RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Wentylacja pożarowa dróg ewakuacyjnych w tunelach

Przykłady wykorzystania systemu FRANEC RC

Przykładowy przekrój i rzut przejścia wraz z instalacją wentylacji pożarowej z tunelu drogowego
Mat. autorów

Przykładowy przekrój i rzut przejścia wraz z instalacją wentylacji pożarowej z tunelu drogowego


Mat. autorów

W artykule opisano rozwiązania wentylacji pożarowej poziomych oraz pionowych dróg ewakuacyjnych na przykładzie powstających tunelowych inwestycji krajowych różniących się między sobą ze względu na funkcje. Tematem publikacji nie jest jednak wentylacja pożarowa głównych naw czy tuneli, lecz kwestia zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych niezależnie od różnych możliwych rozwiązań oraz scenariuszy na wypadek pożaru w nawie tunelu.

Zobacz także

RESAN pracownia projektowa Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów Wentylacja pożarowa chroni ludzkie życie, dlatego jest wyzwaniem dla projektantów

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie...

Budynki powinny być nie tylko funkcjonalne i komfortowe dla użytkowników, ale też bezpieczne, m.in. pod względem ochrony przeciwpożarowej. Choć wszyscy życzą sobie, by zabezpieczenia pożarowe nigdy nie były używane, muszą być w budynku obecne, a do tego prawidłowo zaprojektowane, wykonane i kontrolowane, by pozostawać w gotowości do ocalenia zdrowia i życia użytkowników w sytuacji zagrożenia.

Redakcja RI Skuteczne oddymianie zimą

Skuteczne oddymianie zimą Skuteczne oddymianie zimą

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących...

Obciążenie śniegiem odgrywa niezwykle ważną rolę podczas doboru dachowych okien oddymiających. Warto pamiętać, że na skutek nieuwzględnienia tego wskaźnika i nieodpowiedniego doboru stolarki oraz współpracujących z nią siłowników system nie spełni swojej funkcji.

mgr inż. Izabela Tekielak-Skałka, Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o. Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych Systemy wentylacji pożarowej przeznaczone do stosowania w garażach zamkniętych

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast,...

Ograniczona ilość przestrzeni pod inwestycję spowodowała, że w naszym kraju coraz popularniejsze stało się budowanie pod budynkami garaży podziemnych. Jest to szczególnie popularne w centrach dużych miast, w których liczba miejsc postojowych przy ulicach jest znacznie mniejsza od ilości kierowców szukających miejsc postojowych, co wpłynęło na popularyzację parkingów podziemnych oraz wielopoziomowych.

W artykule:

• Standardy i wytyczne dotyczące projektowania

Tunel kolejowy

Tunel drogowy usytuowany pod górą

Tunel drogowy pod korytem cieśniny

Analizując krajowe inwestycje drogowe na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, można zauważyć, że nastąpił przełom w zakresie budownictwa tunelowego. Do 2016 r. tunele drogowe dłuższe niż 500 m można było policzyć na palcach jednej ręki. Rosnące zapotrzebowanie na drogi o dużej przepustowości, konieczność ich połączenia z europejską infrastrukturą, urbanizacja oraz rosnąca wiedza i doświadczenie spowodowały, że coraz częściej projektuje i wykonuje się właśnie takie obiekty w ciągu infrastruktury drogowej. Obecnie na terenie naszego kraju powstaje 15 tuneli drogowych (1), a planowane są kolejne, w tym najdłuższy w ciągu drogi S6 w Policach (tzw. obwodnica Szczecina). Wspomniane doświadczenie zbudowane zostało głównie w oparciu o inwestycje kolejowe, gdzie większa liczba tuneli zaczęła się pojawiać już na początku obecnego wieku. Przełomowa zaś okazała się budowa za pomocą technologii TBM tunelu linii M1 metra w Warszawie. Tunel o długości ponad 23 km zapewne na długo pozostanie najdłuższym w Polsce.

Bardzo istotną kwestią instalacyjną związaną z obiektami tunelowymi jest wentylacja pożarowa dróg ewakuacyjnych. W artykule opisano przykłady rozwiązania wentylacji pożarowej poziomych oraz pionowych dróg ewakuacyjnych w różnych inwestycjach tunelowych realizowanych obecnie na terenie Polski.

Standardy i wytyczne dotyczące projektowania

W pierwszej kolejności należy przywołać dwa dokumenty opisujące standardy, które należy uwzględnić, projektując drogi ewakuacyjne w tunelach. Pierwszy z nich stanowi rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie [2], wraz z późniejszymi nowelizacjami, a zwłaszcza nowelizacją z 2019 r. [3]. W § 321 określono konieczność zabezpieczania przed zadymieniem dróg ewakuacyjnych na czas potrzebny do ewakuacji ludzi za pomocą systemu wentylacji mechanicznej. Natomiast w §322 podano różne rozwiązania wyjść awaryjnych, zależne od indywidualnego projektu tunelu:

㤠322b. (..)

tabela 1

Tabela 1. Podstawowe kryteria stosowane do zabezpieczania dróg ewakuacyjnych

2. Wyjściem awaryjnym może być w szczególności:

1) bezpośrednie wyjście z tunelu na zewnątrz,

2) przejście poprzeczne między nawami tunelu lub przejście do innego tunelu,

3) wyjście do korytarza ewakuacyjnego, który może się znajdować obok nawy tunelu lub pod jezdnią w nawie tunelu,

4) „schron z drogą ewakuacyjną wydzieloną pożarowo od nawy tunelu”.

