RynekInstalacyjny.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Bezpieczeństwo parkingów podziemnych w świetle zmieniającej się struktury rodzajowej pojazdów osobowych

Mobilny robot ładujący Volkswagen Group Components
rys. Autorzy

Mobilny robot ładujący Volkswagen Group Components


rys. Autorzy

Ryzyko zapalenia się samochodu elektrycznego nie jest większe niż w przypadku samochodu zasilanego paliwem węglowodorowym. Jednak jeśli samochód elektryczny będzie uczestniczył w pożarze rozwijającym się w garażu podziemnym, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze w porównaniu z pożarem samochodu z napędem tradycyjnym. W kwestii bezpieczeństwa garaży podziemnych, w których parkują samochody elektryczne, więcej jest wątpliwości niż jednoznacznych wskazówek. Powszechne jest jednak przekonanie, że w garażach takich rośnie znaczenie wentylacji mechanicznej, która podczas pożaru odprowadza na zewnątrz trujące substancje, zwłaszcza powstające w procesie palenia baterii litowo-jonowej, oraz wodór pojawiający się przy gaszeniu tych baterii wodą.

Zobacz także

FLOP SYSTEM Sp. z o.o. Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne

Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne

Pandemia COVID-19 uświadomiła inwestorom i projektantom inwestycji deweloperskich, że zdrowie ich klientów staje się coraz ważniejsze, szczególnie jeśli chodzi o dzieci, coraz częściej cierpiące na alergie...

Pandemia COVID-19 uświadomiła inwestorom i projektantom inwestycji deweloperskich, że zdrowie ich klientów staje się coraz ważniejsze, szczególnie jeśli chodzi o dzieci, coraz częściej cierpiące na alergie dróg oddechowych oraz inne schorzenia o podłożu środowiskowym. Zmieniające sięwarunki środowiskowe (zanieczyszczenie powietrza zewnętrznego, smog, hałas miejski) oraz wzrastające oczekiwania użytkowników mieszkań, jakie można zaobserwować w ostatnich latach w Polsce, stawiają przed inwestorami...

NETECS SP. Z O.O. NVS – innowacyjny program doboru wentylatorów przemysłowych

NVS – innowacyjny program doboru wentylatorów przemysłowych NVS – innowacyjny program doboru wentylatorów przemysłowych

Nowatorska aplikacja NVS (Netecs Ventilator Selection) służy do optymalizacji doboru wentylatorów przemysłowych.

Nowatorska aplikacja NVS (Netecs Ventilator Selection) służy do optymalizacji doboru wentylatorów przemysłowych.

FLOWAIR Sprawdź, jak prześcigniesz konkurencję dzięki SYSTEMOWI FLOWAIR

Sprawdź, jak prześcigniesz konkurencję dzięki SYSTEMOWI FLOWAIR Sprawdź, jak prześcigniesz konkurencję dzięki SYSTEMOWI FLOWAIR

Jeżeli na co dzień zarządzasz zespołem, z pewnością wiesz, że warunki panujące w pomieszczeniach bezpośrednio przekładają się na jakość i wydajność pracy. To samo dotyczy logistyki i zarządzania towarami...

Jeżeli na co dzień zarządzasz zespołem, z pewnością wiesz, że warunki panujące w pomieszczeniach bezpośrednio przekładają się na jakość i wydajność pracy. To samo dotyczy logistyki i zarządzania towarami – musisz o nie zadbać, aby podczas składowania nie straciły swoich właściwości.

W artykule:

• Czy samochód elektryczny w garażu podziemnym może stanowić zagrożenie?
• Konsekwencje udziału samochodu elektrycznego w pożarze garażu podziemnego
• Propozycje działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w garażach podziemnych

streszczenie

Struktura rodzajowa samochodów parkujących w garażach podziemnych zmienia się, związane jest to z pojawieniem się na naszych drogach samochodów elektrycznych. Badania pokazują, że parkowanie samochodów elektrycznych w garażach nie zwiększa prawdopodobieństwa wybuchu pożaru ani jego mocy. Pojawiają się jednak inne zagrożenia związane ze związkami uwalnianymi w czasie palenia się samochodu zasilanego baterią litowo-jonową. W artykule przedstawiono te zagrożenia i rozpatrzono możliwe do zastosowania rozwiązania.



abstract

The generic structure of cars parked in underground garages is changing, which is related to the appearance of electric cars on our roads. Researches show that the appearance of electric cars in garages does not increase the probability of a fire and the power of such a fire. However, there are other risks associated with the chemical compounds released during the combustion of a car powered by a lithium-ion battery. The article presents these threats and considers possible solutions.

Pojawienie się samochodów elektrycznych w garażach podziemnych jest oczywistym następstwem ich coraz większej popularności. Silne naciski na ochronę środowiska oraz wymóg zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez transport drogowy powodują zwiększone zainteresowanie pojazdami zasilanymi elektrycznie i zapewne przyspieszą tendencję do wymiany samochodów z silnikami spalinowymi na samochody elektryczne. Przepisy pojawiające się w tym zakresie dotyczą głównie zapewnienia odpowiedniej liczby punktów do ładowania samochodów elektrycznych w przestrzeni miasta oraz w obrębie garaży podziemnych. Należy przyznać, że parkingi podziemne są doskonałym miejscem do ładowania samochodów elektrycznych, czy to w przypadku budynków użyteczności publicznej, obiektów handlowych, czy budynków mieszkalnych.

Czy samochód elektryczny w garażu podziemnym może stanowić zagrożenie?

