczone urządzenia grzewcze np. piece czy kotły, prawidłowa wentylacja jest koniecznością dla zabezpieczenia bezpieczeństwa.
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale...
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale określa jej cele funkcjonalne: zapewnienie bezpiecznej ewakuacji ludzi. Ocena skuteczności projektowanego rozwiązania jest możliwa dzięki wykorzystaniu symulacji CFD. Brakuje jednak norm określających sposób realizacji tego zadania, co z kolei powoduje brak jednolitego podejścia do oceny poprawności...
Wydany przez CNBOP-PIB poradnik prowadzenia działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym zawiera zalecenia dla służb ratowniczych oraz wnioski mogące stanowić pomoc także...
Wydany przez CNBOP-PIB poradnik prowadzenia działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym zawiera zalecenia dla służb ratowniczych oraz wnioski mogące stanowić pomoc także przy wyborze systemów ppoż. w garażach. Z kolei zmiany prawa odbiurokratyzowują proces budowlany i znoszą konieczność uzyskiwania uzgodnień środowiskowych dla garaży i parkingów o powierzchni poniżej 10 tys. m2 na obszarach nieobjętych ochroną przyrody.
W kotłowniach bloków energetycznych w większości przypadków wystarczające są systemy naturalnej (grawitacyjnej) wentylacji oddymiającej. Ważne jest jednak zagwarantowanie otwarcia otworów napowietrzających...
W kotłowniach bloków energetycznych w większości przypadków wystarczające są systemy naturalnej (grawitacyjnej) wentylacji oddymiającej. Ważne jest jednak zagwarantowanie otwarcia otworów napowietrzających i odprowadzających dym, co umożliwiają systemy sygnalizacji pożaru i automatycznego otwierania tych otworów. Skutecznym zabezpieczeniem klatek schodowych (pylonów) jest zastosowanie napływu powietrza do przedsionków przeciwpożarowych.
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...
W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...
Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...
Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...
Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...
Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...
System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...
Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...
Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...
Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...
W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...
Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.
Zgodnie z przepisami [4, 5] w budynkach wysokich i wysokościowych, w strefach pożarowych innych niż ZL IV, należy zastosować rozwiązania techniczno-budowlane chroniące przed zadymieniem poziome drogi ewakuacyjne....
Zgodnie z przepisami [4, 5] w budynkach wysokich i wysokościowych, w strefach pożarowych innych niż ZL IV, należy zastosować rozwiązania techniczno-budowlane chroniące przed zadymieniem poziome drogi ewakuacyjne. Również klatki schodowe i przedsionki przeciwpożarowe, będące drogami ewakuacyjnymi, powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich zadymieniu.
Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych...
Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych i kolejowych, a szczególnie w metrze oraz ze względu na realne niebezpieczeństwo utraty przez nie zdrowia i życia w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków ochrony ppoż. Podczas pożaru w tunelach powstają produkty spalania stanowiące zagrożenie...
Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze...
Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze z groźnymi burzami i silnym wiatrem, po nich susze, długotrwałe upały, potem duże spadki temperatury, powodują że domy i miejsca pracy należy dostosowywać do znacznych wahań temperatur.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.