Opisane w artykule trzy przykłady prezentują różne rozwiązania wyjść awaryjnych określone w tym rozporządzeniu.

tunel drogowy

Fot. 1. Tunel drogowy powstający pod cieśniną Świna [5]

Kolejny dokument stanowią Wytyczne projektowania wentylacji drogowych tuneli rekomendowane przez Ministra Infrastruktury 2 marca 2021 r. [4]. Oprócz dużej liczby informacji dotyczących wentylacji pożarowej głównych naw tunelu wytyczne te podają również, już konkretnie, jak wentylować drogi ewakuacyjne zarówno poziome, jak i pionowe. Warto już w tym momencie zauważyć analogię podejścia do zabezpieczania dróg ewakuacyjnych w obiektach tunelowych z podejściem przyjmowanym w budynkach o różnych wysokościach w oparciu o normę PN-EN 12101-6. Przyjmowane rozwiązania techniczne są analogiczne. Główne różnice wynikają oczywiście z architektury, jak i z konieczności zabezpieczania wszystkich dróg ewakuacyjnych w obiekcie jednocześnie. Należy również zaznaczyć, że przywołane wytyczne nie stanowią przepisu prawa, lecz jedynie rekomendację i źródło wiedzy technicznej dla projektanta. W polskim Prawie budowlanym nie podano konkretnych wymagań technicznych w tej kwestii.

Warto teraz postawić zasadnicze pytanie: w jaki sposób uniemożliwić zadymienie lub wzrost temperatury na obszarze tunelu przeznaczonym do ewakuacji poprzez wentylację mechaniczną? Podstawowe kryteria techniczne, którymi się posługujemy, są trzy.

Pierwsze: kryterium nadciśnienia „Δp” – utrzymanie nadciśnienia w przestrzeniach chronionych ma zagwarantować, że dym nie przedostanie się przez nieszczelności w przegrodach budowalnych oraz elementach instalacyjnych. W przypadku zamkniętych wszystkich drzwi z przestrzeni chronionej najczęściej przyjmuje się nadciśnienie 50 Pa (w akceptowalnym zakresie 30–80 Pa), zawsze względem przestrzeni objętej pożarem. W uzasadnionych przypadkach (np. zakładając tzw. ewakuację jednoczesną) przyjmuje się również dodatkowo nadciśnienie 10 Pa w razie otwartych drzwi zewnętrznych z drogi ewakuacyjnej.

klatka schodowa 2

Rys. 1. Przykładowy schemat ideowy instalacji wentylacji pożarowej wyjścia ewakuacyjnego z tunelu kolejowego 


Mat. autorów

Drugie kryterium: siła „F” potrzebna do otwarcia drzwi, dotycząca wszystkich drzwi z przestrzeni objętej pożarem na drogi ewakuacyjne. Wartość graniczną stanowi tu 100 N – jak pokazały badania, w przypadku konieczności użycia większej siły ewakuujący się ludzie mogą uznać dane drzwi za zamknięte i zacząć szukać innego wyjścia, często z fatalnym skutkiem. Uzyskiwane w praktyce siły zależą też od konstrukcji drzwi.

Trzecie: kryterium prędkości przepływu powietrza przez drzwi z drogi ewakuacyjnej do nawy tunelu w momencie ich otwarcia „w”. Przyjmuje się co najmniej 1 m/s, natomiast na drzwiach pomiędzy klatką schodową a przejściem poprzecznym przyjmuje się wartość 0,5 m/s.

Systemy wentylacji pożarowej wymiaruje się tak, aby spełniały wymagania wszystkich przypadków i kryteriów. Następnie, w zależności od aktualnej sytuacji, układ nawiewny nadążnie reguluje się w taki sposób, aby spełnione były aktualnie wymagane kryteria.

franec rc

Fot. 2. Jednostka nawiewna zestawu do różnicowania ciśnienia [6]

Trzeba pamiętać o tym, że niektóre kryteria wpływają na siebie, tzn. wraz ze wzrostem nadciśnienia po jednej stronie drzwi rośnie siła niezbędna do ich otwarcia, dlatego należy wprowadzić dopuszczalny zakres ciśnienia. Kryteria muszą być utrzymywane również w sytuacjach pośrednich, a zalecany czas automatycznego przestawienia się systemu nie powinien przekraczać 3 s. Oczywiście zastosowane urządzenia stanowią elementy wentylacji pożarowej, a zatem niezbędne jest stosowanie urządzeń oraz wyrobów budowlanych posiadających stosowne dokumenty dopuszczające do obrotu.

Podstawowym urządzeniem w instalacji wentylacji pożarowej dróg ewakuacyjnych w tunelach jest zestaw do różnicowania ciśnienia, którego najważniejszy komponent stanowi jednostka nawiewna, realizująca fizyczne dostarczanie powietrza do przestrzeni chronionej. Wykonywana jest w różnych wariantach, w zależności od konkretnej potrzeby obiektowej, a zarówno jej wydatek, jak i spręż zależą od obliczeń związanych z konkretnym przypadkiem. Może to być sam wentylator w obudowie osiowej przeznaczonej do zabudowy kanałowej, jak i pełnoprawna jednostka izolowana termicznie i akustycznie, z zabudowaną automatyką, odporną na warunki atmosferyczne.