Od jakiegoś czasu pojawiły się wątpliwości, czy parkowanie oraz ładowanie samochodów elektrycznych w garażach podziemnych jest bezpieczne i czy pojawienie się tych samochodów w garażach podziemnych nie zwiększa zagrożenia pożarowego.

Wiedza, na której opieramy większość naszych opinii i decyzji, pochodzi w dużej mierze z doświadczenia i analizy statystyk dotyczących dotychczasowych zdarzeń. To one pozwalają nam oceniać proponowane rozwiązania oraz ryzyko, które się z nimi wiąże. Są one również podstawą programów szkoleń służb ratowniczych. W przypadku parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych nie mamy takiego doświadczenia ani bazy danych statystycznych, które ułatwiłyby decyzje i pozwoliły szacować ryzyko. Dodatkowo borykamy się z brakiem informacji o szybkości wydzielania się ciepła w przypadku pożaru samochodu zasilanego baterią litowo-jonową oraz o działaniu mechanizmów bezpieczeństwa, w które wyposażone są takie baterie. Wywołuje to sceptycyzm i niepewność zarówno wśród użytkowników, jak i ekip ratowniczych. Wszystkie kraje, w których rynek samochodów elektrycznych rozwija się dynamicznie, napotykają podobne problemy, chociaż po ich drogach porusza się zdecydowanie więcej samochodów elektrycznych niż po naszych.

Wyniki prowadzonych na całym świecie badań pokazują, że ryzyko zapalenia się samochodu elektrycznego nie jest większe niż samochodu zasilanego paliwem tradycyjnym. Dotyczy to zarówno postoju, jak i procesu ładowania. Ewentualne powody zapalenia się samochodu elektrycznego oraz rozwój tego pożaru w obrębie baterii przedstawione zostały w poprzednim artykule („Rynek Instalacyjny” 1–2/2021 [8]).

Zasadniczo pożary wybuchające współcześnie w garażach podziemnych mają dużo bardziej intensywny przebieg i szybkość rozwoju niż jeszcze 20–30 lat wcześniej i nie jest to związane z możliwością parkowania w nich samochodów elektrycznych. Tezę tę zdaje się potwierdzać pożar, który miał miejsce w październiku 2020 w garażu podziemnym budynku zlokalizowanego przy ul. Górczewskiej w Warszawie. Do dzisiaj nie zostały potwierdzone wstępne przypuszczenia, że na parkingu znajdował się samochód elektryczny. Szybki rozwój pożaru oraz niemożność ugaszenia go w początkowej fazie spowodowały przeniesienie ognia na inne samochody i rozwój pożaru o niespotykanej mocy.

Pojawiają się opinie, że osiąganie tak duży mocy podczas pożarów samochodów w garażach podziemnych związane jest przede wszystkim ze zmianą materiałów, z których konstruowane są współczesne samochody [1,2]. Ilość plastiku wśród tych materiałów zwiększyła się w ostatnich latach znacząco, np. aktualnie 85% nowych samochodów ma bak na benzynę wykonany z plastiku. Średni udział tworzyw sztucznych w masie samochodów produkowanych pod koniec XX wieku wynosił 7,5%, w samochodach wytwarzanych na przełomie XX i XXI w. osiągnął 17%, a w samochodach produkowanych obecnie zwiększył się do ok. 38% [3]. Drugim powodem jest wielkość samochodów, współcześnie mają one duże gabaryty i są to najczęściej samochody typu SUV, co powoduje, że odległości między pojazdami na parkingach podziemnych znacznie się zmniejszyły i dużo łatwiej o przeniesienie pożaru na kolejny samochód [1].

W tych warunkach jeśli w garażu podziemnym, w którym parkuje samochód elektryczny, wybuchnie pożar, to samochód ten z pewnością ulegnie zapaleniu, podobnie jak inne pojazdy. W pierwszej kolejności zapaleniu ulegnie karoseria i wnętrze samochodu. Do zapłonu baterii dojdzie, dopiero gdy jej wnętrze podgrzeje się do temperatury ok. 70–100°C. Jeśli wcześniej uda się pożar ugasić, to do zapalenia baterii nie musi dojść.

Konsekwencje udziału samochodu elektrycznego w pożarze garażu podziemnego

Jak wspomniano wcześniej, ryzyko zapalenia się samochodu elektrycznego nie jest większe niż samochodu zasilanego paliwem węglowodorowym. Jeśli jednak samochód elektryczny będzie uczestniczył w pożarze rozwijającym się w garażu podziemnym, to konsekwencje takiego pożaru mogą być zdecydowanie poważniejsze w porównaniu z pożarem samochodu z napędem tradycyjnym (rys. 1). Związane to jest przede wszystkim ze zwiększoną emisją trujących związków, takich jak fluorowodór, fluorek fosforylu, cyjanowodór, chlorowodór czy tlenek węgla.

Schemat przedstawiający zagrożenia

Rys. 1. Schemat przedstawiający zagrożenia mogące wystąpić w garażu podziemnym w efekcie pożaru, w którym weźmie udział samochód elektryczny

Substancje te będą uwalniane w procesie spalania baterii litowo-jonowej i mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla ekip ratowniczych, będą również osiadać na ścianach garażu i na odzieży służb ratowniczych. Spowoduje to, że nawet jeśli konstrukcja garażu przetrwa pożar, garaż nie będzie się nadawał do użytkowania przez długi okres z powodu konieczności przeprowadzenia dokładnej dekontaminacji. Będzie ona konieczna, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że nawet po usunięciu spalonej baterii z garażu podziemnego z zanieczyszczonych ścian może być emitowany fluorowodór [4].