Jednostka nawiewna uzupełniona jest o równie ważny komponent, mianowicie tablicę sterującą. Zawiera ona między innymi przetwornicę częstotliwości oraz zazwyczaj przemysłowy sterownik swobodnie programowalny. Element ten zasila oraz kontroluje pracę wszystkich komponentów zestawu do różnicowania ciśnienia.

Listę obligatoryjnych elementów zamyka tablica ręcznego sterowania. Jest to nieduża tablica, którą montuje się przy wejściu zewnętrznym do dróg ewakuacyjnych, służąca do wskazywania stanu, testowania oraz ręcznego wysterowania pracy systemu przez ekipy ratownicze. Pozostałe komponenty mogą się różnić w zależności od producentów zestawu i umożliwiają jego skonfigurowanie.

Niektóre zestawy mają możliwość zastosowania komponentów (zarówno wentylatora, jak i tablic sterujących) wykonanych ze stali 1.4571 stabilizowanej tytanem o bardzo wysokich parametrach odporności korozyjnej w celu spełnienia wymagań środowisk o klasie korozyjności wyższej niż C3. Oczywiście zestaw do różnicowania ciśnienia stanowi wyrób budowlany i w całości musi być objęty Krajową Oceną Techniczną oraz posiadać Krajową Deklarację SWU.

Zobacz także: Wentylacja szkolnych sal gimnastycznych

tunel tbm

Tabela 2. Zestawienie wybranych parametrów analizowanych obiektów tunelowych systemu realizującego scenariusz dopasowany do danego obiektu

W tabeli 2 zestawiono wybrane parametry analizowanych obiektów tunelowych. Wybór padł na możliwie różne przypadki, tak aby zaprezentować wynikające z nich różnice w drogach ewakuacyjnych i ich zabezpieczaniu przed zadymieniem. Kluczowa różnica to usytuowanie tunelu oraz jego konstrukcja – przedmiotowy tunel kolejowy realizowany jest w technologii TBM i usytuowany na względnie stałej głębokości pod gęsto zabudowanym terenem w odcinkach o różnej długości. Tunel drogowy realizowany metodą górniczą jest dwunawowy, usytuowany pod masywem górskim, naturalnie na dużej głębokości. Natomiast jednonawowy tunel drogowy, także realizowany w technologii TBM, zlokalizowany jest pod cieśniną. Wszystkie tunele są obecnie realizowane, prace są na różnych etapach zaawansowania.

wentylacja tunel

Rys. 2. Przykładowy przekrój i rzut przejścia wraz z instalacją wentylacji pożarowej z tunelu drogowego


Mat. autorów

Tunel kolejowy

W przypadku tego typu tunelu można przywołać liczne przykłady stacji oraz komór, o różnych głębokościach i konfiguracjach. Cechą wspólną jest to, że z nawy tunelu ewakuacja prowadzona jest bezpośrednio do klatki schodowej. W innych nitkach tego tunelu oraz tuneli planowanych bezpośrednio pod miastem koncepcja dróg ewakuacyjnych jest podobna. Różnice sprowadzają się do obecności przedsionków pożarowych lub ewakuacji z obu stron tunelu.

W takim przypadku koncepcja systemu zabezpieczenia przed zadymieniem praktycznie nie różni się od systemu klasy C stosowanej do zabezpieczania klatek schodowych w budynkach użyteczności publicznej klasy ZL1. Jest to tzw. przypadek ewakuacji jednoczesnej, tzn. uwzględniający nadciśnienie 10 Pa w sytuacji, w której otwarte są drzwi zewnętrze z klatki schodowej. Za regulację ciśnienia odpowiada czujnik ciśnienia z przetwornikiem. W momencie otwarcia drzwi do tunelu system w ciągu trzech sekund nadążnie przestawia się na realizację kryterium prędkości powietrza na drzwiach. Warto zwrócić uwagę na lokalizację tablicy ręcznego sterowania przy wejściu zewnętrznym. Jednostki nawiewne zlokalizowane zostały na zewnątrz i wykonane w stosownym standardzie. Na rys. 1 przedstawiono schemat ideowy instalacji wentylacji pożarowej wyjścia ewakuacyjnego w tym obiekcie.

Może Cię zainteresuje: Zeroenergetyczny dom w Chorzowie z certyfikatem MULTICOMFORT

przekroj tunelu

Rys. 3. Przekrój tunelu pod korytem cieśniny wraz z instalacją wentylacji pożarowej wyjść ewakuacyjnych


Mat. autorów

Tunel drogowy usytuowany pod górą

Przedmiotowy tunel drogowy usytuowany pod górą jest przykładem konstrukcji typowej dla długich tuneli drogowych dwunawowych. Ewakuacja odbywa się z nawy objętej pożarem poprzez przejścia poprzeczne do drugiej bezpiecznej nawy tunelu. W omawianym przykładzie jest 10 przejść poprzecznych oraz jeden przejazd dla ekip ratowniczych w połowie długości tunelu.

Przyjęta koncepcja zabezpieczania przed zadymieniem zapewnia najprostsze spełnienie kryteriów. Każde przejście wyposażone jest w dwa bliźniacze układy, czerpiące jednak powietrze z różnych naw. W momencie wykrycia pożaru uruchamiany jest system czerpiący powietrze z nawy bezpiecznej. Układ od strony pożaru pozostaje zamknięty przez klapę odcinającą do wentylacji pożarowej. W przestrzeni chronionej wytwarzane jest nadciśnienie 50 Pa. W momencie otwarcia drzwi wentylator wchodzi na wyższe obroty, zapewniając prędkość 1 m/s na drzwiach do nawy objętej pożarem.