Najlepszym środkiem gaśniczym w przypadku pożaru samochodu elektrycznego jest woda, której zadaniem, poza ugaszeniem pożaru pojazdu, jest obniżenie temperatury baterii i utrzymywanie tego stanu. Skutkuje to pojawieniem się ogromnych ilości zużytej wody gaśniczej, która będzie odprowadzana do kanalizacji. Jak pokazują badania, woda ta zawiera duże ilości litu i metali ciężkich, takich jak kobalt, nikiel oraz mangan [5]. Z badań wynika, że poziom zanieczyszczeń chemicznych tej wody przekracza 70-krotnie szwajcarskie wartości graniczne dla ścieków przemysłowych [6]. Tak skażona woda nie powinna być zatem odprowadzana bezpośrednio do kanalizacji.

Udział samochodu elektrycznego w pożarze rozwijającym się w garażu podziemnym może również istotnie potęgować trudności w ugaszeniu takiego pożaru. W warunkach panujących w garażu podziemnym obniżenie temperatury baterii litowo-jonowej do poziomu, przy którym proces wewnętrznej reakcji łańcuchowej przestanie się rozwijać, może się okazać niemożliwe. Pozostawienie takiego samochodu w celu wypalenia w garażu podziemnym wydaje się również trudne do zaakceptowania. Raport RISE (Research Institutes of Sweden) jako rozwiązanie optymalne podaje wyciągnięcie „przygaszonego” samochodu elektrycznego z garażu podziemnego i odholowanie go w zabezpieczone miejsce do czasu jego wypalenia [1]. Autorzy podkreślają jednak, że aby było to możliwe, garaż podziemny musi mieć odpowiedni rozkład, dostępny musi być odpowiedni sprzęt, a służby ratownicze muszą mieć opracowane odpowiednie procedury postępowania.

Wydaje się to rozwiązaniem dość karkołomnym, ale być może jedynym do zastosowania w przypadku zapalenia się samochodu elektrycznego w garażu podziemnym. W przeciwnym razie trudności w ugaszeniu pożaru, w którym uczestniczy samochód elektryczny, będą z pewnością skutkować pojawieniem się bardzo wysokich temperatur w garażu podziemnym. Może to spowodować naruszenie konstrukcji garażu, a w konsekwencji całego budynku.

Propozycje działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w garażach podziemnych

W opracowaniach zagranicznych pojawiają się propozycje rozwiązań, których celem ma być zwiększenie bezpieczeństwa w garażach podziemnych z uwagi na możliwość parkowania w nich samochodów elektrycznych [1, 2, 4, 5]. Niestety niektóre z pojawiających się opinii są ze sobą sprzeczne. Związane to jest zapewne z brakiem danych doświadczalnych i statystycznych, z wieloma niewiadomymi, jeśli chodzi o pożar samochodu elektrycznego w ograniczonej przestrzeni, jaką jest garaż podziemny. Zwraca uwagę fakt, że wskazania dotyczą tylko miejsc postojowych z opcją ładowania samochodu elektrycznego, czyli pojawia się założenie, że ładowanie samochodu elektrycznego może być działaniem o podwyższonym ryzyku. Praktycznie pomija się w tych rozważaniach samo parkowanie samochodów elektrycznych w garażach podziemnych.

Pojawia się propozycja oddzielenia miejsc postojowych z opcją ładowania samochodu od innych pojazdów za pomocą ścianek z materiałów niepalnych lub pasa wolnej przestrzeni. Mogłoby to spowodować, że pożar rozwijający się w garażu podziemnym nie przeniesie się na parkujący tam samochód elektryczny lub pożar, który wybuchnie w trakcie ładowania samochodu, nie przeniesie się na inne pojazdy. Oba rozwiązania mają zdecydowane wady, które należałoby rozważyć przed ich ewentualnym wyborem. W przypadku oddzielenia miejsc postojowych ściankami dzielimy przestrzeń garażu elementami, które z pewnością będą stanowiły przeszkody w swobodnym przepływie powietrza. Przegrody takie spowodują, że w garażu pojawią się miejsca, gdzie powietrze może nie być wymieniane, a w razie wybuchu pożaru może się gromadzić dym. Uwzględnienie takich ścianek w projekcie wentylacji garażu byłoby niezbędne, aby system wentylacji spełniał swoje zadanie, czy to w czasie normalnej pracy, czy w czasie pożaru. Pewnym rozwiązaniem byłaby indywidualna wentylacja takiego miejsca postojowego, co oczywiście zdecydowanie zwiększyłoby koszty inwestycji.

Z kolei oddzielenie miejsc postojowych z opcją ładowania od innych samochodów poprzez pas wolnej przestrzeni wydaje się nie do zaakceptowania ze względów finansowych. Cena miejsca parkingowego w garażu podziemnym osiąga taki poziom, że rezygnacja z tego przychodu bez funkcjonowania odpowiednich przepisów nakazowych może być bardzo trudna. Dodatkowym argumentem przeciw takim rozwiązaniom są nowe propozycje producentów samochodów elektrycznych. Firma Volkswagen wprowadza na rynek mobilnego robota ładującego (rys. 2), który umożliwia ładowanie samochodu elektrycznego w dowolnym punkcie garażu podziemnego. Przy takim rozwiązaniu jakiekolwiek oddzielenie miejsca postojowego z opcją ładowania przestaje mieć sens.

Mobilny robot ładujący

Rys. 2. Mobilny robot ładujący Volkswagen Group Components [7]

Niebezpieczeństwo emisji trujących związków chemicznych w czasie pożaru z udziałem samochodu elektrycznego skierowało uwagę na działanie wentylacji oddymiającej. W zasadzie wszystkie publikacje jednomyślnie wskazują na dużą rolę, jaką odgrywa wentylacja mechaniczna przy odprowadzaniu szkodliwych związków generowanych w czasie pożaru. Uszkodzona bateria litowo-jonowa reaguje w kontakcie z wodą gaśniczą wytworzeniem wodoru, który jest bardzo wybuchowy. Dlatego wskazuje się, jak ważne jest, żeby przestrzeń garażu była wentylowana mechanicznie w czasie akcji gaśniczej i po niej. Proponuje się również instalowanie automatycznie uruchamianego systemu odprowadzania dymu i ciepła nad miejscami postojowymi z opcją ładowania samochodów elektrycznych, aby jak najwcześniej zapobiegać rozprzestrzenianiu się związków chemicznych charakterystycznych dla uszkodzonej baterii litowo-jonowej. Innym analogicznym rozwiązaniem byłoby umieszczanie miejsc parkingowych ze stacjami ładowania wprost w pobliżu miejsc wyciągu dymu (rys. 3). Sugeruje się, aby miejsca postojowe z opcją ładowania znajdowały się daleko od dróg ewakuacyjnych i szybów wind.

lokalizacje miejsc postojowych

Rys. 3.  Odpowiednie (zielone) i nieodpowiednie (czerwone) lokalizacje miejsc postojowych z opcją ładowania samochodu elektrycznego [5]

Najwięcej kontrowersji budzi stosowanie systemów tryskaczowych oraz systemów wysokociśnieniowej mgły wodnej, mimo że we wszystkich opracowaniach woda wskazywana jest jako podstawowy środek gaśniczy w przypadku pożaru samochodu elektrycznego. Należy pamiętać, że poza funkcją gaśniczą woda pełni jeszcze ważną funkcję związaną z obniżeniem temperatury uszkodzonej baterii litowo-jonowej. Wskazuje się, że systemy tryskaczowe i systemy wysokociśnieniowej mgły wodnej nadają się doskonale do obniżenia temperatury w przestrzeni, w której rozwija się pożar, oraz powodują ograniczenie dopływu tlenu do strefy spalania. Jednocześnie zwraca się jednak uwagę, że ciągle mało znane są techniki gaszenia samochodów elektrycznych oraz zachowanie się płonącego samochodu elektrycznego w momencie zadziałania tryskacza. Brakuje informacji na temat rodzajów tryskaczy, które najlepiej zadziałałyby w sytuacji pożaru samochodu elektrycznego.

Duże zainteresowanie w opracowaniach zagranicznych, a szczególnie szwajcarskich, wzbudzają wysokociśnieniowe systemy mgły wodnej. Zwraca się uwagę na ich zastosowanie w tunelach w Austrii i Włoszech. Wskazuje się na ich zalety związane z małymi rozmiarami kropel i łatwością rozprzestrzeniania się w otoczeniu oraz dotarcia do trudnodostępnych miejsc. Wyraźnie podkreślane są jednak wątpliwości wynikające z braku informacji o przebiegu procesu gaszenia samochodu elektrycznego z wykorzystaniem wysokociśnieniowego systemu mgły wodnej. W dyskusji pojawiają się również głosy sugerujące, że zastosowanie mgły wodnej może sprzyjać tworzeniu się niepożądanych gazów. W testach przeprowadzonych w Szwecji pomiary wskazują na wzrost szybkości produkcji fluorowodoru podczas stosowania mgły wodnej, ale nie ma znaczącej różnicy w całkowitej ilości fluorowodoru powstającego w czasie gaszenia pożaru, z użyciem mgły wodnej lub bez niej [1].

Wskazując na zalety stosowania samoczynnych systemów gaśniczych, wymienia się przede wszystkim szybkość reakcji, która może znacząco zmniejszyć ryzyko rozprzestrzenienia się ognia. Jednocześnie podkreśla się jednak, że projektowanie tych systemów w garażach podziemnych musi być uzasadnione finansowo oraz że dotyczy przede wszystkim garaży o dużej powierzchni [6].

W 2016 roku agenda RISE – Fire Research – opublikowała raport, w którym zalecała stosowanie samoczynnych urządzeń gaśniczych we wszystkich garażach podziemnych, w których przewiduje się możliwość ładowania samochodów elektrycznych. Raport ten poskutkował ogromnymi kosztami, które musieli ponosić inwestorzy nowobudowanych garaży i zarządcy garaży już istniejących. Po kilku latach pojawiły się analizy ryzyka, których celem było powtórne określenie zagrożeń związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych w garażach podziemnych. Jako podsumowanie tych analiz stwierdzono, że zapotrzebowanie na stałe wodne systemy przeciwpożarowe w garażach podziemnych nie jest większe w przypadku parkingów z możliwością ładowania samochodów elektrycznych niż w innych parkingach [1].

Podsumowanie

W kwestii poprawy bezpieczeństwa w garażach podziemnych więcej jest wątpliwości niż jednoznacznych wskazówek. Pojawiające się zalecenia dotyczą miejsc postojowych z opcją ładowania, co sugeruje, że właśnie proces ładowania może stanowić zagrożenie. Nie ma jednak przesłanek, że ładowanie samochodu elektrycznego na parkingu podziemnym powodowałoby zwiększone prawdopodobieństwo pożaru. Odpowiednio sformułowane przepisy dotyczące punktów ładowania samochodów elektrycznych wydają się wystarczające do zapewnienia akceptowalnego ryzyka związanego z ładowaniem samochodów elektrycznych w garażach podziemnych. Wymaga to oczywiście przestrzegania przepisów dotyczących punktów ładowania, zaleceń producentów samochodów elektrycznych i producentów punktów ładowania. Ważne, aby unikać używania gniazdek nieprzeznaczonych do ładowania pojazdów, a także używania przedłużaczy.