Na rys. 2 przedstawiono przykładowy przekrój i rzut przejścia wraz z instalacją wentylacji pożarowej. Zastosowano tu tzw. układ rozproszony, tzn. wentylatory osiowe zabudowano kanałowo, natomiast tablice sterujące zamontowano we wnęce technicznej oraz pomieszczeniach technicznych. Warto podkreślić, że z uwagi na oczekiwaną żywotność systemów pomimo środowiska o podwyższonej klasie korozyjności zastosowano tu komponenty, zarówno wentylatory, jak i tablice, w obudowach wykonanych ze stali tytanowej 1.4571.

Oczywiście jednocześnie zabezpieczone przed zadymieniem są wszystkie przejścia pomiędzy nawami, każde w oparciu o lokalny czujnik ciśnienia. Gwarantuje to spełnienie kryterium 100 N na wszystkich drzwiach. Układy zostały zaprojektowane z zapasem umożliwiającym regulację parametrów podczas uruchamiania systemów w zależności od indywidualnej sytuacji w obiekcie.

Tunel drogowy pod korytem cieśniny

Trzeci z przykładów różni się diametralnie od poprzednich. Jest to tunel drogowy jednonawowy, zlokalizowany pod korytem cieśniny. Z oczywistych względów nie ma możliwości wyprowadzenia wyjść ewakuacyjnych na powierzchnię w dużej jego części. Pod jezdnią na całej długości tunelu powstaje galeria ewakuacyjna.

Wyznaczono cztery wyjścia ewakuacyjne z nawy tunelu na drogi ewakuacyjne, dwa wyjścia poprzez klatkę schodową (niewydzieloną względem galerii) na galerię poniżej jezdni, natomiast dwa bezpośrednio na klatki schodowe w okolicach końców galerii. Wyjścia z galerii wyprowadzono na te same klatki. Klatki schodowe zostały wydzielone pożarowo względem galerii. Klatka schodowa po stronie wyspy II wychodzi bezpośrednim ciągiem na zewnątrz, natomiast po stronie wyspy I zawiera jeszcze odcinek poziomy.

Przyjęta koncepcja ochrony przed zadymieniem dróg ewakuacyjnych opiera się na czterech współpracujących systemach różnicowania ciśnienia. Dwa systemy o większym wydatku służą do utrzymania kryterium nadciśnienia 50 Pa na klatkach schodowych zewnętrznych oraz prędkości na otwartych drzwiach do klatek bezpośrednio z nawy tunelu. Natomiast dwa pozostałe systemy nawiewają powietrze do galerii połączonej z niskimi klatkami do wyjść z nawy. Utrzymują nadciśnienie 50 Pa oraz prędkość w razie otwarcia drzwi do tunelu. Drzwi zostały wyposażone w styki bezpotencjałowe, informujące o ich otwarciu w celu możliwości lepszej regulacji wydajności układu, a mianowicie dostosowania ilości powietrza do liczby otwartych drzwi. W innym wypadku mogłoby dojść do osiągnięcia w drzwiach prędkości rzędu 5 m/s, co negatywnie wpłynęłoby na ewakuację. W drodze symulacji CFD określono, że długość galerii ewakuacyjnej powoduje dodatkową zwłokę wynoszącą zaledwie 2 s w osiągnięciu projektowanego kryterium ciśnienia. Ciekawostką może być fakt, że jednostki po obu stronach tunelu musiały został połączone światłowodem, gdyż klasyczne rozwiązanie powodowało zbyt dużą zwłokę w układzie sterowania. Na rys. 3 przedstawiono przekrój tunelu wraz z instalacją wentylacji pożarowej wyjść ewakuacyjnych.

Podsumowanie

Jak pokazują opisane przykłady, każdy obiekt tunelowy jest inny i wymaga indywidualnej analizy, obliczeń, koncepcji oraz nierzadko symulacji CFD w celu opracowania najlepszego systemu wentylacji pożarowej poziomych oraz pionowych dróg ewakuacyjnych. Jednocześnie rosnąca liczba krajowych inwestycji buduje doświadczenie firm realizujących powyższe systemy, co przekładać się będzie na coraz wyższy standard zabezpieczeń pożarowych w obiektach tunelowych.

Pierwotna wersja artykułu: MOSTY 3/2022

Literatura

1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Tunele_w_Polsce

2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (DzU 2000, nr 63, poz. 735)

3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (DzU 2019, poz. 1642).

4. Rymsza Janusz, Sztarbała Ewa, Sztarbała Grzegorz, WR-M-42 Wytyczne projektowania wentylacji drogowych tuneli, Warszawa 2021

5. http://tunel-swinoujscie.pl/zdjecia-lipiec-2022/

6. https://www.frapol.com.pl/produkt/273/System-Roznicowania-Cisnien-Franec-RC

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Waldemar Joniec Uzgadnianie projektów z rzeczoznawcami ppoż.

Uzgadnianie projektów z rzeczoznawcami ppoż. Uzgadnianie projektów z rzeczoznawcami ppoż.

Najnowsze zmiany prawne umożliwiają m.in. uzgadnianie projektów pod względem wymagań ochrony przeciwpożarowej również w formie elektronicznej.