W krajach z największym odsetkiem samochodów elektrycznych wprowadzane są przepisy obligujące do projektowania samoczynnych systemów gaśniczych w dużych parkingach podziemnych (o powierzchni powyżej 1200 m2). Dotyczy to przede wszystkim Norwegii. Podkreśla się równocześnie, że zagrożenie pożarowe w przypadku parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych jest takie samo jak dla samochodów z silnikiem spalinowym.

Wszyscy badacze są zgodni co do pozytywnej roli, jaką odgrywa wentylacja mechaniczna w garażu podziemnym. W czasie rozwoju pożaru i procesu gaszenia bardzo ważne jest odprowadzanie na zewnątrz trujących substancji, szczególnie jeśli w pożarze może uczestniczyć samochód elektryczny. Działanie wentylacji mechanicznej spowoduje z pewnością obniżenie stężenia trujących związków emitowanych w procesie palenia baterii litowo-jonowej oraz wodoru, który pojawia się przy gaszeniu tych baterii wodą.

Literatura

  1. Brandt A.W., Glansberg K., Charging of electric cars in parking garages, RISE-report 2020:30
  2. Boehmer H., Klassen M., Olenick S., Modern Vehicle Hazards in Parking Structures and Vehicle Carriers, NFPA 2020
  3. Mrozik M., Analiza udziału tworzyw sztucznych w budowie pojazdu osobowego, „Autobusy” 5/2012, s. 325–330
  4. Välisalo T., Firefighting in case of Li-Ion battery fire in underground conditions: Literature study, Research Report, VTT-R-00066-19
  5. Risk minimisation of electric vehicle fires in underground traffic infrastructures, Federal Department of the Environment, Transport, Energy and Communications DETEC, Research project AGT 2018/006 petitioned by the Tunnel Research Working Group, August 2020
  6. Boe A.G., Reitan N.K., Fire Risks of Electrical Vehicles in Underground Car Parks, Fourth International Conference on Fire in Vehicles, October 5-6, 2016, Baltimore, USA, 243
  7. https://www.volkswagenag.com/ (dostęp: 12.03.2021)
  8. http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id5251,identyfikacja-zagrozen-zwiazanych-z-uzytkowaniem-samochodow-z-napedem-elektrycznym-w-kontekscie-ich-parkowania-w-budynkach 

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

Marek Hiero, Marek Kaźmierczak Detekcja gazów w garażach podziemnych w Polsce

Detekcja gazów w garażach podziemnych w Polsce Detekcja gazów w garażach podziemnych w Polsce

Stały wzrost liczby samochodów powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w miastach, gdzie grunty są drogie i brakuje miejsc na naziemne stanowiska postojowe. To z kolei sprawia, że inwestorzy...

Stały wzrost liczby samochodów powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w miastach, gdzie grunty są drogie i brakuje miejsc na naziemne stanowiska postojowe. To z kolei sprawia, że inwestorzy lokują parkingi pod budynkami. Takie rozwiązanie obniża koszt zakupu gruntu, ale jednocześnie wprowadza dodatkowe zagrożenia związane z parkującymi pod budynkiem pojazdami spalinowymi i coraz częściej elektrycznymi. Te pierwsze są źródłem wydzielania spalin, w tym niebezpiecznych gazów takich...

Waldemar Joniec Nowe wytyczne dla działań ratowniczych w razie pożarów oraz wnioski istotne przy projektowaniu i budowie garaży

Nowe wytyczne dla działań ratowniczych w razie pożarów oraz wnioski istotne przy projektowaniu i budowie garaży Nowe wytyczne dla działań ratowniczych w razie pożarów oraz wnioski istotne przy projektowaniu i budowie garaży

Wydany przez CNBOP-PIB poradnik prowadzenia działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym zawiera zalecenia dla służb ratowniczych oraz wnioski mogące stanowić pomoc także...

Wydany przez CNBOP-PIB poradnik prowadzenia działań ratowniczych podczas zdarzeń z udziałem pojazdów z napędem elektrycznym zawiera zalecenia dla służb ratowniczych oraz wnioski mogące stanowić pomoc także przy wyborze systemów ppoż. w garażach. Z kolei zmiany prawa odbiurokratyzowują proces budowlany i znoszą konieczność uzyskiwania uzgodnień środowiskowych dla garaży i parkingów o powierzchni poniżej 10 tys. m2 na obszarach nieobjętych ochroną przyrody.

Waldemar Joniec Wyzwanie dla wentylacji garaży – pojazdy na gaz ziemny i wodór

Wyzwanie dla wentylacji garaży – pojazdy na gaz ziemny i wodór Wyzwanie dla wentylacji garaży – pojazdy na gaz ziemny i wodór

Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe...

Budowa układu wentylacji w garażach z systemami detekcji metanu i wodoru jest dużym wyzwaniem i każdorazowo wymaga szczegółowego uwzględnienia warunków lokalnych. Z uwagi na skąpe europejskie, a także światowe doświadczenia w budowie instalacji wentylacji z detekcją wodoru, szczególnej wagi nabiera współpraca projektanta z dostawcą systemu i rzeczoznawcą ppoż. oraz śledzenie wytycznych i zaleceń branżowych. Zagadnienie to może się wydawać pozornie mało istotne, ale obecnie budowane garaże za 2–3...

Robert Zapała Inteligentny garaż podziemny – zasilanie i sterowanie wentylacją bytową i pożarową oraz systemami monitoringu

Inteligentny garaż podziemny – zasilanie i sterowanie wentylacją bytową i pożarową oraz systemami monitoringu Inteligentny garaż podziemny – zasilanie i sterowanie wentylacją bytową i pożarową oraz systemami monitoringu

Inteligentne budynki wymagają inteligentnych rozwiązań i systemów także w garażach podziemnych, tym bardziej że od ich skutecznego działania zależy życie ludzi i bezpieczeństwo mienia. Odpowiedni dobór...