Najnowsze zmiany prawne umożliwiają m.in. uzgadnianie projektów pod względem wymagań ochrony przeciwpożarowej również w formie elektronicznej.

Redakcja RI news Certyfikacja przeciwpożarowa PZU LAB

Certyfikacja przeciwpożarowa PZU LAB Certyfikacja przeciwpożarowa PZU LAB

Inżynierowie PZU LAB stworzyli spójny system oceny poziomu bezpieczeństwa i sprawności urządzeń kluczowych w sytuacjach awaryjnych, w tym pożarów. To pierwszy w Polsce system certyfikacji zabezpieczeń...

Inżynierowie PZU LAB stworzyli spójny system oceny poziomu bezpieczeństwa i sprawności urządzeń kluczowych w sytuacjach awaryjnych, w tym pożarów. To pierwszy w Polsce system certyfikacji zabezpieczeń przeciwpożarowych tego typu. Łączy wieloletnie doświadczenie inżynierów z najnowszymi badaniami i rozwiązaniami technologicznymi.

Redakcja RI Systemy różnicowania ciśnienia – wybrane aspekty stosowania

Systemy różnicowania ciśnienia – wybrane aspekty stosowania Systemy różnicowania ciśnienia – wybrane aspekty stosowania

W przypadku pożaru w budynku kluczowa jest ochrona lub ewakuacja osób oraz umożliwienie skutecznego działania ekipom ratowniczo-gaśniczym. Drogi ewakuacyjne w czasie pożaru powinny być wolne od lotnych...

W przypadku pożaru w budynku kluczowa jest ochrona lub ewakuacja osób oraz umożliwienie skutecznego działania ekipom ratowniczo-gaśniczym. Drogi ewakuacyjne w czasie pożaru powinny być wolne od lotnych produktów spalania – dymu i gorących gazów pożarowych. Jednym ze sposobów ochrony klatek schodowych jest zapobieganie przedostawaniu się produktów spalania na drogi ewakuacyjne dzięki zastosowaniu systemów różnicowania ciśnienia.

Adam Krasuski, Andrzej Krauze, Michał Zugaj, Adam Dorsz, Arkadiusz Zawrotniak, Włodzimierz Łącki Wykorzystanie symulacji CFD do oceny skuteczności działania wentylacji strumieniowej garaży zamkniętych

Wykorzystanie symulacji CFD do oceny skuteczności działania wentylacji strumieniowej garaży zamkniętych Wykorzystanie symulacji CFD do oceny skuteczności działania wentylacji strumieniowej garaży zamkniętych

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale...

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych określa wymagania dotyczące konieczności zastosowania wentylacji oddymiającej w garażu. Nie definiuje jednak sposobu, w jaki ma być ona zrealizowana, ale określa jej cele funkcjonalne: zapewnienie bezpiecznej ewakuacji ludzi. Ocena skuteczności projektowanego rozwiązania jest możliwa dzięki wykorzystaniu symulacji CFD. Brakuje jednak norm określających sposób realizacji tego zadania, co z kolei powoduje brak jednolitego podejścia do oceny poprawności...

Redakcja RI news ArCADia-DROGI EWAKUACYJNE

ArCADia-DROGI EWAKUACYJNE ArCADia-DROGI EWAKUACYJNE

ArCADia-DROGI EWAKUACYJNE to moduł branżowy systemu ArCADia, oparty na technologii BIM, pozwalający na projektowanie sieci dróg ewakuacyjnych w budynkach. Umożliwia ich zaprojektowanie i wydruk w wielkościach...

ArCADia-DROGI EWAKUACYJNE to moduł branżowy systemu ArCADia, oparty na technologii BIM, pozwalający na projektowanie sieci dróg ewakuacyjnych w budynkach. Umożliwia ich zaprojektowanie i wydruk w wielkościach zależnych od potrzeb użytkownika.

Joanna Ryńska Ochrona dróg ewakuacyjnych – systemy oddymiania i kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła

Ochrona dróg ewakuacyjnych – systemy oddymiania i kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła Ochrona dróg ewakuacyjnych – systemy oddymiania i kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła

Specyfika instalacji wentylacji pożarowej budynków sprawia, że jej działanie jest konieczne nie więcej niż raz w trakcie życia obiektu, a najlepiej wcale. Jednak ten jeden raz wszystkie urządzenia, jak...

Specyfika instalacji wentylacji pożarowej budynków sprawia, że jej działanie jest konieczne nie więcej niż raz w trakcie życia obiektu, a najlepiej wcale. Jednak ten jeden raz wszystkie urządzenia, jak i cały system muszą zadziałać w pełni efektywnie, spełniając zadania ewakuacji, ratowania życia ludzkiego i ochrony budynku przed poważnymi zniszczeniami. Dlatego do projektowania i doboru tych systemów trzeba przykładać szczególną wagę.

Waldemar Joniec Izolacje instalacji wentylacyjnych i zadania ppoż.

Izolacje instalacji wentylacyjnych i zadania ppoż. Izolacje instalacji wentylacyjnych i zadania ppoż.

Instalacje wentylacyjne mogą być stosowane osobno dla poszczególnych funkcji – do wentylacji bytowej i pożarowej, mogą też pełnić obie funkcje jednocześnie. W przypadku pożaru instalacja pełniąca obie...