Inteligentne budynki wymagają inteligentnych rozwiązań i systemów także w garażach podziemnych, tym bardziej że od ich skutecznego działania zależy życie ludzi i bezpieczeństwo mienia. Odpowiedni dobór niezbędnych systemów, jakość ich wykonania oraz wzajemne połączenie i wymiana danych są kluczowe dla zapewniania komfortu i bezpieczeństwa nie tylko w przypadku garażu, ale i całego budynku oraz jego użytkowników.

Waldemar Joniec Wentylacja garaży zamkniętych

Wentylacja garaży zamkniętych Wentylacja garaży zamkniętych

Rośnie zapotrzebowanie na miejsca postojowe dla samochodów osobowych w budynkach mieszkalnych i handlowych. Na drogich i atrakcyjnych terenach powstają budynki wielokondygnacyjne z wielopoziomowymi podziemnymi...

Rośnie zapotrzebowanie na miejsca postojowe dla samochodów osobowych w budynkach mieszkalnych i handlowych. Na drogich i atrakcyjnych terenach powstają budynki wielokondygnacyjne z wielopoziomowymi podziemnymi parkingami. Z czasem będą w nich parkować samochody z różnym napędem – z silnikami spalinowymi z zapłonem iskrowym, wysokoprężnymi, silnikami na LPG i CNG oraz ogniwami paliwowymi, akumulatorami elektrycznymi, a może nawet napędzane wodorem. Projektując garaż i jego wentylację, warto uwzględniać...

Redakcja RI Krakowska Straż Miejska dostała samochód elektryczny do walki ze smogiem

Krakowska Straż Miejska dostała samochód elektryczny do walki ze smogiem Krakowska Straż Miejska dostała samochód elektryczny do walki ze smogiem

Straż Miejska w Krakowie dostała pierwszy samochód elektryczny, spełniający wymogi ustawy o elektromobilności. Ponadto oprócz napędu elektrycznego i dobrego wpływu na środowisko, będzie w nim przewożony...

Straż Miejska w Krakowie dostała pierwszy samochód elektryczny, spełniający wymogi ustawy o elektromobilności. Ponadto oprócz napędu elektrycznego i dobrego wpływu na środowisko, będzie w nim przewożony m.in. sprzęt służący do prowadzenia pomiarów jakości powietrza.

Waldemar Joniec Nowe wyzwania dla wentylacji garaży, samodzielnych urządzeń gaśniczych i konstrukcji obiektów

Nowe wyzwania dla wentylacji garaży, samodzielnych urządzeń gaśniczych i konstrukcji obiektów Nowe wyzwania dla wentylacji garaży, samodzielnych urządzeń gaśniczych i konstrukcji obiektów

Płonące pojazdy hybrydowe i elektryczne są tematem dyskusji nie tylko w branży motoryzacyjnej. Producenci wycofali już z rynku tysiące samochodów, głównie z powodu zagrożenia zapłonem w układzie magazynowania...

Płonące pojazdy hybrydowe i elektryczne są tematem dyskusji nie tylko w branży motoryzacyjnej. Producenci wycofali już z rynku tysiące samochodów, głównie z powodu zagrożenia zapłonem w układzie magazynowania energii. Pożary samochodów hybrydowych i elektrycznych to także poważny problem dla budownictwa w kontekście zabezpieczeń konstrukcji garaży – ich przebieg jest inny niż pożarów samochodów z silnikami spalinowymi na paliwa płynne lub gazowe.

dr inż. Anna Charkowska Rozwiązania techniczne wentylacji garaży

Rozwiązania techniczne wentylacji garaży Rozwiązania techniczne wentylacji garaży

W poprzednim artykule (Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych, RI 1–2/2012) opisano wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej w zamkniętych garażach na podstawie niemieckich wytycznych. W poniższej...

W poprzednim artykule (Wentylacja bytowa w garażach zamkniętych, RI 1–2/2012) opisano wymiarowanie instalacji wentylacji bytowej w zamkniętych garażach na podstawie niemieckich wytycznych. W poniższej publikacji przedstawione zostały polskie przepisy dotyczące wentylacji mechanicznej garaży oraz najczęściej stosowane rozwiązania wentylacji kanałowej i strumieniowej.

FLOP SYSTEM Sp. z o.o. Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne

Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne Wentylacja mieszkań a nieżyciowe przepisy prawne

Pandemia COVID-19 uświadomiła inwestorom i projektantom inwestycji deweloperskich, że zdrowie ich klientów staje się coraz ważniejsze, szczególnie jeśli chodzi o dzieci, coraz częściej cierpiące na alergie...

Pandemia COVID-19 uświadomiła inwestorom i projektantom inwestycji deweloperskich, że zdrowie ich klientów staje się coraz ważniejsze, szczególnie jeśli chodzi o dzieci, coraz częściej cierpiące na alergie dróg oddechowych oraz inne schorzenia o podłożu środowiskowym. Zmieniające sięwarunki środowiskowe (zanieczyszczenie powietrza zewnętrznego, smog, hałas miejski) oraz wzrastające oczekiwania użytkowników mieszkań, jakie można zaobserwować w ostatnich latach w Polsce, stawiają przed inwestorami...

SITACO Systemy wentylacji z odzyskiem ciepła

Systemy wentylacji z odzyskiem ciepła Systemy wentylacji z odzyskiem ciepła

Brink to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek systemów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła na rynku europejskim. Centrale rekuperacyjne Brink są stale rozwijane technologicznie, co znajduje...