Instalacje wentylacyjne mogą być stosowane osobno dla poszczególnych funkcji – do wentylacji bytowej i pożarowej, mogą też pełnić obie funkcje jednocześnie. W przypadku pożaru instalacja pełniąca obie funkcje automatycznie wchodzi w tryb ochrony ppoż.

Redakcja RI Klapy odcinające

Klapy odcinające Klapy odcinające

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż...

Wymóg stosowania klap przeciwpożarowych w przewodach wentylacji i klimatyzacji wprowadza rozporządzenie w sprawie warunków technicznych [1]. Przepisy te zacytowano poniżej w obszernych fragmentach, gdyż uległy one pewnym zmianom, wprowadzonym 12 marca 2009 r.

Waldemar Joniec Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku....

Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku. Na co dzień spotykamy się m.in. z zakazami wjazdu do tunelu, zmianami prędkości poruszania się w nim czy wyłączeniem pasów ruchu z powodu kolizji lub prowadzonych robót. Największym zagrożeniem w tunelu jest jednak pożar pojazdu i to na wypadek takiej sytuacji tworzone są systemy bezpieczeństwa,...

dr inż. Małgorzata Król, dr inż. Aleksander Król Modelowanie systemów wentylacji tuneli drogowych

Modelowanie systemów wentylacji tuneli drogowych Modelowanie systemów wentylacji tuneli drogowych

Tunele drogowe wymagają sprawnej wentylacji bytowej, która powinna przełączyć się w tryb wentylacji pożarowej, tak aby ułatwić ludziom ewakuację, a ekipom ratowniczym szybkie zlokalizowanie i dotarcie...

Tunele drogowe wymagają sprawnej wentylacji bytowej, która powinna przełączyć się w tryb wentylacji pożarowej, tak aby ułatwić ludziom ewakuację, a ekipom ratowniczym szybkie zlokalizowanie i dotarcie na miejsce rozwoju pożaru. Do testowania zaprojektowanych systemów wentylacji tuneli drogowych stosuje się metody numeryczne, pozwalające m.in. na dokładnie odwzorowanie zjawisk towarzyszących przepływowi powietrza i dymu w tunelu drogowym.

dr inż. Rafał Porowski, bryg. dr inż. Waldemar Wnęk Wybrane aspekty projektowania wentylacji pożarowej tuneli drogowych

Wybrane aspekty projektowania wentylacji pożarowej tuneli drogowych Wybrane aspekty projektowania wentylacji pożarowej tuneli drogowych

Nadrzędnym celem wentylacji pożarowej w tunelach drogowych jest zapewnienie ewakuacji ludzi i mienia oraz ułatwienie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych przez straż pożarną. Wentylacja pożarowa w...

Nadrzędnym celem wentylacji pożarowej w tunelach drogowych jest zapewnienie ewakuacji ludzi i mienia oraz ułatwienie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych przez straż pożarną. Wentylacja pożarowa w tunelu drogowym powinna zapewniać sterowanie kierunkiem przepływu dymu i gorących gazów pożarowych, gdyż to właśnie szybkie rozprzestrzenianie się dymu jest głównym powodem występowania ofiar śmiertelnych i poszkodowanych.

Bartosz Pijawski Marmaray – projekt, który zmienił standardy wentylacji tunelowej

Marmaray – projekt, który zmienił standardy wentylacji tunelowej Marmaray – projekt, który zmienił standardy wentylacji tunelowej

4 sierpnia br. przeprowadzono pierwszy próbny przejazd kolei podmiejskiej ze wschodniej części Stambułu do zachodnich dzielnic. Zrealizowano w ten sposób projekt, który był marzeniem mieszkańców tureckiej...

4 sierpnia br. przeprowadzono pierwszy próbny przejazd kolei podmiejskiej ze wschodniej części Stambułu do zachodnich dzielnic. Zrealizowano w ten sposób projekt, który był marzeniem mieszkańców tureckiej stolicy od ponad stu lat. Obie części Stambułu rozdziela cieśnina Bosfor – wymagało to wykonania tunelu o długości ponad 13 km w strefie często nawiedzanej przez trzęsienia ziemi i z natężonym ruchem nawodnym. Tunel znajduje się 60 m poniżej poziomu morza, a jego strop 5 m pod morskim dnem....

Jarosław Wiche, Dyrektor Techniczny firmy SMAY Sp. z o.o., dr inż. Marek Prymon, Jakub Wojtyga, Michał Cieślik Klapy przeciwpożarowe

Klapy przeciwpożarowe Klapy przeciwpożarowe

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy...

W ostatnich latach w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej nastąpiło zaostrzenie przepisów związanych z ochroną budynku przed pożarem. Każdego roku w Polsce jest instalowanych dziesiątki tysięcy klap przeciwpożarowych odcinających z napędem elektrycznym, których zadaniem jest w przypadku pożaru odcięcie danej części instalacji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia przez instalację wentylacji ogólnej (bytowej).

Waldemar Joniec Przewody oddymiające

Przewody oddymiające Przewody oddymiające

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje...

Celem systemów odprowadzających dym jest wytworzenie nad podłogą warstwy wolnej od niego. Systemy grawitacyjne wykorzystują zjawisko unoszenia się dymu. Mechaniczne odprowadzanie dymu pełni te same funkcje co odprowadzanie naturalne. Zaletą oddymiania wymuszonego jest to, że pełna moc wolumetryczna jest dostępna natychmiast i może być użyta także wobec zimnego dymu. Jednak przepływ gazów spowodowany przez wentylatory zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury tych gazów, dlatego tak ważna jest odporność...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach Tlenek i dwutlenek węgla w pomieszczeniach

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza...