Brink to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek systemów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła na rynku europejskim. Centrale rekuperacyjne Brink są stale rozwijane technologicznie, co znajduje odzwierciedlenie w kolejnych, coraz doskonalszych produktach. Liczne certyfikaty potwierdzają wysoką jakość i parametry tych urządzeń, a szeroki asortyment oraz zakres wydajności pozwalają zastosować je w budynkach nowych lub modernizowanych, o małych i dużych kubaturach.

Waldemar Joniec Wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych

Wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych Wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych

Z powodu braku w Polsce jednoznacznej metodologii wyznaczania wydajności wyciągu systemów wentylacji strumieniowej przyjmuje się często dużo wyższe wartości niż wskazywane w przypadku systemów oczyszczania...

Z powodu braku w Polsce jednoznacznej metodologii wyznaczania wydajności wyciągu systemów wentylacji strumieniowej przyjmuje się często dużo wyższe wartości niż wskazywane w przypadku systemów oczyszczania z dymu, ale niższe od zalecanych dla systemów kontroli dymu. „Wytyczne projektowe: wentylacja strumieniowa garaży zamkniętych” Szkoły Głównej Służby Pożarniczej zawierają m.in. nowe zalecenia dotyczące szacowania wydajności wyciągu systemów wentylacji strumieniowej tak, aby utrzymać zadymienie...

Redakcja RI news Rekuperator BLAST

Rekuperator BLAST Rekuperator BLAST

KLIMOR, wiodący polski producent systemów klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, wprowadził do swojej oferty nowy rekuperator BLAST z przeciwprądowym wymiennikiem ciepła.

KLIMOR, wiodący polski producent systemów klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, wprowadził do swojej oferty nowy rekuperator BLAST z przeciwprądowym wymiennikiem ciepła.

Sposób na szczelność systemu wentylacji

Sposób na szczelność systemu wentylacji Sposób na szczelność systemu wentylacji

System wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła to pewny sposób na zapewnienie komfortowych warunków w domu. To, czy system będzie wydajny i skuteczny, jest jednak uzależnione od szczelności połączeń...

System wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła to pewny sposób na zapewnienie komfortowych warunków w domu. To, czy system będzie wydajny i skuteczny, jest jednak uzależnione od szczelności połączeń przewodów rozprowadzających powietrze do pomieszczeń.

Redakcja RI news Apel o zdrowe budynki dla wszystkich

Apel o zdrowe budynki dla wszystkich Apel o zdrowe budynki dla wszystkich

Europejskie stowarzyszenia branżowe reprezentujące firmy zajmujące się technicznymi systemami budynkowymi i ich utrzymaniem wystosowały apel do organów UE o zwrócenie większej uwagi na potrzebę wprowadzenia...

Europejskie stowarzyszenia branżowe reprezentujące firmy zajmujące się technicznymi systemami budynkowymi i ich utrzymaniem wystosowały apel do organów UE o zwrócenie większej uwagi na potrzebę wprowadzenia regulacji prawnych, które pozwolą zapewnić w budynkach odpowiednią jakość powietrza wewnętrznego, oświetlenie, akustykę, komfort cieplny oraz systemy sterowania i automatyki.

Redakcja RI news Dzień Otwarty w Iglotech Kraków za nami

Dzień Otwarty w Iglotech Kraków za nami Dzień Otwarty w Iglotech Kraków za nami

Dnia 17 września 2021 r. Iglotech gościł instalatorów z branży HVAC na Dniu Otwartym w oddziale firmy w Krakowie. Spotkanie odbiegało jednak od klasycznej formuły dni otwartych, ponieważ przygotowane zostały...

Dnia 17 września 2021 r. Iglotech gościł instalatorów z branży HVAC na Dniu Otwartym w oddziale firmy w Krakowie. Spotkanie odbiegało jednak od klasycznej formuły dni otwartych, ponieważ przygotowane zostały trzy specjalne strefy tematyczne, które pokazały, że w hurtowni znajdują się wszystkie instalacje do budowy domu energooszczędnego.

Redakcja RI news Rusza nabór w przedsięwzięciu NCBR „Wentylacja dla szkół i domów”

Rusza nabór w przedsięwzięciu NCBR „Wentylacja dla szkół i domów” Rusza nabór w przedsięwzięciu NCBR „Wentylacja dla szkół i domów”

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło rozpoczęcie naboru w ramach przedsięwzięcia „Wentylacja dla szkół i domów”, mającego poprawić dostęp do świeżego powietrza w szkołach i lokalach mieszkalnych....

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło rozpoczęcie naboru w ramach przedsięwzięcia „Wentylacja dla szkół i domów”, mającego poprawić dostęp do świeżego powietrza w szkołach i lokalach mieszkalnych. NCBR stawia w nim na wentylację w systemie rozproszonym.

Redakcja RI news Poprawa jakości powietrza wewnętrznego – kolejny cel branży kominiarskiej

Poprawa jakości powietrza wewnętrznego – kolejny cel branży kominiarskiej Poprawa jakości powietrza wewnętrznego – kolejny cel branży kominiarskiej

Podstawowe prace wykonywane przez kominiarzy dotyczą obsługi przewodów kominowych. Ich właściwe utrzymanie znacząco wpływa na jakość powietrza zewnętrznego. Jednak zagrożenia chorobotwórcze dla naszego...

Podstawowe prace wykonywane przez kominiarzy dotyczą obsługi przewodów kominowych. Ich właściwe utrzymanie znacząco wpływa na jakość powietrza zewnętrznego. Jednak zagrożenia chorobotwórcze dla naszego organizmu nie pochodzą wyłącznie z powietrza zewnętrznego. Równie istotne jest właściwe utrzymanie przewodów instalacji wentylacyjnej w budynkach. Niedawno cały świat miał okazję przekonać się, jak istotna jest jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń i sterylność miejsc, w których przebywamy.

Redakcja RI news Filtr antysmogowy

Filtr antysmogowy Filtr antysmogowy

Firma Pro-Vent oferuje innowacyjny elektro-jonizacyjny filtr antysmogowy CLEAN R z opatentowaną technologią Stopfield®. Urządzenie wychwytuje 99,98% pyłów zawieszonych.

Firma Pro-Vent oferuje innowacyjny elektro-jonizacyjny filtr antysmogowy CLEAN R z opatentowaną technologią Stopfield®. Urządzenie wychwytuje 99,98% pyłów zawieszonych.

Redakcja RI news Wentylator hybrydowy MAG-200 z Polskim Godłem Promocyjnym

Wentylator hybrydowy MAG-200 z Polskim Godłem Promocyjnym Wentylator hybrydowy MAG-200 z Polskim Godłem Promocyjnym

Kapituła Polskiego Godła Promocyjnego przyznała hybrydowemu wentylatorowi dachowemu MAG-200 produkowanego przez firmę UNIWERSAL Polskie Godło Promocyjne „Teraz Polska”. Wentylator MAG został skonstruowany...

Kapituła Polskiego Godła Promocyjnego przyznała hybrydowemu wentylatorowi dachowemu MAG-200 produkowanego przez firmę UNIWERSAL Polskie Godło Promocyjne „Teraz Polska”. Wentylator MAG został skonstruowany dla potrzeb wentylacji w budynkach mieszkalnych czy też domkach jednorodzinnych.

Redakcja RI news Jakie prace obejmuje ulga termomodernizacyjna?

Jakie prace obejmuje ulga termomodernizacyjna? Jakie prace obejmuje ulga termomodernizacyjna?

Od 1 stycznia 2019 roku rozpoczęło obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w sprawie ulgi termomodernizacyjnej, z której mogą skorzystać właściciele domów jednorodzinnych. Ma ich to...

Od 1 stycznia 2019 roku rozpoczęło obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w sprawie ulgi termomodernizacyjnej, z której mogą skorzystać właściciele domów jednorodzinnych. Ma ich to zachęcić do inwestowania w nowoczesne i energooszczędne rozwiązania, które wesprą walkę ze smogiem i poprawią efektywność energetyczną w Polsce.

Redakcja RI Premier rozpoczął realizację programu "Smog Stop"

Premier rozpoczął realizację programu "Smog Stop" Premier rozpoczął realizację programu "Smog Stop"

Premier Mateusz Morawiecki odwiedził rodzinę w gminie Skawina (woj. małopolskie), która jest beneficjentem rządowego programu Czyste Powietrze. Jak powiedział premier, jest to jeden z najważniejszych programów,...

Premier Mateusz Morawiecki odwiedził rodzinę w gminie Skawina (woj. małopolskie), która jest beneficjentem rządowego programu Czyste Powietrze. Jak powiedział premier, jest to jeden z najważniejszych programów, żeby Polacy mieli czyste powietrze.

Najnowsze produkty i technologie

Euroterm Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl Dodatkowe zyski od Euroterm24.pl

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców...

Każdy fachowiec, gdy myśli o hydraulice, kotłach i łazienkach, prawdopodobnie widzi rury, zawory i narzędzia – codziennie towarzyszące jego pracy. W tym gorącym sezonie Euroterm24.pl wspiera fachowców w tej rutynie, przygotowując specjalną ofertę handlową z rozgrzewającymi nagrodami za zakupy. To akcja, która sprawi, że praca każdego instalatora będzie prosta, łatwa i… przyniesie dodatkowe zyski.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór” Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów,...

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV Kup 6 klimatyzatorów Hisense i wygraj TV

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

Kupuj Hisense i wygrywaj TV!

SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG

Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG Wielka WYPRZEDAŻ pomp ciepła marki LG

WYPRZEDAŻ - okazyjne ceny na pompy ciepła LG!

WYPRZEDAŻ - okazyjne ceny na pompy ciepła LG!

Panasonic Marketing Europe GmbH Sp. z o.o. news Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290

Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290 Otwarte webinarium na temat chillerów z pompą ciepła na czynnik R290

Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie...

Firma Panasonic wraca z dawką eksperckiej wiedzy w ramach cyklu „Webinarowa Środa”, który jest współorganizowany wraz z redakcją GlobEnergia. Najbliższe spotkanie na temat chillerów z pompą ciepła odbędzie się w środę, 17 kwietnia o godzinie 10:00.

Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę?

Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę? Sauna na wymiar – dlaczego warto zainwestować w prywatną saunę?

Marzysz o własnym kąciku relaksu, gdzie stres i zmęczenie dnia codziennego rozpływają się w ciepłej atmosferze? Sauna na wymiar to klucz do stworzenia takiego miejsca w zaciszu własnego domu. Nie tylko...

Marzysz o własnym kąciku relaksu, gdzie stres i zmęczenie dnia codziennego rozpływają się w ciepłej atmosferze? Sauna na wymiar to klucz do stworzenia takiego miejsca w zaciszu własnego domu. Nie tylko oferuje prywatność i możliwość pełnej personalizacji, ale również staje się stylowym elementem, który dodaje charakteru i wartości Twojej nieruchomości.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - rynekinstalacyjny.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.rynekinstalacyjny.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.rynekinstalacyjny.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.