Podczas pogoni za obniżaniem energochłonności budynków, mającym wpłynąć na zmniejszenie emisji do atmosfery dwutlenku węgla, niestety często zapomina się o konieczności zachowania właściwej jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Nierozważne hermetyzowanie budynków, szczególnie starych, o wentylacji niedostosowanej do wprowadzanych zmian termomodernizacyjnych, jest przyczyną pogarszania się stanu higienicznego powietrza wewnętrznego.

dr inż. Grzegorz Kubicki Wentylatory w systemach oddymiania

Wentylatory w systemach oddymiania Wentylatory w systemach oddymiania

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako...

Systemy oddymiania mechanicznego to jedne z najbardziej rozpowszechnionych układów wentylacji pożarowej stosowanych w budynkach wielkokubaturowych i wielokondygnacyjnych. Wentylatory oddymiające, jako urządzenia odpowiedzialne za usuwanie toksycznych produktów spalania poza budynek, zajmują w tych systemach szczególne miejsce. Zarówno w układach mechanicznego oddymiania, jak i zapobiegania zadymieniu wentylatory muszą być wykonane bardzo starannie i spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Jednak...

dr inż. Grzegorz Kubicki Systemy nawiewu pożarowego

Systemy nawiewu pożarowego Systemy nawiewu pożarowego

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI...

System oddymiania pożarowego składa się z dwóch zasadniczych elementów: urządzeń odbioru dymu oraz otworów lub urządzeń dostarczania powietrza zewnętrznego (kompensacyjnego). W poprzednich artykułach (RI nr 10 i 11/2010) opisane zostały zasady wykorzystania w układach wentylacji pożarowej klap oddymiających i wentylatorów pożarowych. Przyszła zatem kolej na omówienie rozwiązań służących dostarczaniu powietrza kompensacyjnego, których zadaniem jest wypchnięcie powstającego podczas pożaru dymu ze strefy...

dr inż. Grzegorz Kubicki Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu Warunki skuteczności systemów zapobiegania zadymieniu

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać...

Krajowe przepisy techniczno-budowlane nakładają na inwestorów obowiązek stosowania w budynkach wielokondygnacyjnych urządzeń służących przeciwpożarowej ochronie pionowych dróg ewakuacji. Cel ten może zostać zrealizowany przy wykorzystaniu instalacji oddymiania lub układów zapobiegania zadymieniu, przy czym liczne próby i analizy symulacyjne wskazują na znacznie wyższą skuteczność drugiej z tych metod. Dlatego układy różnicowania ciśnienia (systemy zapobiegania zadymieniu) należy obowiązkowo stosować...

mgr inż. Krzysztof Kaiser Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu Wentylacja pożarowa. Przebieg pożaru i przepływ dymu

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej...

Do powstania pożarów dochodzi bardzo często w wyniku zaistnienia sprzyjających czynników, takich jak np.: zwarcie instalacji elektrycznej, zaprószenie ognia czy samozapłon substancji łatwopalnej. Do najbardziej niebezpiecznych i katastrofalnych w skutkach należą pożary budynków wysokich, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. W cyklu artykułów opisane zostaną m.in. przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w tunelach i budynkach oraz wymagania ppoż. stawiane instalacjom wentylacyjnym.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Bezpieczeństwo pożarowe

Bezpieczeństwo pożarowe Bezpieczeństwo pożarowe

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie...

Ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach wprowadzane są wymagania prawne dotyczące konstruowania, wykonania i wyposażenia tych budynków. Głównym celem przepisów jest zminimalizowanie ryzyka powstania pożaru, a w przypadku jego zaistnienia – zwiększenie szans przeprowadzenia sprawnej ewakuacji osób z budynku. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie strat materialnych spowodowanych działaniem dymu i wysokiej temperatury.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1) Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 1)

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji...

W artykule scharakteryzowano metody oddymiania obiektów wielkokubaturowych, pomieszczeń specjalnych, takich jak laboratoria czy zakłady gastronomiczne, i zagrożonych wybuchem oraz podziemnych kondygnacji budynków. W kolejnej części opisane zostaną systemy oddymiania dróg komunikacyjnych, garaży oraz szybów windowych.

Waldemar Joniec Izolacje przewodów oddymiających

Izolacje przewodów oddymiających Izolacje przewodów oddymiających

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny...

Instalacja wentylacji oddymiającej powinna podczas pożaru usuwać dym z intensywnością, która zapewni odpowiednią ilość czasu na ewakuację ludzi i umożliwi prowadzenie akcji gaśniczej. Przewody powinny być wykonane z właściwych materiałów oraz zainstalowane i zabezpieczone tak, aby same nie stały się drogami, przez które pożar rozprzestrzeni się w budynku.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 2)

Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 2) Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach (cz. 2)

Zgodnie z przepisami [4, 5] w budynkach wysokich i wysokościowych, w strefach pożarowych innych niż ZL IV, należy zastosować rozwiązania techniczno-budowlane chroniące przed zadymieniem poziome drogi ewakuacyjne....

Zgodnie z przepisami [4, 5] w budynkach wysokich i wysokościowych, w strefach pożarowych innych niż ZL IV, należy zastosować rozwiązania techniczno-budowlane chroniące przed zadymieniem poziome drogi ewakuacyjne. Również klatki schodowe i przedsionki przeciwpożarowe, będące drogami ewakuacyjnymi, powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich zadymieniu.

mgr inż. Krzysztof Kaiser Wentylacja tuneli komunikacyjnych

Wentylacja tuneli komunikacyjnych Wentylacja tuneli komunikacyjnych

Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych...

Budowle podziemne, do których należą tunele, służą m.in. do celów transportowych, komunikacyjnych, magazynowych i militarnych. Z uwagi na dużą liczbę osób przebywających w tunelach komunikacyjnych, drogowych i kolejowych, a szczególnie w metrze oraz ze względu na realne niebezpieczeństwo utraty przez nie zdrowia i życia w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków ochrony ppoż. Podczas pożaru w tunelach powstają produkty spalania stanowiące zagrożenie...

Wybrane dla Ciebie

Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła »

Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła » Poznaj mechanizm, który gwarantuje cichą pracę pompy ciepła »

Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się »

Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się » Łatwy montaż systemów podtynkowych? Przekonaj się »

Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? »

Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? » Czy wiesz, co skutecznie zadba o instalacje CO? »

Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody »

Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody » Jesteś Instalatorem? Nie czekaj, odbieraj nagrody »

Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła »

Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła » Czego jeszcze nie wiesz o pompach ciepła »

Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji »

Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji » Zdradzamy skuteczne sposoby chłodzenia instalacji »

Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? »

Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? » Czy wiesz, jakich elementów potrzebujesz do projektu fotowoltaicznego? »

Dobierz odpowiedni zawór do instalacji »

Dobierz odpowiedni zawór do instalacji » Dobierz odpowiedni zawór do instalacji »

Sposób na oszczędne ogrzewanie domu »

Sposób na oszczędne ogrzewanie domu » Sposób na oszczędne ogrzewanie domu »

Jakie korzyści dla instalatora »

Jakie korzyści dla instalatora » Jakie korzyści dla instalatora »

Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu »

Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu » Firmy zdradzają sposób na inteligentne ogrzewanie domu »

Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji »

Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji » Zobacz jak profesjonaliści pomagają sobie w projektowaniu instalacji »

Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki »

Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki » Przeprowadź bezpłatny audyt fotowoltaiki »

Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin »

Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin » Poznaj skuteczne metody odprowadzania spalin »

Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? »

Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? » Czy istnieją naturalne czynniki chłodzące? »

Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? »

Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? » Jakie rozdzielacze do ogrzewania podłogowego poleciłby ekspert? »

Odkryj nowy sposób próżniowania »

Odkryj nowy sposób próżniowania » Odkryj nowy sposób próżniowania »

Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych »

Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych » Poznaj metody na prawidłową wentylację pomieszczeń przemysłowych »

Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce »

Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce » Zapoznaj się z tematem: przyszłość paliw gazowych w gospodarce »

Dołącz do grona super instalatorów »

Dołącz do grona super instalatorów » Dołącz do grona super instalatorów »

Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie »

Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie » Która pompa zapewni stałe ciśnienie wody w kranie »

Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu »

Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu » Podpowiadamy, jaki grzejnik zainstalować w pomieszczeniu »

Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej »

Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej » Pobierz tabelę z parametrami armatury ogrodowej »

Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji »

Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji » Poznaj, nowe rozwiązania w projektowaniu instalacji »

Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności »

Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności » Które płyty styropianowe mają najwyższy wskaźnik energooszczędności »

Najnowsze produkty i technologie

REGULUS-system Wójcik s.j. Gorący temat: Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi

Gorący temat: Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi Gorący temat:  Chłodzenie grzejnikami ściennymi lub grzejnikami podłogowymi kanałowymi

Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze...

Zimowy sezon grzewczy to myślenie o tym, żeby było odpowiednio ciepło, natomiast sezon letni to myślenie o tym, żeby nie było za ciepło. Szybkie zmiany między ekstremalnymi zjawiskami jak nawalne deszcze z groźnymi burzami i silnym wiatrem, po nich susze, długotrwałe upały, potem znaczne spadki temperatury, powodują że domy i miejsca pracy należy dostosowywać do znacznych wahań temperatur.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki Klimatyzacja Hisense RAC – nowe ulotki

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

Nowa odsłona ulotek klimatyzacji Hisense!

HOMEKONCEPT Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź! Etapy budowy domu – o czym trzeba pamiętać? Sprawdź!

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru...

Budowa domu to złożony proces, który wymaga nie tylko zaangażowania finansowego, ale także dokładnego planowania i przestrzegania określonych etapów. Proces ten obejmuje szereg kroków, począwszy od wyboru terenu, poprzez projektowanie, realizację prac budowlanych, aż po prace wykończeniowe. W poniższym artykule przedstawimy kompleksowy przegląd poszczególnych etapów budowy domu, podkreślając ich znaczenie i wpływ na ostateczny kształt oraz funkcjonalność budynku. Zapraszamy do lektury!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic Nowa generacja komercyjnych rozwiązań grzewczo-chłodzących firmy Panasonic

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Panasonic Heating & Cooling Solutions jest zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań grzewczych i chłodzących do zastosowań komercyjnych, zapewniających maksymalną wydajność.

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video o klimatyzatorach i pompach ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.